הזזת "ונטות" של מזגן בשבת

תיובתא

משתמש ותיק
מצוי הדבר שמחמת צינת המזגן רוצים לכוון את הוונטות לכיוון מסויים.
בהנחה שהוונטה היא מכנית (דהיינו אין סוגיית חשמל בעצם ההזזה), ראיתי פעמים רבות שאם מזיזים את הוונטה באופו שחוסם את יציאת האוויר מהמזגן החוצה, הטרמוסטט של המזגן גורם די מהר לשינוי התוכנית שלו ממצב קירור למצב איוורור.
השאלה היא האם מותר לעשות זאת בשבת, וחשוב לציין שפעמים ניח"ל לאדם שהמזגן יקרר פחות מחמת כך. (השאלה כמובן למתירים לפתוח דלת מקרר בשבת).
 

חימקו

משתמש ותיק
זה בדרך כלל אינו מתכוין (כי לא מתכוין שיעבור לאורור) ולא פסיק רישא (לא בטוח שיעבור למצב אורור), וגם יש פה גרמא כי זה לא מידי, לכאורה נראה שמותר (אני לא פוסק למעשה)
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אם לא החשמל הנ"ל מה שייך בונה? הרי זה כדלת שיש לה ציר, שאף אם אין דרך להזיזה מותר (וכ"ש כאן שהדרך להזיז).
 

אבי חי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אם לא החשמל הנ"ל מה שייך בונה? הרי זה כדלת שיש לה ציר, שאף אם אין דרך להזיזה מותר (וכ"ש כאן שהדרך להזיז).

אכן בחוט שני כ' דאין כאן משום מוסיף על הבנין, מטעם הנ"ל.
אך שמעתי מת"ח שמחמירים (אף באופן שאין חשש מצד שינוי הזרם), וכנראה שמחשיבים זאת כהעמדה חשובה יותר מחלון, איני יודע.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
בדיוק השבת התארחתי אצל מישהו, והמזגן כמעט לא קירר ,
התריסים היו חצי סגורים, ופתחתי אותם לגמרי, כדי שהמזגן לפחות יאוורר מעט,
ולמרבה הפתעתי עד מהרה החדר נעשה ממוזג לגמרי,
כנראה שכשהתריסים סגורים האוויר חוזר פנימה וגורם לטרמוסטט לכבות את המזגן, ולא לקרר מספיק.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
אך שמעתי מת"ח שמחמירים (אף באופן שאין חשש מצד שינוי הזרם), וכנראה שמחשיבים זאת כהעמדה חשובה יותר מחלון, איני יודע.
זה גם העמדה יותר חשובה מגג, שמפורש בסימן תרכו ברמ"א שאם יש לו צירים מותר.
מנסיוני, חלק גדול מהמחמירים בהלכות שבת (אינני מדבר על גדולי הפוסקים אלא על חומרות שונות ומשונות), מקורם באי ידיעת ההלכה והגדרות המלאכות על פי המוכח מהפוסקים, ולכן כל חוסר ידיעה שלהם נראה להם ספק.
 
חלק עליון תַחתִית