האם מישהו יודע למה האיש נקרא בשם זכר, האם יש לזה שייכות למילת זיכרון?

HaimL

משתמש ותיק
ובפרט שנשים לעולם לא שוכחות...

לשאלתך, אינני יודע, אבל ישנו אולי קשר מסוים.

כתוב בתורה זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃
ואיכא למ"ד (דעת הרמב"ם) שאין כשר אלא קרן הכבשים הכפוף (כלומר איל).
ואילונית היא "דוכרניתא", כלומר ע"ש האיל, הזכר שבכבשים.

אם יש קשר בין כל הנ"ל, או שזה מקרי לחלוטין, זאת אינני יודע
 

יעקב ר

משתמש ותיק
מביט מן החרכים אמר:
והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
מביט מן החרכים אמר:
והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)
 
HaimL אמר:
ובפרט שנשים לעולם לא שוכחות...

לשאלתך, אינני יודע, אבל ישנו אולי קשר מסוים.

כתוב בתורה זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ׃
ואיכא למ"ד (דעת הרמב"ם) שאין כשר אלא קרן הכבשים הכפוף (כלומר איל).
ואילונית היא "דוכרניתא", כלומר ע"ש האיל, הזכר שבכבשים.

אם יש קשר בין כל הנ"ל, או שזה מקרי לחלוטין, זאת אינני יודע


כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יעקב ר אמר:
מביט מן החרכים אמר:
כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.
הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
מביט מן החרכים אמר:
האם ידוע למה נקרא האיש בשם זכר, והאם הוא מאותו לשון של זיכרון היינו רושם?

תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
ואמר רבי יצחק אמר רבי אמי: כיון שבא זכר בעולם - בא שלום בעולם, שנאמר שלחו כר מושל ארץ זכר - זה כר. ואמר ר' יצחק דבי רבי אמי: בא זכר בעולם - בא ככרו בידו, זכר - זה כר, דכתיב ויכרה להם כירה גדולה נקבה - אין עמה כלום, נקבה - נקייה באה, עד דאמרה מזוני לא יהבי לה, דכתיב נקבה שכרך עלי ואתנה.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
פירוש המילה זיכרון - אינו רישום מידע באיזה שהוא מאגר, כמו שמקובל לומר היום.

אנחנו מזכירים לקב"ה את מעשה העקדה, וכי זה נשכח מהקב"ה ח"ו ואנחנו צריכים להכניס לו את המידע? והלא אין שכחה לפני כיסא כבודו.

דבר שנזכר, פירושו של דבר שהוא משפיע על המציאות כיום מתוך הוויתו בעבר. המובן הכי בסיסי של זה זה קודם כל שהוא קיים באיזה שהוא מקום ולא נשכח בתהום הנשייה (מה שלא יכול להיות אצל הקב"ה שאין דבר שיישכח וייעלם ממנו לגמרי), אבל עיקר הזיכרון איננו עצם הימצאותו, אלא הפעילות וההשפעה שלו על ההווה, שהוא ניצב כל רגע לנגד עינינו ומעצב את התנהגותנו.

כך אנחנו מזכירים לפני הקב"ה את מעשה העקדה, לא בגלל שהקב"ה שכח ממנו חלילה, אלא כי אנחנו רוצים להציבו לפני הקב"ה בקדמת הבמה, שהקב"ה ינהג ע"פ זיכרון זה, והם ידריכו את התנהגותו, ולא שח"ו התנהגויות אחרות שנהגנו בזמנים אחרים ישפיעו על ההתנהגות עמנו.

(זה דומה יותר לאמא שאומרת לבן שלה כיצד תזכור לחזור הביתה עוד שעה, שהיא אינה חוששת שהמידע הזה ייעלם ממוחו בעוד שעה, ברור שאם נשאל אותו כמה זמן אמא אמרה לך להיות בחצר הוא יאמר שעה, אבל יש חשש שהמידע הזה לא יעמוד מול עיניו באותו הרגע, ומרוב שקיעותו במשחק המידע לא יעמוד לפניו ולא ינחה את מעשיו).

ולכן הזכר, שמהותו השפעה ועיצוב דרכי הנקבה, נקרא כן, לעומת הנקבה, שהיא כמו המציאות המושפעת מהעבר המופשט.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
אם תבקשנה ככסף אמר:
יעקב ר אמר:
מביט מן החרכים אמר:
והאם הוא מאותו לשון של זיכרון
כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)

איפכא מסתברא כמו שנראה בחוש שהנשים זוכרות יותר



לכאורה לאישה יש יותר זיכרון חזותי ורגשי.
והגברים יותר זוכרים פרטיים שכליים 

כלומר האישה תזכור מה היא לבשה ואיך היא הרגישה באירוע מסויים,
והגבר יותר יזכור את הדיונים שניהל באותו אירוע וכו'
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
תלמוד בבלי מסכת נדה דף לא עמוד ב
ואמר רבי יצחק אמר רבי אמי: כיון שבא זכר בעולם - בא שלום בעולם, שנאמר שלחו כר מושל ארץ זכר - זה כר. ואמר ר' יצחק דבי רבי אמי: בא זכר בעולם - בא ככרו בידו, זכר - זה כר, דכתיב ויכרה להם כירה גדולה נקבה - אין עמה כלום, נקבה - נקייה באה, עד דאמרה מזוני לא יהבי לה, דכתיב נקבה שכרך עלי ואתנה.

דבר ראשון
אולי יש שלא ראו את הגמ' הזאת שהבאתי כבר למעלה שמבואר כאן הכל ואין צריך לחפש חידוש פירוש

דבר שני
זכר אין לו שום קשר כלל וכלל לזיכרון
גם משום שהיה צריך לקרוא לו זיכר (עמלק) ולא זכר
כי הכרית כל זכר
זכר ולא זיכר

הרי לנו גמרא מפורשת שאין קשר בין זכר לזיכר
זיכר זה זיכרון ולא זכר
 

אם תבקשנה ככסף

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
אם תבקשנה ככסף אמר:
יעקב ר אמר:
כמדומה שכתבו בזה בספרים. ואשה מלשון נשיא = שכחה בארמית.
(אין פנאי עמדי לחפש כעת)

איפכא מסתברא כמו שנראה בחוש שהנשים זוכרות יותר



לכאורה לאישה יש יותר זיכרון חזותי ורגשי.
והגברים יותר זוכרים פרטיים שכליים 

כלומר האישה תזכור מה היא לבשה ואיך היא הרגישה באירוע מסויים,
והגבר יותר יזכור את הדיונים שניהל באותו אירוע וכו'
נכון ויוצא שמייחסים את הזיכרון לגבר מאחר שזוכר הפרטים החשובים 
ואת השכחה לאשה מאחר ששוכחת אותם
 
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
דבר ראשון
אולי יש שלא ראו את הגמ' הזאת שהבאתי כבר למעלה שמבואר כאן הכל ואין צריך לחפש חידוש פירוש
הגמ' פירשה על דרך הדרש, והשאלה היתה על דרך הפשט
אור זורח אמר:
דבר שני
זכר אין לו שום קשר כלל וכלל לזיכרון
גם משום שהיה צריך לקרוא לו זיכר (עמלק) ולא זכר
אי משום הא לא איריא
ודאי ששניהם מאותו שורש
אבל גם באותו שורש לא לכל המילים הקשורות יש אותו ניקוד, ופשוט
 

נבשר

משתמש ותיק
עוד אמרינן שזכור זה עשה ושמור זה לא תעשה, ונשים אינם חייבות ושייכות בכל מצוות עשה,
 

אור זורח

משתמש ותיק
אבר כיונה אמר:
אי משום הא לא איריא
ודאי ששניהם מאותו שורש
אבל גם באותו שורש לא לכל המילים הקשורות יש אותו ניקוד, ופשוט
אבל אם יש פשט אחר לא צריך לחבר בכח
 

נבשר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
זכור של שבת חייבות
האם אני אמרתי שהם לא חייבות?
יש היקש מיוחד כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה, אבל עכ"פ זה שזכירה שייכת למצות עשה זה מפורש, ושהזכר שייך למצות עשה והאשה לא - זה גם מפורש.
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
הכתב והקבלה בראשית פרשת בראשית פרק א פסוק כז:

זכר שם תואר לאיש בעבור אותו האבר אשר ממשלת הזכרון בו אף שלא מדעת משא"כ ביתר איברי הגוף, כ"כ המפרשים, ואין דעתי נוחה בהנחת זו בשם זכר ונקבה להיותם עיקר בהוראת האדם הנכבד, לכן נ"ל שהבן יקרא זכר ע"ש זכר האבות הנשאר לעולם ע"י תולדת בנו, כי הבן בונה את בית אבותיו אחריהם, הוא יורש נחלתם ושמם וזכרם בנחלתם לעולם תהיה, וגם אם ישא אשה שאינה ממשפחת אבותיו הבן הולך אחר האב, כי משפחת אב לבד נקראת משפחה, אם הוא כהן לוי או ישראלי, וע"י כן לא ימחה שם אבותיו מנחלתם ומתולדתם, ולעולם לא יכרת שמם וזכרם, הנה לסבה זו הונח על הבן שם זכר, להיותו מיועד להעמיד זכרון מולידיו לדור דור, ובעבור שהבן קם תחת אביו לשלוט בנכסיו נקרא הבן ג"כ נין לשון שר ושליט כמ"ש רש"י (משלי כ"ט, תהלים ע"ב), אמנם הבת אינה מיועדת לקיים זכר ושם אבותיה, לא בתולדתה ולא בנחלתה, כי אין הבת יורשת, וכל מה שמכנסת לבעלה מנכסי אבותיה על שם בעלה יקראו והוא יורש אותה וכל מה שקנתה אשה קנה בעלה, וכן אם היא נשאת לאיש שאינו ממשפחת בית אבותיה לכהן או ללוי משפחת אם אינה נקראת משפחה, וכל הבנים הולכים אחר האב להיותם כהנים לוים, ומטעם זה נאמר בבת לשון העברת נחלה (במדבר כ"ד) ע"ש שהיא מעברת את הנחלה משבט לשבט, הנה מסבות כל אלה הבת היא כאילו נבדלת ונפרשת מבית אבותיה בין בתולדה בין בנחלה, וע"ש הפרישה וההבדלה הזאת הונח עליה שם נקבה, מן אשר נקבו בשמות, נקובי ראשית הגוים המתורגמים לשון פרישה (אויסגעזאנדערט) וגם ההבדל והפירוד המתילד בין חלקים המתדבקים יקרא מטעם זה בשם נקב (טרעננונג), ולזה קראו רבותינו לבית אבי האשה בשם בי נשא, מלשון נשני את כל עמלי, כי הנשים הנשואות שוכחות בית אביהן (עי' ערוך ערך נשא), הנה בבחינה זו הבת היא הפך הבן, כי הוא נשאר לעולם מאוחז ומדובק בבית אבותיו, והיא נבדלת ונפרדת ממנו. ובספר הבהיר (שבסוף ח"ר דמכדרשב"י דף י"ט) מאי טעמא אקרי נקבה, ע"ש שנקביה רחבים, ויש לה נקבים יתרים על האיש, ומאי ניהו נקבי שדים ורחם ובית קבול הולד:
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
רש"ר הירש בראשית פרשת בראשית פרק א פסוק כז :

"זכר" משורש "זכר", קרוב ל"סגר", "סכר". "נקבה" משורש "נקב" =קבע, יעד. הנקבה היא אפוא היעודה (כדוגמת "גזלה" משורש "גזל" ו"גנבה" משורש "גנב"). הזכר שומר בסגור לבבו כל מסורת אלהית ואנושית. מין הזכר הוא מעביר התרבות, הוא שרשרת המסורת של המין האנושי. האשה זוכה בייעודה המיוחד, שעה שהיא נלוית אל האיש ומצטרפת לשאיפותיו. באותה שעה נקבע לה תחומה, בו תתרום את תרומתה למילוי הייעוד האנושי. האיש בוחר לו את ייעודו; ואילו האשה זוכה בו עת היא נלוית אל אישה (ראה ישורון כרך ח, עמ' 529 וכו').
 

אור זורח

משתמש ותיק
נבשר אמר:
האם אני אמרתי שהם לא חייבות?
יש היקש מיוחד כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה, אבל עכ"פ זה שזכירה שייכת למצות עשה זה מפורש, ושהזכר שייך למצות עשה והאשה לא - זה גם מפורש.
גדילים תעשה לך זה מצות עשה והזכר שייך למצות עשה מכאן שאין אשה מבינה בגדילים

והוא הדין כאן מנין לומר משום שמצאנו זכור ציווי לשמור שבת במצות עשה בא לומר שמהות של הזיכרון והבנה בזיכרון שייכת בגברים
 

נבשר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
גדילים תעשה לך זה מצות עשה והזכר שייך למצות עשה מכאן שאין אשה מבינה בגדילים

והוא הדין כאן מנין לומר משום שמצאנו זכור ציווי לשמור שבת במצות עשה בא לומר שמהות של הזיכרון והבנה בזיכרון שייכת בגברים
המדובר כאן בענין כללי ולא במצוה מסוימת, כתוב בגמ' שזכירה שייכת לזכרים ושמירה שייכת לנשים, ומשום שיש היקש שכל שיש לו חיוב שמירה יש לו חיוב זכירה,
ועוד השווה עם דברי הרמב"ן שעשה הוא אהבה ולא תעשה הוא יראה, והיינו שמצד היראה כו"ע שייכי בזה, שזה שמירה על הקיים, ועשה היינו תוספת על המציאות והוא מאהבה, וזה דבר ידוע מכוחות הנפש שהזכר שייכת לתוספת וליצירה והאשה לשמירה על הקיים.
ועוד עיין בפחד יצחק על שבת, שבשבת ביראה מורגש האהבה, ובאהבה מורגש היראה של שבת.
 

אור זורח

משתמש ותיק
נבשר אמר:
המדובר כאן בענין כללי ולא במצוה מסוימת, כתוב בגמ' שזכירה שייכת לזכרים ושמירה שייכת לנשים, ומשום שיש היקש שכל שיש לו חיוב שמירה יש לו חיוב זכירה,
זכור אל תשכח יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב מצות זכירה זו גם נשים חייבות
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
יעקב ר אמר:
כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.
הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קח עמוד א
כתנאי: מניין למילה שבאותו מקום - נאמר כאן ערלתו ונאמר להלן ערלתו מה להלן דבר שעושה פרי, אף כאן דבר שעושה פרי, דברי רבי יאשיה. רבי נתן אומר: אינו צריך, הרי הוא אומר וערל זכר אשר לא ימול את בשר ערלתו - מקום שניכר בין זכרות לנקבות.
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
HaimL אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כשנקבה תקרא על שם רמת הזיכרון שיש לה בראשה אף הזכר יקרא על שם זה, אבל נקבה הוא על מבנה גופה וה''ה לזכר, קודם כל הפשט, וכעת תדרשו על דרש הדרש והסוד מה שתרצו.
הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבה
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
HaimL אמר:
הכל יודעים נקבה למה נקראה נקבה. השאלה הייתה על הזכר. מעבר לדרושים ולחידודים על כוח הזיכרון, אין הסבר משכנע (לטעמי), למה איבר פלוני הוא יותר "זכר" מאשר איבר פלוני אחר.
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבה
קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.
אגב מה שווה רחם האשה בלא אבר הערמונית שמייצר זרע האיש?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
HaimL אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
מה הקשר? כל האברים הבולטים הם זכר, אבל כשבאים לתת לאיש שם על מינו קובעים אותו על שם מה שמאפיין אותו כזכר ואין בנקיבה, וביחס לנקיבה הוא זכר, מה זה משנה שאר האברים, וחזה האיש והאשה מבחינה חיצונית הם שוים מלבד גודלם.
אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבה
קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.
אגב מה שווה רחם האשה בלא אבר הערמונית שמייצר זרע האיש?
לכך בדיוק התכוונתי, שלא ברור (לי עכ"פ), מדוע דווקא איבר חיצוני עושה רושם או זכר (אני יכול להבין את זה בהקשר דלא מעלי, אבל כמובן שאין כוונתך לזה בכלל).

ולשאלתך, גם הערמונית, הגיד ויתר הדברים באותו עניין אינם שווים הרבה ללא רחמה של האישה, ובדיוק משום כך לא ברור מדוע האי זכר, והאי לאו זכר.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
HaimL אמר:
אבל לאישה יש איבר חשוב ומהותי שאין לאיש (וטוב לנו שכך), והוא - הרחם. זה לא סתם "חלל ריק", "חיסרון" או "נקב", זה בית גידול לעובר, והוא קצת יותר משמעותי, "ועושה רושם" או "זכר", מאשר זכרותו של הזכר, שחלקה בתהליך העיבור וההריון הוא משני לנקבותה של הנקבה
קרוי על שם המראה החיצוני, וזה ברור.
אגב מה שווה רחם האשה בלא אבר הערמונית שמייצר זרע האיש?
לכך בדיוק התכוונתי, שלא ברור (לי עכ"פ), מדוע דווקא איבר חיצוני עושה רושם או זכר (אני יכול להבין את זה בהקשר דלא מעלי, אבל כמובן שאין כוונתך לזה בכלל).

ולשאלתך, גם הערמונית, הגיד ויתר הדברים באותו עניין אינם שווים הרבה ללא רחמה של האישה, ובדיוק משום כך לא ברור מדוע האי זכר, והאי לאו זכר.
אתה נכנס לרובד עמוק ולכן אתה מקשה, שאתה מתחיל לחשב חשבונות מה בסופו של דבר עושה רושם, ואני איש פשט שסובר אל תסתכל אלא בקנקן, השם קרוי בצורה שטחית על פי מראה חיצוני ללא חשבונות, יצור בר דעת שרואה איש ואשה ישר יקראם זכר ונקיבה, אלוהים עשה את האדם ישר והמה ביקשו חשבונות רבים.
 
 
חלק עליון תַחתִית