סתירה בדברי המשנה ברורה בדין מים אחרונים

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
משנה ברורה סימן קעט
(א) לאכול - וה"ה שיש ליזהר לכתחלה שלא יפסיק בדבור אפילו מעט דתיכף לנטילה ברכה [ומהאי טעמא יש ליזהר שלא לשהות שהיה מרובה אחר הנטילה וכ"ש שלא לעסוק באיזה עסק] אך אם צריך להפסיק בדבר נחוץ או בדיעבד אם הפסיק יטול ידיו שנית כדי להיות תיכף לנטילת מים אחרונים ברכה:
משנה ברורה סימן קעט ס"ק ב
וכ"ז לענין אכילה אבל להפסיק בדבור כשאינו רוצה לאכול ולשתות או להתעסק באיזה עסק[ז] אסור לכו"ע [א"ר וכ"מ מכמה אחרונים לעיל בסימן קס"ו]:

[ז] (ז) נראה הטעם, משום דלא שייך בזה שיטול ידיו שנית כיון שלא אכל עוד וידיו נקיות מזוהמת אכילה, אם כן הנטילה אינו מעלה ולא מוריד:
ולכאו' אם הנטילה אינו מעלה ולא מוריד כמבו' בשעה"צ סק"ז, אם כן למה אם הפסיק יטול ידיו שנית כמבו' בסק"א?
 

HaimL

משתמש ותיק
כי בס"ק א' הוא אומר בסתם, שאם הוא הפסיק ייטול ידיו שנית, מפני שפעמים שמפסיק בדבר שמצריכו נט"י. ובס"ק ב' הוא מחמיר לאסור שהיכן שאין הנטילה השנייה מעלה או מוריד, אסור להסתמך עליה כדי להפסיק לאחר הנטילה הראשונה.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
כי בס"ק א' הוא אומר בסתם, שאם הוא הפסיק ייטול ידיו שנית, מפני שפעמים שמפסיק בדבר שמצריכו נט"י. ובס"ק ב' הוא מחמיר לאסור שהיכן שאין הנטילה השנייה מעלה או מוריד, אסור להסתמך עליה כדי להפסיק לאחר הנטילה הראשונה.
מתחילת דבריו בס"ק א' נראה שמדבר במקום שמפסיק בדיבור וכיוצא בזה ולא באכילה ושתיה וע"ז כותב שצריך לחזור וליטול ידיו שנית, ובדיוק ע"ז כותב בס"ק ב' ובשעה"צ ס"ק ז' שהנטילה השניה לא מעלה ולא מוריד
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
(א) לאכול - וה"ה שיש ליזהר לכתחלה שלא יפסיק בדבור אפילו מעט דתיכף לנטילה ברכה [ומהאי טעמא יש ליזהר שלא לשהות שהיה מרובה אחר הנטילה וכ"ש שלא לעסוק באיזה עסק] אך אם צריך להפסיק בדבר נחוץ או בדיעבד אם הפסיק יטול ידיו שנית כדי להיות תיכף לנטילת מים אחרונים ברכה:

אם מפסיק יש חשש לטינוף היידים

הצעיר שבחבורה אמר:
וכ"ז לענין אכילה אבל להפסיק בדבור כשאינו רוצה לאכול ולשתות או להתעסק באיזה עסק[ז] אסור לכו"ע [א"ר וכ"מ מכמה אחרונים לעיל בסימן קס"ו]:
[ז] (ז) נראה הטעם, משום דלא שייך בזה שיטול ידיו שנית כיון שלא אכל עוד וידיו נקיות מזוהמת אכילה, אם כן הנטילה אינו מעלה ולא מוריד:
כאן רק מפסיק בדיבור (ואינו מתעסק) אין חשש לטינוף הידים
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
huo yuc יום טוב אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
(א) לאכול - וה"ה שיש ליזהר לכתחלה שלא יפסיק בדבור אפילו מעט דתיכף לנטילה ברכה [ומהאי טעמא יש ליזהר שלא לשהות שהיה מרובה אחר הנטילה וכ"ש שלא לעסוק באיזה עסק] אך אם צריך להפסיק בדבר נחוץ או בדיעבד אם הפסיק יטול ידיו שנית כדי להיות תיכף לנטילת מים אחרונים ברכה:

אם מפסיק יש חשש לטינוף היידים
הצעיר שבחבורה אמר:
וכ"ז לענין אכילה אבל להפסיק בדבור כשאינו רוצה לאכול ולשתות או להתעסק באיזה עסק[ז] אסור לכו"ע [א"ר וכ"מ מכמה אחרונים לעיל בסימן קס"ו]:
[ז] (ז) נראה הטעם, משום דלא שייך בזה שיטול ידיו שנית כיון שלא אכל עוד וידיו נקיות מזוהמת אכילה, אם כן הנטילה אינו מעלה ולא מוריד:
כאן רק מפסיק בדיבור (ואינו מתעסק) אין חשש לטינוף הידים
איפה מוזכר החילוק?
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
משנה ברורה סימן קעט
(א) לאכול - וה"ה שיש ליזהר לכתחלה שלא יפסיק בדבור אפילו מעט דתיכף לנטילה ברכה [ומהאי טעמא יש ליזהר שלא לשהות שהיה מרובה אחר הנטילה וכ"ש שלא לעסוק באיזה עסק] אך אם צריך להפסיק בדבר נחוץ או בדיעבד אם הפסיק יטול ידיו שנית כדי להיות תיכף לנטילת מים אחרונים ברכה:
משנה ברורה סימן קעט ס"ק ב
וכ"ז לענין אכילה אבל להפסיק בדבור כשאינו רוצה לאכול ולשתות או להתעסק באיזה עסק[ז] אסור לכו"ע [א"ר וכ"מ מכמה אחרונים לעיל בסימן קס"ו]:

[ז] (ז) נראה הטעם, משום דלא שייך בזה שיטול ידיו שנית כיון שלא אכל עוד וידיו נקיות מזוהמת אכילה, אם כן הנטילה אינו מעלה ולא מוריד:
ולכאו' אם הנטילה אינו מעלה ולא מוריד כמבו' בשעה"צ סק"ז, אם כן למה אם הפסיק יטול ידיו שנית כמבו' בסק"א?
לק''מ זה לפי השו''ע וזה לפי החולקים על השו''ע.
 
 
חלק עליון תַחתִית