מכון מפורסם ישמח לשמוע את דעת הציבור שליט"א על רעיון לספר טוב הנצרך בדחיפות בבית מדרש ואינו קיים עדיין

אשרי העם

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
נשמח לשמוע רעיונות
איני יודע אם לזה בדיוק כוונתך, אך מ"מ אציין כי יש בפורום אוצר החכמה אשכול מענין, שנקרא "ספרים חשובים הזקוקים למהדורות חדשות".
והבאתיו כאן בקובץ מצורף לנוחות המעיינים באתרא הדין.

הצג קובץ מצורף ◆ ספרים חשובים הזקוקים למהדורות חדשות ◆ - פורום אוצר החכמה.pdf
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
אני כותב נקודה, ואולי אפשר לפתח אותה יותר, אצל הלומדים בביהמ"ד קיימת כיום "בעיה" בגלל ריבוי ספרי הראשונים שנדפסו.

כמדומני שאם היה ספר שמראה ומביא בכל קטע או סוגיא את הנקודות היסודיות בראשונים הקדמונים כגון ר"ח רי"ף רש"י ר"ת ר"י הזקן רמב"ם רמב"ן, זה היה נותן בסיס טוב לכל המשך הלימוד (בראשונים היותר מאוחרים).
 
אור החכמה אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
בעניין חסורי מחסרי והכי קתני.
מתי אומרים?
באמת חסר? הדעות.
למה רבי לא תיקן את הלשון [לדעות שחסר]

תראה כאן
http://www.daf-yomi.com/data/uploadedfiles/userfiles/tafrit-chasureymechasra.pdf
תודה רבה.
יש בידי ליקוט יותר גדול ששלח לי ידיד.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אור החכמה אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
בעניין חסורי מחסרי והכי קתני.
מתי אומרים?
באמת חסר? הדעות.
למה רבי לא תיקן את הלשון [לדעות שחסר]

תראה כאן
http://www.daf-yomi.com/data/uploadedfiles/userfiles/tafrit-chasureymechasra.pdf
תודה רבה.
יש בידי ליקוט יותר גדול ששלח לי ידיד.

תוכל לצרפו כאן לזיכוי הרבים?
 
אור החכמה אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אור החכמה אמר:
תראה כאן
http://www.daf-yomi.com/data/uploadedfiles/userfiles/tafrit-chasureymechasra.pdf
תודה רבה.
יש בידי ליקוט יותר גדול ששלח לי ידיד.

תוכל לצרפו כאן לזיכוי הרבים?
בשמחה רבה.

 
 

קבצים מצורפים

  • טיוטה חמוקי ירכיך.pdf
    541.1 KB · צפיות: 112

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ספר העובר על המנהגים שנוהגים רבבות ישראל כשרים, דאינם כפי המשתמע בש"ס ואף בהשו"ע, והבאת הנימוקים והטעמים מדוע המנהג שונה.
 

נתן סברסוב

משתמש ותיק
הלכות לא תקום ולא תיטור בהרחבה ולהלכה למעשה
מצאתי אך ספר אחד באוצר החכמה
ואלו מצוות שהאדם דש בעיקביו
 

דודעלע

משתמש ותיק
איני יודע אם יש כבר בשוק, קיצור דיני כשרות שיצא במהדורה נפרדת לכל מגזר בלשון שווה לכל נפש באותיות גדולות עם תמונות וכו' שיכלול:
סקירה כללית על ההכשרים. בארץ ובחו"ל, 'אוכלים אצלנו' או לא,
בדיקת המזון המצויה. לדוגמא להתייחס רק לבדיקת ירקות עלים מגידול מיוחד ולפירות וירקות המצויים בבית כל ישראל,
סדר הפרשת תרו"מ ואיך לטפל בפרוטה של מעש"ש
סדר הפרשת חלה. כל מגזר לפי נוסחו ושיעורועם דגש על הפרטים הבלתי ידועים לנערת בת מצווה ממוצעת
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
דודעלע אמר:
סקירה כללית על ההכשרים. בארץ ובחו"ל, 'אוכלים אצלנו' או לא,
 
לענ"ד זה לא שייך במציאות שכזו סקירה תודפס ותצא לאור בהוצאת ספרים רשמית.
זה נושא מדי סובייקטיבי (וגם משתנה מזמן לזמן) ומתאים בעיקר לחוברות שמופצות בתוך כל מגזר בפני עצמו
 
 
חייל של הרבי אמר:
ספר העובר על המנהגים שנוהגים רבבות ישראל כשרים, דאינם כפי המשתמע בש"ס ואף בהשו"ע, והבאת הנימוקים והטעמים מדוע המנהג שונה.

ספר 'טעמי המנהגים' עוסק בין השאר גם בזה. כמדומה דאיתיה בה''ב.
 
תלמיד נאמן אמר:
אני כותב נקודה, ואולי אפשר לפתח אותה יותר, אצל הלומדים בביהמ"ד קיימת כיום "בעיה" בגלל ריבוי ספרי הראשונים שנדפסו.

כמדומני שאם היה ספר שמראה ומביא בכל קטע או סוגיא את הנקודות היסודיות בראשונים הקדמונים כגון ר"ח רי"ף רש"י ר"ת ר"י הזקן רמב"ם רמב"ן, זה היה נותן בסיס טוב לכל המשך הלימוד (בראשונים היותר מאוחרים).
אני מבין ש'קובץ שיטות קמאי' מרחיב מדי לדעת מר.

היה ניסיון להוציא קובץ מפרשים המקבץ את כל הראשונים על סדר הדף. הספרים משום מה לא נמכרו. זוכרני שמכרו בישיבה סט על כמה מסכתות במאה ש''ח, והדבר עורר רחמים.

יש גם את הסדרה הנפלאה 'וזה לשונו' שאיני מבין מדוע אינה מתרחבת.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
ספר העוסק בגזירות ותקנות חז''ל עם ביאור כל הכללים ומתי נאמרו אותם כללים, ובכל גזירה ותקנה לחשב את כל הנ''ל
[כגון מתי הוי גזירה לגזירה מתי הוי מילתא דלא שכיחא דלא גזרו ביה רבנן (למשל חז''ל לא תיקנו פרוזבול אם אין ללוה קרקע כיון שאין מצוי שילוו לו והוי מילתא דלא שכיחא למרות שהתקנה כבר קיימת אלא שהוציאו מן הכלל את מה שאינו מצוי , ולא מצאנו כך בכל הגזירות, לעומת זה מצאנו תקנות הרחוקים בהרבה שכן תיקנו בזה למשל-תנאי בית דין הוא על כהן גדול שמת, שתהא מנחתו קרבה משל צבור. ובברטנורא-והא דתנן במתניתין דתנאי בית דין הוא לדברי ר' שמעון שתהא באה מן הצבור, ולא מן התורה, מפרש בגמרא דשתי תקנות הוו, בתחלה מדאורייתא קריבה משל צבור מדכתיב חק עולם כדאמרינן, כיון שראו דקא מדחקא לשכה התקינו דניגבו מיורשים , כיון דחזו דקא פשעו בה אוקמוה אדאורייתא. ונמצאת עכשיו קריבה מן הצבור בתנאי בית דין דאוקמוה אדאורייתא ע''כ וזה הרבה יותר רחוק אולי פעם בשנה בזמן בית שני שימות הכה''ג בין מנחה של שחר לערב) וכיו''ב]
 
נבהל להשיב אמר:
ספר העוסק בגזירות ותקנות חז''ל עם ביאור כל הכללים ומתי נאמרו אותם כללים, ובכל גזירה ותקנה לחשב את כל הנ''ל
[כגון מתי הוי גזירה לגזירה מתי הוי מילתא דלא שכיחא דלא גזרו ביה רבנן (למשל חז''ל לא תיקנו פרוזבול אם אין ללוה קרקע כיון שאין מצוי שילוו לו והוי מילתא דלא שכיחא למרות שהתקנה כבר קיימת אלא שהוציאו מן הכלל את מה שאינו מצוי , ולא מצאנו כך בכל הגזירות, לעומת זה מצאנו תקנות הרחוקים בהרבה שכן תיקנו בזה למשל-תנאי בית דין הוא על כהן גדול שמת, שתהא מנחתו קרבה משל צבור. ובברטנורא-והא דתנן במתניתין דתנאי בית דין הוא לדברי ר' שמעון שתהא באה מן הצבור, ולא מן התורה, מפרש בגמרא דשתי תקנות הוו, בתחלה מדאורייתא קריבה משל צבור מדכתיב חק עולם כדאמרינן, כיון שראו דקא מדחקא לשכה התקינו דניגבו מיורשים , כיון דחזו דקא פשעו בה אוקמוה אדאורייתא. ונמצאת עכשיו קריבה מן הצבור בתנאי בית דין דאוקמוה אדאורייתא ע''כ וזה הרבה יותר רחוק אולי פעם בשנה בזמן בית שני שימות הכה''ג בין מנחה של שחר לערב) וכיו''ב]

כנ"ל להוסיף על זה, מתי נגזרה כל גזירה (שלמה, בית דינו של שמעון בן שטח, יח דבר וכו')
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
משנה ברורה וחיי אדם בלי נקודות. אולי עדיין קיימים אבל בקושי. לאחרונה הלכתי לכמה חניות עבור חיי אדם בלי נקודות ולא מצאתי, ולדברי המוכר בא' מהם, כבר אינו קיים.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
לדעתי ספר שמפרש את סוגיות הגמ' לפי ההלכה,
כלומר כמו השיטה שנפסקה בשו"ע והאחרונים,
ולהיצמד לכל מה שפרשו בסוגיות לאור פסקם להלכה.
רק שקשה מאוד למצוא מי שיכול לעשות זאת למעשה
הוא צריך לשלוט היטב במג"א (ובמחצה"ש ופרמ"ג)
ובכל ביאור הגר"א ולהבין מה הביא מכל מקור ומקור
ואצ"ל שליטה מוחלטת בכל בית יוסף בד' חלקי שו"ע
ובתכלית הקיצור, כי אם מאריך הרבה עדיף המקור.
האמת שנים חלמתי לכתוב ספר זה ולא זכיתי להיות ראוי.
 

חיים ושלום

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
לדעתי ספר שמפרש את סוגיות הגמ' לפי ההלכה,
כלומר כמו השיטה שנפסקה בשו"ע והאחרונים,
ולהיצמד לכל מה שפרשו בסוגיות לאור פסקם להלכה.
רק שקשה מאוד למצוא מי שיכול לעשות זאת למעשה
הוא צריך לשלוט היטב במג"א (ובמחצה"ש ופרמ"ג)
ובכל ביאור הגר"א ולהבין מה הביא מכל מקור ומקור
ואצ"ל שליטה מוחלטת בכל בית יוסף בד' חלקי שו"ע
ובתכלית הקיצור, כי אם מאריך הרבה עדיף המקור.
האמת שנים חלמתי לכתוב ספר זה ולא זכיתי להיות ראוי.
יש את דברי סופרים של הרב יברוב 
 
 
עץ פרי אמר:
לדעתי ספר שמפרש את סוגיות הגמ' לפי ההלכה,
כלומר כמו השיטה שנפסקה בשו"ע והאחרונים,
ולהיצמד לכל מה שפרשו בסוגיות לאור פסקם להלכה.
רק שקשה מאוד למצוא מי שיכול לעשות זאת למעשה
הוא צריך לשלוט היטב במג"א (ובמחצה"ש ופרמ"ג)
ובכל ביאור הגר"א ולהבין מה הביא מכל מקור ומקור
ואצ"ל שליטה מוחלטת בכל בית יוסף בד' חלקי שו"ע
ובתכלית הקיצור, כי אם מאריך הרבה עדיף המקור.
האמת שנים חלמתי לכתוב ספר זה ולא זכיתי להיות ראוי.


קיים משהו כזה שאני מעלה כאן מפעם לפעם. כרגע הוא בכתיבה לפי סדר דף - היומי. שמו 'נתיבי הלכה'.
 
 
חלק עליון תַחתִית