חמשת תלמידיו של ר"ע ילדים היו

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעתי מהג"ר חיים קלופט שליט"א שהביא כמה מקורות שהחמישה תלמידים שר"ע לימד אותם אחרי פטירת 24 אלף תלמידיו, היו ילדים קטנים כשהתחיל ללמדם.
וא' מהם היה הגמ' בסנהדרין (יד.) אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן כל האומר ר"מ לא סמכו ר' עקיבא אינו אלא טועה, סמכיה ר' עקיבא ולא קיבלו, סמכיה ר' יהודה בן בבא וקיבלו.
ואיתא באיגרת ר' שרירא גאון דאמור רבנן שנים עשר אלף זוגות תלמידים היו לו לר' עקיבא מגבת ועד אנטיפטרס וכולן מתו מפסח ועד עצרת והיה העולם שמם והולך עד שבא(ו) אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם ר' מאיר ורבי יוסי ורבי יהודה ורבי שמעון ור' אלעזר בן שמוע והם העמידוה באותה שעה כדאיתא ביבמות.ור' מאיר הוה גמיר וחריף ומחדד טפי מכולהון וסמכיה ר' עקיבא ואע"ג דיניק הוי. וסמכינן לשארא בתר ר' עקיבא ר' יהודה בן בבא, והדר סמכיה לר' מאיר דאמרינן אמר רב יהודה אמר רב [ברם] זכור אותו האיש לטוב ורבי יהודה בן בבא שמו ... וסמך שם חמשה זקנים ר' מאיר ור' יהודה ור' יוסי ור' שמעון ור' אלעזר בן שמוע ורב אויא מוסיף אף ר' נחמיה. ומקשינן והא אמר רבה בר בר חנה אמר ר' יוחנן כל האומר ר' עקיבא לא סמכו לר' מאיר אינו אלא טועה ואמרינן סמכיה ר' עקיבא ולא קבלוה דינוק הוה והדר סמכיה ר' יהודה בן בבא וקבלוה.

ואע"ג דהתם אפשר לפרש 'דיניק הוה' היינו שהיה צעיר, אבל יש עוד ראיות שהיו ילדים ממש.
ע"כ דברי הגר"ח קלופט שליט"א

ולצערי הרב אינני זוכר המקורות האחרים שהביא, ואשמח מאוד אם מישהו מהת"ח דפה יודע משהו בענין, ויגלה לנו.
 

אור זורח

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ולצערי הרב אינני זוכר המקורות האחרים שהביא, ואשמח מאוד אם מישהו מהת"ח דפה יודע משהו בענין, ויגלה לנו.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כ עמוד א
רבי יהודה מכשיר בקטן. תניא אמר רבי יהודה: קטן הייתי וקריתיה למעלה מרבי טרפון וזקנים בלוד. אמרו לו: אין מביאין ראיה מן הקטן.

אולי יש מכאן משמעות בעלמא
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
יושב אוהלים אמר:
ולצערי הרב אינני זוכר המקורות האחרים שהביא, ואשמח מאוד אם מישהו מהת"ח דפה יודע משהו בענין, ויגלה לנו.
תלמוד בבלי מסכת מגילה דף כ עמוד א
רבי יהודה מכשיר בקטן. תניא אמר רבי יהודה: קטן הייתי וקריתיה למעלה מרבי טרפון וזקנים בלוד. אמרו לו: אין מביאין ראיה מן הקטן.

אולי יש מכאן משמעות בעלמא
ייש"כ, ואכן ר' טרפון היה בן דורו של ר"ע., וא"כ אם ר"י היה קטן בזמן ר"ט, אז אכן יתכן מאוד שגם בזמן שלימדו ר"ע היה קטן.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
לגבי ר' שמעון לכאורה יש ראיה שהוא לא היה קטן מכך שהוא היה "תלמיד" כבר במעשה שבברכות כז: כח.
האמת שלשון הש''ס ביבמות עד שבא רבי עקיבא לרבותינו שבדרום ושנאה להם.
משמע שהיו בגדר רבותינו.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
דבש לפי אמר:
לגבי ר' שמעון לכאורה יש ראיה שהוא לא היה קטן מכך שהוא היה "תלמיד" כבר במעשה שבברכות כז: כח.
האמת שלשון הש''ס ביבמות עד שבא רבי עקיבא לרבותינו שבדרום ושנאה להם.
משמע שהיו בגדר רבותינו.

במחיכ"ת לא רק שלא משמע כך, שהרי פשוט שכל אחד יאמר 'רבותינו' לגבי מי שבזמנו הם רבותינו, גם אם בשעת הסיפור הם עדיין לא היו רבותינו
אלא שזה גם לא נכון שהרי זה ברור שכשלמדו אצל ר"ע הם לא היו רבותינו של בעלי הגמ'.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
דבש לפי אמר:
לגבי ר' שמעון לכאורה יש ראיה שהוא לא היה קטן מכך שהוא היה "תלמיד" כבר במעשה שבברכות כז: כח.
בעניותי לא הבנתי דבריך, נא להסביר.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
דבש לפי אמר:
לגבי ר' שמעון לכאורה יש ראיה שהוא לא היה קטן מכך שהוא היה "תלמיד" כבר במעשה שבברכות כז: כח.
ושמא היה זה אחר זה המעשה?
המעשה בברכות שם היה כשכל גדולי דור יבנה (חוץ מריב"ז) היו חיים, ולענ"ד לא מסתבר כלל שעל התקופה שלפני מעשה זה נאמר "והיה העולם שמם מתורה עד שבא ר' עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם".
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דבש לפי אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
דבש לפי אמר:
לגבי ר' שמעון לכאורה יש ראיה שהוא לא היה קטן מכך שהוא היה "תלמיד" כבר במעשה שבברכות כז: כח.
ושמא היה זה אחר זה המעשה?
המעשה בברכות שם היה כשכל גדולי דור יבנה (חוץ מריב"ז) היו חיים, ולענ"ד לא מסתבר כלל שעל התקופה שלפני מעשה זה נאמר "והיה העולם שמם מתורה עד שבא ר' עקיבא אצל רבותינו שבדרום ושנאה להם".
הרבה יותר מזה, אז רבי יהושע היה רק תלמיד הדן לפני רבן גמליאל, והוא הלא רבו של רבי עקיבא ולא קם רבי עקיבא להיות גדול הדור עד שנפטרו רבותיו.
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
הרבה יותר מזה, אז רבי יהושע היה רק תלמיד הדן לפני רבן גמליאל, והוא הלא רבו של רבי עקיבא.
ר' יהושע מעולם לא היה תלמיד לרבן גמליאל דיבנה, שהיה נער בעת החורבן, שלכן החזיק ריב"ז בנשיאות עד שיגדל [כמ"ש המחברים].
ור' יהושע הוא השני בחשיבותו בתלמידי ריב"ז, והיינו שעוד בימי הבית ואפשר אף בימי רבן גמליאל זקנו דר"ג דיבנה, היה ר' יהושע מחמשת התלמידים המופלגים בדור. אף אם הוצרך לכוף עצמו מפני כבוד הנשיאות, אבל פשיטא שאם היה תלמיד, לא היו חוששים להעביר את ר"ג מנשיאותו בשביל שפגע בכבוד תלמיד, אלא פגע בכבוד עין העדה, מה גם שהיה ר' יהושע אב"ד, כדאיתא בבבא קמא עד, ב.
כמעיין המתגבר אמר:
ולא קם רבי עקיבא להיות גדול הדור עד שנפטרו רבותיו.
רצונך שלא היה יחיד הדור, אבל מגדולי הדור היה עוד בחיי רבותיו ר' אליעזר ור' יהושע כמ"ש במסכת כלה גדול היה ר"ע בשעה שהכחיש את רבותיו, והיינו שנצחם. גם איתא בפרקי היכלות שהיה מיורדי המרכבה כבר בזמן הבית בחבורה אחת עם ר' אליעזר הגדול ורשב"ג אביו דר"ג דיבנה, ע"ש.
 
חלק עליון תַחתִית