1. כל זה לא כתבתי.שמואל קאופמן אמר:מ אלישע אמר:מה שלא ברור לי
1. אם יאמר את מלות התחנון אחרי הקדיש שלאחריו בשחרית - זו תהיה פניה אישית שלו לקב"ה,
תמיד התחנון היא פניה אישית שלו לקב"ה. ולכן כמעט אין נוסח לתחנון מאנשי כנה"ג.
2.אבל לא קיום מצוות אמירת תחנון בתפילה.
מניין שיש "מצות" תחנון בתפילה?
יש מקום בתפילה לתפילה פרטית.
3 כדי שלא יפסיד גם את מצוות אמירת אשרי ובא לציון.
למה יפסיד? יאמר אחרי כן אשרי ובא לציון, ובאמצע התחנון ג"כ יפסיק לאמירת קדושה דסידרא עם הציבור.
4. ורצוי מאד שלא יגלוש עם דיבור פרטי שלו לקב"ה
מה הבעיה בדיבור פרטי, הרי מקיים בזה את תקנת חז"ל לומר תפילה פרטית אחרי תפילת עמידה.
1. תפילה בציבור היא לא "פניה אישית" של אדם אלא פניה כחלק מציבור. בתפילת 18 שתיקנו אנשי כנסת גדולה אין בקשות פרטיות אלא כל הברכות הן לגבי הציבור. סליחה על הדברים, אבל אם אתה לא מבין את זה - בשביל מה אתה בכלל הולך להתפלל במנין? נכון, יש הטועים לחשוב שההליכה למנין היא רק כדי למצוא עוד 9 יהודים כדי להפוך את התפילה האישית שלו לתפילה במניין. אבל גם זו טעות. אם אדם לא מתכוון להיות חלק אינטגרלי ממניין יהודים, המהווים עדה - שיתפלל בבית. ואתה קיצוני אפילו יותר באומרך שתפילה בציבור היא רק "פניה אישית". בשביל לדבר אישית עם הקב"ה - אתה יכול להישאר בבית. לא שזה דבר רע לדבר עם הקב"ה אצלך בבית. בטח טוב יותר מאשר לראות תכנית הבל בטלוויזיה, אבל תפילה בציבור אין כאן.
2. כל מה שקשור לחלקי התפילה השונים - הוא הלכה, או "מצוה" אם אתה מעדיף את המונח הזה. בכל אופן כל חלקי התפילה מוגדרים היטב בהלכה. אדם לא יכול להחליט בעצמו איך לקיים תפילה בציבור, אלא עליו להשתעבד לדעת הפוסקים.
3. "תחנון" זה דבר אחד. "נפילת אפים" זה דבר אחר". "ובא לציון" זה דבר נוסף. לכל אחד זמן משלו. אי אפשר לערבב את זה. פרקי התפילה אינם דייסה של טבח קפריזי.
4. אין תקנה כזאת במובן חיובי. יש היתר לבקש בקשות פרטיות למי שרוצה. אבל רק כתוספת לברכות שהן כולן בקשות לציבור ולא פרטיות. מישהו שלא מבקש בקשות פרטיות - לא עובר על תקנת חז"ל, הוא רק לא מנצל אותה כהיתר.
כתבתי שתחנון זו תפילה פרטית.
2. ומנין שיש עליו להשתעבד לשליח ציבור .
עדיין לא כתבת היכן מוגדר בהלכה דבריך שזמן התחנון נפסק בקדיש.
וגם בשם החזון איש נאמר כך רק כשלא התחילו בתחנון. (וכמדומה שכך מבואר בחוט שני)
3 מניין?
ברמב"ם משמע שהכל תחנונים בכמה דרכים של תחנון.
וגם אי אפשר להפסיק באמצע התחנון שלו רק משום שיש מי שממהר לומר קדיש.
ויש הלכות למה מפסיקים בתוך התפילה.
4. מנין ?
בתוספת לברכות זה חידוש שאפשר להוסיף,
אבל במקום שאין נוסח קבוע מאנשי כנה"ג, יכול לבחור לעצמו נוסח.