לומד מכל אדם
משתמש ותיק
עי' משנ"ב רכ"ג שכ' דצריך לברך בפעם ראשונה שרואה אותה כמו מי שלא ראה חבירו 30 יום,
ובנצי"ב כ' דלכאו' צ' לברך דלא גרע ממי שקנה עבד או שפחה לשמשו, וה"נ מעשה ידיה שלו,
ובאמת תמוה למה לא נהגו לברך כמו כל שמועה טובה שנפסק בשו"ע רכ"ב דמברך שהחיינו ואם יש בה טובה לו ולאחרים מברך הטוב והמטיב, ובפרט מחמת הטעמים הנ"ל שכ' המשנ"ב והנצי"ב.
ועוד צ"ע למה לא יברך הטוב והמטיב כמו בילדה זכר דמבואר בגמ' דמברך הטוב והמטיב כיון שיש בזה טובה גם לאשתו, ובמשנ"ב כתב דאף אם הוא רוצה שתולד בת כדי לקיים פו"ר מ"מ אשתו שאינה מצווה בפו"ר אולי רוצה זכר, ולכך אין לברך הטוב והמטיב, וזה צ"ע דסו"ס למה לא יברך על עצם הלידה, שבודאי אינה פחותה מכל שמועה טובה, ואף אם זכר עדיף מ"מ בודאי יש כאן טובה שזכה לפרי בטן. ובפרט לדעת הסוברים דבת עדיפא מבן (ראה ב"ב טז: וקמא:).
(אני יודע שיש שנוהגים לברך אך מ"מ לא נתפרסם כחיוב אצל כל כלל ישראל, וצ"ע)
ובנצי"ב כ' דלכאו' צ' לברך דלא גרע ממי שקנה עבד או שפחה לשמשו, וה"נ מעשה ידיה שלו,
ובאמת תמוה למה לא נהגו לברך כמו כל שמועה טובה שנפסק בשו"ע רכ"ב דמברך שהחיינו ואם יש בה טובה לו ולאחרים מברך הטוב והמטיב, ובפרט מחמת הטעמים הנ"ל שכ' המשנ"ב והנצי"ב.
ועוד צ"ע למה לא יברך הטוב והמטיב כמו בילדה זכר דמבואר בגמ' דמברך הטוב והמטיב כיון שיש בזה טובה גם לאשתו, ובמשנ"ב כתב דאף אם הוא רוצה שתולד בת כדי לקיים פו"ר מ"מ אשתו שאינה מצווה בפו"ר אולי רוצה זכר, ולכך אין לברך הטוב והמטיב, וזה צ"ע דסו"ס למה לא יברך על עצם הלידה, שבודאי אינה פחותה מכל שמועה טובה, ואף אם זכר עדיף מ"מ בודאי יש כאן טובה שזכה לפרי בטן. ובפרט לדעת הסוברים דבת עדיפא מבן (ראה ב"ב טז: וקמא:).
(אני יודע שיש שנוהגים לברך אך מ"מ לא נתפרסם כחיוב אצל כל כלל ישראל, וצ"ע)