על ההשגחה במין המדבר לא נחלק איש מעולם, והס מלהזכיר. חס להו לרבנן מלהכשל בדבר נורא ואיום כזה.כמעיין המתגבר אמר:אל תשכחו שהיה פולמוס ידוע בהיסטוריה היהודית
על ההשגחה במין המדבר לא נחלק איש מעולם, והס מלהזכיר. חס להו לרבנן מלהכשל בדבר נורא ואיום כזה.כמעיין המתגבר אמר:אל תשכחו שהיה פולמוס ידוע בהיסטוריה היהודית
עיין בדברי פותח האשכול שליט''א [אני שמח שביארו סו''ס את שאלתו] שדיבר על יהודיםכמעיין המתגבר אמר:הנידון בעיקר היה על כל דבר בטבע כגון שקנה קש נופל מעגלה האם בהשגחה הוא נופל לרוחב ולא לאורך או על זה אין השגחה
אחר שחז''ל הגדירו לנו מה נכלל בגדר ''יסורים'', להבנתי כל דבר נכלל בשכר ועונשחושב מבחוץ אמר:אך מנין בכל הדברים.
אשמח אם תעלה את דבריו הקדושים בלשונו עם מראה מקום מדוייקנוברדוק'ר אמר:עיי"ש
תשאל רב שאתה כן סומך עליוחושב מבחוץ אמר:זה שרב פלוני כך אמר בדרשה
תודה רבה לך,נבהל להשיב אמר:תשאל רב שאתה כן סומך עליוחושב מבחוץ אמר:זה שרב פלוני כך אמר בדרשה
עשה לך רב והסתלק מן הספק
הערה כללית לכל החכמים אשר אוהבים לשבור מוסכמויות בפרט בענינים עמוקים
אנחנו לא גרים ולא בעלי תשובה
יש לרבותינו שליט''א וזצ''ל דעה בכל ענין העולה, כדאי מאוד לשאול אותם [מפיהם או מפי כתבם]
ולא לנסות לקבוע מסמרות [או לעקור מסמרות] בשום דבר ע''פ הסברא האישית ובפרט לא בעניני אמונה ובדברים עמוקים ונסתרים
וכבר אמר שלמה המלך בחכמתו- ראית איש חכם בעיניו תקוה לכסיל ממנו
מבחינתי כל דבר שהוא פשוט ומוסכם לרבותי בענינים אלו גם לי הוא פשוט ומוסכם
[האם לא שמעת לרב(ותי)ך המובהק(ים) מזכירים כבדרך אגב 'השגחה פרטית'? די, זה מספיק בשביל לדעת שיש דבר כזה (וכנ''ל די לי בזה ששמעתי למו''ר אומר 'לע''נ' ואני כבר יודע שיש מושג כזה) הנסיון לסתור הכל בתקווה לבנות מחדש הוא שורש פורה ראש ולענה, ודב''ז]
נוברדוק'ר אמר:באופן כללי- הדעה הרווחת בציבור שכל דבר, ואפי' פעוט, מכוון בתכלית הדקדוק מלמעלה, אמנם מקורה טהור מהבעש"ט זי"ע, אך הרבה מרבותינו הראשונים
אכן נקטו אחרת. בכל אופן, גם לדעת הראשונים, הרי על צדיקים ישנה השגחה פרטית, וכל אחד יכול לפעול בעצמו לדבק עצמו בבורא בכל עת, ובידינו הדבר.
איוב פרק טחושב מבחוץ אמר:מנלן שיש השגחה פרטית לכל יהודי?
האם חובה להאמין בזה?
נכון יותר היה אם היית שואל "מה המקור הראשון להשגחה פרטית"?חושב מבחוץ אמר:מנלן שיש השגחה פרטית לכל יהודי?
האם חובה להאמין בזה?
אשמח למראה מקום למקורות הנ"ל.מסתפינא אמר:נכון יותר היה אם היית שואל "מה המקור הראשון להשגחה פרטית"?חושב מבחוץ אמר:מנלן שיש השגחה פרטית לכל יהודי?
האם חובה להאמין בזה?
הרמב"ן מסביר שמשה כתב ספר תורה ואיוב, כי מעיקרי האמונה להאמין בספר איוב כמו בתורה, כי איוב מלמדינו השגחה פרטית. ולכן הרמב"ן כתב פירוש לאיוב ולא על שאר הנביאים.
הרמב"ן על התורה מביא הרבה פעמים עניין השגחה פרטית, הידוע הוא בסוף פרשת בא, כי אין לאדם חלק בתורת משה אם לא יאמין בכך, וכן על הפסוק תמים תהיה עם ה' אלקיך.
הרמב"ם באגרות גם כן מביא את ההשגחה פרטית כעיקר אמונה, ועד כדי כך שהוא חולק על חז"ל בעניין המזלות, כיון שלדעתו הוא נוגד את ההשגחה פרטית.
הרבנו בחיי מביא הרבה השגחה פרטית, וכן הרבנו בחיי בעל החובה"ל כל שער הבטחון מבוסס על השגחה פרטית.
לא עברתי על כל הפולמוס, אך גם מגדולי המקובלים נחלקו בזה, ובראשם רבינו הרמ"ק, שלא סבר ענין ההשגחה פרטית כהבעש"ט, [ובדברי הרמב"ן באיוב, מעביר המסורה בתורת הסוד, ראיתי שכבר הזכירו את זה כאן], וא"א לשייך כל דבר שנראה מיסטי לקבלה.כמעיין המתגבר אמר:כיום בעיקר בהשפעת הבעש''ט אנו חונכנו שכל דבר הקורה בטבע הוא בהשגחה מכוונת, וכן הוא פשוט על פי הקבלה,
חושב מבחוץ אמר:אשמח למראה מקום למקורות הנ"ל.מסתפינא אמר:נכון יותר היה אם היית שואל "מה המקור הראשון להשגחה פרטית"?חושב מבחוץ אמר:מנלן שיש השגחה פרטית לכל יהודי?
האם חובה להאמין בזה?
הרמב"ן מסביר שמשה כתב ספר תורה ואיוב, בדרשה תורת ה' תמימה ובההקדמה לספר איוב כמדומני כי מעיקרי האמונה להאמין בספר איוב כמו בתורה, כי איוב מלמדינו השגחה פרטית. ולכן הרמב"ן כתב פירוש לאיוב ולא על שאר הנביאים.
הרמב"ן על התורה מביא הרבה פעמים עניין השגחה פרטית, הידוע הוא בסוף פרשת בא, כי אין לאדם חלק בתורת משה אם לא יאמין בכך, וכן על הפסוק תמים תהיה עם ה' אלקיך, ועי' בהנ"ל בהציונים בחומש המאור.
הרמב"ם באגרות אגרות הרמב"ם גם כן מביא את ההשגחה פרטית כעיקר אמונה, ועד כדי כך שהוא חולק על חז"ל בעניין המזלות, כיון שלדעתו הוא נוגד את ההשגחה פרטית.
הרבנו בחיי מביא הרבה השגחה פרטית, וכן הרבנו בחיי בעל החובה"ל כל שער הבטחון מבוסס על השגחה פרטית.
ובכל אופן משער הביטחון לכאו' משמע הפוך שרק מי שבוטח יש לו השגחה פרטית אבל מי שלא הקב"ה מוסרו ביד מי שהוא סומך עליו
כנ"לחושב מבחוץ אמר:דברתי היום עם יהודי ת"ח שמבין מאוד בתחום,
הוא אמר לי שאין צד ברבותינו ואפי' קלוש שאין השגחה פרטית על יהודי.
מי שבאר את הנושא הזה לעומקו ומכל צדדיו זה ה"שפתי חיים" בספר על אמונה.
הרעיון שהוא אמר לי הוא:
שאם למשל נרצה לשייך את השגחה פרטית לאחד מעיקרי האמונה זה לא יהיה ענף בעיקר שהקב"ה ברא את העולם אלא בעיקר של שכר ועונש.
פירוש שיש דין על האדם בכל רגע ורגע פי מעשיו "רגעים תבחננו" וע"פ זה נקבע מצבו בכל רגע.
מי שהכניס עצמו למצב סכנה יש עליו דין בהשגחה פרטית אם הוא ראוי להינצל או לא,
מקווה שזה מתחיל להיות ברור.
תודה רבה למסייעים (וגם למפריעים...)
אכן.כי הם חיינו אמר:לכוארה הלשון נוקף אין משמעותו זוקף, אלא מלשון מכה,
דהיינו שאין מגיע צער לאדם אא"כ מכרזים עליו,
כתבת דבר שסותר מיניה וביה, אם העונש שהוא מופקר זאת אומרת שהוא לא מושגח כעת!!מסתפינא אמר:המאירי בריש סוטה מבאר שהרשעים שמופקרים בידי המקרים זה אחד מדרכי העונש של הקב"ה, כלומר שאין זה חסרון השגחה פרטית אלא הוא גופא הוא העונש.
"אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה, שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים, וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים".ושכנתי בתוכם אמר:לא עונש מכוון אלא שהם מופקרים למקרים
וכבר נתבאר שלאו מר בר רב אשי חתום על נוסח יג עיקרים שמודפסים בסידור,לבי במערב אמר:וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָׂה וְעוֹשֶׂה וְיַעֲשֶׂה לְכָל הַמַּעֲשִׂים"
בעל כנפיים אמר:הנה נתבאר מזה שכאשר נתחדש שפע שופע ממשיך איזה דבר מזיק, יקבל בו היזק גם האיש אשר איננו ראוי שיענש כפי מעשיו. אם לא שיהיה אליו זכות פרטי יגן הש"י בעדו מההזק ההוא הנמשך המתחדש.
לבי במערב אמר:על ההשגחה במין המדבר לא נחלק איש מעולם, והס מלהזכיר. חס להו לרבנן מלהכשל בדבר נורא ואיום כזה.כמעיין המתגבר אמר:אל תשכחו שהיה פולמוס ידוע בהיסטוריה היהודית
ושכנתי בתוכם אמר:כתבת דבר שסותר מיניה וביה, אם העונש שהוא מופקר זאת אומרת שהוא לא מושגח כעת!!מסתפינא אמר:המאירי בריש סוטה מבאר שהרשעים שמופקרים בידי המקרים זה אחד מדרכי העונש של הקב"ה, כלומר שאין זה חסרון השגחה פרטית אלא הוא גופא הוא העונש.
אתה רק יכול לומר שזה נובע ח"ו מחוסר יכולת, אבל לומר שזה לא העדר השגחה פרטית זה הרי מופרך מיניה וביה.
יש לדבר זה כמה וכמה מקורות, ובית אב מפורש לזה בתורה, "וחרה אפי בהם ביום ההוא ועזבתים.. והיה לאכול", כלומר לא עונש מכוון אלא שהם מופקרים למקרים, וכמ"ש באור החיים שם. וכן הדברים ברמב"ן על התורה בכמה מקומות, ובדרשות הר"ן, ועוד.
וכי מנין לך דברים התלויים בלב?מסתפינא אמר:בפורום שיש בו אנשים שכל מטרתם רק להתייהר ולהתחכם על המקובל והמוסכם.