אלמוני אמר:הבוא ית' יסד את נטבע על רגש הקנאה, כדכתיב "וראיתי אני את כל העמל ואת כל כשרון המעשה כי היא קנאת איש מרעהו".
מהי הסברתיות שבקנאה? חד משמעית היא לא סברתית, כמו שהגאווה היא .לא סברתית, היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
עי' במפרשי המשנה באבות פ"ד מכ"א בביאור המשנה 'הקנאה התאוה והכבוד'.בר נש אמר:אני רוצה לשאול גם מהי קנאה, מה קורא בקרב האדם כשבליבו בוערת קנאה?
ברור שיש אינטרס לאדם בכל מה שהוא עושה, ורצוני לדעת מה מניעה קנאת איש ברעהו.
אתה יכול להעלות לפה את דבריו?אברהם משה אמר:ברבי מתתיה היצהרי
אם משהו יוכל כאן לכתוב סיכום מהרצאתו, אשמח מאוד.חבלזון אמר:ממליץ בחום לשמוע את ההרצאה הזו של הרב צבי ענבל
https://send.magicode.me/send-file/file/5296d4ab43039cfddadc36eb29b770c643f5b3b3/view
חלק מהרעיון שם שהקנאה היא בעצם רדיפת האמת, כאשר אדם מרגיש שזה לא צודק שלשני יש ולו אין
אבל זה הרבה יותר עמוק מזה, יעויין שם או לייתר דיוק יואזן שם
רבי מתתיה היצהרי על אבות פרק ד משנה כאבר נש אמר:אתה יכול להעלות לפה את דבריו?אברהם משה אמר:ברבי מתתיה היצהרי
אברהם משה אמר:רבי מתתיה היצהרי על אבות פרק ד משנה כאבר נש אמר:אתה יכול להעלות לפה את דבריו?אברהם משה אמר:ברבי מתתיה היצהרי
אמר כי מדת הקנאה מוציאה את האדם מן העולם, יסודה היא ממדת הגאוה שקדם ר' לויטס הזיקה (לעיל, מ"ג). פרש"י ז"ל (במדבר כה, יא) לשון קנאה, המתחרה לנקום נקמת דבר. ופירש במקום אחר לשון קנאה הוא הנותן לבעל דבר לנקמה או לעזור, ע"כ. נראה שהוא המתלהב ומתאחז על אי זה דבר, ולא יניחהו גאות לבו עד עשותו מזמות לבו והוא שלשה מינים.
אחד, שמתקנא על הצלחת חבירו אם בממונו אם בחפציו שהם נאים, אם באשתו שהיא נאה בעצמה, אם במעשיה, אם בחכמתו, אם בשיש לו אוהבים, אם בכבודו, אם בתענוגיו הגופיים. ורוצה להשתדל באחד משני דברים. אם בשישיג הוא כמוהו, אם בשישתדל להזיק לחבירו בענין שיפסיד זאת ההצלחה. ועל זה גנה שלמה באמרו, וראיתי אני את כל עמל ואת כל כשרון המעשה כי היא קנאת איש מרעהו גם זה הבל ורעות רוח (קהלת ד, ד). הנה בעמל יכלול ההשתדלות בהשגת ממון וחפצים ואשה ותענוגים. הנה בכשרון המעשה יכלול ההשתדלות בהשגת האוהבים וכבוד, שאי אפשר להשיגם רק בשלימות המידות, ואמר שהוא הבל. כי אין כוונתו מצד שלימות, רק מצד גאותו לומר איך אפשר שיהיה לזה יתרון עלי. ואמנם ההשתדלות בהזיק חבירו שנמשך ממדה זו מבואר במאמר צאו וראו אי זו דרך טובה (לעיל, פ"ב מ"ט), ואפשר שהתענוגים וההצלחה שיראה לחבירו שהוא מתלהב והומה להשיגם יהיה באמצעות עבירות ומרמות ותוך, ועל זה אמר דוד אל תתחר במרעים אל תקנא בעושי עולה (תהלים לז, א), תתחר מגזרת נחר מפוח (ירמיהו ו, כט), ור"ל אל תתלהב להיות ידך במרעים, ואל יהמה לבך בעושי עולה, ואל תתאו להיות כמותם. ומזאת אמר זה התנא שמוציאתו מן העולם, וזה לפי שמשים עצמו לידי סכנה. ועוד שכל ימיו מכאובים. אמר החכם לא ראיתי חומס נפשו כמקנא, אבלו מתמיד, נפשו דואבת, שכלו חסר, לבו הומה, לפיכך ימיו מועטים שימות ביגון. ויסוד זאת המדה נקראת נפש כעסנית, והיא הנפש החיונית, והיא מן האדומה. ולזה אמר החכם הקנאה לבני אדם מביאה לידי שחפת. צאו וראו מה עלה לקרח שקנא על כבוד אהרן.
שני, המקנא על שלימות חבירו לא מצד היותו בו, אבל מצד התפעלותו על חסרונו, ומתלהב ומשתדל להשלים נפשו. ועל זה אמרו ז"ל קנאת סופרים תרבה חכמה (בבא בתרא כא ע"א), וזה כי הוא לא יכיר חסרונו ולא יתלהב להשלימו אלא מצד ראותו לעין השלימות לזולתו. ושלמה אמר על זה והזהיר, אל יקנא לבך בחטאים כי אם ביראת ה' כל היום (משלי כג, יז).
שלישי, האיש המקנא על אי זה דבר בלתי נאות, ומשתדל לבערו בכל עוז, כאיש המקנא על אשתו אשר תעיז פניה, ואם תתן אהבתה לזרים. וקנאת פנחס על חלול השם שעשה זמרי בן סלוא. וקנאת ה' צבאות להצילנו אנו העשוקים בין האומות.
מהי הקנאה? זה כמו לשאול מהי הגאווה וכו' כלומר זאת עוד מידה שהבורא טבע באדם. מה קורה כשבליבו בוערת קנאה? הוא מאבד את השכל ופועל ע"פ צו הקנאה. מה מניעת קנאת אישש ברעהו? כמו שכתבתי א"א להסביר זאת עוד מידה בטבע האדם.בר נש אמר:אלמוני אמר:הבורא ית' יסד את נטבע על רגש הקנאה, כדכתיב "וראיתי אני את כל העמל ואת כל כשרון המעשה כי היא קנאת איש מרעהו".
מהי הסברתיות שבקנאה? חד משמעית היא לא סברתית, כמו שהגאווה היא .לא סברתית, היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
אני רוצה לשאול גם מהי קנאה, מה קורא בקרב האדם כשבליבו בוערת קנאה?
ברור שיש אינטרס לאדם בכל מה שהוא עושה, ורצוני לדעת מה מניעה קנאת איש ברעהו.
באמת עי' בדברי רבי מתתיה היצהרי שהבאתי לעיל שמבאר ששורש הקנאה היא היא הגאווה.אלמוני אמר:מהי הקנאה? זה כמו לשאול מהי הגאווה וכו'בר נש אמר:אלמוני אמר:הבורא ית' יסד את נטבע על רגש הקנאה, כדכתיב "וראיתי אני את כל העמל ואת כל כשרון המעשה כי היא קנאת איש מרעהו".
מהי הסברתיות שבקנאה? חד משמעית היא לא סברתית, כמו שהגאווה היא .לא סברתית, היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
אני רוצה לשאול גם מהי קנאה, מה קורא בקרב האדם כשבליבו בוערת קנאה?
ברור שיש אינטרס לאדם בכל מה שהוא עושה, ורצוני לדעת מה מניעה קנאת איש ברעהו.
נכון שאם היה מאמין באמונ"ש שהכל ממנו יתברך הוא לא היה מקנא, אבל היום שחסר לו באמונה זו עדיין יש מקום להסביר מהו הקנאה. א"כ תשובתך אינה תשובה לשאלת השואל.אלמוני אמר:היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
קנאה,כמו שאר המידות שבנפש באדם אפשר לנתבה לטוב,בר נש אמר:למה אנחנו מקנאים בזולת?
מובן שנרצה אותו הדבר שיש לו אבל מה טיב הרגש הזה שמופנה כלפיו?
כמו שכתתי כבר הקנאה היא לא דבר הניתן להסבר בשכל, זה רגש אנושי.יושב אוהלים אמר:נכון שאם היה מאמין באמונ"ש שהכל ממנו יתברך הוא לא היה מקנא, אבל היום שחסר לו באמונה זו עדיין יש מקום להסביר מהו הקנאה. א"כ תשובתך אינה תשובה לשאלת השואל.אלמוני אמר:היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
למה א"א להסביר בשכל? מה כ"כ קשה להבין בזה שאדם מרגיש נחיתות כאשר לשני יש משהו שלו אין??אלמוני אמר:כמו שכתתי כבר הקנאה היא לא דבר הניתן להסבר בשכל, זה רגש אנושי.יושב אוהלים אמר:נכון שאם היה מאמין באמונ"ש שהכל ממנו יתברך הוא לא היה מקנא, אבל היום שחסר לו באמונה זו עדיין יש מקום להסביר מהו הקנאה. א"כ תשובתך אינה תשובה לשאלת השואל.אלמוני אמר:היא באה מחוסר ההכרה בכך שהכל מן השי"ת.
לכאורה לפי"ז יש לבאר ולהטעים את זה שמצינו קנאה חיובית המונעת מגאווה חיובית.פינחס רוזנצוויג אמר:קנאה נובעת מגאווה
וגאווה נובעת מקנאה
וע"ז נאמר 'סביב רשעים יתהלכון'
אלמוני אמר:ולו מהסיבה הפשוטה, שבהתחשב בעובדה ששווה יותר או פחות אינו קשור ביתרונות האדם וחסרונותיו, הרי שזה לא אמור לגרום לנחיתות.
בר נש אמר:למה אנחנו מקנאים בזולת?
מובן שנרצה אותו הדבר שיש לו אבל מה טיב הרגש הזה שמופנה כלפיו?
יושב אוהלים אמר:אלמוני אמר:ולו מהסיבה הפשוטה, שבהתחשב בעובדה ששווה יותר או פחות אינו קשור ביתרונות האדם וחסרונותיו, הרי שזה לא אמור לגרום לנחיתות.
אתה מערבב רגש עם שכל שכידוע לא לעולם הם משתלבים זה עם זה.
זה שעל פי השכל "שווה יותר או פחות אינו קשור ביתרונות האדם וחסרונותיו", ושזה "לא אמור" לגרום לנחיתות, אינו בהכרח סיבה שזה לא יגרום לרגש של נחיתות.
לעניות דעתי שורש הענין הוא שכמעט רוב המושגים שלנו הם יחסיים ולא מוחלטיםבר נש אמר:למה אנחנו מקנאים בזולת?
מובן שנרצה אותו הדבר שיש לו אבל מה טיב הרגש הזה שמופנה כלפיו?
בר נש אמר:למה אנחנו מקנאים בזולת?
מובן שנרצה אותו הדבר שיש לו אבל מה טיב הרגש הזה שמופנה כלפיו?