לחלוק על החזו"א?

דרומאי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמרו לי ת"ח גדולים מאוד (כלשונם) "ר' שלימה זלמן לא יכל לחלוק על החזו"א". ולי זה מאוד חרה המשפט הנ"ל. ודעתי היא להיפך ממש.
אבקש לדעת מה דעת הת"ח דכאן בנושא זה. וכמובן בכל המסתעף. ובצורה מכובדת
יש הבדל בין לחלוק בראיות או בסברא. דבר שהחזון איש הוכיח בראיות ודאי אפשר לדחות הראיות ולהביא ראיות הפוכות כדרכה של תורה.
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו, כך שמעתי מר' עזריאל אויערבך בשם אביו.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמרו לי ת"ח גדולים מאוד (כלשונם) "ר' שלימה זלמן לא יכל לחלוק על החזו"א". ולי זה מאוד חרה המשפט הנ"ל. ודעתי היא להיפך ממש.
אבקש לדעת מה דעת הת"ח דכאן בנושא זה. וכמובן בכל המסתעף. ובצורה מכובדת
יש הבדל בין לחלוק בראיות או בסברא. דבר שהחזון איש הוכיח בראיות ודאי אפשר לדחות הראיות ולהביא ראיות הפוכות כדרכה של תורה.
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו, כך שמעתי מר' עזריאל אויערבך בשם אביו.
כלומר שדעת ר' שלמה זלמן בעצמו שאינו יכול לחלוק על החזו"א בסברא.
א"כ האיך חלק?

 
 

דרומאי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמרו לי ת"ח גדולים מאוד (כלשונם) "ר' שלימה זלמן לא יכל לחלוק על החזו"א". ולי זה מאוד חרה המשפט הנ"ל. ודעתי היא להיפך ממש.
אבקש לדעת מה דעת הת"ח דכאן בנושא זה. וכמובן בכל המסתעף. ובצורה מכובדת
יש הבדל בין לחלוק בראיות או בסברא. דבר שהחזון איש הוכיח בראיות ודאי אפשר לדחות הראיות ולהביא ראיות הפוכות כדרכה של תורה.
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו, כך שמעתי מר' עזריאל אויערבך בשם אביו.
כלומר שדעת ר' שלמה זלמן בעצמו שאינו יכול לחלוק על החזו"א בסברא.
א"כ האיך חלק?
הוא לא חלק, רק אמר את דעתו.
לדינא הוא הורה כהחזון איש.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דרומאי אמר:
יש הבדל בין לחלוק בראיות או בסברא. דבר שהחזון איש הוכיח בראיות ודאי אפשר לדחות הראיות ולהביא ראיות הפוכות כדרכה של תורה.
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו, כך שמעתי מר' עזריאל אויערבך בשם אביו.
כלומר שדעת ר' שלמה זלמן בעצמו שאינו יכול לחלוק על החזו"א בסברא.
א"כ האיך חלק?
הוא לא חלק, רק אמר את דעתו.
לדינא הוא הורה כהחזון איש.
למעשה.
או מחמת ענווה?
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
כלומר שדעת ר' שלמה זלמן בעצמו שאינו יכול לחלוק על החזו"א בסברא.
א"כ האיך חלק?
הוא לא חלק, רק אמר את דעתו.
לדינא הוא הורה כהחזון איש.
למעשה.
או מחמת ענווה?
אין מקום בהלכה לענוה. הוא אחז שאם לחזון איש פשוט משהו מסברא לא יתכן לחלוק עליו בלי ראיה ברורה.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דרומאי אמר:
הוא לא חלק, רק אמר את דעתו.
לדינא הוא הורה כהחזון איש.
למעשה.
או מחמת ענווה?
אין מקום בהלכה לענוה. הוא אחז שאם לחזון איש פשוט משהו מסברא לא יתכן לחלוק עליו בלי ראיה ברורה.
מעניין.
כי שאלתי בשבת א' הפוסקים ואמר לי שכן יש בכוח ר' שלמה זלמן לחלוק על החזו"א.
האם מה שאתה טוען יש לזה עוד מקור [לא שאני לא סומך] כדי לראות בפנים, וכן מה אני יגיד לאנשים שבפורום לתורה דרומאי כתב וכו' זה מגוחך...
או פלאפון של ר' עזריאל ואני ישאל אותו.
 
 
מה פירוש יכל?
החזו"א יכל לחלוק על מ"ב?, כן! הרי הוא חלק.
רש"ז יכל לחלוק על חזו"א? אם הוא חלק,אז הוא יכל לחלוק, אם הוא לא חלק, אולי הוא אחז שאינו יכול לחלוק.
ולפרש כוונת השואל אפשר בשני דרכים,
1. כל אחד יכול טכנית לחלוק על החזו"א, השאלה כמו מי ההלכה.
2. במקום שרש"ז אמר דבר לא ברור, ומהחזו"א יש בזה דבר ברור, אם נאמר שרש"ז לא רצה לחלוק על החזו"א, וממילא נדחוק בדברי רש"ז שלא היתה כוונתו לחלוק.

לגבי השאלה הראשונה, תלוי בגודל הקושא מול גודל חוזקו של החזו"א וזה תלוי בכל מקרה ובדעת הרב המשיב.
לגבי השניה, באופן כללי רש"ז מרתען שיפוותיה מסברות החזו"א, ואפילו הכי לא חת להביע את דעתו כשסבר אחרת, אם הוא לא הביע דעתו מסתבר יותר שלא חלק.
 

דרומאי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
דרומאי אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
למעשה.
או מחמת ענווה?
אין מקום בהלכה לענוה. הוא אחז שאם לחזון איש פשוט משהו מסברא לא יתכן לחלוק עליו בלי ראיה ברורה.
מעניין.
כי שאלתי בשבת א' הפוסקים ואמר לי שכן יש בכוח ר' שלמה זלמן לחלוק על החזו"א.
האם מה שאתה טוען יש לזה עוד מקור [לא שאני לא סומך] כדי לראות בפנים, וכן מה אני יגיד לאנשים שבפורום לתורה דרומאי כתב וכו' זה מגוחך...
או פלאפון של ר' עזריאל ואני ישאל אותו.


רח' הפסגה 53 בשעות הבוקר עד 10, או לאחר השעה 9:30 בלילה.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מה פירוש יכל?
החזו"א יכל לחלוק על מ"ב?, כן! הרי הוא חלק.
רש"ז יכל לחלוק על חזו"א? אם הוא חלק,אז הוא יכל לחלוק, אם הוא לא חלק, אולי הוא אחז שאינו יכול לחלוק.
ולפרש כוונת השואל אפשר בשני דרכים,
1. כל אחד יכול טכנית לחלוק על החזו"א, השאלה כמו מי ההלכה.
2. במקום שרש"ז אמר דבר לא ברור, ומהחזו"א יש בזה דבר ברור, אם נאמר שרש"ז לא רצה לחלוק על החזו"א, וממילא נדחוק בדברי רש"ז שלא היתה כוונתו לחלוק.

לגבי השאלה הראשונה, תלוי בגודל הקושא מול גודל חוזקו של החזו"א וזה תלוי בכל מקרה ובדעת הרב המשיב.
לגבי השניה, באופן כללי רש"ז מרתען שיפוותיה מסברות החזו"א, ואפילו הכי לא חת להביע את דעתו כשסבר אחרת, אם הוא לא הביע דעתו מסתבר יותר שלא חלק.
בדבר אחד אני מסכים איתך, הנושא האם רש"ז יכול לחלוק על החזון איש תלוי ברש"ז בעצמו.
 
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
מה פירוש יכל?
החזו"א יכל לחלוק על מ"ב?, כן! הרי הוא חלק.
רש"ז יכל לחלוק על חזו"א? אם הוא חלק,אז הוא יכל לחלוק, אם הוא לא חלק, אולי הוא אחז שאינו יכול לחלוק.
ולפרש כוונת השואל אפשר בשני דרכים,
1. כל אחד יכול טכנית לחלוק על החזו"א, השאלה כמו מי ההלכה.
2. במקום שרש"ז אמר דבר לא ברור, ומהחזו"א יש בזה דבר ברור, אם נאמר שרש"ז לא רצה לחלוק על החזו"א, וממילא נדחוק בדברי רש"ז שלא היתה כוונתו לחלוק.

לגבי השאלה הראשונה, תלוי בגודל הקושא מול גודל חוזקו של החזו"א וזה תלוי בכל מקרה ובדעת הרב המשיב.
לגבי השניה, באופן כללי רש"ז מרתען שיפוותיה מסברות החזו"א, ואפילו הכי לא חת להביע את דעתו כשסבר אחרת, אם הוא לא הביע דעתו מסתבר יותר שלא חלק.
כוונתי.
האם מי שעושה כל הנהגותיו ע"פ פסקי הגרש"ז.  טועה?
 
 
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
טועה?
הגרש"ז הוא מגדולי הפוסקים בדורינו, ומי שהולך בדרכיו שכרו רב, (יש לדעת שפעמים שנטה לצד קולא כוונתו היתה רק למקרה ספציפי ולמעשה אחז להחמיר ואכמ"ל)
 

משתדל לעשות רצון ה'

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
טועה?
הגרש"ז הוא מגדולי הפוסקים בדורינו, ומי שהולך בדרכיו שכרו רב, (יש לדעת שפעמים שנטה לצד קולא כוונתו היתה רק למקרה ספציפי ולמעשה אחז להחמיר ואכמ"ל)
שאלתי היא הלכה ולא למעשה.
אני לא עושה כהגרש"ז. וכן לא כרב עובדיה
רק חרה לי הנוסח שאמרו לי שהבאתי לעיל.
רציתי להוסיף עוד האם דעתך היא גם בספרדי שהולך בדרכי הרב עובדיה
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו
סברת החזו"א היא הלכה למשה מסיני?
לא. אבל יש להכיר בעליונותו בסברא, וככל שהאדם גדול יותר- הוא נותן יותר ערך לגדולי התורה ולסברתם.
 
 
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
אבל דבר שהחזון איש נקט מסברא פשוטה אין בכח לחלוק עליו
סברת החזו"א היא הלכה למשה מסיני?
לא. אבל יש להכיר בעליונותו בסברא, וככל שהאדם גדול יותר- הוא נותן יותר ערך לגדולי התורה ולסברתם.
 

זה נכון.
ועדיין יש בכח ת"ח לחלוק על גדולים ממנו.
ואף החזוא עצמו חלק על גדולי גדולי האחרונים
 

דרומאי

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
סברת החזו"א היא הלכה למשה מסיני?
לא. אבל יש להכיר בעליונותו בסברא, וככל שהאדם גדול יותר- הוא נותן יותר ערך לגדולי התורה ולסברתם.

זה נכון.
ועדיין יש בכח ת"ח לחלוק על גדולים ממנו.
ואף החזוא עצמו חלק על גדולי גדולי האחרונים
החזון איש חלק בסברא בעלמא על גדולי האחרונים?! אני לא זוכר כעת כזה מקום.
וגם אם כן, משום שהוא היה בעצמו 'אחרון'.
 
 
יש מקומות שהפכו את דעת החזוא למעין 'טאבו' על התורה ומי שחושב אחרת או חלילה חולק על דבריו אינו ת"ח.

וזו אינה דרכה של תורה ושל הלכה.

הוא עצמו הורה לחלוק על אחרונים חשובים כשיוצא לא כמותם בסוגיא, ואף הוא עצמו חלק על גדולי האחרונים.

אין כאן ספק בגדלותו העצומה ביותר של החזוא ושלא יחשוב מי שקורא הודעה זו שכוונתי חלילה חלילה לפקפק בזה, כי מלאך ה' צבאות הוא.


אבל יש מקומות שדבריו נהיו ממש חסידות ולא הלכה.

אקווה שיקבלו את מה שכתבתי ויתייחסו לתוכן הדברים כי אין כוונתי על אנשים ספציפיים אלא לרעיון הדברים.
 
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
לא. אבל יש להכיר בעליונותו בסברא, וככל שהאדם גדול יותר- הוא נותן יותר ערך לגדולי התורה ולסברתם.

זה נכון.
ועדיין יש בכח ת"ח לחלוק על גדולים ממנו.
ואף החזוא עצמו חלק על גדולי גדולי האחרונים
החזון איש חלק בסברא בעלמא על גדולי האחרונים?! אני לא זוכר כעת כזה מקום.
וגם אם כן, משום שהוא היה בעצמו 'אחרון'.
 

כבודו זוכר את כל ספרי החזוא בעל פה?
 

דרומאי

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
זה נכון.
ועדיין יש בכח ת"ח לחלוק על גדולים ממנו.
ואף החזוא עצמו חלק על גדולי גדולי האחרונים
החזון איש חלק בסברא בעלמא על גדולי האחרונים?! אני לא זוכר כעת כזה מקום.
וגם אם כן, משום שהוא היה בעצמו 'אחרון'.

כבודו זוכר את כל ספרי החזוא בעל פה?
לא. אך אני משתדל בכל סוגיא למוד גם את דעתו, ולא זכור לי שחולק על גדולי האחרונים מסברא בעלמא.
ואם יש כזה מקום- משום שהוא היה בעצמו אחרון, ואין ללמוד מזה לרש"ז לחלוק על החזון איש.
וכבר הבאתי לעיל את דעתו של רש"ז עצמו על כך.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
אמרו לי ת"ח גדולים מאוד (כלשונם) "ר' שלימה זלמן לא יכל לחלוק על החזו"א".
אם הציטטה מדויקת, אין זו אלא שיחת הילדים, שכנתה של ישיבת בתי כנסיות של עמי הארץ. 
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
מפורסם בשם החזון איש, שמה האחרונים לא חלקו על הראשונים- אין זה מפני שלא יכולים, אלא שלא רוצים.
ואם אני מבין נכון, הכוונה שהאחרונים הכירו בגדלות הראשונים עליהם ולכן לא חלקו עליהם.
וכן הוא לענין רש"ז והחזון איש.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
וכן הוא לענין רש"ז והחזון איש
אשמח שתיתן לי את הסולם בו אתה מודד מי יכול לחלוק על מי.
אין לי סולם. ואין לי בזה אלא את דברי רש"ז עצמו, כמו שציטטתי למעלה מפני בנו ר' עזריאל.
וכנראה בשביל להבין בגדלות של החזון איש צריך להיות רש"ז.

ועוד, כתבתי 'לא רוצה' לחלוק, ולא 'לא יכול'. שים לב להבדל.
 
 
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
וכן הוא לענין רש"ז והחזון איש
אשמח שתיתן לי את הסולם בו אתה מודד מי יכול לחלוק על מי.
אין לי סולם. ואין לי בזה אלא את דברי רש"ז עצמו, כמו שציטטתי למעלה מפני בנו ר' עזריאל.
וכנראה בשביל להבין בגדלות של החזון איש צריך להיות רש"ז.

ועוד, כתבתי 'לא רוצה' לחלוק, ולא 'לא יכול'. שים לב להבדל.
 

הרב אלישיב יכול לחלוק על החזון איש?
 

דרומאי

משתמש ותיק
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
אשמח שתיתן לי את הסולם בו אתה מודד מי יכול לחלוק על מי.
אין לי סולם. ואין לי בזה אלא את דברי רש"ז עצמו, כמו שציטטתי למעלה מפני בנו ר' עזריאל.
וכנראה בשביל להבין בגדלות של החזון איש צריך להיות רש"ז.

ועוד, כתבתי 'לא רוצה' לחלוק, ולא 'לא יכול'. שים לב להבדל.

הרב אלישיב יכול לחלוק על החזון איש?
אתה לא שם לב למה שאני כותב. השאלה היא אם הוא רוצה, לא אם הוא יכול.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
אין לי סולם. ואין לי בזה אלא את דברי רש"ז עצמו, כמו שציטטתי למעלה מפני בנו ר' עזריאל.
וכנראה בשביל להבין בגדלות של החזון איש צריך להיות רש"ז.

ועוד, כתבתי 'לא רוצה' לחלוק, ולא 'לא יכול'. שים לב להבדל.

הרב אלישיב יכול לחלוק על החזון איש?
אתה לא שם לב למה שאני כותב. השאלה היא אם הוא רוצה, לא אם הוא יכול.
ונראה לי שהוא לא יחלוק על החזון איש בסברא בעלמא. ואפילו על ר' משה פיינשטיין הוא חשש מלחלוק בסברא בעלמא ללא ראיות.
 
 
דרומאי אמר:
מקדש שביעי כל שביעי אמר:
דרומאי אמר:
אין לי סולם. ואין לי בזה אלא את דברי רש"ז עצמו, כמו שציטטתי למעלה מפני בנו ר' עזריאל.
וכנראה בשביל להבין בגדלות של החזון איש צריך להיות רש"ז.

ועוד, כתבתי 'לא רוצה' לחלוק, ולא 'לא יכול'. שים לב להבדל.

הרב אלישיב יכול לחלוק על החזון איש?
אתה לא שם לב למה שאני כותב. השאלה היא אם הוא רוצה, לא אם הוא יכול.
 

אם הוא רוצה או לא זה תלוי בו, ואין מה לדון בזה כלל.
אני כן דיברתי האם יכול.

אני רק מבין שלענות על השאלה מי יכול לחלוק על החזוא זה תלוי לאיזה קהילה הנשאל משתייך.


ובזה פרשתי.

גילוי נאות: אני נוהג כדברי החזוא בכל, לקולא ולחומרא.
 
חלק עליון תַחתִית