האם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה?

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?

אשמח למקורות לזה
 
  • תודה
Reactions: nls

אור זורח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?

אשמח למקורות לזה
גם בערווה תמונה אין לה דין ערווה ומ''מ אם מביאה להרהור אסור וגם כאן יש חובה להתרחק מבית עבודה זרה ששאני מינות דמשכי ולכן גם בתמונה אם מושך להרהורים של עבודה זרה ודאי אסור אך יכול להיות שאם אדם לא מרגיש הרהורים גם יש לאסור ששאני מינות דמשכי והיינו בלי שירגיש
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
ולכן גם בתמונה אם מושך להרהורים של עבודה זרה ודאי אסור אך יכול להיות שאם אדם לא מרגיש הרהורים גם יש לאסור ששאני מינות דמשכי והיינו בלי שירגיש
וכי יש לך הוה אמינא שלראות וידיו של עובדי עבודה זרה בהודו יביא הרהורים לעבוד עבודה זרה???????????????????????
במחיכ"ת לא זה הכוונה שאני מינות דמשכא.
 

אור זורח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
וכי יש לך הוה אמינא שלראות וידיו של עובדי עבודה זרה בהודו יביא הרהורים לעבוד עבודה זרה???????????????????????
במחיכ"ת לא זה הכוונה שאני מינות דמשכא.
האם מותר לעבור על פתח בית עבודה זרה
בקורות חייו של הגאון רבי ברוך בער זצוק''ל מובא ומסופר שהיה בורח מרחובות שהיה שם בית עבודה זרה
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?

אשמח למקורות לזה
מן הסתם כוונת כת"ר מצד ולא תתורו, והנה זה נאמר על מחשבת ע"ז, אך בראיית עובדי ע"ז הרי לא עולה הרהור ע"ז עי"ז. וביותר שבגמ' בברכות נ"ז ע"ב אומרת הרואה ע"ז (והכוונה על מקום שעובדים בו ע"ז עי' רמב"ם פ"י ה"ט מברכות ושו"ע או"ח רכ"ד) מברך ברוך שנתן ארך אפים לעוברי רצונו. ובאמת הרמ"א כתב שאין אנו מברכים היום כי רואים אנו אותם תמיד. אך עכ"פ ברור שאין איסור בזה, והסיפור על הגרב"ב לעיל הוא ע"ד הפלגת חסידותו ביותר (יש גם סיפורים שאפילו עיתון חרדי לא היה נוגע בו אלא מוזיזו במרפקו ומפילו מעל השלחן).
ואמנם שם בברכות לא איירי ברואה אותם עובדים ע"ז ממש ואפשר להתווכח דאיירי רק ברואה את הע"ז עצמה או בית ע"ז, אך לא משמע שיש בזה איסור.
ושונה הראייה של ע"ז מג"ע, שבג"ע הלב חומד את המראה החיצוני, ואילו בע"ז הלב חומד את הרעיון שעומד מאחורי זה ולכן נלמד עניין זה מלא תתורו אחרי לבבכם דווקא. ולכן האיסור בזה הוא לקרוא ספרי ע"ז ומינות, אך לא ראייה של עבודה זרה ועובדיה.
וכשם שאין הרהור ללא ראייה שאין לו ליצר אלא מה שעיניו רואות, ואדרבה אם לא ראה אשה מסויימת ולא הרהר בה מאורתא וחלם שהיה עמה אי' בגמ' שהוא בן העוה"ב, כן להיפך אם רק רואה ראייה בעלמא את הע"ז, אך אדרבה מגוחכים וטיפשים הם בעיניו שמאמינים בדברים כאלו, אין בזה מאומה.
ומה שהביאו לעיל מצד מצווה להתרחק מן האלילים, איירי בהולך בגופו לשם והקירבה לשם היא הגורמת, ולכן השיעור הוא ד' אמות ולא כמלא עיניו או בשיעור שלא יראה, כי זה לא שייך לאיסור מראות אסורות שהוא רק בג"ע.
 

ששמואל

משתמש ותיק
יש לדון מצד הנאה
אם זה בצורה מעניינת
(אולי תעלה לכאן את ההסרטה ונוכל לדון עליה ביחד.....)
 

פאר

משתמש רגיל
יש פה שתי שאלות נפרדות
א', לעניין הרחקה מעבודה זרה כמו שכתבו הרבנים לעיל.
מלבד זאת יש איסור ליהנות מעבודה זרה. עיין יורה דעה קמ"ב ט"ו.
ואסור להסתכל בדמות צורה אפילו בחול משום אל תפנו אל האלילים.
 

יאיר אור

משתמש ותיק
כתב המג"א שאסור להסתכל על כל גוי אפילו אינו עובד ע"ז
משום אסור להסתכל בפני רשע
 
כתב הרמב"ם בפירוש המשנה פרק א משנה ד וז"ל (באדיבות בר אילן)
ולפיכך יש לדעת שכל עיר מערי האומה הנוצרית שיש להם בה במה, רצוני לומר בית תפילתם, אשר הוא בית עבודה זרה בלא ספק, הרי זו העיר אין מותר לעבור בה בכוונה, וכל שכן לדור בה. אבל ה' מסרנו בידיהם עד שנדור בעריהם בעל כרחנו, לקיים ייעודו הרע "ועבדתם שם אלהים מעשה ידי אדם עץ ואבן". ואם זה הוא דין העיר, קל וחומר לדין בית עבודה זרה עצמו, שכמעט אסור להביט בו, וכל שכן לקרב אליו, וכל שכן להיכנס אליו. עכ"ל.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אם מותר או אסור איני יודע אך נזכרתי מוורט [איני יודע מי אומרו]
וַתִּרְאוּ֙ אֶת־שִׁקּ֣וּצֵיהֶ֔ם וְאֵ֖ת גִּלֻּלֵיהֶ֑ם עֵ֣ץ וָאֶ֔בֶן כֶּ֥סֶף וְזָהָ֖ב אֲשֶׁ֥ר עִמָּהֶֽם
וברש''י-ותראו את שקוציהם - על שם שהם מאוסים כשקצים. ואת גלוליהם - מוסרחים כגלל
נשאלת השאלה איך חשש מרע''ה-פֶּן־יֵ֣שׁ בָּ֠כֶם אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֞ה א֧וֹ מִשְׁפָּחָ֣ה אוֹ־שֵׁ֗בֶט אֲשֶׁר֩ לְבָב֨וֹ פֹנֶ֤ה הַיּוֹם֙ מֵעִם֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ לָלֶ֣כֶת לַעֲבֹ֔ד אֶת־אֱלֹהֵ֖י הַגּוֹיִ֣ם הָהֵ֑ם
אלא התשובה היא  ו ת ר א ו
 

רימון

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?

אשמח למקורות לזה
ראיתי שדנו בענין האיסור ולא תתורו, או הדין להתרחק בע"ז.
אבל לא דנו מדין "אל תפנו אל האלילים", שמדין זה אסור לבדוק איך הם עובדים ע"ז. מדבריכם משמע שהם "עובדים עז בצורה מאוד מעניינת", והיינו שהסיבה להסתכל בזה הוא בגלל שזה מעניין,ובזה פשיטא ופשיטא שזה אסור, וכדברי הרמב"ם.
כמובן שאם זה לצורך לימוד ההלכה יש את הסוגיא של להבין ולהורות, ואכמ"ל.
 הרמב"ם בפרק ב' מעבודת כוכבים ה"ב:
"ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה, צונו הקב"ה שלא לקרות באותן הספרים כלל, ולא נהרהר בה, ולא בדבר מדבריה, ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור, שנאמר אל תפנו אל האלילים, ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אע"פ שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני."
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
כפי שכבר הזכירו האיסור לראות גוי רשע הוא רק באמת, תמונה ווידאו אין עליהם חלות טומאה ורשע, אלא שיש לדון מדין הרחקה מע''ז.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
מבשן אשיב אמר:
אם מותר או אסור איני יודע אך נזכרתי מוורט [איני יודע מי אומרו]
וַתִּרְאוּ֙ אֶת־שִׁקּ֣וּצֵיהֶ֔ם וְאֵ֖ת גִּלֻּלֵיהֶ֑ם עֵ֣ץ וָאֶ֔בֶן כֶּ֥סֶף וְזָהָ֖ב אֲשֶׁ֥ר עִמָּהֶֽם
וברש''י-ותראו את שקוציהם - על שם שהם מאוסים כשקצים. ואת גלוליהם - מוסרחים כגלל
נשאלת השאלה איך חשש מרע''ה-פֶּן־יֵ֣שׁ בָּ֠כֶם אִ֣ישׁ אֽוֹ־אִשָּׁ֞ה א֧וֹ מִשְׁפָּחָ֣ה אוֹ־שֵׁ֗בֶט אֲשֶׁר֩ לְבָב֨וֹ פֹנֶ֤ה הַיּוֹם֙ מֵעִם֙ יְהוָ֣ה אֱלֹהֵ֔ינוּ לָלֶ֣כֶת לַעֲבֹ֔ד אֶת־אֱלֹהֵ֖י הַגּוֹיִ֣ם הָהֵ֑ם
אלא התשובה היא  ו ת ר א ו
נמצא בדרשת ר' שלום שבדרון
שם הוא מספר על עצמו [כדרכו..] שנסע באניה, כשבדרך עברו ליד וונציא, וכולם רצו לסיפון כדי לראות אותה
בפעם הראשונה הוא לא רצה ללכת, אך הפצירו בו ולכן הוא הלך וראה אותה
בדרך חזור הוא כבר רצה מעצמו לראותה
 
 

בן עמינדב

משתמש ותיק
רימון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?

אשמח למקורות לזה
ראיתי שדנו בענין האיסור ולא תתורו, או הדין להתרחק בע"ז.
אבל לא דנו מדין "אל תפנו אל האלילים", שמדין זה אסור לבדוק איך הם עובדים ע"ז. מדבריכם משמע שהם "עובדים עז בצורה מאוד מעניינת", והיינו שהסיבה להסתכל בזה הוא בגלל שזה מעניין,ובזה פשיטא ופשיטא שזה אסור, וכדברי הרמב"ם.
כמובן שאם זה לצורך לימוד ההלכה יש את הסוגיא של להבין ולהורות, ואכמ"ל.
 הרמב"ם בפרק ב' מעבודת כוכבים ה"ב:
"ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה, צונו הקב"ה שלא לקרות באותן הספרים כלל, ולא נהרהר בה, ולא בדבר מדבריה, ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור, שנאמר אל תפנו אל האלילים, ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אע"פ שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני."
אוסיף שיש חומרא מיוחדת  בצפיה בתכנים של ע"ז דרך האינטרנט
שבלחיצה על הקליק הוא נחשב לעושה מעשה שאז הוא מחוייב מלקות כמו אם היה האליל מכוסה והסיר את כיסויו כדי להתבונן בו
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עמינדב אמר:
אוסיף שיש חומרא מיוחדת  בצפיה בתכנים של ע"ז דרך האינטרנט
שבלחיצה על הקליק הוא נחשב לעושה מעשה שאז הוא מחוייב מלקות כמו אם היה האליל מכוסה והסיר את כיסויו כדי להתבונן בו

זה רק בהנחה שתמונת וידיו נחשבת כע"ז עצמה.
 

יעקב לב

משתמש ותיק
א. בעבר בחו"ל לא היה צריך להיות רב"ב בשביל לנהוג כך. כל ילד וילדה ידעו והתנהגו בזו הדרך. ידעו לא להסתכל איפה שלא צריך, ידעו לכנות טומאתם בשלל ביטויים והיה זה כדבר הפשוט.
והנה היום באים חכמי ביהמ"ד ודנים בדברים שלכל זקניהם היו כ"כ פשוטים. אתמהה. יהודים יר"ש שנזהרים בראיית אצבע קטנה מתחילים לדון בדבר האסור בלא תביא תועבה אל ביתך?
ב. בעניין הנ"ל יש בפשטות גם איסור הנאה.
ג. אך מלבד עניני איסור והיתר יש גם דברים שנפש יהודית יודעת בעצמה להתרחק מהם.

ד. אסיים בסיפור ששמעתיו מפי הגר"י זילברשטיין בשיעורו [ומשום מה בכוונה בהשמטת שם הגדול והקדוש המעורב בו, אך נודעתי שהסיפור ארע עם כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע]: היה פעם בחור יר"ש ולמדן שביום מן הימים נעשתה אצלו חלישות בלימוד והחלו מקננים בו ספקות חזקים באמונה שהטרידוהו רבות. והוליכוהו אצל כמה גדולים וצדיקים ולא הועיל. עד שאחד מהם הפנהו לליובאוויטשער רבי, והיה מענה קודשו, שכאשר מכוונים את השעון ע"פ שעון הכנסיה אין פלא שיש ספקות באמונה. ואכן נזכר הבחור שכך היה המעשה.
לא ידבק בידך "מאומה".
 

פרג' אזרק

משתמש רגיל
יעקב לב אמר:
הנה היום באים חכמי ביהמ"ד ודנים בדברים שלכל זקניהם היו כ"כ פשוטים. אתמהה. יהודים יר"ש שנזהרים בראיית אצבע קטנה מתחילים לדון בדבר האסור בלא תביא תועבה אל ביתך?
נדון את כולם כאן לכף זכות.
זה שבס"ד רוב הציבור בני התורה בארץ עכ"פ, אינם גרים בין הגויים ב"ה, ואינם רגילים בדברים כגון אלו.
משא"כ בדורות הקודמים או בחו"ל.
וצריכים אנו לשמוח בזה ב"ה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב לב אמר:
ד. אסיים בסיפור ששמעתיו מפי הגר"י זילברשטיין בשיעורו [ומשום מה בכוונה בהשמטת שם הגדול והקדוש המעורב בו, אך נודעתי שהסיפור ארע עם כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע]:
אני ראיתי את הסיפור הזה במדוייק מיוחס לעוד גדולי ישראל. כך שאין הכרח שזה אכן קרה עם הליוביטשר.
 

יחיה

משתמש ותיק
רימון אמר:
יושב אוהלים אמר:
מישהו שלח לי וידיו של גויים בהודו שעובדים עבודה זרה בצורה מאוד מעניינת. (אני מעדיף לא להיכנס להסבר )
התפתח ביננו נידון אם יש איסור להסתכל על גויים שעובדים עבודה זרה. ואם זה אסור האם זה אסור רק ב- 'חי' או גם בוידיו - ומה עם "שידור חי" בוידיו, ומה עם תמונה בלבד?
אשמח למקורות לזה
ראיתי שדנו בענין האיסור ולא תתורו, או הדין להתרחק בע"ז.
אבל לא דנו מדין "אל תפנו אל האלילים", שמדין זה אסור לבדוק איך הם עובדים ע"ז. מדבריכם משמע שהם "עובדים עז בצורה מאוד מעניינת", והיינו שהסיבה להסתכל בזה הוא בגלל שזה מעניין, ובזה פשיטא ופשיטא שזה אסור, וכדברי הרמב"ם.
כמובן שאם זה לצורך לימוד ההלכה יש את הסוגיא של להבין ולהורות, ואכמ"ל.
הרמב"ם בפרק ב' מעבודת כוכבים ה"ב:
"ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה, צונו הקב"ה שלא לקרות באותן הספרים כלל, ולא נהרהר בה, ולא בדבר מדבריה, ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור, שנאמר אל תפנו אל האלילים, ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אע"פ שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני."

להסתכל על "עובדים ע"ז בצורה מאוד מעניינת", והיינו שהסיבה להסתכל בזה הוא בגלל שזה מעניין, הלא תועבה היא, אבי אבות הטומאות, שַׁקֵּ֧ץ׀ תְּשַׁקְּצֶ֛נּוּ - וְתַעֵ֥ב׀ תְּֽתַעֲבֶ֖נּוּ - כִּי־חֵ֥רֶם הֽוּא:
אבל בהיתר של: לא תלמד לעשות - אבל אתה למד להבין ולהורות, מסתבר שהוא לאו דווקא לצורך לימוד הלכה ודינים ממש, אלא אף מי שאינו מורה הוראה, ואינו נוגע למעשה, וגם אינו לומד כעת מס' ע"ז, אלא מבקש להכיר מקרוב מושג עבודה זרה, הימנה הזהירה התורה וחזרה והזהירה, ומתעניין להסתכל כיצד נראית ומתבצעת ממש, ר"ל להמחיש עניין המופשט - אבסטרקטי, אשר כולם מכירים מילדותם באמצעות דיבורים ומילים בלבד, מותר, שהיינו בכלל "להבין ולהורות", להבין לחוד ולהורות לחוד.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
יחיה אמר:
אלא מבקש להכיר מקרוב מושג עבודה זרה, הימנה הזהירה התורה וחזרה והזהירה,
ממ"נ אם מבקש להכירו משום "סקרנות" גרידא, כבר אמרנו שזה שקץ ותועבה.
ואם מבקש להבין יותר טוב "מה שהתורה הזהירה וחזרה והזהירה" הרי זה חלק מלימוד התורה וכבר אמרנו שזה מותר.
 

יחיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יחיה אמר:
אלא מבקש להכיר מקרוב מושג עבודה זרה, הימנה הזהירה התורה וחזרה והזהירה,
ממ"נ אם מבקש להכירו משום "סקרנות" גרידא, כבר אמרנו שזה שקץ ותועבה.
ואם מבקש להבין יותר טוב "מה שהתורה הזהירה וחזרה והזהירה" הרי זה חלק מלימוד התורה וכבר אמרנו שזה מותר.

בדיוק.
 

נופך

משתמש ותיק
מביאים בשם צדיקים, כל אחד מביא מצדיקי ביתו אך מוסכם המאמר עצמו, שככל שנפש האדם טהורה יותר כך יותר מתרחק מכל דומה לדומה לצורת ע"ז וההיפך להיפך רח"ל. כדאי לבדוק מהו החטא שגרם לאדם לרצות לראות זאת.
 
חלק עליון תַחתִית