איזה צבע הם בגדי כהונה

אברהם לוי

משתמש ותיק
עינבל.jpg

והנה אודות צבע האדום שכתב הנציב הרומאי, כבר עמד בזה היעבץ בסידורו שם וכתב וז"ל:
והכהנים בשעת אותה עבודה היו לובשים אדום - זה צריך עיון, והוא שלא כדברי הר"מ, שבפירוש כתב בחבור {כלי המקדש ח, א} שהיו בגדי כהן הדיוט לבנים, אמנם לא ידעתי מנין לו. אמנם בגדי כהן גדול ביום כפור נקראו בכל מקום בגדי לבן, והם כאותן של כהן הדיוט. עוד יש לי קצת ראיה לדבריו מדמקשי תלמודא שילהי תמיד נשחט {פסחים סה:} והא מיתווסי מנייהו.
ועיין מנחת חינוך מצוה קא אות ג' שכתב שבגדי כהונה יכולים להיות בכל צבע. ומה שכתב הרמב"ם לבנים, היינו שאם רוצה יהיו לבנים, ולא כבגדי כהן גדול שצריכים להיות צבועים. וכמו שכתב בהלכות ציצית פ"א ה"א 'וזה הענף הוא הנקרא לבן מפני שאין אנו מצווין לצובעו'.
אם כן איה איפוא מפורש בתורה צבע הבגדי כהונה ?
ועוד היכן פורש שהם בצבע תכלת ?
 

מיכה

משתמש ותיק
לפום ריהטא קושיא מעיקרא ליתא.
כידוע אצל הרומאים וגם ביונית הכינוי "ארגמן" (פורפורין וכדו') כולל גם תכלת וגם ארגמן וגם בגדים שמעורב בהם תכלת וארגמן. המתרגם לעברית חשב שמדובר בצבע אדום כמו שמקובל לפרש את צבע הארגמן המוזכר בתורה, אך לא כן היא אלא הכוונה לתכלת (במעיל כה"ג) או לתכלת וארגמן באבנטי הכהנים ההדיוטות.
 

מיכה

משתמש ותיק
אגב, הרב אליהו טבגר טוען שגם חז"ל השמתשו לתכלת וארגמן בביטוי הכולל "ארגמן" ולכן בהקשר של חומרי טקסטיל הנזכרים באגב במשנה (כמו גיזי צמר ולשונות של ארגמן) לא מוזכר התכלת, אע"פ שהתכלת היתה בזמנם והיו משתמשים בה לציצית ולעיטור בגדים.
לדעתי זה בהחלט הגיוני ומסתבר.
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
מיכה אמר:
לפום ריהטא קושיא מעיקרא ליתא.
כידוע אצל הרומאים וגם ביונית ... המתרגם לעברית חשב ...

תנוח דעתך.... אין כאן איגרת ולא הייתה, ואין כאן מתרגם.
כבר הוכח למעלה מכל ספק ש'איגרת הנציב הרומאי' לא הייתה ולא נבראה, ואינה אלא תיאור הסטורי דמיוני שנכתב לפני כמה מאות שנים בסה"כ...
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
כל האשכול חוטא למטרתו
כאילו על העניין הספציפי הזה יקום ויפול דבר על התכלת.
זו הייתה דוגמא גרידא של הגאון הנ"ל לעניין שאין לסמוך על היסטוריונים וארכיאולוגים בנושאים כגון אלו (שזו נקודה נכונה לדעתי אף שבעניין התכלת אינני מסכים עמו וכבר כתבתי ע"ז באשכולות המיועדים) וכמו שהאריך בעוד כמה מאמרים (תקופת הנחמניזם ועל השואה ועוד כמה)
אפשר לדון אודות צבע בגדי הכהונה אך אי"ז קשור לעניין המאמר כלל וכלל אלא לדוגמא הבודדת הזאת (שיתו ליבכם שגם הוא ציין שאין בסיס למקוריות האיגרת הנ"ל).
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
ברוךווייס אמר:
מה זה הספר הזה?
מאמר הרב עינבל בקובץ האוצר.
ציטטתי קטע שנראה בו כי הגהמ"ח מרוב להיטותו לחוות דעתו, נכשל בדבר שאין הצדוקין טועין בו.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם העברי אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ופשתן אינו מקבל צבע כדאיתא בנדה סא:
סתם ולא פירש.
ופירש"י שם: שהפשתן קשה לקבל הצמר יותר מן הצמר.
ובר"ש כלאים ט, ב: אין דרך לצבוע פשתן אלא צמר. והיינו כנ"ל מחמת שקשה לקלוט העין.
רשב"ם ויקרא יט, יט: והפשתן איננו צבוע.
 
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
כוונתי הייתה שסתם ולא פירש נגד המנ"ח בלא מקור
אכן לא זכרתי הגמ' הנ"ל אך כמו שהביא הרב @אברהם לוי במפרשים שם כ' דהיינו שאין דרך לצובעו או שקשה לצובעו
וכן הוא המציאות כיום שמוכרים פשתן צבוע (וזו הייתה עיקר כוונתי לשאול מהמציאות.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
אברהם העברי אמר:
וכן הוא המציאות כיום שמוכרים פשתן צבוע (וזו הייתה עיקר כוונתי לשאול מהמציאות.
שמא התפתחות הטכנולוגיה בעזרם שכיום מצליחים לצבוע, אך כך היה בזמנם.
לא הבנתי
אתה טוען כאן נגד מה שהבאת בתחילת האשכול ?
חשבתי שאנחנו באותו צד של המתרס או שמא חזרת בך ?
אמנם ודאי בפשטות אין לבטל דוגמתו של הרב ענבל משום נידון תיאורטי של המנ"ח שודאי בפשטות לא היו הבגדים אדומים.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
מטרת האשכול להבין האם כל אדם כוזב בחפזו להשיג, וטועה בפשוטות, או שדבריו נכונים.
אנא תפרש לי מה סברתי בתחילה ומה בסוף, אני לא רואה כל סתירה.
דברי על ההתפתחות נסובים על הפשתן גרידא.
ואיני חושב שאם יש כזו הבנה ברמב"ם (שלפי המנ"ח אינה נכונה) יחשב הדבר כטעות בדבר שאין הצדוקין טועין בו, והוא מפורש בתורה, ועוד שבגד"כ בצבע תכלת.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
מטרת האשכול להבין האם כל אדם כוזב בחפזו להשיג, וטועה בפשוטות, או שדבריו נכונים.
גם במליצתך מלך אל תקלל - רב ות"ח חשוב....
אברהם לוי אמר:
אנא תפרש לי מה סברתי בתחילה ומה בסוף, אני לא רואה כל סתירה.
מתחילה סברת שבגדי כהונה נצבעים ומזה שאלת על הר' ענבל וכאן כתבת שבזמנם לא יכלו לצבוע פשתן ורק בזמננו עם ההתפתחות הגיעו לזה.
אברהם לוי אמר:
דברי על ההתפתחות נסובים על הפשתן גרידא.
והפשתן גרידא נסוב על שאלת האשכול.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
קללה ח"ו, אולי כיונת במליצתך תקלל מענין ותקל גבירתה, אף זה לא המחבר, כי אם הדף הלז באיגרתו.
מה אתה משוה הדיוטות, לביהמ"ק שהיו נזקקין למומחים גדולים בכל תחום, כבית אבטינס ובית גרמו, שלא היו בקיאין בכל העולם כמותם.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
קללה ח"ו, אולי כיונת במליצתך תקלל מענין ותקל גבירתה,
ברור
אברהם לוי אמר:
אף זה לא המחבר, כי אם הדף הלז באיגרתו.
?
המחבר הוא הרב יהושע ענבל.
אברהם לוי אמר:
מה אתה משוה הדיוטות, לביהמ"ק שהיו נזקקין למומחים גדולים בכל תחום, כבית אבטינס ובית גרמו, שלא היו בקיאין בכל העולם כמותם.
נו, זה תירוץ.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
אולי נפסיק לדבר כך כי אני באמת לא מבין אותך כבר
ס"ה כתבתי שלא ראוי לקרוא לרב הנ"י אדם כוזב אפי' שהוא במליצת הפסוק.
ותול"מ
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פירוש: שלא הוקל המחבר עלי, רק מה שכתב כאן בזה הענין הוא קל מסובין.
 

כוכב ספר

משתמש רשום
לא הבנתי מדוע פשיט"ל להרב ענבל שבגדי כהונה היו בצבע תכלת
יש לזה מקור?
 
חלק עליון תַחתִית