ביקור גבר אצל רופאה

ששמואל

משתמש ותיק
ודאי שיש טעם לפגם.
אבל מאוד משנה האם מדובר בטיפול הכולל מגע, חשיפה וכדו'.
וכן אם לא לבושה בצניעות תליא אי איכא דרכא אחרינא.
חוץ מהנ"ל צריך להיזהר כיום בכה"ג מהפתיחות שלהם בשונה מפעם שרופא היה איש נכבד והיה מדבר בגאוה ובהתנשאות היוצרת מרחק, היום בכיף הרופאה יכולה להגיד לך "היי @ששמואל , מה שלומך" ולצחוק ולדבר כחברים.

אמנם מעיקר הדין, היכא דליכא ייחוד וליכא דרכא אחרינא לכאורה מותר.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
חוץ מהנ"ל צריך להיזהר כיום בכה"ג מהפתיחות שלהם בשונה מפעם שרופא היה איש נכבד והיה מדבר בגאוה ובהתנשאות היוצרת מרחק, היום בכיף הרופאה יכולה להגיד לך "היי @ששמואל , מה שלומך" ולצחוק ולדבר כחברים.
ב"ה, נראה במוחש, שנשות ישראל - אף אלה שאינן שומרות מצוות לצערינו - מכבדות את כללי הנימוס החרדיים שבין איש לאישה, כאשר הן רואות שהגבר לבוש כחרדי (ובתנאי שהחרדי לא מנסה להאהיב עליה את החרדים ביתר שאת, ואכמ"ל).

כמובן שתמיד טוב ללכת לרופא גבר. ואם נצרכים ללכת לרופאה, זה מאוד מקל (גם בתחושה ומסתמא גם בהלכה) לבוא יחד עם האישה אל הרופאה.
 
 

ששמואל

משתמש ותיק
חייל של הרבי אמר:
ששמואל אמר:
חוץ מהנ"ל צריך להיזהר כיום בכה"ג מהפתיחות שלהם בשונה מפעם שרופא היה איש נכבד והיה מדבר בגאוה ובהתנשאות היוצרת מרחק, היום בכיף הרופאה יכולה להגיד לך "היי @ששמואל , מה שלומך" ולצחוק ולדבר כחברים.
ב"ה, נראה במוחש, שנשות ישראל - אף אלה שאינן שומרות מצוות לצערינו - מכבדות את כללי הנימוס החרדיים שבין איש לאישה, כאשר הן רואות שהגבר לבוש כחרדי (ובתנאי שהחרדי לא מנסה להאהיב עליה את החרדים ביתר שאת, ואכמ"ל).
צר לי לאכזב אותך, לא פעם ולא פעמיים שנזקקתי לאנשי מקצוע, וענתה אשה, בשלב מסויים העברתי את השיחה לנוו"ב, שתתחבר איתה.
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
חייל של הרבי אמר:
ששמואל אמר:
חוץ מהנ"ל צריך להיזהר כיום בכה"ג מהפתיחות שלהם בשונה מפעם שרופא היה איש נכבד והיה מדבר בגאוה ובהתנשאות היוצרת מרחק, היום בכיף הרופאה יכולה להגיד לך "היי @ששמואל , מה שלומך" ולצחוק ולדבר כחברים.
ב"ה, נראה במוחש, שנשות ישראל - אף אלה שאינן שומרות מצוות לצערינו - מכבדות את כללי הנימוס החרדיים שבין איש לאישה, כאשר הן רואות שהגבר לבוש כחרדי (ובתנאי שהחרדי לא מנסה להאהיב עליה את החרדים ביתר שאת, ואכמ"ל).
צר לי לאכזב אותך, לא פעם ולא פעמיים שנזקקתי לאנשי מקצוע, וענתה אשה, בשלב מסויים העברתי את השיחה לנוו"ב, שתתחבר איתה.

אם כוונתך לטלפון, אז אני מסכים ומזדהה. אבל במצבי פא"פ, ניסיוני הוא שהנשים מתנהגות במקצועיות, מתוך כבוד למגבעת ולזקן שלי (ובעיקר זה תלוי איך ניגשים אליהן מלכתחילה)
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
מנסיוני, @ששמואל צודק אם אתה חרדי שבא לרופאה באיזור חילוני, והיא פשוט מתנהגת איתך איך שהיא מתנהגת עם כל הגברים החילונים שבאים אליה,ו@חייל של הרבי צודק באיזור חרדי, ששם הרופאה כך רגילה לנהוג בצורה מרוחקת עם חרדים.
היוצאות מן הכלל הן שני המצבים הקיצוניים, או הרופאה הקשישה שמכירה אותך כשהיית ילדון, וגם כשתבוא עם הבן שלך היא תתייחס אליך כמו הנכד שלה, אבל היות והיא כבר קשישה, זה כבר משהו שלא נראה מגונה כ"כ. או להיפך, שאם היא רופאה צעירה ביותר וממש לא צנועה, צריך לדעתי להימנע בכל מצב (זכורני שבגלל זה בבחרותי הייתי צריך להרחיק עד לעיר אחרת כדי ללכת לרופא גבר בדווקא באותו מקצוע, כי בעירי הייתה רק רופאה צעירה במקצוע זה).
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
נתן הבבלי אמר:
האם יש מניעה, במקום שקצת קשה אחרת.

לכאו' היסוד העיקרי בזה, שאם עושה מתוך הכרח וחוסר ברירה, אין זה "היתר" של שעת-הדחק, אלא זה מקבל הגדרה אחרת, דאי לאו הכי איך יתקיים הדין בשו"ע (אבהע"ז סי' כ"א ס"א) להתרחק מן הנשים מאוד מאוד.

וגם זה עדיין תלוי במה שהוא אדם. ובודאי שרוב בני אדם עלולים מאוד למכשול. אמנם גם לגשת לפקידה בבנק שלבושה "מעט" שלא בצניעות, עלול מאוד למכשול. ה' ירחם על פליטת עמו ישראל.

ומאידך גיסא כשמוכרח לזה חייב לעשות הכל ב"קור רוח" (וחייבים לחנך את הצעירים לזה, בדרך-חכמה), וללא זה קשה מאוד להישמר ממכשול.
ואשרי מי שיכול (במצב מוכרח)לשמור עצמו ע"י שמהרהר באיזו קושיא וכדו'.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
השאלה די סתומה - האם חד פעמי או רופאה קבועה? האם כולל מגע? ומה הדין ברופאת שיניים?
האם המעמד גורם להרהור - הן מצד תחושת ה''לא מתאים'' שנכרך בו, או מצד עצמו שאינה מתנהגת כהוגן.

לפני שנים שמעתי בשיעור שובבי''ם [ואין תח''י כעת הדפים] שלספרדים ודאי חמור יותר ללכת לרופאה כיון שס''ל שאף מגע שאינו של חיבה הוא בחשש דאורייתא.

עכ''פ ודאי שעדיף להמנע, ואם צריך יש לקחת את הוראת הרבנים לסטרא דנוקבא שילכו עם הבני זוג, וכן כאן. ומה טוב לעשות שאלת חכם, ולא רק שאלת חו''ר הפורום.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בדידי הוה עובדא:
פעם נצטרכתי לטיפול מסויים בעיניים. ביררתי אצל הרב פירר ואמר לי שיש רופאת עיניים מומחית גדולה בנושא הספציפי הזה.
שאלתי את מרן שה"ת הגרח"ק שליט"א אם להעדיף רופא פחות מומחה, או רופאה מומחית יותר.
והשיב לי "אם הרב פירר אומר ללכת לרופאה אז תלך".
אמרתי - שהרב פירר לא אמר שאני צריך בדווקא ללכת אליה, אלא שהיא הכי מומחית בדבר זה.
אמר לי מרן הגרח"ק שליט"א "תלך אליה עם אשתך".

שאלתי "ואם אשתי לא יכולה לבא אתי?"
ענה מרן שה"ת שליט"א "אז אין ברירה - אבל תיזהר שלא יהיה יחוד".
 

נתן הבבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
פיילוט 0.4 אמר:
השאלה די סתומה - האם חד פעמי או רופאה קבועה? האם כולל מגע? ומה הדין ברופאת שיניים?
האם המעמד גורם להרהור - הן מצד תחושת ה''לא מתאים'' שנכרך בו, או מצד עצמו שאינה מתנהגת כהוגן.

לפני שנים שמעתי בשיעור שובבי''ם [ואין תח''י כעת הדפים] שלספרדים ודאי חמור יותר ללכת לרופאה כיון שס''ל שאף מגע שאינו של חיבה הוא בחשש דאורייתא.

עכ''פ ודאי שעדיף להמנע, ואם צריך יש לקחת את הוראת הרבנים לסטרא דנוקבא שילכו עם הבני זוג, וכן כאן. ומה טוב לעשות שאלת חכם, ולא רק שאלת חו''ר הפורום.

לא כ"כ ח"פ
לא כולל מגע
כולל חשיפה
לכאו' אין הירהור
 
פיילוט 0.4 אמר:
השאלה די סתומה - האם חד פעמי או רופאה קבועה? האם כולל מגע? ומה הדין ברופאת שיניים?
האם המעמד גורם להרהור - הן מצד תחושת ה''לא מתאים'' שנכרך בו, או מצד עצמו שאינה מתנהגת כהוגן.

לפני שנים שמעתי בשיעור שובבי''ם [ואין תח''י כעת הדפים] שלספרדים ודאי חמור יותר ללכת לרופאה כיון שס''ל שאף מגע שאינו של חיבה הוא בחשש דאורייתא.

עכ''פ ודאי שעדיף להמנע, ואם צריך יש לקחת את הוראת הרבנים לסטרא דנוקבא שילכו עם הבני זוג, וכן כאן. ומה טוב לעשות שאלת חכם, ולא רק שאלת חו''ר הפורום.
מצטרף.
לפעמים כשחוששים לברך 'המפיל' שמא לא יירדם ותהא הברכה לבטלה, לא נרדמים מהלחץ...

אני מדבר במידה ואין הכרח אחר. הולכים, עוברים את הטיפול, וגמרנו. לבחוש 'כן הרהור לא הרהור' רק יזיק. וע''ז אמרה אותה אשת אדמו''ר לחסיד ששאל מתיי הרבי חוזר: במקום להסתכל על הרצפה ולחשוב עליי, תסתכל עליי ותחשוב על הרצפה.

במחשבה שנייה אוליי תגרום תגובתי למעשה הידוע עם המלך והיהודי האלכימאי, ובכל זאת...
 
 

עדין

משתמש ותיק
במבי אמר:
על החזון איש מסופר שלא נמנע מלקבל זריקה מאחות
וכן ראינו בקורונה שפרסמו תמונות של מתחסנים שהיה גם רבנים שהתחסנו אצל נשים. [אולם בפשטות שאני שהיה שעת הדחק].
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אין לדמות זריקות, שעושים במהירות עם כפפות, והולכים הלאה, לביקור אצל רופאה. בביקור רופא צריכים לדבר על המצב, הן לצורך אבחון והן להסביר האבחון ודרכי טיפול. אם מגבילים את זה להצורך בלבד אולי אין שום חשש. אבל יש חשש שיהיה מעבר להצורך רפואי. וזה מזמין בעיות.
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
אחר פטירתו של הגרש"י בורנשטיין, סיפרה אשתו הרבנית תחי' שבכל שנותיה עמו לא ראתה אותו כועס, מלבד פעם אחת, וכך היה המעשה:
הגרש"י הוצרך לעבור טיפול כל שהוא, ולא היתה ברירה אלא לעשות זאת אצל רופאה, ואכן הוא נכנס לרופאה יחד עם רעייתו, ולקראת הטיפול הורתה לה הרופאה שעליה לצאת מן החדר [עקב קרינה ממכשיר הרנטרגן]. כשמוע כן הגרש"י, הורה בתוקף שאם היא יוצאת - גם הוא יוצא, אך הרופאה נותרה בשלה כי ההנחיות הן שאסור לאדם זר לשהות בחדר. כעס הגרש"י וזעק: האם אתם רוצים להכשילני באיסור ייחוד?! וראתה הרופאה שזה ממש בנפשו, והתירה לרעייתו להישאר שם.
וכידוע מידת קדושתו של הגרש"י היתה מן המופלאות, וסיפורים רבים תחת ידי בעניינים אלו. והנה דוגמא כיצד למרות שהיה נינוח מאוד באופן כללי - הדבר הזה הוציא אותו משלוותו.
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
חמותי שתחי' עבדה במכון ידוע בבדיקות רפואיות בעינים. פ''א בא לשם לבדיקה מרן הגראי''ל [מדובר על לפני למעלה מחצי יובל] ונבדק אצלה. אחרי תקופה יצאה לחופשת לידה, באחד הימים בחופשה באה לבקר את חברותיה במקום העבודה, ובדיוק כשהיא שם - כשהיא לא אמורה להיות שם - הגיע שוב מרן הגראי''ל לבדיקה, ובקשתו בפיו - להבדק אצל החרדית ההיא. ומשמיא קא זכו ליה שנזדמנה במיוחד בשבילו.
על הדרך יש להוכיח וכו'.
 

במבי

משתמש ותיק
יש קצת ראיה מהגמ'' בב"מ כותבת שלאומן מותר להרביע את הבהמה כמכחול בשפורפרת ולא חיישינן לפריצותא (להרהור) מכיוון שבאומנותיה טריד (דף צא.)

ולכאורה הה"נ הכא, וכן מביא ערוך השולחן ראיה לעניין אחר מהגמ' הנ"ל וכך לשונו:
ודע שראיתי מי שכתב דמי שפרנסתו מכלי זמר, אם הוא אבל מותר לו לנגן בתוך שנתו לאביו ואמו, ובתוך שלושים לשאר קרוביו, כדי שלא יפסיד פרנסתו (באר היטב). ובוודאי כן הוא, דאצלו לא שייך שמחה, דבפרנסתו הוא עוסק. (וראיה מבבא מציעא צא א מין במינו מותר להכניס וכו' בעבידתיה טריד, עיין שם.) יורה דעה שצ״א י״ד


וכן ידוע שמבחינת החוק ישנם עונשים חמורים מאד על הטרדות בענייני צניעות בין הרופא למטופל והרופא חושש לאיבוד פרנסתו, ולמנוע מצבים מסוכנים בביקור קטינים אצל רופא, החוק קובע:

רצוי שלא לבצע בדיקה או טיפול רפואי בקטין עד גיל 14 ללא נוכחות של הורהו או מבוגר מלווה אחר מטעמו במרפאה.
בכל מקרה, למעט במצב חירום רפואי (לפי הגדרתו בחוק זכויות החולה), לא תבוצע בקטין מתחת לגיל 14 בדיקה החודרת לצנעת הפרט או בדיקה פולשנית, ללא נוכחות הורה או מלווה בוגר מטעמו של ההורה.
במצב חירום, בהעדר מלווה, ניתן לבצע בדיקה בנוכחות איש צוות רפואי נוסף, רצוי שיהיה בן מינו של הקטין.
צריך להתחשב, ככל האפשר, ברצון של הקטין לגבי מי יהיה נוכח בבדיקה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עדין אמר:
במבי אמר:
על החזון איש מסופר שלא נמנע מלקבל זריקה מאחות
וכן ראינו בקורונה שפרסמו תמונות של מתחסנים שהיה גם רבנים שהתחסנו אצל נשים. [אולם בפשטות שאני שהיה שעת הדחק].
שמעתי מא' מתלמידי קלעצק שכאשר הגרא"מ שך למד בקלעצק אשתו שלמדה רפואה שמשה כאחות ונתנה זריקות להרבה בני תורה.
 
 
ב. גפנר אמר:
אחר פטירתו של הגרש"י בורנשטיין, סיפרה אשתו הרבנית תחי' שבכל שנותיה עמו לא ראתה אותו כועס, מלבד פעם אחת, וכך היה המעשה:
הגרש"י הוצרך לעבור טיפול כל שהוא, ולא היתה ברירה אלא לעשות זאת אצל רופאה, ואכן הוא נכנס לרופאה יחד עם רעייתו, ולקראת הטיפול הורתה לה הרופאה שעליה לצאת מן החדר [עקב קרינה ממכשיר הרנטרגן]. כשמוע כן הגרש"י, הורה בתוקף שאם היא יוצאת - גם הוא יוצא, אך הרופאה נותרה בשלה כי ההנחיות הן שאסור לאדם זר לשהות בחדר. כעס הגרש"י וזעק: האם אתם רוצים להכשילני באיסור ייחוד?! וראתה הרופאה שזה ממש בנפשו, והתירה לרעייתו להישאר שם.
וכידוע מידת קדושתו של הגרש"י היתה מן המופלאות, וסיפורים רבים תחת ידי בעניינים אלו. והנה דוגמא כיצד למרות שהיה נינוח מאוד באופן כללי - הדבר הזה הוציא אותו משלוותו.

במקום ייחוד אין שאלה שאסור
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
ב. גפנר אמר:
אחר פטירתו של הגרש"י בורנשטיין, סיפרה אשתו הרבנית תחי' שבכל שנותיה עמו לא ראתה אותו כועס, מלבד פעם אחת, וכך היה המעשה:
הגרש"י הוצרך לעבור טיפול כל שהוא, ולא היתה ברירה אלא לעשות זאת אצל רופאה, ואכן הוא נכנס לרופאה יחד עם רעייתו, ולקראת הטיפול הורתה לה הרופאה שעליה לצאת מן החדר [עקב קרינה ממכשיר הרנטרגן]. כשמוע כן הגרש"י, הורה בתוקף שאם היא יוצאת - גם הוא יוצא, אך הרופאה נותרה בשלה כי ההנחיות הן שאסור לאדם זר לשהות בחדר. כעס הגרש"י וזעק: האם אתם רוצים להכשילני באיסור ייחוד?! וראתה הרופאה שזה ממש בנפשו, והתירה לרעייתו להישאר שם.
וכידוע מידת קדושתו של הגרש"י היתה מן המופלאות, וסיפורים רבים תחת ידי בעניינים אלו. והנה דוגמא כיצד למרות שהיה נינוח מאוד באופן כללי - הדבר הזה הוציא אותו משלוותו.
  
זהירות מאיסור יחוד בחדרי רנטגן
נתבקשנו לעורר על מכשול חמור באיסור יחוד, בשעת צילום ונטגן או CT וכדומה. מאחר ולפי הוראת משרד הבריאות, דלתותיהם של חדרי הרנטגן נסגרות (על ידי קפיץ) וננעלות מאליהן, ושמענו ממרנן הגרי״ש אלישיב שליט״א הגר־ש הלוי וואזנר שליט״א והגר״נ קוליץ שליט״א שהדבר פשוט שיש בזה איסור יחוד, ועל כן כשאין הדבר מתאפשר שטכנאית תבצע את הצילום עבור אשה, וטכנאי עבור איש, יש להכנס לצילום בלווי 'שומר' המועיל להציל מאיסור יחוד.

אף באופן שישנה דלת נוספת לצוות (שהיא אינה נעולה על פי רוב). דעתם של מרנן שליט״א שלא מועיל דבר זה להנצל מאיסור יחוד, מאחר וידוע שאינם נכנסים שם כלל מפני סכנת הקרינה, וצותי הרפואה מקפידים על כך ביותר, מפני היותם חשופים לסכנה זו דבר יום כיומו. (אמנם ישנם מקומות רבים שישנה אפשרות לצוות להכנס בלא סכנה, והם אכן נכנסים, שאז, בזמנים בהם נמצא במקום צוות המציל מאיסור יחוד, העשוי להכנס, ואכן נכנס, כפי שנמצא בהרבה מבתי החולים, אין בזה איסור יחוד על פי רוב, ובזה הפרטים רבים ושונים ממרפאה למרפאה, ובין המשמרות שבאותה מרפאה עצמה, ולא ניתן להאריך יותר במסגרת זו).

 

שראל רוזנברג
אב"ד בבי"ד
דמרן הגר"נ קרליץ
ורב שכונת רמת דוד
צבי אברהם וויל
מחבר ספר
פתח הבית - יחוד
חגי אלישיב נאה
מחבר ספר
שער הייחוד

 
 
חלק עליון תַחתִית