תוכל להראות לי היכן מזכירים שזה יהיה מהר ?מנדי אמר:שלוש הבקשות האחרונות אנחנו מבקשים שזה יתקיים כמה שיותר מהר.
דוד העיתונאי אמר:דבר שעדיין אין לנו אנחנו מתפללים שיגיע,
ומה שזה כבר מציאות קיימת מבקשים "אל תסיר".
על זה עניתי לעיל זו לא בקשה , זו שפיכת לב לפני אבא שמספרים לו את מה שחשוב לנו.אתה צודק אבל לא עונה על השאלה. שהרי זה לא נתון לשינוי. אז מה יש לבקש.
חשבתי שלפי זה אפשר לומר גם שזה הולך על אהבת ה' אותנו,שאנחנו מתפללים לה' שאף פעם לא נסיחמוטי אמר:ראיתי פעם פשט מחודש ש"ואהבתך" קאי על אהבתינו שלנו לקב"ה -
שאנו מבקשים מהקב"ה שאהבתנו אליו לא תסור (מתיישב יותר לפי גירסת הרמב"ם בתפילה זו) מאיתנו (ממנו-מאיתנו, עי' רש"י בראשית ה,כט ודו"ק)
הבנתי שזו הכוונה בתגובה 2 לנוסח הרמב"ם [נכון גם אני אשכנזי אבל חשבתי שזו כוונת המעיר בתגובה 2יעבץ אמר:אני רואה שהפורום לאשכנזים בלבד, איך זה שעדיין אף אחד לא מביא כאן את נוסח עדות המזרח:
"ואהבתך לא תסור ממנו לעולמים"
יעבץ אמר:כן אבל לכתוב 'נוסח הרמב"ם' על נוסח שרוב עם ישראל אומרים כיום זה אומר שכולם אשכנזים. לא נורא, צרת רבים... :?
ואני הבנתי שהכוונה בנוסח הרמב"ם זה לתוספת שם 'כי היא תפארתנו'.
ואם מזכירים תשובה זו אני מרשה לעצמי להוסיף שזה אכן 'מחודש', אבל לא 'פשט'. כי הברכה היא על אהבת ה' אלינו, ולא יתכן כלל ש'מעין החתום' שלה יהיה על אהבתינו לה'.
אבל הרעיון יפה מאוד. וכדאי באמת להתפלל על זה. ולא לשכוח שאהבת ה' בברכה זו פירושה נתינת התורה. ואם רוצים באמת שאהבתו לא תסור מליבנו העיצה לזה היא: "בשכבינו ובקומינו נשיח בחוקיך"!.
א. ההבדל בין הנוסחאות הינו:יעבץ אמר:א. אני רואה שהפורום לאשכנזים בלבד, איך זה שעדיין אף אחד לא מביא כאן את נוסח עדות המזרח:
"ואהבתך לא תסור ממנו לעולמים"
ב. וצריך להבין, שהנוסח האשכנזי קשה לא רק בגלל השאלה של פותח האשכול, אלא מפני שהברכות מסתיימות מעין החתימה ולכן בברכות השבח יש להסמיך שבח ולא בקשה. לכן הנוסח הספרדי (וזה שמופיע בכל הסידורים של הגאונים) מרווח יותר.
ובצדק תשאלוני: נניח לבני מדינחאה את שלהם; סוף סוף עלינו להבין את נוסח אבותינו ורבותינו נ"ע אשר מאות בשנים התפללו בנוסח "אל תסיר" דייקא!
תשובתי: אכן. ובכל זאת סבורני שהידיעה שיש בנוסחת הקדמונים גרסא לפיה קושיא מעיקרא ליתא, ועד היום מתפללים רבים בנוסח זה, מקהה מעט מחריפות השאלה.
ורק כעת אביע את דעתי לגבי נוסח אשכנז: נראה שהבקשה היא שהאהבה תהיה גלויה ולא מסותרת. אמנם אנו מובטחים "ואהבת עולם אהבתיך", אבל כבר במגילת איכה מקוננים "היה ה' כאויב". ועל זה אפשר לבקש אחרי שהצהרנו ש"אהבת עולם אהבתנו" ולפני שחותמים "אוהב עמו ישראל" - שאכן ה' לא יסיר ממנו אהבתו לעין כל ולא יהיה כאויב ח"ו, וזו בקשה נצרכת מאד לדאבון ליבנו.
את "אל" מוכרחים לפרש שזה בקשהאברהם לוי אמר:ההבדל בין הנוסחאות הינו:
אל = לא
תסיר = תסור
ובמחילה זה לא משמעותי כלל, ומה שיתפרש בזו, יתפרש בזו.
מנדי אמר:מה פירוש בקשה זו ? האם זה נתון לשינוי ח''ו ?
מהו החידוש? בעיני מסתבר כי זהו פשט הדבר. וראה ב'שער הכולל' פי"ז ס"ק טז.מוטי אמר:ראיתי פעם פשט מחודש ש"ואהבתך" קאי על אהבתינו שלנו לקב"ה
בעזה"י ערב סוכות שנת אשרינו לפ"ק
שם הוי"ה בראשי חרוזות
ידיד נפשי \ חלקי וצור לבבי
כבודי מרים ראשי \ אל אלקי אבי
הט לבבי לרצונך \ ותכתוב על לוח לבי תורתיך
זכרני ברצון עמך וצאנך \ ופקדני בישועתך
ובצל כנפך תסתירני \ ופרוס עלינו סוכת שלומיך
בשמחת תורתך תשמחני \ ואהבתך אל תסיר ממני כל ימי עולמך
הראני ה' נוה שאנן \ על ראשינו שמחת עולם
בבית אלקים ליגון ולרון \ בעזרת ההוא טמיר ונעלם
רבינו האבודרהם כתב כנוסחו, 'לא תסור', דקאי על אהבת השי"ת לישראל; אך נוסח אשכנז, בפשטות, מיירי באהבת ישראל לבוראנו ית"ש.5555 אמר:וכתב האבודרהם: ואמר לעולמים ע"ש (מלאכי א, ב) ואהבת עולם אהבתיך:
אם כן, קשה לכאו' השינוי מלישנא דקרא (ראה 'שער הכולל' שם).5555 אמר:לפי פשוטו הפשוט גם בנוסח אשכנז הפירוש הוא מלשון שבח.
לבי במערב אמר:מהו החידוש? בעיני מסתבר כי זהו פשט הדבר. וראה ב'שער הכולל' פי"ז ס"ק טז.מוטי אמר:ראיתי פעם פשט מחודש ש"ואהבתך" קאי על אהבתינו שלנו לקב"ה
אגב, בנו"ט להעתיק את שירו של ה'חתם־סופר' (נד' בקובץ 'יגדיל תורה' נ.י. חו' סח ע' סב):
בעזה"י ערב סוכות שנת אשרינו לפ"ק
שם הוי"ה בראשי חרוזות
ידיד נפשי \ חלקי וצור לבבי
כבודי מרים ראשי \ אל אלקי אבי
הט לבבי לרצונך \ ותכתוב על לוח לבי תורתיך
זכרני ברצון עמך וצאנך \ ופקדני בישועתך
ובצל כנפך תסתירני \ ופרוס עלינו סוכת שלומיך
בשמחת תורתך תשמחני \ ואהבתך אל תסיר ממני כל ימי עולמך
הראני ה' נוה שאנן \ על ראשינו שמחת עולם
בבית אלקים ליגון ולרון \ בעזרת ההוא טמיר ונעלם
אברהם לוי אמר:ולעצם הענין איני רואה קושיא, כי היו דברים מעולם שסרה האהבה, שאמר הקב"ה: הניחה לי ויחר אפי בהם ואכלם ואעשה אותך לגוי גדול [שמות לב, י].
וכן בזמן שאין עושין רצונו של מקום קרויין עבדים, ולא בנים שיש להם אהבה [ב"ב י.].
ועוד וכי היכן הובטחנו שלא תסור האהבה.
אבל מה עם מעין החתימה סמוך לחתימה? (כבר העיר זאת לעיל הרב @יעבץ )במבי אמר:הפתיח מדבר ביחס של ה' אלינו "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת, תורה ומצות חקים ומשפטים אותנו למדת" ומכאן ואילך עוברים ליחס שלנו כלפי ה' יתברך - "על כן ה' אלוקינו בשכבנו ובקומינו נשיח בחקיך.......... ואהבתך אל תסיר ממנו לעולמים ואז חותמים "ברוך אתה ה' אוהב עמו ישראל" וזה בעצם חזרה על תוכן הפתיח "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת.
אבר כיונה אמר:אבל מה עם מעין החתימה סמוך לחתימה? (כבר העיר זאת לעיל הרב @יעבץ )במבי אמר:הפתיח מדבר ביחס של ה' אלינו "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת, תורה ומצות חקים ומשפטים אותנו למדת" ומכאן ואילך עוברים ליחס שלנו כלפי ה' יתברך - "על כן ה' אלוקינו בשכבנו ובקומינו נשיח בחקיך.......... ואהבתך אל תסיר ממנו לעולמים ואז חותמים "ברוך אתה ה' אוהב עמו ישראל" וזה בעצם חזרה על תוכן הפתיח "אהבת עולם בית ישראל עמך אהבת.
לאבמבי אמר:זה לא מעין החתימה סמוך לחתימה ?
במבי אמר:כַּ֭מַּיִם הַפָּנִ֣ים לַפָּנִ֑ים כֵּ֤ן לֵֽב־הָ֝אָדָ֗ם לָאָדָֽם