האם ברכת מעין ג' דאורייתא?

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ונפק''מ לספק האם מברך.
בספרי כתבתי לתמוה על פסק השו''ע בזה.  
 
אם ברכת מעין ג' דאורייתא- הב''י בסעיף ג, הביא מחלוקת אי הויא דאורייתא, דהרמב''ם וסמ''ג ס''ל דהיא דרבנן, ומאידך הטור והרשב''א והרא''ש ובה''ג ס''ל דהיא דאורייתא, והשו''ע כתב דהוא דרבנן, ויש להעיר דהמנהיג בהל' סעודה (השניים) סי' קנג ד''ה על, כתב דהיא דרבנן, ומאידך תלמידי רבינו יונה בברכות סו ד''ה קדש, סברי דהיא דאורייתא, וכ''כ השאילתות בשאילתא נג, וכן דעת החינוך במצוה תל, וכן האשכול בהל' סעודה ד''ה וכתב בעל (כד:), הביא את דברי בה''ג להלכה דהוי דאורייתא, וכן שבולי הלקט בשבולת קלח, כתב דהיא דאורייתא, ונמצא בידינו דהרמב''ם וסמ''ג והמנהיג ס''ל דהיא דרבנן, ומאידך הרא''ש והטור והרשב''א ובה''ג והשאילתות ושבולי הלקט והאשכול ותלמידי רבינו יונה והחינוך כולהו סברי דהיא דאורייתא.

1284 עמודים.

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

HaimL

משתמש ותיק
מלשון הגרש"ז בעל התניא, נשמע שדעתו שמעין ג' היא תקנת חכמים. ולאו בפירוש איתמר (אלא א"כ זה מופיע במקום אחר) אלא מכללא איתמר, שכתב

(אַף שֶׁמִּנְיַן הַבְּרָכוֹת הוּא מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים, מִכָּל מָקוֹם מֵאַחַר שֶׁמֹּשֶׁה רַבֵּנוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם תִּקֵּן בִּרְכַּת הַזָּן בִּבְרָכָה בִּפְנֵי עַצְמָהּ לִפְתֹּחַ בְּ"בָרוּךְ" וְלַחְתֹּם בְּ"בָרוּךְ", רָאוּי לְהַחְמִיר בִּסְפֵקָהּ כְּעֵין סָפֵק שֶׁל תּוֹרָה)

הרי שמשה רבנו תיקן את מטבע ברכת הזן כברכה בפני עצמה ומכאן, שמעין ג' היא תקנ"ח גמורה.
 
חלק עליון תַחתִית