''עם סגולה'' - איך זה עובד?

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
מהן סגולות? מה פשרן?
איך הן עובדות? קיצורי דרך??
מי יכול ''להמציא'' סגולה?
מהיכן היא שואבת את כוחה? (כח עצמי או כח הממציא?)
מה דעת גלוי ישראל מכל העדות על הסגולות?
אילו נידונים הלכתיים נכרכו בסגולות במשך הדורות?

חילוקים רבים ישנם, יעוררו החברים ישוטטו הרבים ותרבה הדעת.
נא להעלות כל חומר וכל קישור מתאים, הכל יתקבל בברכה!

נא לפרט - סגולות מחז''ל, מגדולי הדורות, סגולות הזמנים, סגולות בתפילות וסגולות בחפצים.
בעד ונגד. לתקוף ולתמוך. העיקר לפרט ולהיות ברורים!
 

כדי

משתמש ותיק
חכם אחד (אז נדברו) כתב פעם שהוא מעדיף להתפלל ולא לעשות סגולות, כי סגולות אף שהן עובדות זה כאילו "להכריח" את הקב''ה לתת לי.
אבל תפילה זה לבנות קשר עמוק.
בקשר ל''להכריח'' מקווה שהציבור כאן בוגר דיו ומבין את הכוונה, דהיינו שמקבל אף שלא מגיע לו...
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
כדי אמר:
חכם אחד (אז נדברו) כתב פעם שהוא מעדיף להתפלל ולא לעשות סגולות, כי סגולות אף שהן עובדות זה כאילו "להכריח" את הקב''ה לתת לי.
אבל תפילה זה לבנות קשר עמוק.
בקשר ל''להכריח'' מקווה שהציבור כאן בוגר דיו ומבין את הכוונה, דהיינו שמקבל אף שלא מגיע לו...

אם אדם מבין שהקושי [והתפילה שבעקבות הקושי] הוא רק היכי תימצי לקשר חזק יותר עם בורא עולם - אשריו ואשרי חלקו!
(בדומה לזה - שמעתי כמה פעמים ממו''ר שאין לאדם ליסוע לכותל וכו' קודם שיעשה את הבסיס - היינו ג' תפילות כתיקנן בזמן ובאופן הראוי. והמליץ דברי החוה''ל - שאין התוספת מתקדש עד שיפרע החוב).
אבל מי שלא עבד על ההבנה הזו לפני הצרה, בשעת הקושי המטרה שלו היא אחת: הישועה. והכל כשר [לכאורה] בדרך אל הישועה.
אפילו סגולות.
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
מהן סגולות? מה פשרן?
איך הן עובדות? קיצורי דרך??
מי יכול ''להמציא'' סגולה?
מהיכן היא שואבת את כוחה? (כח עצמי או כח הממציא?)
מה דעת גלוי ישראל מכל העדות על הסגולות?
אילו נידונים הלכתיים נכרכו בסגולות במשך הדורות?

חילוקים רבים ישנם, יעוררו החברים ישוטטו הרבים ותרבה הדעת.
נא להעלות כל חומר וכל קישור מתאים, הכל יתקבל בברכה!

נא לפרט - סגולות מחז''ל, מגדולי הדורות, סגולות הזמנים, סגולות בתפילות וסגולות בחפצים.
בעד ונגד. לתקוף ולתמוך. העיקר לפרט ולהיות ברורים!


לכאורה ההגדרה המקובלת לסגולה היא פעולה שיש בכחה להשפיע על המציאות בצורה רוחנית.

יש לחלק בין שתי סוגי סגולות: יש סגולות שהם עשיית מצווה, כמו שברכת המזון בכוונה היא סגולה לפרנסה או שנטילת ידיים בשפע היא סגולה לעושר (שני אלו מובאים בזוהר ובגמ'). ויש סגולות שאינן מצווה, אלא אמורות לפעול באופן רוחני טמיר כמו שתרופות פועלות באופן גשמי. ודוגמא לזה הסגולות הרפואיות והקמיעות המוזכרות בגמרא, ועוד הרבה סגולות שחלקן מובאות בספרי הראשונים והאחרונים וחלקן בלי מקור כלל (או עם מקור מפוקפק).

משכך, יש להבהיר כי בעשיית מעשה סגולי ישנם שני חלקים: האחד הוא המשמעות הרוחנית של המעשה מבחינת קיום רצון ה', והשני הוא התוצאה הטכנית מבחינת השפעת המעשה על המציאות הגשמית, וחובה להפריד בין שני הענינים. מבחינת החלק הראשון הרי זה שייך לתורה ומצוות כפי המסורה בידינו מאבותינו ורבותינו, ומבחינת החלק השני הרי זה תלוי במציאות האם בפועל הסגולה הוכיחה את עצמה או לא ("אתמחי גברא ואתמחי קמיעא"). 

ראיתי בשם הגראי"ל שלדעתו אם מדובר בסגולה שיש בה משמעות רוחנית, הרי בודאי שכדאי לעשותה, כי איך שלא יהיה יש כאן מצווה. אבל אם אין בה משמעות רוחנית, נו נו...
זאת משום שמבחינת ההשפעה המציאותית, צריך לבחון האם באמת יש לנו הוכחה שזה משפיע. ומטעם זה יש ראשונים שדחו לגמרי את כל הסגולות הרפואיות המוזכרות בגמ' וטענו שמדובר באמונות תפלות בעלמא. איך שלא יהיה, קשה מאד למצוא סגולות שהוכחו בצורה ברורה שמועילים בדורינו, ואולי זה קשור להסתר פנים של דור עקבתא דמשיחא. אם אין בזה נזק ומישהו רוצה לנסות, למה לא, אבל שידע שאין כל ערובה שיש בסגולה זו ממש.

נ.ב. יש הסבורים שמי שאינו מאמין בסגולות הוא לקוי באמונתו בקיום המושג השפעה רוחנית. אך זה אינו מוכרח. אני הקטן מאמין בהחלט שיש בכח פעולות רוחניות להשפיע על המציאות הטבעית, אלא שהנני סבור ש99% מהפעולות הידועות ככאלו המשפיעות לא הוכיחו כלל את השפעתם, או שההוכחה קלושה למדי. בענין זה רב הנסתר על הגלוי.
 
 
סגולות שנזכרו בחז''ל הם משום שהכירו את המציאות בזמנם וידעו מה משפיע על הטבע.
סגולות של הזקנות - כתב הרשב''א שאין לזלזל במנהג ישראל, ועל הרבה תשובות כותב הגר''ח שאף שאין מקור 'העולם מקפידין' או מנהג ישראל.

סגולות מומצאות, טובות פסיכולוגית ולכן מאוד מאוד מועילות.

(אמר לי ידיד שציפה מס' שנים לילדים ל''ע, הסגולה הכי טובה היא רופא טוב).
 

במבי

משתמש ותיק
לפני שמדברים על סגולות נבין מהו "עם סגולה"

כתוב בסוף המדרש רבה

וְלָמָּה זָכָה משֶׁה שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִתְעַסֵּק עִמּוֹ, אֶלָּא בְּשָׁעָה שֶׁיָּרַד לְמִצְרַיִם וְהִגִּיעַ גְּאֻלָּתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל, כָּל יִשְׂרָאֵל הָיוּ עֲסוּקִים בְּכֶסֶף וְזָהָב, וּמשֶׁה הָיָה מְסַבֵּב אֶת הָעִיר וְיָגֵעַ שְׁלשָׁה יָמִים וּשְׁלשָׁה לֵילוֹת לִמְצוֹא אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף, שֶׁלֹא הָיוּ יְכוֹלִים לָצֵאת מִמִּצְרַיִם חוּץ מִיּוֹסֵף, לָמָּה, שֶׁכָּךְ נִשְׁבַּע לָהֶן בִּשְׁבוּעָה לִפְנֵי מוֹתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית נ, כה): וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר וגו', מִשֶּׁנִּתְיַגַּע הַרְבֵּה פָּגְעָה בּוֹ סְגוּלָה, וְרָאֲתָה משֶׁה שֶׁהוּא עָיֵף מִן הַיְגִיעָה, אָמְרָה לוֹ אֲדוֹנִי משֶׁה לָמָּה אַתָּה עָיֵף, אָמַר לָהּ שְׁלשָׁה יָמִים וּשְׁלשָׁה לֵילוֹת סִבַּבְתִּי אֶת הָעִיר לִמְצוֹא אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף וְאֵין אֲנִי מוֹצֵא אוֹתוֹ, אָמְרָה לוֹ בֹּא עִמִּי וְאַרְאֲךָ הֵיכָן הוּא, הוֹלִיכָה אוֹתוֹ לַנַּחַל וכו'

וכל מפרשי המקום מסבירים ש"סגולה" זוהי סרח בת אשר וכותב הרד"ל במקום שם ואפשר קריאת שם סגולה לסרח הוא כענין אשכול שקרא לצדיקים שֶׁנֶּאֱמַר (מיכה ז) אֵין אֶשְׁכּוֹל לֶאֱכֹל בִּכּוּרָה אִוְּתָה נַפְשִׁי  ובשלהי סוטה בטלו אשכולות כי תרגום אשכול בלשון ירושלמי סגולה כמ"ש בערוך עכ"ל

וכותב התפארת ישראל שם אין אשכול לאכול בכורה אותה נפשי אלמא דאדם יקר נקרא אשכול בכרם ה' צבאות בית ישראל [ישעיה ה'] (סוטה ט'-ט')

וא"כ כל עם ישראל שהם יקרים עד מאד, נקראים כך.

עכשיו קצת על סגולה, כותב שם המתנות כהונה ואולי נקראת סגולה וחמדת ישראל על שחייתה שנים רבות כידוע וגם היא הצילה עיר ואם בישראל וכו' וא"כ זה ששמחה את יעקב והודיעה לו על בשורת יוסף באמרה עוד יוסף חי הוא מלך במצרים וכו' כדאיתא בגן יוכבד, זוהי סגולה לאריכות ימים.
 

בן אבנר

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
סגולות של הזקנות - כתב הרשב''א שאין לזלזל במנהג ישראל,
לא נמצא דבר כזה ברשב"א, אלא איירי שם לגבי אמונה, שצריך להאמין באמונה פשוטה כמו הזקנות, אך זה לא קשור למה שמקדשים היום כל שטות שהגיע מהגויים ברחבי העולם, [וכמו לא לעבור ע"ג תינוק, לא להראות לתינוק מראה, לא לתת לו לאכול דגים, לא לשבת בפינת השלחן, לא לפתוח מטריה תחת גג, ויסלחו לי כל בעלי הסגולות הללו אם שכחתי משהו].
 

בן אבנר

משתמש ותיק
יש דברים הכתובים אצל רבותינו, אך לא כולם הם כ"סגולות", והפיכתם לסגולה לכאו' רק מגרעת מהשפעתם, וכגון אמירת פרשת המן שמובא בפוסקים שהאומרה בכל יום לא יחסרו מזונותיו, והמעיין במקור הדברים רואה שהסיבה היא כי הוא מתחזק באמונה שהקב"ה הוא זן ומפרנס לכל, אך כשהופכים זאת לסגולה שמי שאומר ביום מסוים יהיה לו פרנסה ומי שמפספס את היום מי יודע מה יקרה לו עד שנה הבאה, א"כ לא מאמינים בקב"ה אלא ביום ג' של פרשת בשלח...
וכן עוד דברים רבים מהסגנון, שגם תפילה ואמירת תהילים, צדכה וקברי צדיקים, ככל שיעשו לנו הרגשה שזה הדבר הבטוח והיחיד שיביא את הישועה זה רק מרחיק אותנו מהקב"ה ומביא אותנו לשים מבטחינו בכוחות חיצוניים.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
לא לשבת בפינת השלחן
לצורך הענין, הקפדה זו מקורה ככל הידוע בטבריה של פעם כשהיתה נערה שישבה בין אירוסיה לחתונתה בפינת השולחן וכשנפל משהו על השולחן (בקבוק וכדו') קפצה ממקומה במהירות ונתקע השולחן בבטנה ומתה ועל כך אמרו שזה מזיק לשידוכים.
אגב, אם כבר טבריה, אזי הסיבה שנוהגים שם לא להעביר תינוק מע"ג שולחן ג"כ נוצרה עקב כך שהתינוק היה מלוכלך בדר"כ בעניות אותו הדור.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בן אבנר אמר:
לא לשבת בפינת השלחן
מקובל להזהיר שמי שישב בפינת השולחן לא ינשא עד 7 שנים
ונ''ל ליתן טעם לזה שהיה מנהג בעבר להושיב את החתן בפינת השולחן (כך ראיתי בספר ''מנהג ישראל תורה'')
והסבתות לא רצו שנכדיהם ישבו בפינת השולחן שמא ייחבלו, ע''כ אמרו להם לכשתתחתן, אז תשב בפינת השלחן
ומכאן ועד לאזהרה הנ''ל הדרך קצרה
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
חוקרים הראו לא פעם כיצד ''אמונות'' עממיות ממקורות לאו דוקא יהודיים חדרו לפולקלור היהודי
אין לי דוגמאות
אני נוטה להאמין שהדבר מצוי יותר בקהילות של עדות המזרח
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
השפל באמת אמר:
הקפדה זו מקורה ככל הידוע בטבריה של פעם . . 
לפ"ד, איך נתגלגלה הקפדה זו אף לדרים ברוסיא מדורי־דורות?!
 במשפחתי ששורשה בטבריה כך היה מקובל וכן שמעתי שהיה מקובל אצל כמה משפחותצ טברייניות נוספות האמת ששורי המשפחה לפני 9 דורות הוא אכן באזור רוסיה - ליטא.
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
כדי אמר:
חכם אחד (אז נדברו) כתב פעם שהוא מעדיף להתפלל ולא לעשות סגולות, כי סגולות אף שהן עובדות זה כאילו "להכריח" את הקב''ה לתת לי.
אבל תפילה זה לבנות קשר עמוק.
בקשר ל''להכריח'' מקווה שהציבור כאן בוגר דיו ומבין את הכוונה, דהיינו שמקבל אף שלא מגיע לו...
לא ראיתי את דברי הרב בעל ה'אז נדברו' שהוזכר, (או אולי ראיתי ושכחתי), אבל אעיר על ה'פרשנות' של הרב @כדי נ"י לדבריו, שכוונתו הוא שמקבל אף שלא מגיע לו.
לכאורה יש הוכחה שזה לא נכון שעל ידי סגולה יקבל מה שלא מגיע לו. וכדלהלן:

איתא בגמ' (שבת סב.) דאמר רב חסדא: אנא, משאי מלא חפני מיא (נטלתי ידי במלא חפנים מיםויהבו לי מלא חפני טיבותא (ונתנו לי משמים מלא חפניים עשירות). 
ועיין בשו"ע [או"ח קנח, י]: אף ששיעורם ברביעית יוסיף ליטול בשפע דאמר רב חסדא וכו'.
וכתב שם המשנה ברורה [ס"ק לח] וז"למכל מקום טוב יותר שלא יעשה בשביל זה דהוא על מנת לקבל פרס אלא יעשה הכל לכבוד השי"ת והשכר ממילא יבא, ומי שזהיר בזה ואינו מתעשר הוא מפני שמעשיו מעכבין. עכ"ל.

הרי שאף שקיים את הסגולה, אם משום מעשיו לא מגיע לו, לא יעזור לו הסגולה.
ולכאורה מפורש שם דלא כדבריו.
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
כדי אמר:
חכם אחד (אז נדברו) כתב פעם שהוא מעדיף להתפלל ולא לעשות סגולות, כי סגולות אף שהן עובדות זה כאילו "להכריח" את הקב''ה לתת לי.
אבל תפילה זה לבנות קשר עמוק.
בקשר ל''להכריח'' מקווה שהציבור כאן בוגר דיו ומבין את הכוונה, דהיינו שמקבל אף שלא מגיע לו...
לא ראיתי את דברי הרב בעל ה'אז נדברו' שהוזכר, (או אולי ראיתי ושכחתי), אבל אעיר על ה'פרשנות' של הרב @כדי נ"י לדבריו, שכוונתו הוא שמקבל אף שלא מגיע לו.
לכאורה יש הוכחה שזה לא נכון שעל ידי סגולה יקבל מה שלא מגיע לו. וכדלהלן:

איתא בגמ' (שבת סב.) דאמר רב חסדא: אנא, משאי מלא חפני מיא (נטלתי ידי במלא חפנים מיםויהבו לי מלא חפני טיבותא (ונתנו לי משמים מלא חפניים עשירות). 
ועיין בשו"ע [או"ח קנח, י]: אף ששיעורם ברביעית יוסיף ליטול בשפע דאמר רב חסדא וכו'.
וכתב שם המשנה ברורה [ס"ק לח] וז"למכל מקום טוב יותר שלא יעשה בשביל זה דהוא על מנת לקבל פרס אלא יעשה הכל לכבוד השי"ת והשכר ממילא יבא, ומי שזהיר בזה ואינו מתעשר הוא מפני שמעשיו מעכבין. עכ"ל.

הרי שאף שקיים את הסגולה, אם משום מעשיו לא מגיע לו, לא יעזור לו הסגולה.
ולכאורה מפורש שם דלא כדבריו.
אני הבנתי להיפך
לאדם זה לא מגיע עשירות
ועקב נטילת ידים מהודרת זיכו לו עשירות אף שלא נגזר עליו
אלא שיש מעשים מסוימים שמעכבים עשירות
ולכן אע''פ שזכה בעשירות ע''י סגולה מ''מ מתעכבת מחמת סיבה צדדית
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
אלא שיש מעשים מסוימים שמעכבים עשירות
ולכן אע''פ שזכה בעשירות ע''י סגולה מ''מ מתעכבת מחמת סיבה צדדית
למה אתה קורא לזה "הפוך" ממה שכתבתי, הרי גם אתה מודה שכתוב שם שאם אינו ראוי לקבל הוא לא יקבל את העשירות?
ולמעשה אם הסגולה לא הועיל לו בגלל מעשיו, דהיינו שזה מתעכב על ידי מעשיו אז לא "הטריח את הקב"ה"
 

לבי במערב

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
במשפחתי ששורשה בטבריה כך היה מקובל וכן שמעתי שהיה מקובל אצל כמה משפחותצ טברייניות נוספות . . 
וע"ז השבתי: היות וידוע (גם לי אישית) כי קפידא זו היתה מקובלת (אף) בקרב בני רוסיא שמעולם לא באו במגע כלשהו עם תושבי טבריא, הרי שהוכחשה השמועה מעיקרה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
מהן סגולות? מה פשרן?
איך הן עובדות? קיצורי דרך??
מי יכול ''להמציא'' סגולה?
מהיכן היא שואבת את כוחה? (כח עצמי או כח הממציא?)
מה דעת גלוי ישראל מכל העדות על הסגולות?
אילו נידונים הלכתיים נכרכו בסגולות במשך הדורות?

חילוקים רבים ישנם, יעוררו החברים ישוטטו הרבים ותרבה הדעת.
נא להעלות כל חומר וכל קישור מתאים, הכל יתקבל בברכה!

נא לפרט - סגולות מחז''ל, מגדולי הדורות, סגולות הזמנים, סגולות בתפילות וסגולות בחפצים.
בעד ונגד. לתקוף ולתמוך. העיקר לפרט ולהיות ברורים!
דעתי בלבד, היינו, לא דעת גדולי ישראל (שאותה איני יודע), היא כדלהלן.
סגולות משמעותן פעולות אשר כוחן ברובד הלא גלוי של העולם. דהיינו, ברובד הגלוי אנו יודעים כי לחיצה על מתג, גורמת לאור או לחושך בחדר, ואנו גם יודעים שיש אנשים שיודעים איך זה קורה. ברובד הגלוי אין אנו רואים כל קשר בין חמסה על הקיר ולבין מניעת מוות בעריסה. אלא מה? שאנו גם לא יודעים מה בדיוק גורם לתינוקות מוות בעריסה, כך שמי שחושב שהוא יודע שמדובר בשדים מסוימים, והוא משוכנע שחמסה מפחידה אותם מאוד - מאוד הגיוני לשים חמסה.
(זוהי הסיבה למה טענת הרב אז נדברו אינה מדויקת. כי כפי שאני לא אתפלל לה' שיאיר לי את הסלון, אלא פשוט אלחץ על המתג ואדליק אותו, ה''נ, למה לי להתפלל על מניעת מוות בעריסה, כאשר אני יכול לנקוט בפעולה הגיונית(?) ומתבקשת שתסלק את המזיק?)
נמצא אם כן, כי על מנת להמציא סגולה, על הממציא להיות אדם שיודע איך הדברים פועלים ברובד הלא גלוי, הוא יודע את הגורמים הנסתרים לבעיות, ואת הפעולות שמונעות מאותם גורמים לפעול, ובכך הכל מסתדר (או שלא).
יש סגולות נוספות שאינן עובדות כלל, (יש שיגידו שכאלו הם כל הסגולות,) והם תוצאה של סיפורי סבתא ובלבולי מוח, הגורמים לאדם לתלות את ''ישועתו'' בקיום הסגולה, כאשר הוא פוטר אותה מאחריות כאשר היא לא עובדת. כך, כל חברות הסגולות בע''מ מספרות שהסגולה שלהם עזרה לאחר שכל הסגולות לא הועילו, היינו, כל סגולה, מספרת כי סגולות אחרות לא יעילות, נמצא שיש לנו הרבה יותר עדויות על העדר יכולתן לעזור, מאשר על תוקף יכולתן.
על מנת להמציא סגולה זו, על האדם להיות בעל כושר שכנוע, או יכולות מוכחות בתעמולה ובפרסום, וכאשר הסגולה חודרת לתוככי ההמון, הוא יכול לנוח על זרי הדפנה. במקרה כזה, הסגולה אינה שואבת את כוחה מכוחות נסתרים כל שהן, אלא היא קיימת רק על ידי העדר השכל הישר אצל ההמון, מצב זה הוא שמזין אותה, ואינו מניח לה להתפוגג אל תוככי הישימון.
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
השפל באמת אמר:
במשפחתי ששורשה בטבריה כך היה מקובל וכן שמעתי שהיה מקובל אצל כמה משפחותצ טברייניות נוספות . . 
וע"ז השבתי: היות וידוע (גם לי אישית) כי קפידא זו היתה מקובלת (אף) בקרב בני רוסיא שמעולם לא באו במגע כלשהו עם תושבי טבריא, הרי שהוכחשה השמועה מעיקרה.

אף כי יתכן שהיו לה שני מקורות או כפי שהדגשתי שאף משפחתי מקורה ברוסיה.
 

אברך

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
חוקרים הראו לא פעם כיצד ''אמונות'' עממיות ממקורות לאו דוקא יהודיים חדרו לפולקלור היהודי
לפעמים מתעוררת השאלה מה קדם למה. לא זוכר כרגע דוגמאות.
 

המצפה

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
(אמר לי ידיד שציפה מס' שנים לילדים ל''ע, הסגולה הכי טובה היא רופא טוב).

לא שאני מאמין גדול בסגולות.
מה שבטוח שעובדתית הסגולה המצוטטת אינה נכונה...
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
המצפה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
(אמר לי ידיד שציפה מס' שנים לילדים ל''ע, הסגולה הכי טובה היא רופא טוב).

לא שאני מאמין גדול בסגולות.
מה שבטוח שעובדתית הסגולה המצוטטת אינה נכונה...
לא רק עובדתית, אלא גם תורנית.
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
פותח הנושא
יושב אוהלים אמר:
המצפה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
(אמר לי ידיד שציפה מס' שנים לילדים ל''ע, הסגולה הכי טובה היא רופא טוב).

לא שאני מאמין גדול בסגולות.
מה שבטוח שעובדתית הסגולה המצוטטת אינה נכונה...
לא רק עובדתית, אלא גם תורנית.

אולי כוונתך שמבחינה תורנית היא לא סגולה
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פיילוט 0.4 אמר:
יושב אוהלים אמר:
המצפה אמר:
לא שאני מאמין גדול בסגולות.
מה שבטוח שעובדתית הסגולה המצוטטת אינה נכונה...
לא רק עובדתית, אלא גם תורנית.

אולי כוונתך שמבחינה תורנית היא לא סגולה
התכוונתי שזה לא הדבר שמועיל הכי טוב להביא את התוצאות הנרצות.
 
 

המצפה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
המצפה אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
(אמר לי ידיד שציפה מס' שנים לילדים ל''ע, הסגולה הכי טובה היא רופא טוב).

לא שאני מאמין גדול בסגולות.
מה שבטוח שעובדתית הסגולה המצוטטת אינה נכונה...
לא רק עובדתית, אלא גם תורנית.
מנקודת מבט תורנית בוודאי שלא. אבל כל מי שיש לו עיניים לראות ואוזניים לשמוע יודע שגם עובדתית, יש רופאים מומחים ביותר אשר אין מצליחים במקרים מסויימים, ויש רופאים פשוטים אשר יצליחו במקום אשר המומחה נכשל. השי"ת הוא בורא כל הנשמות! עת ללדת!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
המצפה אמר:
מנקודת מבט תורנית בוודאי שלא. אבל כל מי שיש לו עיניים לראות ואוזניים לשמוע יודע שגם עובדתית,
זה לא נקרא "עובדתית.
זה נקרא מי שרואה רק בעיני בשר ולא בעיני התורה, כי אם התורה אומר שזה כך, אז ברור שזה כך עובדתית, כי המציאות אינו יכול לסתור את התורה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
המצפה אמר:
מנקודת מבט תורנית בוודאי שלא. אבל כל מי שיש לו עיניים לראות ואוזניים לשמוע יודע שגם עובדתית,
זה לא נקרא "עובדתית.
זה נקרא מי שרואה רק בעיני בשר ולא בעיני התורה, כי אם התורה אומר שזה כך, אז ברור שזה כך עובדתית, כי המציאות אינו יכול לסתור את התורה.
בדרך כלל, ראיה בעיני תורה משתנה לפי הראיה בעיני בשר. חוץ מאלו המתעקשים בכלל לא להסתכל בעיני בשר, ואז ראיית עיני התורה שלהם מולידה מסקנות שממש, אבל ממש, נסתרות מן המציאות.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
יושב אוהלים אמר:
המצפה אמר:
מנקודת מבט תורנית בוודאי שלא. אבל כל מי שיש לו עיניים לראות ואוזניים לשמוע יודע שגם עובדתית,
זה לא נקרא "עובדתית.
זה נקרא מי שרואה רק בעיני בשר ולא בעיני התורה, כי אם התורה אומר שזה כך, אז ברור שזה כך עובדתית, כי המציאות אינו יכול לסתור את התורה.
בדרך כלל, ראיה בעיני תורה משתנה לפי הראיה בעיני בשר. 
אבל אתה כבר אמרת שבודאי זה נכון ממבט תורני, ומה הוספת בזה שכתבת אח"כ שזה "גם" כך ממבט עובדתי", הרי אין דבר שאמת ממבט תורני, אבל אינו אמת ממבט עובדתי.
 
חלק עליון תַחתִית