מתאהב על ידך
משתמש ותיק
אני הופתעתי לגלות איך (כמו בעוד הרבה פסוקים) התבלבלנו לחשוב שהדרש הוא הפשט.
מוזמנים להסתכל במקור ולכתוב אם גם אתם הבנתם כמוני.
מוזמנים להסתכל במקור ולכתוב אם גם אתם הבנתם כמוני.
נדרים לב,א "דבר אחר גדולה מילה שאילמלא מילה לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה וגו' "מתאהב על ידך אמר:אני הופתעתי לגלות איך (כמו בעוד הרבה פסוקים) התבלבלנו לחשוב שהדרש הוא הפשט.
מוזמנים להסתכל במקור ולכתוב אם גם אתם הבנתם כמוני.
יש פשט ויש דרש:בחור אמר:נדרים לב,א "דבר אחר גדולה מילה שאילמלא מילה לא נתקיימו שמים וארץ שנאמר אם לא בריתי יומם ולילה וגו' "
יאיר אמר:רש"י (ושאר מפרשים):
אם לא בריתי וגו' - אם אפשר שלא יתקיים הברית אשר כרתי ליום ולילה להיות בעתם, ואם אפשר לחוקות שמים וארץ ליבטל כאילו לא שמתים, "גם זרע יעקב" וגו' (להלן , כו). ורבותינו דרשוהו (ראה נדרים לב.) לעניין ברית התורה והמילה, ללמוד מכאן שבשבילם נבראו שמים וארץ; אך אין המדרש מיושב על סדר המקראות.
לבי במערב אמר:שמו השגור של הספר בפי כל הוא - 'משלי', היינו שבתוכו רמוז וטמון הנמשל, הנעלה לאין־ערוך.
המפרשו כ'פשוטו' (לא הדן בפרטי המשל כדי להבין הנמשל, אלא שסבור כי יש משמעות למשל כעומד בפ"ע) - כשיגיע לשיר השירים יסתבך קשות...
גם 'למואל מלך משא' אין פרושו ככתבו, וצריכים אנו לדרז"ל בו.
משלי. כל דבריו דוגמות ומשלים . .
פירוש המילה "משל" בלשון מקרא (בשונה מפירושה בלשון חכמים) היינו "אִמְרָה" או "פתגם" בלשוננו (לא רק פתגם קצר אלא לפעמים גם אמרות ארוכות יותר).לבי במערב אמר:ספר 'משלי' ענין כולו הוא משלים, כפי שמורה שמו ותכנו, אלא שלא טרחו המפרשים להשמיענו הנמשלים (משא"כ בשה"ש, דאל"ה הוי מקצץ בנטיעות ממש ח"ו).
עיין במלבי"םבסוף פירושו על שה"ש שמבאר שא"א לפרש את שה"ש כפשוטו גם לא כמשל, ולכן כותב שכל מה שהאריך בפירושו לבאר הנמשל (בנבואות שלמה המלך שהוא דביקות נשמתו בשרשה)הוא הוא המשל והנמשל הוא למעלה יותר ומפרשו ע"ד הקבלה עש"הלבי במערב אמר:גם המשל אמת הוא (וכפי שהביאו ראיות לדינא מלשון המשל בשה"ש, אף שאנו מנועים מלדרשו ולעיין בו), אך אין זה 'שולל' - כמובן - את קיום הנמשל.
לא ראיתי שם חילוק הנ"ללבי במערב אמר:הערתי כבר במק"א על שנחלק שה"ש ממשלי
לא הבנתי כוונתךלבי במערב אמר:ראה בהודעתי שבהמשך הדיון שם (וגם לעיל רמזתי כן).