מביט מן החרכים
משתמש רגיל
האם ידוע למה נקרא האיש בשם זכר, והאם הוא מאותו לשון של זיכרון היינו רושם?
כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.מביט מן החרכים אמר:והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
יעקב ר אמר:כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.מביט מן החרכים אמר:והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
יעקב ר אמר:כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.מביט מן החרכים אמר:והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
HaimL אמר:ובפרט שנשים לעולם לא שוכחות...
לשאלתך, אינני יודע, אבל ישנו אולי קשר מסוים.
כתוב בתורה זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃
ואיכא למ"ד (דעת הרמב"ם) שאין כשר אלא קרן הכבשים הכפוף (כלומר איל).
ואילונית היא "דוכרניתא", כלומר ע"ש האיל, הזכר שבכבשים.
אם יש קשר בין כל הנ"ל, או שזה מקרי לחלוטין, זאת אינני יודע
הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.כמעיין המתגבר אמר:כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.יעקב ר אמר:מביט מן החרכים אמר:
מביט מן החרכים אמר:האם ידוע למה נקרא האיש בשם זכר, והאם הוא מאותו לשון של זיכרון היינו רושם?
אם תבקשנה ככסף אמר:יעקב ר אמר:כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.מביט מן החרכים אמר:והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
איפכא מסתברא כמו שנראה בחוש שהנשים זוכרות יותר
אור זורח אמר:תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
ואמר רבי יצחק אמר רבי אמי: כיון שבא זכר בעולם - בא שלום בעולם, שנאמר שלחו כר מושל ארץ זכר - זה כר. ואמר ר' יצחק דבי רבי אמי: בא זכר בעולם - בא ככרו בידו, זכר - זה כר, דכתיב ויכרה להם כירה גדולה נקבה - אין עמה כלום, נקבה - נקייה באה, עד דאמרה מזוני לא יהבי לה, דכתיב נקבה שכרך עלי ואתנה.
נכון ויוצא שמייחסים את הזיכרון לגבר מאחר שזוכר הפרטים החשוביםחייל של הרבי אמר:אם תבקשנה ככסף אמר:יעקב ר אמר:כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
איפכא מסתברא כמו שנראה בחוש שהנשים זוכרות יותר
לכאורה לאישה יש יותר זיכרון חזותי ורגשי.
והגברים יותר זוכרים פרטיים שכליים
כלומר האישה תזכור מה היא לבשה ואיך היא הרגישה באירוע מסויים,
והגבר יותר יזכור את הדיונים שניהל באותו אירוע וכו'
הגמ' פירשה על דרך הדרש, והשאלה היתה על דרך הפשטאור זורח אמר:דבר ראשון
אולי יש שלא ראו את הגמ' הזאת שהבאתי כבר למעלה שמבואר כאן הכל ואין צריך לחפש חידוש פירוש
אי משום הא לא איריאאור זורח אמר:דבר שני
זכר אין לו שום קשר כלל וכלל לזיכרון
גם משום שהיה צריך לקרוא לו זיכר (עמלק) ולא זכר
לעניות דעתי הגמ' פשטאבר כיונה אמר:הגמ' פירשה על דרך הדרש, והשאלה היתה על דרך הפשט
אבל אם יש פשט אחר לא צריך לחבר בכחאבר כיונה אמר:אי משום הא לא איריא
ודאי ששניהם מאותו שורש
אבל גם באותו שורש לא לכל המילים הקשורות יש אותו ניקוד, ופשוט
זכור של שבת חייבותנבשר אמר:עוד אמרינן שזכור זה עשה ושמור זה לא תעשה, ונשים אינם חייבות ושייכות בכל מצוות עשה,
האם אני אמרתי שהם לא חייבות?אור זורח אמר:זכור של שבת חייבות
גדילים תעשה לך זה מצות עשה והזכר שייך למצות עשה מכאן שאין אשה מבינה בגדיליםנבשר אמר:האם אני אמרתי שהם לא חייבות?
יש היקש מיוחד כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה, אבל עכ"פ זה שזכירה שייכת למצות עשה זה מפורש, ושהזכר שייך למצות עשה והאשה לא - זה גם מפורש.
האם תוכל לכתוב בקצרה במה מדובר שם תודהיוסיפוני אמר:https://jewishlink.news/features/23508- ... s-of-z-c-r
המדובר כאן בענין כללי ולא במצוה מסוימת, כתוב בגמ' שזכירה שייכת לזכרים ושמירה שייכת לנשים, ומשום שיש היקש שכל שיש לו חיוב שמירה יש לו חיוב זכירה,אור זורח אמר:גדילים תעשה לך זה מצות עשה והזכר שייך למצות עשה מכאן שאין אשה מבינה בגדילים
והוא הדין כאן מנין לומר משום שמצאנו זכור ציווי לשמור שבת במצות עשה בא לומר שמהות של הזיכרון והבנה בזיכרון שייכת בגברים
זכור אל תשכח יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב מצות זכירה זו גם נשים חייבותנבשר אמר:המדובר כאן בענין כללי ולא במצוה מסוימת, כתוב בגמ' שזכירה שייכת לזכרים ושמירה שייכת לנשים, ומשום שיש היקש שכל שיש לו חיוב שמירה יש לו חיוב זכירה,
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.HaimL אמר:הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.כמעיין המתגבר אמר:כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.יעקב ר אמר:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קח עמוד אכמעיין המתגבר אמר:מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבהכמעיין המתגבר אמר:מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.HaimL אמר:הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.כמעיין המתגבר אמר:כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.
קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.HaimL אמר:אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבהכמעיין המתגבר אמר:מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.HaimL אמר:הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.
לכך בדיוק התכוונתי, שלא ברור (לי עכ"פ), מדוע דווקא איבר חיצוני עושה רושם או זכר (אני יכול להבין את זה בהקשר דלא מעלי, אבל כמובן שאין כוונתך לזה בכלל).כמעיין המתגבר אמר:קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.HaimL אמר:אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבהכמעיין המתגבר אמר:מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
אגב מה שווה רחם האשה בלא אבר הערמונית שמייצר זרע האיש?
אתה נכנס לרובד עמוק ולכן אתה מקשה, שאתה מתחיל לחשב חשבונות מה בסופו של דבר עושה רושם, ואני איש פשט שסובר אל תסתכל אלא בקנקן, השם קרוי בצורה שטחית על פי מראה חיצוני ללא חשבונות, יצור בר דעת שרואה איש ואשה ישר יקראם זכר ונקיבה, אלוהים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים.HaimL אמר:לכך בדיוק התכוונתי, שלא ברור (לי עכ"פ), מדוע דווקא איבר חיצוני עושה רושם או זכר (אני יכול להבין את זה בהקשר דלא מעלי, אבל כמובן שאין כוונתך לזה בכלל).כמעיין המתגבר אמר:קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.HaimL אמר:אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבה
אגב מה שווה רחם האשה בלא אבר הערמונית שמייצר זרע האיש?
ולשאלתך, גם הערמונית, הגיד ויתר הדברים באותו עניין אינם שווים הרבה ללא רחמה של האישה, ובדיוק משום כך לא ברור מדוע האי זכר, והאי לאו זכר.