"אנחנו לא נהגנו ליסוע למירון" - שיחת מרן ראש הישיבה שליט"א

דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אם לא ש...?
יישר כח!
מַה תִּתְהַלֵּל בְּרָעָה הַגִּבּוֹר חֶסֶד אֵל כָּל הַיּוֹם
הַוּוֹת תַּחְשֹׁב לְשׁוֹנֶךָ כְּתַעַר מְלֻטָּשׁ עֹשֵׂה רְמִיָּה
אָהַבְתָּ רָּע מִטּוֹב שֶׁקֶר מִדַּבֵּר צֶדֶק סֶלָה
אָהַבְתָּ כָל דִּבְרֵי בָלַע לְשׁוֹן מִרְמָה
גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה.


אתה קללת עכשיו.
ואם זה היה בדיבור היית לוקה על לא תקלל חרש.
 

אתה שתקת על ביזיון צדיק. תתבייש.
אני עשיתי מה שדוד המלך עשה
 
הצעיר שבחבורה אמר:
הנעלבים ואינן עולבים שומעים חרפתם ואינם משיבין עושין מאהבה ושמחין ביסורין עליהם הכתוב אומר ואוהביו כצאת השמש בגבורתו

זה לא עלבון שלי שמותר לי לשתוק עליו.

אתה חרפת ושלחת יד בקודש הקדשים. מה אתה משחק פתאום ה"צדיק".
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
מבלי להיכנס למחלוקת כאן בענין צדיקים והתקשרות ראוי להעלות כאן קטע מדרשות הר''ן [רבינו ניסים-שלא יהיו כאן טעויות] ח'
נראה לי עוד. כי מלבד השתתף הנביא עם הנביא והחכם עם החכם בתועלת קבול החכמה כמו שפירשנו. יש בזה ענין אחר. והוא שאין ספק שראוי שנאמין שכמו שבזמן שבית המקדש קיים היה המעון ההוא המקודש מקום מוכן לחול שפע הנבואה והחכמה עד שבאמצעות המקום ההוא היה שופע על כל ישראל. כן ראוי שיהיו הנביאים והחכמים מוכנים לקבל החכמה והנבואה. עד שבאמצעותם יושפע השפע ההוא על המוכנים מבני דורם גם אם לא ישתתפו עמם. אבל מצד המצאה בדורם. שהם עצמם כמו המקדש המקודש. והרמב"ן ז"ל כתב בסוף סדר והיה עקב. ויתכן באנשי זאת המעלה שתהיה נפשם גם בחייהם צרורה בצרור החיים כי הם בעצמם מעון לשכינה כאשר רמזו בעל ספר הכוזרי ע"כ ואפשר שנתכוין גם לה. ולפיכך בהמצא לחכמים והחסידים בדורות יהיה השפע שופע עליהם. ובאמצעותם אפשר שיהיה שופע על כל המוכנים מבני דורם. וכ"ש לאותם שהם מתקרבים אליהם ומשתתפים עמהם. ולא בחייהם בלבד כי גם אחרי מותם. מקומות קברותיהן ראויין להמצע השפע שם בצד מן הצדדים. כי עצמותיהם אשר כבר היו כלים לחול עליהם השפע האלהי. עדיין נשאר בהם מן המעלה והכבוד שיספיק לכיוצא בזה. ומפני זה אמרו רז"ל (סוטה לד) שראוי להשתטח על קברי הצדיקים ולהתפלל שם. כי התפלה במקום ההוא תהיה רצויה יותר. להמצא שם גופות אשר חל עליהם כבר השפע האלהי.
ומכאן גם תשובה למזדעזעים למיניהם על ביזיון ושכחת מקום המקדש ועל הדבקת דימויים מהעליה לרגל


פרשת משפטים
(יז) שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶל פְּנֵי הָאָדֹן ה'
פרשת כי תשא
(כג) שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָּל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי הָאָדֹן ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל
פרשת כי תשא
(כד) כִּי אוֹרִישׁ גּוֹיִם מִפָּנֶיךָ וְהִרְחַבְתִּי אֶת גְּבֻלֶךָ וְלֹא יַחְמֹד אִישׁ אֶת אַרְצְךָ בַּעֲלֹתְךָ לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה: 
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
מַה תִּתְהַלֵּל בְּרָעָה הַגִּבּוֹר חֶסֶד אֵל כָּל הַיּוֹם
הַוּוֹת תַּחְשֹׁב לְשׁוֹנֶךָ כְּתַעַר מְלֻטָּשׁ עֹשֵׂה רְמִיָּה
אָהַבְתָּ רָּע מִטּוֹב שֶׁקֶר מִדַּבֵּר צֶדֶק סֶלָה
אָהַבְתָּ כָל דִּבְרֵי בָלַע לְשׁוֹן מִרְמָה
גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה.


אתה קללת עכשיו.
ואם זה היה בדיבור היית לוקה על לא תקלל חרש.

א. אתה שתקת על ביזיון צדיק. תתבייש.
ב. אני עשיתי מה שדוד המלך עשה


א. לא שתקתי, אלא כלל לא ראיתי מה הוא כתב.
[איפה נעלמה מידת הסנגוריא שלך. למה רק מי שעולה למירון אתה מסנגר עליו? ועיין בקיטרוגים שלך כאן https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=19492&p=293173#p293173]
ועוד, אם הצדיק המדובר לא היה מברסלב, אלא ממתנגדי ברסלב, גם היית נחלץ להגן על כבודו כך?
ב. ברור שמי שקורא את הפסוק הזה על חברו עובר בלאו דאורייתא, גם אם הוא מגן על כבודו של הצדיק. היית מוכן לאכול חזיר בשביל להגן על כבודו של הצדיק? 
 
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
רוצה להתעלות אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
לא שמעתי על זה.
מי המקור למנהג?

עיי' פה למשל [הוא אף מברסלב]
https://www.jdn.co.il/breakingnews/1516964/

ופה עוד הרבה דוגמאות מגוכחות.
https://www.jdn.co.il/category/gallery/
השאלה היא מה המקור הראשון. אני לא יודע אם להגן על המנהג או להצטרף אליך בביקורת
מבטיח לך שאם תשאל את החסידים שלהם יהיה להם מקורות מכאן עד אפריקה.

וברור כביעתא בכותחא שלאט לאט זה יתפוס עד שעוד כמה שנים בנך [דוגמא] יהיה מהמשכנעים ומהפועלים לתפוס "אורות פסח שני"
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
השאלה היא מה המקור הראשון. אני לא יודע אם להגן על המנהג [אם זה בספרי מוהר"ן ותלמידיו] או להצטרף אליך בביקורת [אם נמצא חס ושלום במנהג הישיבות והרה"ג ראשי הישיבות שליט"א]


המוצהב נוסף
 
הצעיר שבחבורה אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
השאלה היא מה המקור הראשון. אני לא יודע אם להגן על המנהג [אם זה בספרי מוהר"ן ותלמידיו] או להצטרף אליך בביקורת [אם נמצא חס ושלום במנהג הישיבות והרה"ג ראשי הישיבות שליט"א]


המוצהב נוסף

די להטריל, היה פה שיחות עניינות לפני שבאת
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
ופה עוד הרבה דוגמאות מגוכחות.
מנהג זה אינו מהשנים האחרונות כי אם מנהגו של רז''ו מקרעטשינף זצ''ל הוספה על המנהג הקדום יותר של אכילת מצה בפסח שני (עם שיש לדון בד' כוסות בפסח שני בזמן הבית שהרי אינו טעון קידוש ואינו טעון הלל באכילתו) ומדגיש את גודל יקרת היום [כפי שכבר כתבו הרבה לפניו] שנותן הזדמנות שניה להתעלות וכן נהגו נכדיו אחריו
הביטוי ''טמטום'' ו''מגוכח'' אינו ראוי על שום קהל משלומי אמוני ישראל
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ואף אני אעשה מעשה דוד המלך ובזה אסיים.

(א) לַמְנַצֵּחַ לִידוּתוּן מִזְמוֹר לְדָוִד:
(ב) אָמַרְתִּי אֶשְׁמְרָה דְרָכַי מֵחֲטוֹא בִלְשׁוֹנִי אֶשְׁמְרָה לְפִי מַחְסוֹם בְּעֹד רָשָׁע לְנֶגְדִּי:
(ג) נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה הֶחֱשֵׁיתִי מִטּוֹב וּכְאֵבִי נֶעְכָּר:
(ד) חַם לִבִּי בְּקִרְבִּי בַּהֲגִיגִי תִבְעַר אֵשׁ דִּבַּרְתִּי בִּלְשׁוֹנִי:
 
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
אתה קללת עכשיו.
ואם זה היה בדיבור היית לוקה על לא תקלל חרש.

א. אתה שתקת על ביזיון צדיק. תתבייש.
ב. אני עשיתי מה שדוד המלך עשה


א. לא שתקתי, אלא כלל לא ראיתי מה הוא כתב.
[איפה נעלמה מידת הסנגוריא שלך. למה רק מי שעולה למירון אתה מסנגר עליו? ועיין בקיטרוגים שלך כאן https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=19492&p=293173#p293173]
ועוד, אם הצדיק המדובר לא היה מברסלב, אלא ממתנגדי ברסלב, גם היית נחלץ להגן על כבודו כך?
ב. ברור שמי שקורא את הפסוק הזה על חברו עובר בלאו דאורייתא, גם אם הוא מגן על כבודו של הצדיק. היית מוכן לאכול חזיר בשביל להגן על כבודו של הצדיק? 
 
לא קשור לסנגוריא. קודם כל מוחים.
וכן הייתי מוחה על כל "עפ"ל" על צדיקי הדורות.. יש גבול.
אם מישהו היה כותב פה כך על הגר"ח קנייבסקי כולם היו מוחים כך.

ואין בכך שום איסור לקרוא את הפסוק הזה על מי שראוי לכך וכפי שעשה דוד המלך.
משנאיך ה' אשנא ובתקוממך אתקוטט.
זה לא איחול או קללה - זה הצגת עובדה שלא יהיה לו חלק לעולם הבא, גם אם לא הייתי אומר את זה.

הלימוד זכות שלך עליו דומה ללימוד זכות של הדת"ל על הרצל.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
א. אתה שתקת על ביזיון צדיק. תתבייש.
ב. אני עשיתי מה שדוד המלך עשה


א. לא שתקתי, אלא כלל לא ראיתי מה הוא כתב.
[איפה נעלמה מידת הסנגוריא שלך. למה רק מי שעולה למירון אתה מסנגר עליו? ועיין בקיטרוגים שלך כאן https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=19492&p=293173#p293173]
ועוד, אם הצדיק המדובר לא היה מברסלב, אלא ממתנגדי ברסלב, גם היית נחלץ להגן על כבודו כך?
ב. ברור שמי שקורא את הפסוק הזה על חברו עובר בלאו דאורייתא, גם אם הוא מגן על כבודו של הצדיק. היית מוכן לאכול חזיר בשביל להגן על כבודו של הצדיק? 
א. לא קשור לסנגוריא. קודם כל מוחים.
וכן הייתי מוחה על כל עפ"ל. יש גבול.
אם מישהו היה כותב פה כך על הגר"ח קנייבסקי כולם היו מוחים כך.

ב. ואין בכך שום איסור לקרוא את הפסוק הזה על מי שראוי לכך וכפי שעשה דוד המלך.
משנאיך ה' אשנא ובתקוממך אתקוטט.
זה לא איחול או קללה - זה הצגת עובדה שלא יהיה לו חלק לעולם הבא, גם אם לא הייתי אומר את זה.

ג. הלימוד זכות שלך עליו דומה ללימוד זכות של הדת"ל על הרצל.


א. אני גם הייתי מוחה אם הייתי רואה, אך לא כך. ורובא דעלמא לא היו מקללים.
ב. מה שכתבת הפסוק גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה, הוא קללה גמורה.

ג. ושים לב, שאני כלל לא למדתי עליו זכות! אלא אתה, בתפקידך [החדש!] כקטגור, מוצא מה לקטרג עלי גם בדברים שלא היו מעולם.
 
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
פותח הנושא
אני שמעתי על אחד מגדו"י זיע"א שקרא על חלק קטן מהיהודים של"ע חושבים שצריך להידבק ברשב"י ולבקש ממנו:

והיסוד החמישי, שהוא יתברך הוא הראוי לְעָבְדוֹ וּלְגַדְּלוֹ, ולהודיע גדולתו, ולעשות מִצְוֹתָיו. ושלא יעשה כזה למי שהוא תחתיו במציאוּת, מן המלאכים והגלגלים והיסודות ומה שהורכב מהם. לפי שכולם מֻטְבָּעִים על פעולתם: אין משפט ולא בחירה להם אלא לו לבדו השם יתברך. וכן אין ראוי לְעָבְדָם כְּדֵי לִהְיוֹתָם אמצעים לְקָרְבָה אליו. אלא אליו בלבד יְכַוְּנוּ המחשבות, ויניחו כל מה שזולתו. וזה היסוד החמישי הוא שהזהיר על עבודת אלילים, ורוב התורה מַזְהֶרֶת עליה.

וזאת למודעי, שקו דק מפריד בין עבודת ה' לבדו! לעבודה אחרת ה"י. וגם מאמין בה' הפונה לזולתו הרי"ז ע"א.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דווקא "עפרא לפומיה" זו כן קללה.
אולי אם זה על צדיקים מותר לדעתך...


איני יודע אם זו קללה, ועי' מהרש"א ח"א בבא בתרא דף טז.
 
 
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
א. לא שתקתי, אלא כלל לא ראיתי מה הוא כתב.
[איפה נעלמה מידת הסנגוריא שלך. למה רק מי שעולה למירון אתה מסנגר עליו? ועיין בקיטרוגים שלך כאן https://www.tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=19492&p=293173#p293173]
ועוד, אם הצדיק המדובר לא היה מברסלב, אלא ממתנגדי ברסלב, גם היית נחלץ להגן על כבודו כך?
ב. ברור שמי שקורא את הפסוק הזה על חברו עובר בלאו דאורייתא, גם אם הוא מגן על כבודו של הצדיק. היית מוכן לאכול חזיר בשביל להגן על כבודו של הצדיק? 
א. לא קשור לסנגוריא. קודם כל מוחים.
וכן הייתי מוחה על כל עפ"ל. יש גבול.
אם מישהו היה כותב פה כך על הגר"ח קנייבסקי כולם היו מוחים כך.

ב. ואין בכך שום איסור לקרוא את הפסוק הזה על מי שראוי לכך וכפי שעשה דוד המלך.
משנאיך ה' אשנא ובתקוממך אתקוטט.
זה לא איחול או קללה - זה הצגת עובדה שלא יהיה לו חלק לעולם הבא, גם אם לא הייתי אומר את זה.

ג. הלימוד זכות שלך עליו דומה ללימוד זכות של הדת"ל על הרצל.


א. אני גם הייתי מוחה אם הייתי רואה, אך לא כך. ורובא דעלמא לא היו מקללים.
ב. מה שכתבת הפסוק גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה, הוא קללה גמורה.

ג. ושים לב, שאני כלל לא למדתי עליו זכות! אלא אתה, בתפקידך [החדש!] כקטגור, מוצא מה לקטרג עלי גם בדברים שלא היו מעולם.
 

חבל שבמקום למחות על כבוד הצדיקים, אתה מוחה במי שמוחה על כבודם.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
ראיתי פעם באיזה עלון מובא מר' נתן נוסח כעין זה גם על וידוי, שאומרים להקב'ה יה'ר כאילו התוודיתי לפני הצדיק.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
רוצה להתעלות אמר:
ופה עוד הרבה דוגמאות מגוכחות.
מנהג זה אינו מהשנים האחרונות כי אם מנהגו של רז''ו מקרעטשינף זצ''ל הוספה על המנהג הקדום יותר של אכילת מצה בפסח שני (עם שיש לדון בד' כוסות בפסח שני בזמן הבית שהרי אינו טעון קידוש ואינו טעון הלל באכילתו) ומדגיש את גודל יקרת היום [כפי שכבר כתבו הרבה לפניו] שנותן הזדמנות שניה להתעלות וכן נהגו נכדיו אחריו
הביטוי ''טמטום'' ו''מגוכח'' אינו ראוי על שום קהל משלומי אמוני ישראל

או הנה זה התחיל..

חי רוטל...
מופתים...
אוטובוסים...
טיש...
אולי גם קרבן...
וכו' וכו'.

ועוד רגע יכתוב לי מישהו שאני חולק על איזשהו אדמור זקן שאמר שכל העוה"ב שלו בזכות פסח שני... ועקרות שנפקדו.. והלאה והלאה..

אתה מחזק את דברי שזה טרנד חדש מתגלגל, שהנה זה התחיל בחסידות אחת וכבר מתפשט והולך...
ואם כתבתי מקודם שעוד 20 שנה זה יהיה "אורות עליונים", אחרי כתיבתך נראה שזה יהיה הרבה הרבה קודם.

נ.ב. ושוב אין השוואה למירון לכשלעצמה אלא איך הדברים מתגלגלים.

כל דבר שזה שמחה עם אוכל וענינים [שהמון העם לא מבין] אנן סהדי שזה כובש לבבות עד שנהיה למסורת וכו' וכו' והס למפקפק בזה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
א. לא קשור לסנגוריא. קודם כל מוחים.
וכן הייתי מוחה על כל עפ"ל. יש גבול.
אם מישהו היה כותב פה כך על הגר"ח קנייבסקי כולם היו מוחים כך.

ב. ואין בכך שום איסור לקרוא את הפסוק הזה על מי שראוי לכך וכפי שעשה דוד המלך.
משנאיך ה' אשנא ובתקוממך אתקוטט.
זה לא איחול או קללה - זה הצגת עובדה שלא יהיה לו חלק לעולם הבא, גם אם לא הייתי אומר את זה.

ג. הלימוד זכות שלך עליו דומה ללימוד זכות של הדת"ל על הרצל.


א. אני גם הייתי מוחה אם הייתי רואה, אך לא כך. ורובא דעלמא לא היו מקללים.
ב. מה שכתבת הפסוק גַּם אֵל יִתָּצְךָ לָנֶצַח יַחְתְּךָ וְיִסָּחֲךָ מֵאֹהֶל וְשֵׁרֶשְׁךָ מֵאֶרֶץ חַיִּים סֶלָה, הוא קללה גמורה.

ג. ושים לב, שאני כלל לא למדתי עליו זכות! אלא אתה, בתפקידך [החדש!] כקטגור, מוצא מה לקטרג עלי גם בדברים שלא היו מעולם.

חבל שבמקום למחות על כבוד הצדיקים, אתה מוחה במי שמוחה על כבודם.
לא מחיתי, אלא הערתי לך על שאתה מקלל את חברו בשם.
 
 
חלק עליון תַחתִית