לְפִיכָךְ יְפָאֲרוּ וִיבָרְכוּ לָאֵל כָּל יְצוּרָיו

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?
כי על כן בני נח לא נצטוו במצות האמונה באלוה, והנפש היפה סולדת מדברים הבדויים מן הלב.​
אז בשביל מה אברהם אבינו השקיע כל כך הרבה לפרסם אמונה
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?
כי על כן בני נח לא נצטוו במצות האמונה באלוה, והנפש היפה סולדת מדברים הבדויים מן הלב.​
 
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
בשביל מה אברהם אבינו השקיע כל כך הרבה לפרסם אמונה?
ראשית דבר, התוודה ואמור: 'נִחַמְתִּי וּבשְׁתִּי בְּמַעֲשַׂי, וּלְעוֹלָם אֵינִי חוֹזֵר לְדָבָר זֶה', ורק לאחר מכן נקשיב להרהורי לבך.​
מדוע כת''ר שליט''א לא יפרש מה חטאתי ועל מה מוטל וידוי
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אור החכמה אמר:
יש דעות הסוברות שחיוב המצוות של בני נח הם חיוב על ישראל להרגם כאשר הם מפריעים לסדר העולם [אשר לפי"ז מובן למה הם חייבים מיתה על כל דבר שם], ולא דינים על הבני נח עצמם.
[אלא שלפי"ז צ"ע במה שאמרו חז"ל "ומי איכא מידי דלעכו"ם אסור ולישראל שרי"]
אף פעם לא שמעתי דבר זה , אבל לא שמעתי אינה ראיה...
וגם תמוה לי מדוע אם כן פסק וכתב הרמב''ם שבן נח ששמר ז' מצוות בני נח הוא מחסידי אומות העולם ויש לו שכר בעולם הבא הרי הוא לא מצווה


הוא אמנם לא מצווה אבל בהחלט עשה מעשה טוב ומועיל - ומגיע לו על זה שכר, גם אברהם אבינו כנראה קיבל שכר על מצוותיו והיה נקרא חסיד... (ראה מדרש שכל טוב ויחי פרק מט)

איני זוכר את המקור לזה, אבל ברור לי שזה אחרונים ממש. שמעתי את זה לפני כמה שנים בשיעור של הרב אשר דומב שליט"א (ר"מ בישיבת נתיב הדעת [קפלן] ברמות ד) באחד השבתות בליל שבת בין מנחה למעריב, אבל בגלל שעבר הרבה זמן איני זוכר בטוח מה הוא אמר בדיוק, ובהחלט ייתכן ששיניתי מדבריו או ששגיתי לגמרי. אם מישהו מכיר אותו אשמח אם ישאל אותו מה בדיוק אמר ואם בכלל [אין לי דרך ליצור איתו קשר]. 
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
הוא אמנם לא מצווה אבל בהחלט עשה מעשה טוב ומועיל - ומגיע לו על זה שכר, גם אברהם אבינו כנראה קיבל שכר על מצוותיו והיה נקרא חסיד... (ראה מדרש שכל טוב ויחי פרק מט)
אני שומע אך פשטות הדבר שמקבל שכר כי הוא היה מצווה
וכמדומה שהוא גמרא מפורשת בב''ק ל''ח א' שגויים מצווים
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
איני זוכר את המקור לזה, אבל ברור לי שזה אחרונים ממש. שמעתי את זה לפני כמה שנים בשיעור של הרב אשר דומב שליט"א (ר"מ בישיבת נתיב הדעת [קפלן] ברמות ד) באחד השבתות בליל שבת בין מנחה למעריב, אבל בגלל שעבר הרבה זמן איני זוכר בטוח מה הוא אמר בדיוק, ובהחלט ייתכן ששיניתי מדבריו או ששגיתי לגמרי. אם מישהו מכיר אותו אשמח אם ישאל אותו מה בדיוק אמר ואם בכלל [אין לי דרך ליצור איתו קשר].
אולי הוא אמר כך

שגוי לא מצווה להרוג את חבירו גוי מפני שעבר על אחת מהמצוות משום שלא שמענו שב''ד של עכו''ם מצווה להרוג את העובר על ז' מצות בני נח
אלא שישראל מצווים על זה להרוג את הגויים העוברים על זה וישראל בלבד מצווים על זאת

אינני משוכנע שאני צודק במה שכתבתי שגוי לא מצווה להרוג את גוי חבירו
 

אור החכמה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אור החכמה אמר:
חיוב המצוות של בני נח הם חיוב על ישראל להרגם כאשר הם מפריעים לסדר העולם
איך הם מפריעים לסדר העולם כאשר הם אוכלים אבר מן החי?



לא הבנתי אותך.
האם בעלי חיים אינם חלק מהעולם? הרי הקב"ה ברא אותם, ואיכא צער בעלי חיים.
בהחלט יש לשמור ולמנוע שלא יתנהגו אליהם באכזריות מיותרת.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אור החכמה אמר:
איני זוכר את המקור לזה, אבל ברור לי שזה אחרונים ממש. שמעתי את זה לפני כמה שנים בשיעור של הרב אשר דומב שליט"א (ר"מ בישיבת נתיב הדעת [קפלן] ברמות ד) באחד השבתות בליל שבת בין מנחה למעריב, אבל בגלל שעבר הרבה זמן איני זוכר בטוח מה הוא אמר בדיוק, ובהחלט ייתכן ששיניתי מדבריו או ששגיתי לגמרי. אם מישהו מכיר אותו אשמח אם ישאל אותו מה בדיוק אמר ואם בכלל [אין לי דרך ליצור איתו קשר].
אולי הוא אמר כך

שגוי לא מצווה להרוג את חבירו גוי מפני שעבר על אחת מהמצוות משום שלא שמענו שב''ד של עכו''ם מצווה להרוג את העובר על ז' מצות בני נח
אלא שישראל מצווים על זה להרוג את הגויים העוברים על זה וישראל בלבד מצווים על זאת

אינני משוכנע שאני צודק במה שכתבתי שגוי לא מצווה להרוג את גוי חבירו



לא ולא.
אני זוכר שאמר בדיוק את מה שכתבתי לפנ"כ.
יחד עם זאת, איני סומך על זכרוני בזה וכמו שכתבתי לעיל.
אלא שעדיין לא הבנתי למה אינך מסכים עם דבריי, למרות שאני יודע שהם מחודשים ואינם בפשטות.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
לא ולא.
אני זוכר שאמר בדיוק את מה שכתבתי לפנ"כ.
יחד עם זאת, איני סומך על זכרוני בזה וכמו שכתבתי לעיל.
אלא שעדיין לא הבנתי למה אינך מסכים עם דבריי, למרות שאני יודע שהם מחודשים ואינם בפשטות.
מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה אם הם לא חייבים ,גם ציינתי הגמ' בב''ק ל''ח א' שכמדומה מבואר שם שחייבים
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
לא שמענו שב''ד של עכו''ם מצווה להרוג את העובר על ז' מצות בני נח.
כה הם דברי הרמב"ם בהלכות מלכים:
וְכֵיצַד מְצֻוִּין הֵן עַל הַדִּינִין? חַיָּבִין לְהוֹשִׁיב דַּיָּנִין וְשׁוֹפְטִים בְּכָל פֶּלֶךְ וָפֶלֶךְ לָדוּן בְּשֵׁשׁ מִצְוֹת אֵלּוּ, וּלְהַזְהִיר אֶת הָעָם. וּבֶן נֹחַ שֶׁעָבַר עַל אַחַת מִשֶּׁבַע מִצְוֹת אֵלּוּ יֵהָרֵג בְּסַיִף. וּמִפְּנֵי זֶה נִתְחַיְּבוּ כָּל בַּעֲלֵי שְׁכֶם הֲרִיגָה, שֶׁהֲרֵי שְׁכֶם גָּזַל וְהֵם רָאוּ וְיָדְעוּ וְלֹא דָנוּהוּ.
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אור החכמה אמר:
לא ולא.
אני זוכר שאמר בדיוק את מה שכתבתי לפנ"כ.
יחד עם זאת, איני סומך על זכרוני בזה וכמו שכתבתי לעיל.
אלא שעדיין לא הבנתי למה אינך מסכים עם דבריי, למרות שאני יודע שהם מחודשים ואינם בפשטות.
מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה אם הם לא חייבים ,גם ציינתי הגמ' בב''ק ל''ח א' שכמדומה מבואר שם שחייבים



מי אמר שהוא עשה את זה בתור חיוב? 
הוא עשה את זה כי עי"ז מרבה את מלכות וכבוד ה' הרבה יותר בעולם, שהרי גם מי שלא חייב מאמין - זה כבוד גדול להשי"ת.
ומלבד זאת, הרי אז עוד לא היתה אומה המיועדת לעבוד את השי"ת, והיה ענין גדול לצרף אנשים לזה.
ומלבד זאת הרי הוא גייר אותם לפי חז"ל.

 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה?
אומר רש"י: שֶׁהִכְנִיסָן תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה. אַבְרָהָם מְגַיֵּר אֶת הָאֲנָשִׁים, וְשָׂרַי מְגַיֶּרֶת הַנָּשִׁים.​
 ​
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אומר רש"י: שֶׁהִכְנִיסָן תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה. אַבְרָהָם מְגַיֵּר אֶת הָאֲנָשִׁים, וְשָׂרַי מְגַיֶּרֶת הַנָּשִׁים.
יש דעות שגם אברהם היה בן נח 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
האם הקב''ה דורש מהגויים להרגיש כמו כלב.
אמרת דבר בלתי נכון, קום ואמור: דבר שאמרתי טעות הוא בידי! המשך הפטפוט מגונה הוא.​
שאריה ליה מאריה!!!
מה עוד צריך לקרות כדי שת''ח ינהגו כבוד זה בזה?
 
 

פתח הבית

משתמש ותיק
פותח הנושא
בשלמא אמר:
נבהל להשיב אמר:
בשלמא אמר:
אוי מי יביא הווארט הנפלא של האפטא רב
קריינא דאיגרתא וכו'

הייליגער ווארט
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1620309971779&pagenum=51&book=170382
אם ניתן לדקדק הלשון, כתוב שם ''איש ישראל'', וא''כ עדיין אינו מתיישב הענין
ויותר מזה הלא כבר היטב עמנו ר' משה נפתלי להביא דברי הכל בו שמפורש שלא קאי על הגוים, ושלא שייך לפרש בענין אחר ''וְאֵין לְפָתְרוֹ לְעִנְיָן אַחֵר, שֶׁהֲרֵי אֵין יְצוּר מְפָאֵר וּמְהַדֵּר לָאֵל כִּי אִם יִשְׂרָאֵל''
 
 

HaimL

משתמש ותיק
פתח הבית אמר:
בשלמא אמר:
נבהל להשיב אמר:
קריינא דאיגרתא וכו'

הייליגער ווארט
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1620309971779&pagenum=51&book=170382
אם ניתן לדקדק הלשון, כתוב שם ''איש ישראל'', וא''כ עדיין אינו מתיישב הענין
ויותר מזה הלא כבר היטב עמנו ר' משה נפתלי להביא דברי הכל בו שמפורש שלא קאי על הגוים, ושלא שייך לפרש בענין אחר ''וְאֵין לְפָתְרוֹ לְעִנְיָן אַחֵר, שֶׁהֲרֵי אֵין יְצוּר מְפָאֵר וּמְהַדֵּר לָאֵל כִּי אִם יִשְׂרָאֵל''
אז מדוע אומרים

וּבְמַקְהֲלוֹת רִבְבוֹת עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל בְּרִנָּה יִתְפָּאֵר שִׁמְךָ, מַלְכֵּנוּ, בְּכָל דּוֹר וָדוֹר, שֶׁכֵּן חוֹבַת כָּל הַיְצוּרִים לְפָנֶיךָ וכו'?

פתח בעמך ישראל, וסיים בכל היצורים?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
אתה אומר לגוי 'אל תעבוד עבודה זרה!' והוא שואל אותך 'למה?' - מה אתה עונה לו?
שאם יעבוד עבודה זרה – יהרג.​
שאלתי שאלה של טעם: 'מנא לך הא?'
ונעניתי: 'מן הבטן'. תשובה סרת־טעם.
אם גוי יעבוד עבודת הבורא, גם ייהרג?
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
וכמדומה שהוא גמרא מפורשת בב''ק ל''ח א' שגויים מצווים
כתוב שם כך:
"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל". 
האם יוכל מר לפרש כוונתו? היכן כתוב כאן שגויים מצווים?
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
כתוב שם כך:
"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל". 
האם יוכל מר לפרש כוונתו? היכן כתוב כאן שגויים מצווים?
אין לפניי כעת גמר' אבל כמדומה שמשמע שם בהמשך איתגורי איתגר ע''ש
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אור החכמה אמר:
כתוב שם כך:
"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל". 
האם יוכל מר לפרש כוונתו? היכן כתוב כאן שגויים מצווים?
אין לפניי כעת גמר' אבל כמדומה שמשמע שם בהמשך איתגורי איתגר ע''ש

האם התכוונת לזה?

תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח עמוד א
דא"ר יוסף: עמד וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד והתירן להם. איתגורי אתגר? א"כ, מצינו חוטא נשכר! אמר מר בריה דרבנא: לומר, שאפילו מקיימין אותן - אין מקבלין עליהן שכר. 

מהיכן ההוכחה?
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
האם התכוונת לזה?

תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח עמוד א
דא"ר יוסף: עמד וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד והתירן להם. איתגורי אתגר? א"כ, מצינו חוטא נשכר! אמר מר בריה דרבנא: לומר, שאפילו מקיימין אותן - אין מקבלין עליהן שכר. 

מהיכן ההוכחה?
כן התכוונתי לזה
הלשון שקיבלו עליהם לא משמע קבלה בנדר
וכן הלשון עמד והתירן להם משמע שהתיר את החיוב שלהם ולא את החיוב של ישראל להורגם
משמע בפשיטות הלשון יותר שהם חייבים חיוב עצמי לשמור את המצוות שלהם
 

אור החכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אור החכמה אמר:
האם התכוונת לזה?

תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח עמוד א
דא"ר יוסף: עמד וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד והתירן להם. איתגורי אתגר? א"כ, מצינו חוטא נשכר! אמר מר בריה דרבנא: לומר, שאפילו מקיימין אותן - אין מקבלין עליהן שכר. 

מהיכן ההוכחה?
כן התכוונתי לזה
הלשון שקיבלו עליהם לא משמע קבלה בנדר
וכן הלשון עמד והתירן להם משמע שהתיר את החיוב שלהם ולא את החיוב של ישראל להורגם
משמע בפשיטות הלשון יותר שהם חייבים חיוב עצמי לשמור את המצוות שלהם

אני מסכים עם כבודו שזה יותר מסתבר ומשמע,
אך יחד עם זאת אינו מוכרח ואפשר ליישב המשמעויות הנ"ל.
 
חלק עליון תַחתִית