מרן הגר"ח גריינמן זיע"א

שמח בחור

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
סיפור קטן (ודי אופייני) ששמעתי בימים האחרונים - ת"ח א' (שמו ידוע לי) פתח ישיבה ועמד בראשה כמה שנים. בשלב מסויים א' מהר"מים 'הרים ראש' וכו' וכו' ובסופו של דבר השתלט על הישיבה. לבד מהפסד הישיבה היה כאן גם הפסד כספי כבד. הר"י ראה שאין לו תקוה להציל את כספו העשוק אם לא ע"י ערכאות, וכן עשה, הגיש תביעה בערכאות. וכמובן שכרוך בזה חילול השם ומחלוקת וכו', אך מה יש לו לעשות.

מרן הגר"ח שמע מזה, והזמין את הר"י אליו [אף שלא הכירו קודם לכן], (הר"י אמר שהוא רוצה לבא עם אשתו, שהיתה עמוק בענינים, ואכן הוזמנו שניהם), שאל הגר"ח את הר"י על איזה סכום מדובר, וכשנקב הסכום [כמה מאות אלפי דולרים] א"ל אני אתן לך את הכסף, ואתה תמשוך את התביעה, ותפנה לדרכך. וכן הוה.
סיפרה זאת הרבנית אלמנת אותו ר"י בשבעה על מרן זללה"ה, באמרה שאע"ג שהזהיר שא"א לא ידע מזה, כנראה עכשיו כבר אפשר לספר.


ומענין לענין באותו ענין - מרגלא בפומי' בשם רבו הגדול: על מי נאמרו כל הדברים הקשים בחז"ל בגנות המחלוקת, אטו ס"ד שעל הצד שאין הצדק עמו?
(נאה דורש ונאה מקיים)
האם אתה מכיר את הסיפור ממקור מוסמך?
כי אני שמעתי את הסיפור קצת אחרת, ואני לא יודע איזה גירסה נכונה.​
 
וזה אינו אלא צד א' מהמוני הצדדים הנוראים שחסרנו, בתורה ביראה בחכמה ובהטבה. מרוב עוונינו אבדנום - נאספו מנו בחטאינו.​
 

שמח בחור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
האם באמת עמדו לרשותו סכומים כאלו שיכל להרשות לעצמו להוציא מאות אלפי דולרים למטרה אחת כזו?
על פי המסופר, בצעירותו היה עני מרוד, אך בהמשך חייו, היה לו כסף.
(אימרה שמיוחסת אליו, שבניו מתקופת העוני עולים עשרת מונים על בניו שבתקופת העושר.)
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
שמח בחור אמר:
אמונת אומן אמר:
האם באמת עמדו לרשותו סכומים כאלו שיכל להרשות לעצמו להוציא מאות אלפי דולרים למטרה אחת כזו?
על פי המסופר, בצעירותו היה עני מרוד, אך בהמשך חייו, היה לו כסף.
(אימרה שמיוחסת אליו, שבניו מתקופת העוני עולים עשרת מונים על בניו שבתקופת העושר.)
מהיכן הגיע לו פתאום הכסף?
מעניין שדוקא שני בניו ממשיכי דרכו, הם השביעי והשמיני, מתוך 12. זה היה עדיין בתקופת העוני?
 
 

אמונת אומן

משתמש ותיק
שמח בחור אמר:
אמונת אומן אמר:
האם באמת עמדו לרשותו סכומים כאלו שיכל להרשות לעצמו להוציא מאות אלפי דולרים למטרה אחת כזו?
על פי המסופר, בצעירותו היה עני מרוד, אך בהמשך חייו, היה לו כסף.
(אימרה שמיוחסת אליו, שבניו מתקופת העוני עולים עשרת מונים על בניו שבתקופת העושר.)


עדיין יש הבדל בין הגדרת 'היה לו כסף', 
לבין האפשרות להוציא מאות אלפי דולרים על ענין חשוב אחד. 
אני משער שהוא נתקלת בעוד כמה מצוות שאפשר לעשות בסכומים כאלה... 
 
 

שמח בחור

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
עדיין יש הבדל בין הגדרת 'היה לו כסף', 
לבין האפשרות להוציא מאות אלפי דולרים על ענין חשוב אחד. 
אני משער שהוא נתקלת בעוד כמה מצוות שאפשר לעשות בסכומים כאלה...
אכן.
וכפי שציינתי, אני שמעתי את הסיפור בגירסה אחרת מעט, אך היות ואני לא שמעתי ממקור מוסמך אני מחכה עד שיבוא מישהו שיודע ויאשר\יכחיש את הסיפור.
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
תלמיד נאמן אמר:
אבי חי אמר:
כמדו' שכו"ע מתירים לילך לערכאות בשאינו ציית דינא

לענין חילול השם ומחלוקת, בפשטות צודק מר שאדם חייב לוותר על ממונו במקום שעלול להגרם חלול השם [וכן מחלוקת, וצ"ע מה הגבול], אך איני בטוח שזה חיוב גמור מדינא. וצריך בירור.
עכ"פ אותו ת"ח נהג כפי שנהג. ולאסוננו הוא לא היחיד בדור בזה.

יש"כ על ההדגשה
אם אי אפשר עפ"י התורה לשבר מלתעות רשע, זהו חילול השם נורא, ולכן מותר עפ"י רשות מבי"ד לתבוע בערכאות
איני חושב שיהיה בי"ד שיתירו לפנות לערכאות כדי למנוע החילול השם שאתה מדבר עליו..

מה כ"כ רחוק בזה?
ומ"מ אני לא כתבתי דבר כזה, ההיתר מצד הבי"ד הוא כדי למנוע גזל שבמצב כזה בי"ד מתיר ללכת לערכאות. אלא שטענו שבאופן זה הוי חילול השם ועל זה כתבתי שאדרבה מונעים חילול השם יותר גדול. (וכמובן צריך לדון בכל מקרה לגופו, ולא כל אחד יכול להכריע בשאלה כזו).
 

אבי חי

משתמש ותיק
שמח בחור אמר:
האם אתה מכיר את הסיפור ממקור מוסמך?
כי אני שמעתי את הסיפור קצת אחרת, ואני לא יודע איזה גירסה נכונה.

הסיפור אינו ממקור מוסמך. שמעתי אותו מאדם נאמן, אבל אין לי מושג כמה כלים הסיפור עבר בדרך. לכן מאד יתכן שהפרטים לא מדוייקים (אך מסרתי מה ששמעתי).

אשמח לשמוע את הגרסה האחרת.
 

אבי חי

משתמש ותיק
אמונת אומן אמר:
האם באמת עמדו לרשותו סכומים כאלו שיכל להרשות לעצמו להוציא מאות אלפי דולרים למטרה אחת כזו?
גם אני תמהתי. ויתכן שהסכום מופרז מעט, עמ"ש לעיל.

אך אינו מופקע כלל, ובפרט אם נאמר שלא היה זה מכספו הפרטי אלא מכספי צדקה וכדו' שנמסרו לשיקול דעתו, או שהתחייב להשיג מנדיבים, וכדו'.
עיקר הנקודה לענ"ד זה האכפתיות והיזמה, וכמובן החרדה למניעת מחלוקת וחילול השם.
 

איש האשכולות

משתמש ותיק
תולעת ספרים אמר:
אגב, שמעתי שבני משפחתו אינם מוכנים שיוציאו אודותיו ספר תולדות, בתואנה שספרים כאלו יוצאים לא מדוייקים, וזה בניגוד לרצונו.
שמעתי גם שסופר אחד [הרב י. ב. פ.] רצה לכתוב עליו ספר, והתחננו אליו שלא יוציא.
ומצד שני, חבל שהדור כולו יפסיד חלון הצצה לדמות נדירה ומיוחדת כזו של אדם גדול בענקים. ואפשר לתת גם למישהו מ'בפנים' שיכתוב, כי אחרת פשוט חבל!
גם ה'ישורון' רוצה להוציא משהו לזכרו אחר הפטירה, והמשפחה התנגדה לכך.
וכמדומני שזה לא ספציפי משום אי ​​דיוקים, רק משום שהם לא אוהבים פרסום וכו',
 

אלמוני

משתמש ותיק
שמעתי מנכדו, שפעם הי' אצלו בלילה והתעורר באמצע הלילה מקול דפיקות על הקיר, נתברר שהגרח"ש זצ"ל ישב בבית הכסא וכדי שלא יחשוב בלימוד דפק על הקיר.
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
איש האשכולות אמר:
תולעת ספרים אמר:
אגב, שמעתי שבני משפחתו אינם מוכנים שיוציאו אודותיו ספר תולדות, בתואנה שספרים כאלו יוצאים לא מדוייקים, וזה בניגוד לרצונו.
שמעתי גם שסופר אחד [הרב י. ב. פ.] רצה לכתוב עליו ספר, והתחננו אליו שלא יוציא.
ומצד שני, חבל שהדור כולו יפסיד חלון הצצה לדמות נדירה ומיוחדת כזו של אדם גדול בענקים. ואפשר לתת גם למישהו מ'בפנים' שיכתוב, כי אחרת פשוט חבל!
גם ה'ישורון' רוצה להוציא משהו לזכרו אחר הפטירה, והמשפחה התנגדה לכך.
וכמדומני שזה לא ספציפי משום אי ​​דיוקים, רק משום שהם לא אוהבים פרסום וכו',
אאל"ט זה צוואה מפורשת (אבל גם בלי זה הם יודעים טוב מאוד מה דעתו על כגון דא)
 
 

biden

משתמש חדש
עובדה מפליאה
סיפר הרב עמית (ר''י קרית מלאכי),
בתחילת דרכו של ארגון ערכים (שהגר''ח הקים) באו מנהלי הארגון בשאלה (כמדומה הרב וליס) על סמינר שנערך בחג הפסח במלון, ואזלו החדרים, ורבים המבקשים להיכנס, מה לעשות? ענה הרב לא שייך לא לקבל מישהו תביא אוהלים,
אמר לו שאין לו מספיק מצות לכולם, השיב הרב: "תקנה להם לחם"!
(אגב ידוע שהיתה בזה מחלוקת בינו לרב ש''ך, שעבר הניהול של הארגון לידיו של הרב ש''ך הורה לעשות את כל הסמינרים בהפרדה מלאה ואף אם יפסידו ע''י זה אנשים מ''מ אין אפשרות להחזיר בתשובה ע''י חטא. הגר''ח גריינימן כנראה אחז שהצלת נפשות היא ואין לחוש לכגון דא)
 

ישראל הכהן

משתמש ותיק
הסיפור עם ראש הישיבה נשמע מאד אופייני.
גם הגר"ח עצמו בתקופה הקשה והנוראה ביותר שעבר, [כשהעיז להביע תמיכה בשומר תומ"צ לראשות העיר בב"ב]
הוצע לו כל מיני הצעות ואכמ"ל וסירב.
היה כבר קונטרס מודפס בהמון עותקים, ומושקע ביותר שעמלו עליו גדולי התחי"ם בבני ברק תלמידי החזו"א כדי לבאר את דרכו,
אבל כשנודע לו על כך, אמר שמעדיף לשתוק, ושילם את עלות כל החוברות בכדי שיגנז.
זה המופת הכי גדול,
בעוד אחרים פורשים ומקימים עיתון וכו' בקול רעש גדול, ומי שיודע מה היה מצבו הציבורי אז, יודע שהיה בכוחו ליזום דברים כאילו ואחרים.

בנוסף יש לציין את אירגוני הקירוב כגון ערכים וכדומה שהוא היוזם שלהם, גם כתב מכתב שבגלל גדול המחטיאו עדיף הרבה יותר לתרום להם מלתרום לצדקה, כי פיקו"נ ברוחניות יותר חמור!

והמהפכה של יהדות ספרד שהוא החל בה, שאז היה רק פורת יוסף והוא פתח להם הרבה מתיבתות ומוסדות כידוע, לכן הספרדים ערכו אז הספד גדול בבני ברק, עם זקני רבני עדתם בב"ב ועם אריה דרעי שהאריכו בכל זה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
 
biden אמר:
עובדה מפליאה
סיפר הרב עמית (ר''י קרית מלאכי),
בתחילת דרכו של ארגון ערכים (שהגר''ח הקים) באו מנהלי הארגון בשאלה (כמדומה הרב וליס) על סמינר שנערך בחג הפסח במלון, ואזלו החדרים, ורבים המבקשים להיכנס, מה לעשות? ענה הרב לא שייך לא לקבל מישהו תביא אוהלים,
אמר לו שאין לו מספיק מצות לכולם, השיב הרב: "תקנה להם לחם"!
(אגב ידוע שהיתה בזה מחלוקת בינו לרב ש''ך, שעבר הניהול של הארגון לידיו של הרב ש''ך הורה לעשות את כל הסמינרים בהפרדה מלאה ואף אם יפסידו ע''י זה אנשים מ''מ אין אפשרות להחזיר בתשובה ע''י חטא. הגר''ח גריינימן כנראה אחז שהצלת נפשות היא ואין לחוש לכגון דא)
 
שיתא אלפי אמר:
מכיוון שהייתי בשעת מעשה אוכל להעיד שזה היה בשנות המ' (בערך במט'), והיה קושי להשיג מצות נורמליות לסמינר
אינני זוכר אם הקושי היה להשיג מצות בד''ץ לצוות או אפילו משהו פשוט למשתתפים
וכמו כל דבר באו לר' חיים ואמרו לו שלא יודעים מה לעשות
והכוונה הייתה משהו כמו שאולי לדחות את הסמינר לשבועות, או במקום לעשות למאה איש לעשות לחמישים איש
ור' חיים אמר: "יאכלו פיתות"
והיה ברור שאחרי תשובה כזו ישיגו מצות...
אבל עיקר התשובה הייתה כמובן על יסודות ההלכה שמותר לחלל שבת כדי להציל יהודי שנלקח לשמד (שהוא לא מזיד) - רמ''א בהלכות שבת.
ולגבי גוף ההלכה מתי אומרים חטא כדי שיזכה חברך כבר האריכו שם באחרונים עיי''ש
ועכ''פ המשמעות הייתה ברורה שדין הצלת יהודי מכפירה הוא דין פיקוח נפש כמו מד''א, וכך הוא היה מורה גם בענינים גשמיים של הפסד ממון וצער הגוף והנפש, ושאר סכנות מהחוק ומהנושים, שאין דבר העומד בפני פיקוח נפש, ושעלינו לשנן לעצמינו כל הזמן שזה בדיוק כמו הרב ויסמנדל שמוריד יהודים מהרכבות שנוסעות ב''מ למחנה אושויץ.
וכך היה כמובן נוהג גם בגופו וממונו.
 
אברך אמר:
אבי חי אמר:
למי שצריך מקור כתוב לדברי רבינו @שיתא אלפי, ימצאהו בס' מילי דהספידא ח"א עמ' קסז.

נמצא באוצה"ח.
מילי דהספידא קסז.jpg
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
מעניין אותי אם לגריינמנים יש איזה קובץ או עלון פנימי ואיך הם נותנים במה לדבריהם, לפי זכרוני בזמן החזו"א יצאו קובצים מתלמידיו בעניני שביעית
 

אין חכמה

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
בעוד אחרים פורשים ומקימים עיתון וכו' בקול רעש גדול, ומי שיודע מה היה מצבו הציבורי אז, יודע שהיה בכוחו ליזום דברים כאילו ואחרים.
גדלות הנפש שלו אכן ראויה לציון 
אבל הצורה שבה אתה מציין בשלילת גדולי תורה אחרים אינה ראויה
שתי מהלכים יש כאן בהתנהלות הציבורית ואלו ואלו דא"ח 
 

איש האשכולות

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
מעניין אותי אם לגריינמנים יש איזה קובץ או עלון פנימי ואיך הם נותנים במה לדבריהם, לפי זכרוני בזמן החזו"א יצאו קובצים מתלמידיו בעניני שביעית
אגב,
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=146077&width=-17&scroll=0&udid=15929740386516502
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=146079&width=-17&scroll=0&udid=15929740386516502
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
סטו מנושא האשכול לפרטים קטנים
אולי יש עוד סיפורים
או הסרטות שיש מהם בשפע כמו ההסרטה שהובאה והיא כבר מוכרת
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
כשהעיז להביע תמיכה בשומר תומ"צ לראשות העיר בב"ב
זה לא מתאר נכון מה שהיה, הסיפור היה שעלה נידון אם לעשות הסכם עם איש פא"י, ומרן הסטייפלר אמר שהוא לא מתערב, והגרח"ג הבין שהוא לא מתנגד אלא כמו שאמר שהוא לא מתערב, ולכן סגר הגרח"ג את הגמרא למשך כשבועיים וטרח בזה וסוכם שאיש פא"י יהיה המועמד, לאחר הכל הביע הסטייפלר מורת רוח מכך שבני-תורה יצביעו לאיש פא"י, והגרח"ג הבין שכלפי בעלי-בתים ואפי' בני-ביתם של הבני תורה הסטייפלר לא מתערב ולא מתנגד, ולכן הורה שצריך לקיים את מה שאמר הסטייפלר, אבל מי שאינו בגדר אברך בן תורה כן יצביע.
ומכאן התפתחה תיגרה נוראה וכו'. (מסתבר שחלק ממעוררי התיגרה אפי' לא ידעו את הפרטים).
 

תלמיד נאמן

משתמש ותיק
ישראל הכהן אמר:
והמהפכה של יהדות ספרד שהוא החל בה, שאז היה רק פורת יוסף והוא פתח להם הרבה מתיבתות ומוסדות כידוע

ביסודו זה נכון שעשה רבות, וכמובן שהרבה לפני המתיבתות, המוסד לבנות אור החיים עשה מהפכה גדולה במשפחות רבות ברחבי הארץ, ולאחמ"כ הוקמה ישיבת אור התורה, וכו'.
ועדיין לא ראוי לכתוב "שהוא החל בה", היה חינוך העצמאי ופעילים ועוד מוסדות ופעילויות.
ובמחילה אין שום צורך להגזים, זכויותיו בשטח זה הינן עצומות ונוראות.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
חלק א׳ ממעל אמר:
איש האשכולות אמר:
תולעת ספרים אמר:
אגב, שמעתי שבני משפחתו אינם מוכנים שיוציאו אודותיו ספר תולדות, בתואנה שספרים כאלו יוצאים לא מדוייקים, וזה בניגוד לרצונו.
שמעתי גם שסופר אחד [הרב י. ב. פ.] רצה לכתוב עליו ספר, והתחננו אליו שלא יוציא.
ומצד שני, חבל שהדור כולו יפסיד חלון הצצה לדמות נדירה ומיוחדת כזו של אדם גדול בענקים. ואפשר לתת גם למישהו מ'בפנים' שיכתוב, כי אחרת פשוט חבל!
גם ה'ישורון' רוצה להוציא משהו לזכרו אחר הפטירה, והמשפחה התנגדה לכך.
וכמדומני שזה לא ספציפי משום אי ​​דיוקים, רק משום שהם לא אוהבים פרסום וכו',
אאל"ט זה צוואה מפורשת (אבל גם בלי זה הם יודעים טוב מאוד מה דעתו על כגון דא)

כנראה ר' ישראל שליט"א סבירא ליה דלא כדעתו וצוואתו של הגרח"ג בעניין זה, (אף שנראה בדר"כ הוא מעריך ומקבל את דעתו)

לא זו אף זו, אלא שסבירא לי' שאשכול שעוסק בתולדותיו, ולא הגיעו בו אפי' ל"כלילא דוורדא", צריך תיכף בתחילתו להגיע למחלוקות בחירות - מה שהגרח"ג - עכ"פ בזקנותו - התנזר מזה - ואף לזריקת בוץ על אחרים, מה שלדבריו הגרח"ג מנע אחרים מלנקוט זה אפי' בשעת הצורך גדול, ווער רעדט בשעה שגם שנא' גם קנא' כו'.
אבל בסדר, מצינו תלמידים שנוקטים אחרת מרבם בנקודות מסויימות
 
ישראל הכהן אמר:
הסיפור עם ראש הישיבה נשמע מאד אופייני.
גם הגר"ח עצמו בתקופה הקשה והנוראה ביותר שעבר, [כשהעיז להביע תמיכה בשומר תומ"צ לראשות העיר בב"ב]
הוצע לו כל מיני הצעות ואכמ"ל וסירב.
היה כבר קונטרס מודפס בהמון עותקים, ומושקע ביותר שעמלו עליו גדולי התחי"ם בבני ברק תלמידי החזו"א כדי לבאר את דרכו,
אבל כשנודע לו על כך, אמר שמעדיף לשתוק, ושילם את עלות כל החוברות בכדי שיגנז.
זה המופת הכי גדול,
בעוד אחרים פורשים ומקימים עיתון וכו' בקול רעש גדול, ומי שיודע מה היה מצבו הציבורי אז, יודע שהיה בכוחו ליזום דברים כאילו ואחרים.
 

מאיר גוטמן

משתמש ותיק
איש האשכולות אמר:
מעניין אותי אם לגריינמנים יש איזה קובץ או עלון פנימי ואיך הם נותנים במה לדבריהם, לפי זכרוני בזמן החזו"א יצאו קובצים מתלמידיו בעניני שביעית
היום יש הרבה יותר במות, אם לקרוא לזה כך, זמן היתר הבמות, יש להם קבצים תורניים לרוב שלא לדבר על הכוללים שמוצאים ספרי חבורות בכל זמן אבל גם יש קבצים של הרבנים כדוגמת מסורת למשל מה שיצא בערב פסח מילי דבי מדרשא ע"י החזונשיניקים בקרית ספר ויש גם חוברות קטנות שיוצאות כל שבוע מדברי רבניהם מי שיודע כתובות לקבל אולי יעלה כאן אשתדל להשיג דוגמא ולהעלות כאן
 

איש האשכולות

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
[url=https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=280899#p280899 אמר:
פרלמן משה[/url]" post_id=280930 time=1617808540 user_id=3332]
מעניין אותי אם לגריינמנים יש איזה קובץ או עלון פנימי ואיך הם נותנים במה לדבריהם, לפי זכרוני בזמן החזו"א יצאו קובצים מתלמידיו בעניני שביעית
היום יש הרבה יותר במות, אם לקרוא לזה כך, זמן היתר הבמות, יש להם קבצים תורניים לרוב שלא לדבר על הכוללים שמוצאים ספרי חבורות בכל זמן אבל גם יש קבצים של הרבנים כדוגמת מסורת למשל מה שיצא בערב פסח מילי דבי מדרשא ע"י החזונשיניקים בקרית ספר ויש גם חוברות קטנות שיוצאות כל שבוע מדברי רבניהם מי שיודע כתובות לקבל אולי יעלה כאן אשתדל להשיג דוגמא ולהעלות כאן
כצ"ל
 

איש האשכולות

משתמש ותיק
מאיר גוטמן אמר:
הנה קובBinder1.pdfץ
הנה קובץ לדוגמא שיצא כעת מבית מדרשם שבערי הספר

https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=635497&width=-17&scroll=0&udid=15929740386516502&pagenum=1
https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=197307&width=-17&scroll=0&udid=15929740386516502
 
חלק עליון תַחתִית