אור זורח אמר:מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?
כי על כן בני נח לא נצטוו במצות האמונה באלוה, והנפש היפה סולדת מדברים הבדויים מן הלב.
אור זורח אמר:מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?
אז בשביל מה אברהם אבינו השקיע כל כך הרבה לפרסם אמונהמשה נפתלי אמר:אור זורח אמר:מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?כי על כן בני נח לא נצטוו במצות האמונה באלוה, והנפש היפה סולדת מדברים הבדויים מן הלב.
אור זורח אמר:בשביל מה אברהם אבינו השקיע כל כך הרבה לפרסם אמונה?
משה נפתלי אמר:אור זורח אמר:מדוע יאמר כת''ר שליט''א כך?כי על כן בני נח לא נצטוו במצות האמונה באלוה, והנפש היפה סולדת מדברים הבדויים מן הלב.
מדוע כת''ר שליט''א לא יפרש מה חטאתי ועל מה מוטל וידוימשה נפתלי אמר:אור זורח אמר:בשביל מה אברהם אבינו השקיע כל כך הרבה לפרסם אמונה?ראשית דבר, התוודה ואמור: 'נִחַמְתִּי וּבשְׁתִּי בְּמַעֲשַׂי, וּלְעוֹלָם אֵינִי חוֹזֵר לְדָבָר זֶה', ורק לאחר מכן נקשיב להרהורי לבך.
אור זורח אמר:אף פעם לא שמעתי דבר זה , אבל לא שמעתי אינה ראיה...אור החכמה אמר:יש דעות הסוברות שחיוב המצוות של בני נח הם חיוב על ישראל להרגם כאשר הם מפריעים לסדר העולם [אשר לפי"ז מובן למה הם חייבים מיתה על כל דבר שם], ולא דינים על הבני נח עצמם.
[אלא שלפי"ז צ"ע במה שאמרו חז"ל "ומי איכא מידי דלעכו"ם אסור ולישראל שרי"]
וגם תמוה לי מדוע אם כן פסק וכתב הרמב''ם שבן נח ששמר ז' מצוות בני נח הוא מחסידי אומות העולם ויש לו שכר בעולם הבא הרי הוא לא מצווה
אני שומע אך פשטות הדבר שמקבל שכר כי הוא היה מצווהאור החכמה אמר:הוא אמנם לא מצווה אבל בהחלט עשה מעשה טוב ומועיל - ומגיע לו על זה שכר, גם אברהם אבינו כנראה קיבל שכר על מצוותיו והיה נקרא חסיד... (ראה מדרש שכל טוב ויחי פרק מט)
אולי הוא אמר כךאור החכמה אמר:איני זוכר את המקור לזה, אבל ברור לי שזה אחרונים ממש. שמעתי את זה לפני כמה שנים בשיעור של הרב אשר דומב שליט"א (ר"מ בישיבת נתיב הדעת [קפלן] ברמות ד) באחד השבתות בליל שבת בין מנחה למעריב, אבל בגלל שעבר הרבה זמן איני זוכר בטוח מה הוא אמר בדיוק, ובהחלט ייתכן ששיניתי מדבריו או ששגיתי לגמרי. אם מישהו מכיר אותו אשמח אם ישאל אותו מה בדיוק אמר ואם בכלל [אין לי דרך ליצור איתו קשר].
יושב אוהלים אמר:איך הם מפריעים לסדר העולם כאשר הם אוכלים אבר מן החי?אור החכמה אמר:חיוב המצוות של בני נח הם חיוב על ישראל להרגם כאשר הם מפריעים לסדר העולם
אור זורח אמר:אולי הוא אמר כךאור החכמה אמר:איני זוכר את המקור לזה, אבל ברור לי שזה אחרונים ממש. שמעתי את זה לפני כמה שנים בשיעור של הרב אשר דומב שליט"א (ר"מ בישיבת נתיב הדעת [קפלן] ברמות ד) באחד השבתות בליל שבת בין מנחה למעריב, אבל בגלל שעבר הרבה זמן איני זוכר בטוח מה הוא אמר בדיוק, ובהחלט ייתכן ששיניתי מדבריו או ששגיתי לגמרי. אם מישהו מכיר אותו אשמח אם ישאל אותו מה בדיוק אמר ואם בכלל [אין לי דרך ליצור איתו קשר].
שגוי לא מצווה להרוג את חבירו גוי מפני שעבר על אחת מהמצוות משום שלא שמענו שב''ד של עכו''ם מצווה להרוג את העובר על ז' מצות בני נח
אלא שישראל מצווים על זה להרוג את הגויים העוברים על זה וישראל בלבד מצווים על זאת
אינני משוכנע שאני צודק במה שכתבתי שגוי לא מצווה להרוג את גוי חבירו
מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה אם הם לא חייבים ,גם ציינתי הגמ' בב''ק ל''ח א' שכמדומה מבואר שם שחייביםאור החכמה אמר:לא ולא.
אני זוכר שאמר בדיוק את מה שכתבתי לפנ"כ.
יחד עם זאת, איני סומך על זכרוני בזה וכמו שכתבתי לעיל.
אלא שעדיין לא הבנתי למה אינך מסכים עם דבריי, למרות שאני יודע שהם מחודשים ואינם בפשטות.
כה הם דברי הרמב"ם בהלכות מלכים:אור זורח אמר:לא שמענו שב''ד של עכו''ם מצווה להרוג את העובר על ז' מצות בני נח.
וְכֵיצַד מְצֻוִּין הֵן עַל הַדִּינִין? חַיָּבִין לְהוֹשִׁיב דַּיָּנִין וְשׁוֹפְטִים בְּכָל פֶּלֶךְ וָפֶלֶךְ לָדוּן בְּשֵׁשׁ מִצְוֹת אֵלּוּ, וּלְהַזְהִיר אֶת הָעָם. וּבֶן נֹחַ שֶׁעָבַר עַל אַחַת מִשֶּׁבַע מִצְוֹת אֵלּוּ יֵהָרֵג בְּסַיִף. וּמִפְּנֵי זֶה נִתְחַיְּבוּ כָּל בַּעֲלֵי שְׁכֶם הֲרִיגָה, שֶׁהֲרֵי שְׁכֶם גָּזַל וְהֵם רָאוּ וְיָדְעוּ וְלֹא דָנוּהוּ.
אור זורח אמר:מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה אם הם לא חייבים ,גם ציינתי הגמ' בב''ק ל''ח א' שכמדומה מבואר שם שחייביםאור החכמה אמר:לא ולא.
אני זוכר שאמר בדיוק את מה שכתבתי לפנ"כ.
יחד עם זאת, איני סומך על זכרוני בזה וכמו שכתבתי לעיל.
אלא שעדיין לא הבנתי למה אינך מסכים עם דבריי, למרות שאני יודע שהם מחודשים ואינם בפשטות.
אור זורח אמר:מדוע אברהם אבינו טרח ויגע כל כך לפרסם אמונה?
לצורך גופו אין איסור צעב"ח.אור החכמה אמר:ואיכא צער בעלי חיים.
יש דעות שגם אברהם היה בן נחמשה נפתלי אמר:אומר רש"י: שֶׁהִכְנִיסָן תַּחַת כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה. אַבְרָהָם מְגַיֵּר אֶת הָאֲנָשִׁים, וְשָׂרַי מְגַיֶּרֶת הַנָּשִׁים.
שאריה ליה מאריה!!!משה נפתלי אמר:אור זורח אמר:האם הקב''ה דורש מהגויים להרגיש כמו כלב.אמרת דבר בלתי נכון, קום ואמור: דבר שאמרתי טעות הוא בידי! המשך הפטפוט מגונה הוא.
יושב אוהלים אמר:לצורך גופו אין איסור צעב"ח.אור החכמה אמר:ואיכא צער בעלי חיים.
אם ניתן לדקדק הלשון, כתוב שם ''איש ישראל'', וא''כ עדיין אינו מתיישב העניןבשלמא אמר:נבהל להשיב אמר:קריינא דאיגרתא וכו'בשלמא אמר:אוי מי יביא הווארט הנפלא של האפטא רב
הייליגער ווארט
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1620309971779&pagenum=51&book=170382
אז מדוע אומריםפתח הבית אמר:אם ניתן לדקדק הלשון, כתוב שם ''איש ישראל'', וא''כ עדיין אינו מתיישב העניןבשלמא אמר:נבהל להשיב אמר:קריינא דאיגרתא וכו'
הייליגער ווארט
https://tablet.otzar.org/pages/?&restore=1&t=1620309971779&pagenum=51&book=170382
ויותר מזה הלא כבר היטב עמנו ר' משה נפתלי להביא דברי הכל בו שמפורש שלא קאי על הגוים, ושלא שייך לפרש בענין אחר ''וְאֵין לְפָתְרוֹ לְעִנְיָן אַחֵר, שֶׁהֲרֵי אֵין יְצוּר מְפָאֵר וּמְהַדֵּר לָאֵל כִּי אִם יִשְׂרָאֵל''
אם גוי יעבוד עבודת הבורא, גם ייהרג?משה נפתלי אמר:אור זורח אמר:אתה אומר לגוי 'אל תעבוד עבודה זרה!' והוא שואל אותך 'למה?' - מה אתה עונה לו?שאם יעבוד עבודה זרה – יהרג.שאלתי שאלה של טעם: 'מנא לך הא?'
ונעניתי: 'מן הבטן'. תשובה סרת־טעם.
כתוב שם כך:אור זורח אמר:וכמדומה שהוא גמרא מפורשת בב''ק ל''ח א' שגויים מצווים
אין לפניי כעת גמר' אבל כמדומה שמשמע שם בהמשך איתגורי איתגר ע''שאור החכמה אמר:כתוב שם כך:
"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל".
האם יוכל מר לפרש כוונתו? היכן כתוב כאן שגויים מצווים?
אור זורח אמר:אין לפניי כעת גמר' אבל כמדומה שמשמע שם בהמשך איתגורי איתגר ע''שאור החכמה אמר:כתוב שם כך:
"א"ר אבהו, אמר קרא: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח, כיון שלא קיימו, עמד והתיר ממונן לישראל".
האם יוכל מר לפרש כוונתו? היכן כתוב כאן שגויים מצווים?
כן התכוונתי לזהאור החכמה אמר:האם התכוונת לזה?
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח עמוד א
דא"ר יוסף: עמד וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד והתירן להם. איתגורי אתגר? א"כ, מצינו חוטא נשכר! אמר מר בריה דרבנא: לומר, שאפילו מקיימין אותן - אין מקבלין עליהן שכר.
מהיכן ההוכחה?
אור זורח אמר:כן התכוונתי לזהאור החכמה אמר:האם התכוונת לזה?
תלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח עמוד א
דא"ר יוסף: עמד וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד והתירן להם. איתגורי אתגר? א"כ, מצינו חוטא נשכר! אמר מר בריה דרבנא: לומר, שאפילו מקיימין אותן - אין מקבלין עליהן שכר.
מהיכן ההוכחה?
הלשון שקיבלו עליהם לא משמע קבלה בנדר
וכן הלשון עמד והתירן להם משמע שהתיר את החיוב שלהם ולא את החיוב של ישראל להורגם
משמע בפשיטות הלשון יותר שהם חייבים חיוב עצמי לשמור את המצוות שלהם