"אנחנו לא נהגנו ליסוע למירון" - שיחת מרן ראש הישיבה שליט"א

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הצדיק עושה טובות לכל הבאים, וכמאמר הרבי מקרלין מה הקב"ה לכל אף רבי שמעון לכל.
זה אחת הסיבות שלא רוצים שייסעו, הופכים את "הצדיק" לקב"ה להבדיל אא"ה. הצדיק לא נותן כלום, ואין יכולת בידו להשפיע, הקב"ה הוא לבדו משפיע בזכות הצדיק, ולו לבדו ראוי להתפלל.

כבר ענינו על זה מספיק פעמים. בוא לא נגרור כל אשכול לוויכוח הזה. כבר קשה לשים לב איפה נאמר מה, מרוב אשכולות.
הצדיק כן "עושה טובות" בכך שהוא פועל בכוחו וזכותו ותפילתו עבור מישהו, זה לשון שרבי נחמן זי"ע עצמו השתמש בה.
ברור לך שהמתנגדים לעליה למירון, חושבים בנושא זה בדיוק כמו שכתבתי.
 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
עוד פעם גדולי ישראל.
זו דעתו של הרה"ג ראש ישיבת פוניבז' שליט"א, לגבי הישיבה שלו ושאר שומעי לקחו. (ונוגעת אך ורק למי זה ביטול תורה אצלו.)

מבחינתי ומבחינת רבים אחרים דעת "גדולי ישראל" (גם צדיקים האמיתיים שבדורינו וגם קדושים אשר בארץ המה) היא שזה מצווה רבה, דבר גדול וקדוש ואשרי הזוכה לזה, ואין לך קיום התורה גדול מזה.
וראוי וכדאי לנסוע לצדיק גם אם לא מרגישים כלום, כעצת צדיקי הדורות, וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל, וכדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו.
[ובאמת, למי כוונתך שדעת 'גדולי ישראל' שזו מצוה רבה וכו'? לאדמו"ר מתולדות אהרן והאדמו"ר מבויאן שליט"א?]
לא אוכל למנותם כי רבים הם. בפרט כולל אלה שנפטרו.
הבאתי הרבה באשכול שלי - על גודל מעלת וכו'.

אני יכול לזרוק לך קצת שמות, אבל זה כלום לעומת כמה שיש באמת.
על הצדיק רבי שמואל שפירא זצוק"ל שמעת? על בנו רבי שמעון שליט"א?
רבי לוי יצחק בנדר, רבי ישראל קרדונר, רבי אברהם ב"ר נחמן, רבי שמואל הורביץ, רבי גדליה קעניג?
רבי משה קרמר, רבי יעקב מאיר שכטר?

הם לא פחות "גדולי ישראל". גם אם זה לא מתבטא ב"יתד נאמן".

על רוב הרשימה הנ"ל שמעתי בהחלט. אלא שהשמות הנ"ל טובים מאוד לקהילתם ומקומם, אך לא ידעתי מה ענינם לכלל הציבור שרחוקים מדרכם והנהגותיהם כרחוק מזרח ממערב [אם היית מביא מהשפע חיים מצאנז, או הנתיבות שלום מסלונים, שמוכרים כגדולי ישראל ובעלי השפעה גם מחוץ לקהילתם, בהחלט היה לזה משמעות. אך כאשר מדובר ברבני קהילה מסוימת מאוד, איני יודע מה הקשר לכלל הציבור]
 
nls אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
nls אמר:
סליחה על הקרירות הליטאית הנוראה שאני משרה כאן, אבל נראה לי שרוב הבחורים והאברכים שנוסעים למירון זה בגלל שהם פשוט נהנים מחוויה של שמחה ריקודים ואנרגיות טובות בקנה מידה גדול מאוד, ואשרינו שאלה ההנאות שלנו ולא דברים אסורים חלילה, כל הדיבורים על להתקשר לצדיק ולהתעלות מחמת ציווי הצדיק וכדו' הם דברים גדולים מאוד אבל אם נהיה לרגע אמיתיים עם עצמנו, כמה מעולי מירון באמת חושבים על המטרה הזאת? אני לא אומר שזה לא בסדר אבל בואו נהיה רציניים לרגע ולא נרמה את עצמינו.
אני מימיי לא הייתי במירון בל"ג בעומר כי רק המחשבה ששלשת מאות אלף בני אדם הולכים למרוח עליי את הזיעה שלהם יכולה לגרום לי להיות חולה שבוע, אבל אילולי שהייתי איסטניס ושונא המולות בודאי שהייתי נוסע כמו שאני נוסע כמעט תמיד לשמחת בית השואבה של תולדות אהרן וקרלין וכו', כי בינינו ליטאים לא יודעים לעשות שמח.
ביטול תורה? ברור לי שבאמצע הסדר לא הייתי נוסע, אבל יש לבטלן כמוני יש הרבה תקופות בשנה שהוא מרגיש שהוא ממש צריך לנפשו איזה נופש טוב למלא מצברים, וזה דווקא יכול היה להיות משהו מאוד מיוחד בשבילי.
סתם מהבטן
אחת הטעויות שחוזרות על עצמן בויכוח הזה - הוא הטענה שכביכול שייכות העניין הזה היא רק למי ש"מרגיש" את זה.
יש ביסוד ההנחה השגויה הזאת - כאילו ח"ו מדובר במשהו שאינו אמיתי בפני עצמו, אלא תלוי בחווית האדם.

וכבר כתבתי כאן באחד האשכולות כמה דברים לאפוקי מסברא לא נכונה זו, ואוסיף כאן בקצרה:

רשב"י נמצא במירון! אורו וקדושתו חופפים על המקום!
כל מי שבא מושפע! כל מי שמתפלל על ציונו תפילתו מתקבלת ביותר כפי שאמורה להיות תפילה על קברי צדיקים.
וכל מי שחוגג את ההילולא, משתתף, רוקד, אוכל, מסתכל וכו' וכו' זוכה להשפעות הטובות בין הוא מרגיש ובין אם הוא לא!

אז נכון, מי שיש לו נשמה יותר גבוהה - יותר נמשך לדברים קדושים כאלה.
מי שיותר נקי מעוונות - יותר מרגיש את הקדושה.

אבל הקדושה קיימת ומשפיעה, בין כך ובין כך!
הצדיק עושה טובות לכל הבאים, וכמאמר הרבי מקרלין מה הקב"ה לכל אף רבי שמעון לכל.

(אגב טעות זו נפוצה לפעמים אצל חילונים. שלא רוצים לשמור שבת כי הם עדיין לא "מחוברים" לזה, ולא מרגישים שזה בא "ממקום אמיתי" וכד'. וכי מי שאינו זוכה לחוש קדושת שבת יכול לחלל אותה? הרי השבת פה, בין אם תרגיש אותה ובין אם לא. ואמנם כאן לא מדובר ב"חיוב" כמו שבת, אבל עדיין הדבר דומה. רשב"י במירון והוא משפיע ופועל, ואין הדבר תלוי בהרגשת האדם.)



אשריך שאתה מאמין בזה וחי את זה ומקיים את זה, אבל בבקשה בוא לא נהפוך עובדות ללא נכונות, נסיעה למירון בל"ג בעומר בתור ערך רוחני לא קיימת בעולם המושגים הליטאי בשום צורה (הערך היחיד הוא שמי שנוסע למירון בל"ג בעומר עף מהישיבה, אם תסע בכל תאריך אחר לא יעשו לך כלום... לפחות ככה היה שאני הייתי בחור), לא היה בעבר לא נמצא בהווה וייתכן שיהיה בעתיד אבל כרגע לא נראה כל כך. בציבור החסידי והספרדי והירושלמי זה ערך גבוה מחמת הדברים שכתבת, אבל בבקשה תהיה איש אמת ואל תשכנע את עצמך שהחצי מיליון ישיב'עבוחרים שנוסעים למירון הם נוסעים בשביל מטרה זו, הם נוסעים כדי לשמוח וליהנות ולהתבשם מחוויה נדירה של מאות אלפי יהודים חרדים שמחים עד אין קץ, ומגיע להם כל העולם כולו מגיע ללומדי התורה, ואם אני הייתי ראש ישיבה (עם כל היומרנות העלובה שלי) גם אני הייתי אומר לא להפסיד את סדרי הלימוד כי לא קיבלנו מרבותינו כזה ערך, ולהפסיק לימוד רציף זה הדבר הכי חמור שיש כך ראינו את כל רבותינו זי"ע ולהבדיל שליט"א, אבל בתור אדם פרטי ייתכן שהייתי מאוד נהנה ביום כזה ולא הייתי מוותר עליו בעד שום הון שבעולם כמו שאני רואה את חבריי חוזרים משם

אני לא נכנס איתך כרגע לויכוח על העובדות האלה.
מה שהיה חשוב לומר שלמרות כל זאת - רבי שמעון הוא עדיין רבי שמעון וכנ"ל.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
די לי שבצד השני נמצא האר"י כדי שלפחות לא אדבר נגד נסיעה למירון ולא אצעק ביטול תורה.

לאר"י יש עוד עשרות הנהגות, והוא לא הנהיג אותם אלא ליחידי סגולה ולא לכלל הציבור. כל זמן שרוב המוחלט של העולים למירון לא חולמים לעשות הנהגות פשוטות אחרות עפ"י האר"י, ברור שהטענה ביטול תורה, או סתם מה לפגרא זו באמצע החיים, קיימת גם קיימת
מצויין בדברי רבי חיים ויטל שנסע כמנהג, וא"כ ודאי שבפשוטו זה הסכמה על המנהג.
גם אם לא נהגינן ע"פ האר"י, ודאי שאינו ביטול תורה חלילה.

כך אתה חושב, ואילו גדולי ישראל סבורים אחרת [ולכאורה היא סברא מאוד פשוטה ומתקבלת]. שלכלל הציבור שלא חלמו כלל לנהוג כהנהגות האר"י, לנהוג פתאום בהנהגה אחת שיש סביבה הרבה אקשן, זה ביטול תורה וביטול זמן גמור
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
לאר"י יש עוד עשרות הנהגות, והוא לא הנהיג אותם אלא ליחידי סגולה ולא לכלל הציבור. כל זמן שרוב המוחלט של העולים למירון לא חולמים לעשות הנהגות פשוטות אחרות עפ"י האר"י, ברור שהטענה ביטול תורה, או סתם מה לפגרא זו באמצע החיים, קיימת גם קיימת
מצויין בדברי רבי חיים ויטל שנסע כמנהג, וא"כ ודאי שבפשוטו זה הסכמה על המנהג.
גם אם לא נהגינן ע"פ האר"י, ודאי שאינו ביטול תורה חלילה.

כך אתה חושב, ואילו גדולי ישראל סבורים אחרת [ולכאורה היא סברא מאוד פשוטה ומתקבלת]. שלכלל הציבור שלא חלמו כלל לנהוג כהנהגות האר"י, לנהוג פתאום בהנהגה אחת שיש סביבה הרבה אקשן, זה ביטול תורה וביטול זמן גמור
המנהג היה קודם האר"י ולהבנת מהרח"ו זכה להסכמת האר"י, לי די בזה.
 
 
יראתי בפצותי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
יראתי בפצותי אמר:
זה אחת הסיבות שלא רוצים שייסעו, הופכים את "הצדיק" לקב"ה להבדיל אא"ה. הצדיק לא נותן כלום, ואין יכולת בידו להשפיע, הקב"ה הוא לבדו משפיע בזכות הצדיק, ולו לבדו ראוי להתפלל.

כבר ענינו על זה מספיק פעמים. בוא לא נגרור כל אשכול לוויכוח הזה. כבר קשה לשים לב איפה נאמר מה, מרוב אשכולות.
הצדיק כן "עושה טובות" בכך שהוא פועל בכוחו וזכותו ותפילתו עבור מישהו, זה לשון שרבי נחמן זי"ע עצמו השתמש בה.
ברור לך שהמתנגדים לעליה למירון, חושבים בנושא זה בדיוק כמו שכתבתי.
 
נו באמת, אף אחד מהתומכים בעליה למירון לא חושב שהצדיק הוא המשפיע ואלוקות וכו'.
אין שום ויכוח בנושא זה בין חסידים לליטאים. להתעקש על זה זה סתם הוצאת שם רע ושנאת חינם.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
יראתי בפצותי אמר:
מצויין בדברי רבי חיים ויטל שנסע כמנהג, וא"כ ודאי שבפשוטו זה הסכמה על המנהג.
גם אם לא נהגינן ע"פ האר"י, ודאי שאינו ביטול תורה חלילה.

כך אתה חושב, ואילו גדולי ישראל סבורים אחרת [ולכאורה היא סברא מאוד פשוטה ומתקבלת]. שלכלל הציבור שלא חלמו כלל לנהוג כהנהגות האר"י, לנהוג פתאום בהנהגה אחת שיש סביבה הרבה אקשן, זה ביטול תורה וביטול זמן גמור
המנהג היה קודם האר"י ולהבנת מהרח"ו זכה להסכמת האר"י, לי די בזה.
 

וכי חלמת פעם לנהוג בהנהגות קדומות אחרות שזכו להסכמת האר"י?
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם
 
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם

גם אילו היה כך, וזה לא נכון, אתה פשוט לא מסוגל להאמין שיש יהודים שכן יש להם אמונת חכמים ורצונות טובים, אבל אפילו אילו היה כך - כבר הסברנו שבכל זאת רבי שמעון הוא רבי שמעון וכנ"ל.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
הצדיק לא נותן כלום, ואין יכולת בידו להשפיע
רש''י פרשת פנחס
ויסמך את ידיו. בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטוה, שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך, והוא עשה בשתי ידיו, ועשאו ככלי מלא וגדוש, ומלאו חכמתו בעין יפה
 

דרומאי

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם


האמת שהמטרה המקורית היא להשתתף בהילולא דרשב"י, וכדאיתא שנענש אותו זקן שאמר נחם בלג בעומר.
כל שאר העניינים של ישועות וכו' הם תוספת מאוחרת, ולא העיקר.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
יראתי בפצותי אמר:
הצדיק לא נותן כלום, ואין יכולת בידו להשפיע
רש''י פרשת פנחס
ויסמך את ידיו. בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטוה, שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך, והוא עשה בשתי ידיו, ועשאו ככלי מלא וגדוש, ומלאו חכמתו בעין יפה
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
 
 

nls

משתמש ותיק
אני ראיתי פעם אחת בעיניי קונטרס שיחה של אחד מגדולי המשפיעים בדורינו שסיפר סיפור שאותי אישית זיעזע, הוא סיפר שהיה יהודי נכה על קביים שהגיע למירון ובאמצע הריקודים או משהו ניגש אליו מישהו ואמר לי "נו ר' איד! זרוק את הקביים אל המדורה! תתחיל ללכת" והוא אמר לו "השתגעת?! אני אפול" ואז הוא אמר לו "מי שלא מאמין ברשב"י אין לו חלק ברשב"י!" ואז אותו יהודי לקח את הקביים זרק אותם לאש והלך כאחד האדם...
על עצם המופת וכך שהזכות של תפילה בציון הרשב"י יכולה לחולל פלאות אין חולק, אבל להגיד משפט כמו מי שלא מאמין ברשב"י אין לו חלק ברשב"י נשמע קצת מוגזם לטעמי...
אם תשימו לב יש במירון שלט עם נוסחנתפילה וכתוב שם משפט כמו "ריבונו של עולם תן בלב הצדיק שיחשוב עלינו לטובה..." משהו כזה אני לא רוצה חלילה להוציא לעז סתם אבל משהו בסגנון הזה.
ויכול להיות שיש כתבים כאלה מגדולי רבותינו החסידים זי"ע, אבל אצל הגדולים הליטאים זי"ע יש על זה הסתכלות מאוד לא חיובית כמדומני.
ניסיתי להיות הכי זהיר שיש ולכבד ככל האפשר מקווה שהצלחתי, לכן הויכוח פה בין הרב הברסלבר והרב יראתי הוא ויכוח קדום אין מה להעלות אותו שוב
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
שפיל לסיפא
ואם ברצונך לחלק בין אם יש ציווי כלשהו אז יכול להוסיף אבל בעלמא לא, עליך להביא ראיה
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם

גם אילו היה כך, וזה לא נכון, אתה פשוט לא מסוגל להאמין שיש יהודים שכן יש להם אמונת חכמים ורצונות טובים, אבל אפילו אילו היה כך - כבר הסברנו שבכל זאת רבי שמעון הוא רבי שמעון וכנ"ל.

אני בהחלט מסוגל להאמין. וזה לא סתירה להנ"ל. כמה מהאנשים עולים למירון מחמת אמונת חכמים ברבי לוי יצחק בנדר ורי"מ שכטר? אני חושב שלא הרבה.
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
דרומאי אמר:
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
שפיל לסיפא
ואם ברצונך לחלק בין אם יש ציווי כלשהו אז יכול להוסיף אבל בעלמא לא, עליך להביא ראיה
מה הקשר. הקב"ה נתן לו כח ליתן מהודו על יהושע, והוא עשה זאת בעין יפה.
מה הראיה מכאן לשאר צדיקים שיכולים להשפיע על אנשים אחרים?
 
 
דרומאי אמר:
נבהל להשיב אמר:
יראתי בפצותי אמר:
הצדיק לא נותן כלום, ואין יכולת בידו להשפיע
רש''י פרשת פנחס
ויסמך את ידיו. בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטוה, שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך, והוא עשה בשתי ידיו, ועשאו ככלי מלא וגדוש, ומלאו חכמתו בעין יפה
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
 
הלשונות של קיבול השפעות ופרנסה אצל הצדיק מופיעים הרבה בספרים הקדושים.
ואמנם התפילה היא לה' בלבד, אך צינור השפע הוא הצדיק.

ומי לנו כמו רבינו הקדוש שיותר מכל אחד אחר עורר להרבות בתפילה לה' ולדבר ולשוחח עמו ישירות בכל יום ולהרבות בתחינות ובקשות אליו!
חסיד ברסלב מצוי אין שיחה איתו שאינו מזכיר שם שמיים. דווקא המקורבים לצדיקים - הם הכי דבוקים בהקב"ה עצמו וחושבים עליו כל הזמן ומדברים איתו, יותר מאלה שרחוקים מהצדיקים.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם


האמת שהמטרה המקורית היא להשתתף בהילולא דרשב"י, וכדאיתא שנענש אותו זקן שאמר נחם בלג בעומר.
כל שאר העניינים של ישועות וכו' הם תוספת מאוחרת, ולא העיקר.

אז אתה יכול להוסיף את זה. אצל כמה מהאנשים המטרה היא להשתתף בהילולא, שהיו עולים גם אם לא היו שום אנשים ומדורות ואקשן? והמדד יכול להיות, אם עולים להילולות של צדיקים אחרים ביום פטירתם, שבודאי יש בזה ענין לא פחות מהעליה למירון
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
נבהל להשיב אמר:
רש''י פרשת פנחס
ויסמך את ידיו. בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטוה, שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך, והוא עשה בשתי ידיו, ועשאו ככלי מלא וגדוש, ומלאו חכמתו בעין יפה
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
הלשונות של קיבול השפעות ופרנסה אצל הצדיק מופיעים הרבה בספרים הקדושים.
ואמנם התפילה היא לה' בלבד, אך צינור השפע הוא הצדיק.

ומי לנו כמו רבינו הקדוש שיותר מכל אחד אחר עורר להרבות בתפילה לה' ולדבר ולשוחח עמו ישירות בכל יום ולהרבות בתחינות ובקשות אליו!
חסיד ברסלב מצוי אין שיחה איתו שאינו מזכיר שם שמיים. דווקא המקורבים לצדיקים - הם הכי דבוקים בהקב"ה עצמו וחושבים עליו כל הזמן ומדברים איתו, יותר מאלה שרחוקים מהצדיקים.


על זה גופא המחלוקת, ואנן תלמידי תלמידיו של הגר"א קיימא לן כוותייהו.
רק כתבתי שאין ראיה ממשה רבינו.
 
 
נחפשה דרכינו אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם

גם אילו היה כך, וזה לא נכון, אתה פשוט לא מסוגל להאמין שיש יהודים שכן יש להם אמונת חכמים ורצונות טובים, אבל אפילו אילו היה כך - כבר הסברנו שבכל זאת רבי שמעון הוא רבי שמעון וכנ"ל.

אני בהחלט מסוגל להאמין. וזה לא סתירה להנ"ל. כמה מהאנשים עולים למירון מחמת אמונת חכמים ברבי לוי יצחק בנדר ורי"מ שכטר? אני חושב שלא הרבה.

אבל למה ככה?
אני דווקא בטוח שיש אמונה ברשב"י, אצל רוב המון העם.

ושוב - גם אם לא - אז כנ"ל.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
מה הקשר. הקב"ה נתן לו כח ליתן מהודו על יהושע, והוא עשה זאת בעין יפה.
מה הראיה מכאן לשאר צדיקים שיכולים להשפיע על אנשים אחרים?
מפני מה ביקש אלישע מאליהו ויהי נא פי שנים ברוחך אלי? שיבקש מהבורא יתברך וכי ביד אליהו ליתן לו משהו?
 

דרומאי

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
דרומאי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם


האמת שהמטרה המקורית היא להשתתף בהילולא דרשב"י, וכדאיתא שנענש אותו זקן שאמר נחם בלג בעומר.
כל שאר העניינים של ישועות וכו' הם תוספת מאוחרת, ולא העיקר.

אז אתה יכול להוסיף את זה. אצל כמה מהאנשים המטרה היא להשתתף בהילולא, שהיו עולים גם אם לא היו שום אנשים ומדורות ואקשן? והמדד יכול להיות, אם עולים להילולות של צדיקים אחרים ביום פטירתם, שבודאי יש בזה ענין לא פחות מהעליה למירון




ודאי שזה לא כך. הרי הילולא דרשב"י הוזכר גם בזוהר כמדומה, ועכ"פ בקדמונים. משא"כ בשאר צדיקים.
זה כמו שתתלונן שבאים לחתונה גלל האקשן והריקודים. הרי כך דרכה של חתונה שיש בה אוכל ותזמורת, ואנשים באים להשתתף בחתונה וממילא בכל החלקים שלה. וכן בהילולא דרשב"י.
 
 
נחפשה דרכינו אמר:
דרומאי אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
אני חושב שניתן לציין, שהאבסורד הגדול בכל הנסיעה למירון, היא האשליה על מטרת הנסיעה. ציבור גדול מהנוסעים בטוחים שמטרת הנסיעה היא לפעול תיקונים עצומים, למשוך על עצמם אור רשב"י, להמשיך את תורת הנסתר על כל הדור, לקרב ביאת המשיח, וכן הלאה. בעוד שהסיבה האמיתית לנסיעה היא, ההשתתפות במעמד אקשן אדיר שאין כדוגמתו בכל השנה ובכל העולם


האמת שהמטרה המקורית היא להשתתף בהילולא דרשב"י, וכדאיתא שנענש אותו זקן שאמר נחם בלג בעומר.
כל שאר העניינים של ישועות וכו' הם תוספת מאוחרת, ולא העיקר.

אז אתה יכול להוסיף את זה. אצל כמה מהאנשים המטרה היא להשתתף בהילולא, שהיו עולים גם אם לא היו שום אנשים ומדורות ואקשן? והמדד יכול להיות, אם עולים להילולות של צדיקים אחרים ביום פטירתם, שבודאי יש בזה ענין לא פחות מהעליה למירון
יש עניין מיוחד ברשב"י דווקא. עיין מה שכתבתי באשכול "למה לשמוח בל"ג בעומר"
 

דרומאי

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
דרומאי אמר:
מה הקשר. הקב"ה נתן לו כח ליתן מהודו על יהושע, והוא עשה זאת בעין יפה.
מה הראיה מכאן לשאר צדיקים שיכולים להשפיע על אנשים אחרים?
מפני מה ביקש אלישע מאליהו ויהי נא פי שנים ברוחך אלי? שיבקש מהבורא יתברך וכי ביד אליהו ליתן לו משהו?
אכן קושיא טובה. איני יודע.
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מחכים אמר:
מחכים אמר:
שמעתי בעצמי מפי הגרי"ג בהלויית הגה"ח ר' זלמן לייב אסטולין מגדולי חסידי חב"ד שהגרי"ג למד אצלו בצעירותו
ואמר בהספד שאם יש לו קצת יר"ש הרי שזה בהשפעת ר' זלמן לייב....
אני מצטט את עצמי כי לא ראיתי שתפסו את הפלאת הדבר
וענוותך תרבני
 
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
מה הראיה. הרי הקב"ה אמר לו ונתת מהודך עליו, אבל בעלמא לא.
הלשונות של קיבול השפעות ופרנסה אצל הצדיק מופיעים הרבה בספרים הקדושים.
ואמנם התפילה היא לה' בלבד, אך צינור השפע הוא הצדיק.

ומי לנו כמו רבינו הקדוש שיותר מכל אחד אחר עורר להרבות בתפילה לה' ולדבר ולשוחח עמו ישירות בכל יום ולהרבות בתחינות ובקשות אליו!
חסיד ברסלב מצוי אין שיחה איתו שאינו מזכיר שם שמיים. דווקא המקורבים לצדיקים - הם הכי דבוקים בהקב"ה עצמו וחושבים עליו כל הזמן ומדברים איתו, יותר מאלה שרחוקים מהצדיקים.


על זה גופא המחלוקת, ואנן תלמידי תלמידיו של הגר"א קיימא לן כוותייהו.
רק כתבתי שאין ראיה ממשה רבינו.
 

לא, זו לא מחלוקת.
החסידים לא חושבים שהצדיק במקום הקב"ה, והגר"א לא חולק על עצם עניין הצדיקים. (שהוא מיסודי האמונה, וכבר בהר סיני הקב"ה נתן רק למשה לעלות)
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ומי אומר שכך זה צריך להישאר?

פעם בכלל לא היו חסידים. עד שקמה תנועת החסידות ועוד ועוד הצטרפו והושפעו והפיצו.
מי אומר שזה צריך להיפסק?
נכון, היום הזה שייך לפנימיות התורה, ומי שאין לו חלק ושייכות לזה ואינו מאמין שיש לתורה סודות ושדווקא על ידם אפשר להתקרב להשי"ת - הרי שהוא היפך כל עניינו של רשב"י בעולם ואך טבעי שלא ימצא כל עניין בו.
אבל התפקיד שלנו זה לפעול כרצונו של רשב"י וכן להאיר את העולם באור פנימיות התורה, ורק כך לקרב את הגאולה ברחמים, כמאמר הזוהר.

אתה רוצה להישאר בחושך, להתעלם ולכפור, בסדר. לא מכריחים. לא כופים. נראה לאן תגיע עם הנסיונות של הדור, או הילדים שלך. עיין ערך תקופת ההשכלה והקומוניזם, מי נשאר יהודי ומי לא. ובזה יתקיים "עתידה תורה שתשתכח מישראל" ח"ו.

אבל אנחנו החסידים נמשיך להשתדל להאיר את האור של הצדיקים ואין לנו שום כוונה להשאיר אותו רק לעצמנו...
וכן, אכשר דרא ברוך השם. עוד ועוד ליטאים וספרדים מתקרבים ברמות שונות לאור פנימיות התורה, נוסעים למירון ,הולכים למקוה כל יום ועוד ועוד.
תורתם של רשב"י וצדיקי הדורות פה ותישאר, וכמה שתנסה להילחם בהקב"ה ולמנוע את זה לא יעזור לך, שהרי כבר הובטחנו "כי לא תשכח מפי זרעו", וכפי שמבואר שזה רק ע"י רשב"י.


וכמובן האור הוא... והחושך....
ושמא להיפך...

ולגבי תקופת ההשכלה והקומוניזם... הבלים שחוזרים על עצמם.
 

דרומאי

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
דרומאי אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
הלשונות של קיבול השפעות ופרנסה אצל הצדיק מופיעים הרבה בספרים הקדושים.
ואמנם התפילה היא לה' בלבד, אך צינור השפע הוא הצדיק.

ומי לנו כמו רבינו הקדוש שיותר מכל אחד אחר עורר להרבות בתפילה לה' ולדבר ולשוחח עמו ישירות בכל יום ולהרבות בתחינות ובקשות אליו!
חסיד ברסלב מצוי אין שיחה איתו שאינו מזכיר שם שמיים. דווקא המקורבים לצדיקים - הם הכי דבוקים בהקב"ה עצמו וחושבים עליו כל הזמן ומדברים איתו, יותר מאלה שרחוקים מהצדיקים.


על זה גופא המחלוקת, ואנן תלמידי תלמידיו של הגר"א קיימא לן כוותייהו.
רק כתבתי שאין ראיה ממשה רבינו.

לא, זו לא מחלוקת.
החסידים לא חושבים שהצדיק במקום הקב"ה, והגר"א לא חולק על עצם עניין הצדיקים. (שהוא מיסודי האמונה, וכבר בהר סיני הקב"ה נתן רק למשה לעלות)


תכתוב מה שאתה רוצה בשם החסידים, אך אל נא תשבש את דעת הגר"א.
כל ענין הפניה לצדיק וההתקשרות וכו' לפי דעת תלמידי הגר"א הוא זר בתכלית הזרות, וזה אחד מיסודות ההתנגדות לחסידות.
 
 
דרומאי אמר:
נבהל להשיב אמר:
דרומאי אמר:
מה הקשר. הקב"ה נתן לו כח ליתן מהודו על יהושע, והוא עשה זאת בעין יפה.
מה הראיה מכאן לשאר צדיקים שיכולים להשפיע על אנשים אחרים?
מפני מה ביקש אלישע מאליהו ויהי נא פי שנים ברוחך אלי? שיבקש מהבורא יתברך וכי ביד אליהו ליתן לו משהו?
אכן קושיא טובה. איני יודע.
 
אם תרצה לדעת, אז כאן (ליקוטי מוהר"ן תורה ס"ו)
https://rabenubook.com/ליקוטי-מוהר״ן-סו/
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
עוד פעם גדולי ישראל.
זו דעתו של הרה"ג ראש ישיבת פוניבז' שליט"א, לגבי הישיבה שלו ושאר שומעי לקחו. (ונוגעת אך ורק למי זה ביטול תורה אצלו.)
כמה כבוד והערכה... נוטף מבין שפתותיך...
 
חלק עליון תַחתִית