מה המקור להדלקת מדורות בלג בעומר?

אור זורח

משתמש ותיק
גל עיני ואביטה אמר:
ידוע לי שיש 'בני יששכר' על זה אשמח למראי מקום. 
יישר כח
לפי הידוע לי כמו "נר נשמה"

מה הבני יששכר אומר איני יודע



וכמדומני אם איני טועה ששמעתי שמרן שר התורה מדליק נר בל''ג בעומר
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
גל עיני ואביטה אמר:
'בני יששכר'

מאמרי חודש אייר, מאמר ג, אות ג:

ובזה תבין מנהג ישראל תורה הוא להדליק נרות ומאורות ביום זה, לכבוד האור כי טוב שמתחיל להתנוצץ ביום זה היקר ל"ג בעומר טו"ב ימים קודם מתן תורה, ולכבוד נשמת מאור התורה בוצינא קדישא אשר נתגלה ביום הזה, וביום הזה עלה לשמי מרומים והוא יומא דהילולא דיליה לאורו נסע ונלך, לכבוד ספרו הקדוש זהר המאיר ומבהיק מסוף העולם ועד סופו (אשר כתב ר' אבא ביום הזה), והוא מאיר לנו בגלותינו עד כי יבא משיח צדקנו דאתמר ביה ויאמר אלקים יה"י או"ר (בגימטריא ע"ב ס"ג מ"ה ב"ן) זה אורו של מלך המשיח יבא במהרה בימינו ויגלה לנו האור הגנוז, והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע, ותבין לפי"ז אשר נתאמת לנו מאנשי אמת אשר השמחה ביום הזה על ציון ר' שמעון בן יוחאי היא שלא כטבע דכתיב אור צדיקים ישמח [משלי יג ט]:
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
להשיג אמר:
אור זורח אמר:
וכמדומני אם איני טועה ששמעתי שמרן שר התורה מדליק נר בל''ג בעומר
כמדו' שהשנה הוא כבר ישתתף במדורה...
ידועים דברי הגרב"מ אזרחי שליט"א ששאל "למה צריכים לעלות למירון להילולת הרשב"י, הרי בין כך יש קהל גדול מאוד, ורובם אינם מתקרבים למקום הציון, א"כ שיבואו לשיעור בישיבה, ויהיו משתתפים בהילולא דמירון ממרחקים, וכי נאמר בזה שיעור מרחק מסויים?" (והשיב לו אברך א' מתלמידיו "הם אכן משתתפים בשיעור, אבל ממרחק של מירון", -ונהנה הגרב"מ מאוד מהתשובה.):
לפי"ז י"ל שבאמת כל שנה משתתף הגרח"ק במדורה, ממרחק חדר לימודו, וכי שיעור מרחק מסויים נאמר בדבר?
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
ידועים דברי הגרב"מ אזרחי שליט"א ששאל "למה צריכים לעלות למירון להילולת הרשב"י, הרי בין כך יש קהל גדול מאוד, ורובם אינם מתקרבים למקום הציון, א"כ שיבואו לשיעור בישיבה, ויהיו משתתפים בהילולא דמירון ממרחקים, וכי נאמר בזה שיעור מרחק מסויים?" (והשיב לו אברך א' מתלמידיו "הם אכן משתתפים בשיעור, אבל ממרחק של מירון", -ונהנה הגרב"מ מאוד מהתשובה.):
זה לא היה מרן הגרא"מ שך?
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
יושב אוהלים אמר:
ידועים דברי הגרב"מ אזרחי שליט"א ששאל "למה צריכים לעלות למירון להילולת הרשב"י, הרי בין כך יש קהל גדול מאוד, ורובם אינם מתקרבים למקום הציון, א"כ שיבואו לשיעור בישיבה, ויהיו משתתפים בהילולא דמירון ממרחקים, וכי נאמר בזה שיעור מרחק מסויים?" (והשיב לו אברך א' מתלמידיו "הם אכן משתתפים בשיעור, אבל ממרחק של מירון", -ונהנה הגרב"מ מאוד מהתשובה.):
זה לא היה מרן הגרא"מ שך?
ביודעי ומכירי קאמינא, אני יודע מיהו האברך, מתלמידיו של הגרבמ"א ששאלוהו הגרב"מ ושהשיב לו כך, (ויתכן שזה קרה גם אצל הגראמ"מ שך זצוק"ל, ואו"א דא"ח).
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
יש לחלק בין מה המקור לבין מה ההסבר.
עד כמה שידוע לי אין מקור, ידוע רק שזה מנהג קדום, ודאי עוד קודם לאריז''ל, השאלה מה היתה תפוצתו בקהילות ישראל.
הסברים של אחר מעשה יש בשפע.

לחומר נוסף [כולל קצת שטויות] ראה במכלול.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
זה מנהג קדום, ודאי עוד קודם לאריז''ל
מה המקור?

כך משמע מדברי המהרח''ו שעה''כ דרו' פסח יב:

ענין מנהג שנהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ורבי אליעזר בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם אני ראיתי למורי ז"ל שהלך לשם פעם אחת ביום ל"ג לעומר הוא וכל אנשי ביתו וישב שם שלשה ימים ראשונים של השבוע ההוא וזה היה פעם האחת שבא ממצרים אבל אין אני יודע אם אז היה בקי ויודע בחכמה הזו הנפלאה שהשיג אחר כך. והרב רבי יונתן שאגי"ש העיד לי שבשנה האחת קודם שהלכתי אני אצלו ללמוד עם מורי ז"ל, שהוליך את בנו הקטן שם עם כל אנשי ביתו ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה.

הוא מביא את המנהג כעובדה קיימת, ומציין שגם האר''י הלך לשם.
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
נהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ורבי אליעזר בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם ... ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה.
הולכים, אוכלים, שותים, שמחים, מגלחים את הראש, יום משתה ושמחה
אבל לא מוזכר להדליק מדורות
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
נהגו ישראל ללכת ביום ל"ג לעומר על קברי רשב"י ורבי אליעזר בנו אשר קבורים בעיר מירון כנודע ואוכלים ושותי' ושמחים שם ... ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע ועשה שם יום משתה ושמחה.
הולכים, אוכלים, שותים, שמחים, מגלחים את הראש, יום משתה ושמחה
אבל לא מוזכר להדליק מדורות

צודק.

אעתיק מן הערך במכלול, שמא משם תעלה ישועה.
[ובהסתייגות מן התוכן, כמש''כ לעיל].

זה החלק על המדורות:

מדורת ל"ג בעומרהעדות הראשונה לשימוש באש בל"ג בעומר היא בהילולת רבי שמעון בר יוחאי. יש המשערים כי מנהגים אלו הגיעו מהילולה לשמואל הנביא בחודש אייר בירושלים[21]. מנהג הדלקת האש התפשט בישראל ובגולה, וכלל הדלקת נרות ומשואות בבית כנסת ובבתים[6]. המדורות עצמן נפוצו גם בקרב חוגים ציוניים, בעיקר בישראל, בשנות ה-תר"פ, עם ניסיונה של הציונות להכניס משמעות ציונית לחג[22].

דמות הרשב"י קשורה לאש. הרשב"י מסוגל לשרוף במבט:
נפקו חזו אינשי דקא כרבי וזרעי אמר מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה כל מקום שנותנין עיניהן מיד נשרף

— תלמוד בבלימסכת שבתדף לג עמוד ב
תרגום: "יצאו. ראו אנשים חורשים וזורעים. אמר: מניחין חיי עולם ועוסקין בחיי שעה! כל מקום שנותנין עיניהן - מיד נשרף. (מתוך אתר מדרשת) ובנוסף מותו של הרשב"י, כנאמר בזהר, קשור באש:
א"ר אבא לא סיים בוצינא קדישא למימר חיים ... ולא הוה יכילנא לאסתכלא... כל ההוא יומא לא אפסיק אשא מן ביתא... כל ההוא יומא נפילנא על ארעא וגעינא. בתר דאזיל אשא חמינא לבוצינא קדישא קדש הקדשים דאסתלק מן עלמא אתעטף שכיב על ימיניה ואנפוי חייכין.

— ספר הזוהרחלק ג'דף רצ"ו, עמוד ב'
תרגום: "אמר ר' אבא לא סיים הנר הקדוש לומר "חיים" ... ולא הייתי יכול להסתכל... כל אותו היום לא פסקה האש מן הבית... כל אותו היום נפלנו על הארץ ובכינו. לאחר שהלכה האש, ראינו את הנר הקדוש, קודש הקדשים, שהסתלק מן העולם, מעוטף, שוכב על ימינו ופניו מחייכים.".

 
 

חודו של מחט

משתמש רגיל
לדעתי העניה,
ליום ל"ג בעומר יש מנהגי שמחה ספרדים 
1. הדלקת מדורה 
2. שחיטת כבשים (שהיה מאוד מקובל פעם בכל איזור ההר ביום זה וכיום זה נדחק לשוליים עם התרבות קהל החסידים)
3. שירי הלל לכבודו של אדם 
4. ה'תנועה' המזרחית שולטת בשירי לג בעומר
5. סגנון הריקודים והתופים וכו' 

זה סגנון השמחה הספרדי כמו בכל הילולא (רבי מאיר בעל הנס וכדו')
והחסידים הצטרפו בעשרות השנים האחרונות עד ש'כבשו' את ההר ביום זה. 
אצל החסידים באירופה לא היו הדלקות גדולות ולא כבשים, היה 'טיש' גדול, דברי תורה עמוקים, הדלקת נרות, וסעודות מצוה. 
עם הזמן ועם קיבוץ הגליות והמנהגים אנו עדים ליום שמח ומאחד זה, (רק מחכים לליטאים שיצטרפו עם שיעורים כללים ודקדוקי הנהגה לכבוד התנא האלוקי ... )
 

ב. זעירא

משתמש ותיק
חודו של מחט אמר:
אצל החסידים באירופה לא היו הדלקות גדולות ולא כבשים, היה 'טיש' גדול, דברי תורה עמוקים, הדלקת נרות, וסעודות מצוה.
צודק,
אבל עדיין היה עניין של ריבוי נרות (כמקובל, וכמשתקף מביאוריהם של צדיקי החסידות לעניין).
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
חודו של מחט אמר:
ליום ל"ג בעומר יש מנהגי שמחה ספרדים 
1. הדלקת מדורה 
2. שחיטת כבשים (שהיה מאוד מקובל פעם בכל איזור ההר ביום זה וכיום זה נדחק לשוליים עם התרבות קהל החסידים)
3. שירי הלל לכבודו של אדם 
4. ה'תנועה' המזרחית שולטת בשירי לג בעומר
5. סגנון הריקודים והתופים וכו' 

זה סגנון השמחה הספרדי כמו בכל הילולא (רבי מאיר בעל הנס וכדו')
והחסידים הצטרפו בעשרות השנים האחרונות עד ש'כבשו' את ההר ביום זה.

יש תשובה מפורסמת של הרב ועקנין או הרב זריהן מטבריה שכותב להיפך, שאצל הספרדים לא היה מקובל בכלל ללכת לקברי צדיקים, וזהו מנהג החסידים
 

רמתים צופים

משתמש ותיק
המנהג הקדום היה לשרוף בתוכו את הבגדים ואת שיער הילדים, כדרך שמצינו בפולחנים שונים במזרח הרחוק...
אמנם כבר יצא החתם סופר וזעק ככרוכיא נגד מנהג זה, כנראה בעקבות זאת הפסיקו לשרוף בתוכו את הבגדים, אבל המדורה נשאר, אש תמיד תוקד עליו לא תכבה
 

יוספזון

משתמש ותיק
רמתים צופים אמר:
כמו כל פולחן שיש בו הדלקת אש והקרבת קרבנות וקטורת...
המנהג הקדום היה לשרוף בתוכו את הבגדים ואת שיער הילדים, כדרך שמצינו בפולחנים שונים במזרח הרחוק...
אמנם כבר יצא החתם סופר וזעק ככרוכיא נגד מנהג זה, כנראה בעקבות זאת הפסיקו לשרוף בתוכו את הבגדים, אבל המדורה נשאר, אש תמיד תוקד עליו לא תכבה
מפטירין כדאשתקד וכו'...
אם אתה לא יודע, תגיד איני יודע, אתה לא חייב להסביר. למד לשונך לומר אני יודע שמא תאחז ותתבדה...
ולגבי שריפת הבגדים, כבר השיב לו בן דורו הגה"ק ר' שמואל העלער זצוק"ל האב"ד צפת"ו באריכות. (הדיונים בנושא  זה חוזרים בכל שנה מחדש, ובכל שנה צצים ניקים חדשים, שפשוט אין להם כח לנבור בחומר, וכך צריכים להסביר  מא' כל שנה מחדש. את התשובה של הגר"ש העליר העלתי כבר בעבר בפורום, ומשם תקחנו)
 
 

יוספזון

משתמש ותיק
יוספזון אמר:
רמתים צופים אמר:
כמו כל פולחן שיש בו הדלקת אש והקרבת קרבנות וקטורת...
המנהג הקדום היה לשרוף בתוכו את הבגדים ואת שיער הילדים, כדרך שמצינו בפולחנים שונים במזרח הרחוק...
אמנם כבר יצא החתם סופר וזעק ככרוכיא נגד מנהג זה, כנראה בעקבות זאת הפסיקו לשרוף בתוכו את הבגדים, אבל המדורה נשאר, אש תמיד תוקד עליו לא תכבה
מפטירין כדאשתקד וכו'...
אם אתה לא יודע, תגיד איני יודע, אתה לא חייב להסביר. למד לשונך לומר אני יודע שמא תאחז ותתבדה...
ולגבי שריפת הבגדים, כבר השיב לו בן דורו הגה"ק ר' שמואל העלער זצוק"ל האב"ד צפת"ו באריכות. (הדיונים בנושא  זה חוזרים בכל שנה מחדש, ובכל שנה צצים ניקים חדשים, שפשוט אין להם כח לנבור בחומר, וכך צריכים להסביר  מא' כל שנה מחדש. את התשובה של הגר"ש העליר העלתי כבר בעבר בפורום, ומשם תקחנו)
ראה את כל התשובה בארוכה כאן באשכול: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&t=5443&p=65378&hilit=%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%90%D7%9C+%D7%94%D7%A2%D7%9C%D7%99%D7%A8#p65378
 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
יש תשובה מפורסמת של הרב ועקנין מטבריה שכותב להיפך, שאצל הספרדים לא היה מקובל בכלל ללכת לקברי צדיקים, וזהו מנהג החסידים
ראו כאן: https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=35&p=292263#p292263 (ותודה להרב @עמנואל)
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
אבר כיונה אמר:
שאצל הספרדים לא היה מקובל בכלל ללכת לקברי צדיקים, וזהו מנהג החסידים
המושג ''זיארה'' מהיכן בא?
ראה בתשובה שבקישור לעיל
ובספר הנ"ל (ויאמר מאיר) יש אח"כ מכתב של הרב זריהן שכותב "שאין דרך הספרדים בכלל ללכת אל קברות הצדיקים, רק לפרקים העראים" (לאפוקי כל יארצייט, עי"ש)
 

עמנואל

משתמש ותיק
להלן יחסם של חכמי מועצת הרבות הראשית של מרוקו, לפני כשבעים שנה, לעליה לקברי הצדיקים

יש לציין שתמיד היו חכמים יחידים, בעיקר מקובלים, שפקדו את הקברות, אך מדברי הרבנים נראה כי העליות ההמוניות נוסדו על ידי ההמון ושלא ברצון חכמים



0_IMG-20210420-WA0000.jpg
 

קבצים מצורפים

  • IMG-20210420-WA0001.jpg
    IMG-20210420-WA0001.jpg
    44.2 KB · צפיות: 143
ב"ה אורם של רשב"י, האר"י, הבעש"ט ומוהר"ן התפשט ביותר אצל הספרדים.
אז גם אם בעבר היה אחרת, אבל הספרדים עד ימינו ב"ה קיבלו הרבה מאד מהחסידים, מי יותר ומי פחות, כפי שהחסידים קיבלו הרבה מהספרדים.
 

עמנואל

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אבל הספרדים עד ימינו ב"ה קיבלו הרבה מאד מהחסידים, מי יותר ומי פחות,
הרוב האיכותי של הספרדים שהמשיכו במסורת התורה של אבותיהם לא קשורים לחסידים ולחסידות (למעט כמה "אדמורי"ם ספרדים")

כך גם כמעט כל גדולי רבני הספרדים בכל אתר ואתר גילו שום קשר לעולם החסידות.

אכן ישנן תופעות של בעלי תשובה ספרדים ברסלבים וחבדניקים, אבל לא מדובר ברוב, לא בכמות ולא באיכות
 
עמנואל אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אבל הספרדים עד ימינו ב"ה קיבלו הרבה מאד מהחסידים, מי יותר ומי פחות,
ה"איכותי"

לא רואה שום "איכות" בחוסר באמונת חכמים וזלזול בצדיקים ודבריהם.
ב"ה הספרדים ובני ע"מ שאני מכיר (ומסתמא מהוים את הרוב) עובדים את ה' באמונה ובתמימות ופשיטות, ואינם מתנגדים ח"ו על הצדיקים.

אני אמנם אשכנזי, אבל עיקר הזכות להתקרב לאורם של אותם צדיקים - זכיתי ב"ה ע"י ההיכרות והחבירות עם הספרדים האלה.
ההתנשאות שלך עליהם, (אתה ה"איכותי" כי אין לך אמונת חכמים כמותם) - מעידה רק עליך, ואיני רוצה לומה מה.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אבל הספרדים עד ימינו ב"ה קיבלו הרבה מאד מהחסידים, מי יותר ומי פחות,
הרוב האיכותי של הספרדים שהמשיכו במסורת התורה של אבותיהם לא קשורים לחסידים ולחסידות (למעט כמה "אדמורי"ם ספרדים")

כך גם כמעט כל גדולי רבני הספרדים בכל אתר ואתר גילו שום קשר לעולם החסידות.

אכן ישנן תופעות של בעלי תשובה ספרדים ברסלבים וחבדניקים, אבל לא מדובר ברוב, לא בכמות ולא באיכות
יש להוציא מן הכלל את הקשר של משפחת אבוחצירא - שמכילה ללא ספק ענפים תורנים איכותיים ומושרשים, ''בני תורה'' בלשון העם - שבעקבות סבם הגדול ה''בבא סאלי'' זיע''א - יש להם קשר משמעותי עם עולם החסידות.
 
 
פיילוט 0.4 אמר:
עמנואל אמר:
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
אבל הספרדים עד ימינו ב"ה קיבלו הרבה מאד מהחסידים, מי יותר ומי פחות,
הרוב האיכותי של הספרדים שהמשיכו במסורת התורה של אבותיהם לא קשורים לחסידים ולחסידות (למעט כמה "אדמורי"ם ספרדים")

כך גם כמעט כל גדולי רבני הספרדים בכל אתר ואתר גילו שום קשר לעולם החסידות.

אכן ישנן תופעות של בעלי תשובה ספרדים ברסלבים וחבדניקים, אבל לא מדובר ברוב, לא בכמות ולא באיכות
יש להוציא מן הכלל את הקשר של משפחת אבוחצירא - שמכילה ללא ספק ענפים תורנים איכותיים ומושרשים, ''בני תורה'' בלשון העם - שבעקבות סבם הגדול ה''בבא סאלי'' זיע''א - יש להם קשר משמעותי עם עולם החסידות.
 
חלק עצום מעולם התשובה הולך עם ספריו הרבים של הרב לוגאסי שליט"א.
ספרים אלה מלאים מכל גדולי החסידות, ובעיקר מיוסדים על תורת השומר אמונים זצוק"ל.
ערוץ הידברות הוא בהנהלה (גם) של חסידים, וחלק עצום מתכניו מושפע מהחסידות. הרבנים העונים לשאלות - רובם חסידים.
גם ספריו של הרב ארוש (המיוסדים ברובם לפחות על תורת ברסלב, ובלי להיכנס עכשיו לויכוח בזה) התקבלו ברוב תפוצות ישראל, וכמעט בכל עולם התשובה.
בין חסידי ברסלב יש עשרות אלפי ספרדים, ברמה זו או אחרת של ברסלביות.

אפשר להביא עוד המון דוגמאות, ואין החי יכול להכחיש את החי.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
פיילוט 0.4 אמר:
עמנואל אמר:
הרוב האיכותי של הספרדים שהמשיכו במסורת התורה של אבותיהם לא קשורים לחסידים ולחסידות (למעט כמה "אדמורי"ם ספרדים")

כך גם כמעט כל גדולי רבני הספרדים בכל אתר ואתר גילו שום קשר לעולם החסידות.

אכן ישנן תופעות של בעלי תשובה ספרדים ברסלבים וחבדניקים, אבל לא מדובר ברוב, לא בכמות ולא באיכות
יש להוציא מן הכלל את הקשר של משפחת אבוחצירא - שמכילה ללא ספק ענפים תורנים איכותיים ומושרשים, ''בני תורה'' בלשון העם - שבעקבות סבם הגדול ה''בבא סאלי'' זיע''א - יש להם קשר משמעותי עם עולם החסידות.
חלק עצום מעולם התשובה הולך עם ספריו הרבים של הרב לוגאסי שליט"א.
ספרים אלה מלאים מכל גדולי החסידות, ובעיקר מיוסדים על תורת השומר אמונים זצוק"ל.
ערוץ הידברות הוא בהנהלה (גם) של חסידים, וחלק עצום מתכניו מושפע מהחסידות. הרבנים העונים לשאלות - רובם חסידים.
גם ספריו של הרב ארוש (המיוסדים ברובם לפחות על תורת ברסלב, ובלי להיכנס עכשיו לויכוח בזה) התקבלו ברוב תפוצות ישראל, וכמעט בכל עולם התשובה.
בין חסידי ברסלב יש עשרות אלפי ספרדים, ברמה זו או אחרת של ברסלביות.

אפשר להביא עוד המון דוגמאות, ואין החי יכול להכחיש את החי.
דומני שחילקו לעיל בין הציבור העממי לציבור בני התורה. ופשוט.
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:
ההתנשאות שלך עליהם, (אתה ה"איכותי" כי אין לך אמונת חכמים כמותם) - מעידה רק עליך, ואיני רוצה לומה מה.
לא מדובר עלי...

מדובר בנסיון לקבוע שהרוב האיכותי מצוי בעולם התורני והישיבתי. וגם אם אתה מכליל את נחמת ציון, שובו בנים, חוט של חסד ומוסדות הצדיק מיבניאל ודומיהם, עם אותו עולם, עדיין מדובר במיעוט.

ואתה אל תתנשא על קהל השם ב"אמונת חכמים" שאתה טוען שיש בך ב"צדיקי האמת"... 

בעניין הזה טוב שתיקתך מדיבורך
 
חוסר אמונה בצדיקים ובתורתם יחד עם הזלזול ביראי ה' שכן זכו למעלה זו - אינו "איכות" בעיני השי"ת, ובוודאי שאינו סיבה לגאווה כלשהי.

יהודי כשר שנושא חן בעיני הקב"ה הוא זה שעובד את ה' בתמימות ובפשיטות, ולכל הפחות אינו מזלזל ח"ו בצדיקים ובדבריהם הקדושים. (בין אם הוא מהעולים, ובין אם הוא מהלומדים. העיקר שאינו מהחולקים והמזלזלים והמחרפים)

ואף מעלתם העצומה של לומדי התורה הקדושה - אינה אלא אם הם מקיימים אותה באמונה ובענוה, וודאי שלמדן בעל גאווה שמזלזל בצדיקים וביראי ה' המאמינים בהם ועולים בחרדת קודש לקברי צדיקים - אין ערך ללמדנותו וטוב לו שנתהפכה שלייתו על פניו.
וראה כאן דברים חריפים מאד בעניין זה https://rabenubook.com/ליקוטי-מוהר״ן-יב/
 
חלק עליון תַחתִית