אגב בהקדמות שלו לחידושיו ואגדותיו לא הזכיר אידלש.4568734 אמר:שמעתי שהמהרש"א הוסיף "אידלש" ע"ש חמותו (שהייתה קרויה אידל) שנתנה לו בית ודירה.
מישהו יודע המקור לזה? ומה הכוונה שהוסיף, שקרא לעצמו כך? לשם משפחתו?
השאלה כאן אם זה מחמת המהרש''א או מחמת אנשי דורו.בשלמא אמר:במגיני שלמה מזכירו בברכת החיים בשם מהר"ש אידלש
באידיש כל הנסמכים הללו תמיד בסי"ןהכהן אמר:אדאייתינן עלה, פעמים רבות משתמשים בשי"ן כשי"ן שמאלית, כך גם הרמ"א - רבי משה איסרלי"ש (איסרל'ס) וכך גם הבאר הגולה - רבי משה רבקש (רבקה'ס) ולא כאלו המנקדים שמו רַבְקַשׁ
בשלמא אמר:במגיני שלמה מזכירו בברכת החיים בשם מהר"ש אידלש
לאו דווקא קשור לאידיש, בכלל בכתיבה של ימי הביניים.בשלמא אמר:באידיש כל הנסמכים הללו תמיד בסי"ןהכהן אמר:אדאייתינן עלה, פעמים רבות משתמשים בשי"ן כשי"ן שמאלית, כך גם הרמ"א - רבי משה איסרלי"ש (איסרל'ס) וכך גם הבאר הגולה - רבי משה רבקש (רבקה'ס) ולא כאלו המנקדים שמו רַבְקַשׁ
יענקל'ס= של יענקל
חיימ'ס= של חיים
אורליינ"ש אינה קשורה ל"כתיבת ימי הביניים", אלא לזה שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.HaimL אמר:לאו דווקא קשור לאידיש, בכלל בכתיבה של ימי הביניים.בשלמא אמר:באידיש כל הנסמכים הללו תמיד בסי"ןהכהן אמר:אדאייתינן עלה, פעמים רבות משתמשים בשי"ן כשי"ן שמאלית, כך גם הרמ"א - רבי משה איסרלי"ש (איסרל'ס) וכך גם הבאר הגולה - רבי משה רבקש (רבקה'ס) ולא כאלו המנקדים שמו רַבְקַשׁ
יענקל'ס= של יענקל
חיימ'ס= של חיים
רבנו תם מאורליינש = אורליינס.
וזה בגלל שבלשה"ק עצמה שי"ן וסמ"ך נוטות להתחלף.
דרך אגב, האות קו"ף בלעזי רש"י, לרוב נהגית בצרפתית דהיום כשי"ן ימנית, והיינו שנשתנה אופן קריאת הצירוף ch.בן אבנר אמר:אורליינ"ש אינה קשורה ל"כתיבת ימי הביניים", אלא לזה שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.
לא ידוע לי שלא ידעו להגות שי"ן שמאלית, אבל אולי. זה חדש לי.בן אבנר אמר:אורליינ"ש אינה קשורה ל"כתיבת ימי הביניים", אלא לזה שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.HaimL אמר:בשלמא אמר:
[אגב, המהרש"א והבאר הגולה היו אחרי ימי הביניים].
גם ערים אלו נכתבו בש' מאותה הסיבה.HaimL אמר:לא ידוע לי שלא ידעו להגות שי"ן שמאלית, אבל אולי. זה חדש לי.בן אבנר אמר:אורליינ"ש אינה קשורה ל"כתיבת ימי הביניים", אלא לזה שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.HaimL אמר:
[אגב, המהרש"א והבאר הגולה היו אחרי ימי הביניים].
עכ"פ, מוכח שהחליפו, שהרי טרוייש ומונטשפליר, שמות ערים בצרפת, שאין בכלל הוגים בהן את השי"ן, ועדיין, הואיל ושם העיר ב s, נהגו בימי הביניים לכתבה בשי"ן.
האמת שזאת שאלה טובה. אני חשבתי שהיא המקום montfleur, אבל ממה שהבאת, אני רואה שיש מקום, כנראה שונה, ובכתיב שונה.למה זה תשאל לשמי אמר:
לא הצלחתי להבין איך זאת אותה הסיבה, אם מעולם לא הגו כלל את ה s. אבל ייתכן שבימי הביניים כן הגו אותה. אשמח אם מישהו (אולי אתה) מבין בצרפתית של ימיהם.בן אבנר אמר:גם ערים אלו נכתבו בש' מאותה הסיבה.HaimL אמר:לא ידוע לי שלא ידעו להגות שי"ן שמאלית, אבל אולי. זה חדש לי.בן אבנר אמר:אורליינ"ש אינה קשורה ל"כתיבת ימי הביניים", אלא לזה שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.
[אגב, המהרש"א והבאר הגולה היו אחרי ימי הביניים].
עכ"פ, מוכח שהחליפו, שהרי טרוייש ומונטשפליר, שמות ערים בצרפת, שאין בכלל הוגים בהן את השי"ן, ועדיין, הואיל ושם העיר ב s, נהגו בימי הביניים לכתבה בשי"ן.
HaimL אמר:לא הצלחתי להבין איך זאת אותה הסיבה, אם מעולם לא הגו כלל את ה s. אבל ייתכן שבימי הביניים כן הגו אותה. אשמח אם מישהו (אולי אתה) מבין בצרפתית של ימיהם.בן אבנר אמר:גם ערים אלו נכתבו בש' מאותה הסיבה.HaimL אמר:לא ידוע לי שלא ידעו להגות שי"ן שמאלית, אבל אולי. זה חדש לי.
עכ"פ, מוכח שהחליפו, שהרי טרוייש ומונטשפליר, שמות ערים בצרפת, שאין בכלל הוגים בהן את השי"ן, ועדיין, הואיל ושם העיר ב s, נהגו בימי הביניים לכתבה בשי"ן.
4568734 אמר:העיקר מקור לסיפור עם המהרש"א וחמותו - אף אחד לא הביא לי...
תלמיד נאמן אמר:4568734 אמר:העיקר מקור לסיפור עם המהרש"א וחמותו - אף אחד לא הביא לי...
זה דבר מפורסם מאוד שהיא החזיקה לו את הישיבה מבחינה כלכלית. (בויקיפדיה מביאים לזה מקור מספר הכרמל שנדפס לפני כ-150 שנה).
4568734 אמר:תלמיד נאמן אמר:4568734 אמר:העיקר מקור לסיפור עם המהרש"א וחמותו - אף אחד לא הביא לי...
זה דבר מפורסם מאוד שהיא החזיקה לו את הישיבה מבחינה כלכלית. (בויקיפדיה מביאים לזה מקור מספר הכרמל שנדפס לפני כ-150 שנה).
מה זה ספר הכרמל?
אני רק משער, שאולי הר"ת הם - מה"ר שמואל אליעזר (והעולם מפקי אליעזר ומעיילי איידל'ס)כמו שחל אמר:יש על זה משהו מר' פינחס מקוריץ שאמר על הר"ת משהו שלא כמו שטועים העולם
יבואו היודעים ויעלו כאן
HaimL אמר:אני רק משער, שאולי הר"ת הם - מה"ר שמואל אליעזר (והעולם מפקי אליעזר ומעיילי איידל'ס)כמו שחל אמר:יש על זה משהו מר' פינחס מקוריץ שאמר על הר"ת משהו שלא כמו שטועים העולם
יבואו היודעים ויעלו כאן
וכן בליטא (ועוד).בן אבנר אמר:שבצרפת לא ידעו לומר ש' ימנית והגו אותה כש' ששמאלית, ולכן לא היה אצלם הבדל בכתיבה.
'הכרמל' הוא עיתון (שצביונו נטה למשכילות 'מתונה'), וניתן לראות את הקטע הרלוונטי באתר הספה"ל.4568734 אמר:מה זה ספר הכרמל?
נדפס הוא לו בס' 'מדרש פנחס', קונטרס ג אות יא (במהדו' אשדוד, תש"נ - ס"ע סז).כמו שחל אמר:יש על זה משהו מר' פינחס מקוריץ שאמר על הר"ת משהו שלא כמו שטועים העולם יבואו היודעים ויעלו כאן
וכתוב שם בדיוק כמו במדרש פנחס שהבאת? (כי זכור לי שהוא מזכיר גם את חמותו)לבי במערב אמר:נד' גם ב'אמרי פנחס השלם' ח"א, שער התורה אות קלא (ע' רפ).