דה"י ב' פ"ג י"ז
מה פי' המילים המודגשות? מאי נ"מ אם 'ירח' או 'לבנה' – זה לא אותו הדבר? הירח לא מתחסר?
וַיָּקֶם אֶת הָעַמּוּדִים עַל פְּנֵי הַהֵיכָל אֶחָד מִיָּמִין וְאֶחָד מֵהַשְּׂמֹאול וַיִּקְרָא שֵׁם (הימיני) הַיְמָנִי יָכִין וְשֵׁם הַשְּׂמָאלִי בֹּעַז:
רש"י על פני ההיכל. על פתח ההיכל בחוץ באולם כדמוכח (במלכים א' ז') וכותרת אשר על ראש העמודים אולם ההיכל מעשה שושן : אחד מימין. הפתח : ואחד מהשמאל. הפתח : יכין. ובועז. יכין על שם מלכות בית דוד שנמשל לירח כדכתיב כירח יכון עולם (תהלים פ''ט) : בועז. (כנגד השמש שהוא יוצא בגבורה ועוז יוש''ה) שנאמר ישיש כגבור לרוץ (שם י''ט) והבי''ת בבועז כמו (בראשית ה') מ''ם בנח ינחמנו (בשמואל א' א') כי מה' שאלתיו : ויקרא שם הימיני יכין. אע''פ שירח קטן מהשמש שיועיל לו ויהיה נכון כירח יכון ולא כלבנה המתחסרת אמר שלמה אם הקב''ה כינה מלכותי לשמש וירח אף אני אעשה דבר נכון וקים עמודי נחשת גדולים, עכ"ל.
רש"י על פני ההיכל. על פתח ההיכל בחוץ באולם כדמוכח (במלכים א' ז') וכותרת אשר על ראש העמודים אולם ההיכל מעשה שושן : אחד מימין. הפתח : ואחד מהשמאל. הפתח : יכין. ובועז. יכין על שם מלכות בית דוד שנמשל לירח כדכתיב כירח יכון עולם (תהלים פ''ט) : בועז. (כנגד השמש שהוא יוצא בגבורה ועוז יוש''ה) שנאמר ישיש כגבור לרוץ (שם י''ט) והבי''ת בבועז כמו (בראשית ה') מ''ם בנח ינחמנו (בשמואל א' א') כי מה' שאלתיו : ויקרא שם הימיני יכין. אע''פ שירח קטן מהשמש שיועיל לו ויהיה נכון כירח יכון ולא כלבנה המתחסרת אמר שלמה אם הקב''ה כינה מלכותי לשמש וירח אף אני אעשה דבר נכון וקים עמודי נחשת גדולים, עכ"ל.
מה פי' המילים המודגשות? מאי נ"מ אם 'ירח' או 'לבנה' – זה לא אותו הדבר? הירח לא מתחסר?
ואולי ה'ירח' הוא גוף הדבר, והוא אכן אינו מתחסר, וה'לבנה' הוא ע"ש אור הירח שנשפע מאור השמש ומתחסר.