כמדומה שבמאפִיית קוממיות אכן מקפידים על־כך (וגם נמנעים מפינער'ס).עפר ואפר אמר:הפכו הכל מעץ למתכת (אשר זה היה חלק גדול מטעם האוסרים המפורש בתשובות דיש לחשוש שהמתכת מתחממת!!!)
כמדומה שבמאפִיית קוממיות אכן מקפידים על־כך (וגם נמנעים מפינער'ס).עפר ואפר אמר:הפכו הכל מעץ למתכת (אשר זה היה חלק גדול מטעם האוסרים המפורש בתשובות דיש לחשוש שהמתכת מתחממת!!!)
לבי במערב אמר:כמדומה שבמאפִיית קוממיות אכן מקפידים על־כך (וגם נמנעים מפינער'ס).עפר ואפר אמר:הפכו הכל מעץ למתכת (אשר זה היה חלק גדול מטעם האוסרים המפורש בתשובות דיש לחשוש שהמתכת מתחממת!!!)
נכון. אבל זה מתאפשר דווקא בגלל שהבצק אצלם רטוב יותר מאצל השאר. המצות שלהם קשות ודקות כרגיל?לבי במערב אמר:כמדומה שבמאפִיית קוממיות אכן מקפידים על־כך (וגם נמנעים מפינער'ס).עפר ואפר אמר:הפכו הכל מעץ למתכת (אשר זה היה חלק גדול מטעם האוסרים המפורש בתשובות דיש לחשוש שהמתכת מתחממת!!!)
הן עבות קצת יותר, אך אין שינוי משמעותי בקשיותן; יצוין כי טוענים שטעמן טוב יותר מהשאר.חייל של הרבי אמר:המצות שלהם קשות ודקות כרגיל?
עפר ואפר אמר:@זכרונות , אפשר שתחזור לאשכולות זמן ר"ת
בכל דבר פרופוגנדה
או לחילופין תפתח אשכול "פרופוגנדה נגד מצות שנקראות מכונה"
הנידון הוא לא האם זה כשר או לאמשמרת למשמרתי אמר:מה כל הנדון הרי כל התפילין (גסה) נעשים בכזו צורה וגם שם צריך לשמה
א. אם יורשה לי להבין מה הענין ב"מכונה"זכרונות אמר:הנידון הוא לא האם זה כשר או לאמשמרת למשמרתי אמר:מה כל הנדון הרי כל התפילין (גסה) נעשים בכזו צורה וגם שם צריך לשמה
הנידון הוא שזה מצות מכונה
ולגבי תפילין, מאז ומעולם עשויים בדפוס
דווקא לענ"ד הוא צודק,עפר ואפר אמר:@זכרונות , אפשר שתחזור לאשכולות זמן ר"ת
בכל דבר פרופוגנדה
או לחילופין תפתח אשכול "פרופוגנדה נגד מצות שנקראות מכונה"
גם השנה נמכרו בארה"ב כמצות יד, בלי שום מודעה.ב. זעירא אמר:דווקא לענ"ד הוא צודק,עפר ואפר אמר:@זכרונות , אפשר שתחזור לאשכולות זמן ר"ת
בכל דבר פרופוגנדה
או לחילופין תפתח אשכול "פרופוגנדה נגד מצות שנקראות מכונה"
אחר שבארה"ב נמכרו מצות אלו בתור 'מצות עבודת יד' גרידא ללא שום שם לוואי,
ורק אחר כמה שנים כאשר קמה מחאה התחילו לכתוב ניסוחים מפותלים והסברים.
א. ה "מכונה" נאסרה ע"י רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל, האוסרים בזמנו הגיעו למנין של מעל מאה רבנים, והמתירים לא הגיעו למנין של עשרה,משמרת למשמרתי אמר:א. אם יורשה לי להבין מה הענין ב"מכונה"זכרונות אמר:הנידון הוא לא האם זה כשר או לאמשמרת למשמרתי אמר:מה כל הנדון הרי כל התפילין (גסה) נעשים בכזו צורה וגם שם צריך לשמה
הנידון הוא שזה מצות מכונה
ולגבי תפילין, מאז ומעולם עשויים בדפוס
ב. "מאז ומעולם" התפילין גסה זה המצאה של ר' נתנאל תפילינסקי
זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.זכרונות אמר:רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל
אנא מכם תפתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.תלמיד נאמן אמר:זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.זכרונות אמר:רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל
הכתב-סופר והשואל-ומשיב היו בדרגה כזו שאין מי שאתה יכול להגיד שהוא משקל מכריע נגדם. שלא לומר שאליהם מצטרפים גדולי ליטא וגדולי ירושלים וגדולי אשכנז ועוד רבים וטובים.
לא אכנס למדוד גדולים, אבל לומר שרבי שלמה קלוגר, המהרש"ם, הדברי חיים, האבני נזר, הרי"ם, ועוד ועוד, הם לא משקל נגד, זה לדעתי הזוי, ולא באתי לומר מי מכריע, ובא נאמר שמשקל שניהם שוה, אבל אי אפשר לבטל דעה נגד דעה, ולכן אני טוען שלמכור מצות אלו לצבור המקפיד על מצות יד, שכאילו הם מצות יד, זו אונאה ברורה, וגם הרבנים המכשירים ידם במעלתלמיד נאמן אמר:זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.זכרונות אמר:רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל
הכתב-סופר והשואל-ומשיב היו בדרגה כזו שאין מי שאתה יכול להגיד שהוא משקל מכריע נגדם. שלא לומר שאליהם מצטרפים גדולי ליטא וגדולי ירושלים וגדולי אשכנז ועוד רבים וטובים.
מה ענית, אם פסול במצות איך כשר בתפילין???זכרונות אמר:הנידון הוא לא האם זה כשר או לאמשמרת למשמרתי אמר:מה כל הנדון הרי כל התפילין (גסה) נעשים בכזו צורה וגם שם צריך לשמה
הנידון הוא שזה מצות מכונה
ולגבי תפילין, מאז ומעולם עשויים בדפוס
אני כתבתי "לא משקל נגד להכריע" (בגלל שכב' כתב "רוב מנין ובנין וכו'" שמשמעו "הכרעה").זכרונות אמר:לא אכנס למדוד גדולים, אבל לומר שרבי שלמה קלוגר, המהרש"ם, הדברי חיים, האבני נזר, הרי"ם, ועוד ועוד, הם לא משקל נגד, זה לדעתי הזוי, ולא באתי לומר מי מכריע, ובא נאמר שמשקל שניהם שוה, אבל אי אפשר לבטל דעה נגד דעה, ולכן אני טוען שלמכור מצות אלו לצבור המקפיד על מצות יד, שכאילו הם מצות יד, זו אונאה ברורה, וגם הרבנים המכשירים ידם במעלתלמיד נאמן אמר:זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.זכרונות אמר:רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל
הכתב-סופר והשואל-ומשיב היו בדרגה כזו שאין מי שאתה יכול להגיד שהוא משקל מכריע נגדם. שלא לומר שאליהם מצטרפים גדולי ליטא וגדולי ירושלים וגדולי אשכנז ועוד רבים וטובים.
יראתי בפצותי אמר:מה ענית, אם פסול במצות איך כשר בתפילין???זכרונות אמר:הנידון הוא לא האם זה כשר או לאמשמרת למשמרתי אמר:מה כל הנדון הרי כל התפילין (גסה) נעשים בכזו צורה וגם שם צריך לשמה
הנידון הוא שזה מצות מכונה
ולגבי תפילין, מאז ומעולם עשויים בדפוס
מסכים, גם אתה וגם אני לא באנו לומר מי מכריעתלמיד נאמן אמר:אני כתבתי "לא משקל נגד להכריע" (בגלל שכב' כתב "רוב מנין ובנין וכו'" שמשמעו "הכרעה").זכרונות אמר:תלמיד נאמן אמר:
ומה זה כותב כב' בשמי דברים שלא כתבתי ???????? בודאי שהם משקל נגד, אבל בשום פנים לא משקל נגד להכריע. בפרט שכדעתם סברו עוד גדולי עולם רבים.
לענין אונאה, בודאי צודק כב' שאסור לרמות, ולענין המקרה המדובר יש לכאו' חשש גדול, ואינני מביע דעה לפני שביררתי את הענין.
אם זה נראה לך תשובה תהנהזכרונות אמר:יראתי בפצותי אמר:מה ענית, אם פסול במצות איך כשר בתפילין???זכרונות אמר:הנידון הוא לא האם זה כשר או לא
הנידון הוא שזה מצות מכונה
ולגבי תפילין, מאז ומעולם עשויים בדפוס
להבנתי הרב @ משמרת למשמרתי שאל, לדעת האוסרים מצות מכונה למה אנו משתמשים בתפילין הנעשות ע"י מכונה, ולהבנתו התפילין הנעשות בדפוס מכונה זה דבר חדש, ולכן לפי האוסרים מצות מכונה גם התפילין פסולות
תשובתי שבזמן האוסרים מצות מכונה, וגם מאז ומעולם, השתמשו בדפוס לעשיית בתים, והאוסרים מצות מכונה ידעו שתפילין עושים ע"י דפוס, ועכ"ז הכשירו את התפילין ואסרו את המצות, וכך נמשיך לנהוג, (כ"ז שלא מרמאים אותנו) כי כך הם פסקו
ב. זעירא אמר:דווקא לענ"ד הוא צודק,עפר ואפר אמר:@זכרונות , אפשר שתחזור לאשכולות זמן ר"ת
בכל דבר פרופוגנדה
או לחילופין תפתח אשכול "פרופוגנדה נגד מצות שנקראות מכונה"
אחר שבארה"ב נמכרו מצות אלו בתור 'מצות עבודת יד' גרידא ללא שום שם לוואי,
ורק אחר כמה שנים כאשר קמה מחאה התחילו לכתוב ניסוחים מפותלים והסברים.
חייל של הרבי אמר:אנא מכם פתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.תלמיד נאמן אמר:זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.זכרונות אמר:רוב מנין ובנין של גדולי עולם בשנות תרי"ח תר"ל
הכתב-סופר והשואל-ומשיב היו בדרגה כזו שאין מי שאתה יכול להגיד שהוא משקל מכריע נגדם. שלא לומר שאליהם מצטרפים גדולי ליטא וגדולי ירושלים וגדולי אשכנז ועוד רבים וטובים.
כאן דנים לשיטת האוסרים, האם אסרו גם מערוכים שזזים בידית.
אולי תסביר את צדדי השאלה, כשבזמנם לא היה כח חשמל וכל הנידון הוא על מכונה שמפעילים ידנית ובס"ה רק רידדו את הבצק במכונה ידנית, וזו המכונה עליה אנו מדברים. אם כי מכונותיהם רידד כמות גדולה של בצק והמכונה עליה אנו מדברים מרדדת מצה מצהעפר ואפר אמר:חייל של הרבי אמר:אנא מכם פתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.תלמיד נאמן אמר:זה לא נמדד במספרים, אלא בעיקר בחוגים. ובהחלט ניתן לומר שאצל החסידים (עד כמה שידוע לי) גדוליהם אסרו את המצות מכונה.
הכתב-סופר והשואל-ומשיב היו בדרגה כזו שאין מי שאתה יכול להגיד שהוא משקל מכריע נגדם. שלא לומר שאליהם מצטרפים גדולי ליטא וגדולי ירושלים וגדולי אשכנז ועוד רבים וטובים.
כאן דנים לשיטת האוסרים, האם אסרו גם מערוכים שזזים בידית.
אתה כותב את זה במוחלט? יש לך כבר תשובות על השאלות הנ"ל?
הריני שמח לדון עם @ב. זעירא ו @חייל של הרבי , או הדומים להםזכרונות אמר:אולי תסביר את צדדי השאלה, כשבזמנם לא היה כח חשמל וכל הנידון הוא על מכונה שמפעילים ידנית ובס"ה רק רידדו את הבצק במכונה ידניתעפר ואפר אמר:חייל של הרבי אמר:אנא מכם פתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.
כאן דנים לשיטת האוסרים, האם אסרו גם מערוכים שזזים בידית.
אתה כותב את זה במוחלט? יש לך כבר תשובות על השאלות הנ"ל?
אין דמיון בין הכשר הנוטל על עצמו להתיר דבר שהרבה סוברים לאסור, כגון שמן שיש הטוענים שזה קטניות, והרב לנדא זצ"ל נתן הכשר לפסח, (כי הוא לא כתב על השמן שזה שמן זית או שמן אגוזים,) אלא כתב מפורש ממה השמן עשוי וכל מי שלא מעוניין לצרוך, או לצרוך שמן זה לפסח, הברירה בידו,עפר ואפר אמר:ב. זעירא אמר:דווקא לענ"ד הוא צודק,עפר ואפר אמר:@זכרונות , אפשר שתחזור לאשכולות זמן ר"ת
בכל דבר פרופוגנדה
או לחילופין תפתח אשכול "פרופוגנדה נגד מצות שנקראות מכונה"
אחר שבארה"ב נמכרו מצות אלו בתור 'מצות עבודת יד' גרידא ללא שום שם לוואי,
ורק אחר כמה שנים כאשר קמה מחאה התחילו לכתוב ניסוחים מפותלים והסברים.
אין לי בעיה עם טענה. אבל א"א להכניס פרופוגנדות ומחאות לתוך אשכול שמבקשים לברר בו טענות לגופן של דברים.
הנושא הזה של זה שהכשר נוטל על עצמו דבר שהרבה פוסקים סוברים שאסור, הוא טענה ישנה, שנטענה באניסקיס, שמן של קטניות כלשהו (הרב לנדא ז"ל), ועוד ועוד.
אכן נושא מורכב.
עכ"פ נותני ההכשר סבורים שזה יד גלאט לחלוטין הרב יותר מהמכונות האחרות, והרב אלישיב ז"ל גיבה אותם.
לא הבנתי על איזה שאלות עליי לענות.עפר ואפר אמר:חייל של הרבי אמר:אנא מכם פתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.תלמיד נאמן אמר:
כאן דנים לשיטת האוסרים, האם אסרו גם מערוכים שזזים בידית.
אתה כותב את זה במוחלט? יש לך כבר תשובות על השאלות הנ"ל?
חייל של הרבי אמר:לא הבנתי על איזה שאלות עליי לענות.עפר ואפר אמר:חייל של הרבי אמר:אנא מכם פתחו אשכול שמיועד לברר את עצם האיסור/היתר/הידור באכילת מצת מכונה.
כאן דנים לשיטת האוסרים, האם אסרו גם מערוכים שזזים בידית.
אתה כותב את זה במוחלט? יש לך כבר תשובות על השאלות הנ"ל?
פתחתי אשכול שנועד לברר האם הנוהגים איסור במצת מכונה, יכולים לאכול מצה שרודדה במערוכים של ידית מסובבת.
פתאום קמו כמה ניקים והתחילו עם סברות שזה בסדר כי בכלל אין שום בעיה במצת מכונה, ולעניין מצת מצווה מספיק כח גברא ויש כאן.
והטיעונים האלה אין להם שום קשר לאשכול. מדברים כאן למאן דאמר שצריך מצת יד, גם בחוה"מ פסח ולא רק בגלל מצת מצוה. ומדברים כאן לשיטת אלה שאסרו את מצות המכונה הראשונות שהיו בכח גברא (ואולי רק 'כח כחו' וזה כבר נושא לדון בו כאן) אלא שאסרו משום שזה מכונה סו"ס.
בקיצור מתווכחים מה נקרא מכונה ומה לא, למה אסרו בכלל מכונה והאם הטעם יאסור גם כאן.
אבל אי אפשר לערב בדיון את הסברא שאין שום בעיה במכונה