בפרשת העקידה
מצ"ב חלק ממכתב ששלחתי לרב'ה מאטניה שליט"א אחרי פגישה אתו.
ובעצם השאלה שהעלה כת"ר, דבעקידה אמר לו הקב"ה לאברהם אבינו ע"ה, "כי עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה..." ולמה לא אמר לו אוהב, ותירץ כת"ר, דהיה שם גם לא תעשה, "אל תשלח... ואל תעש...", והרבותא בזה היא לפי שלקיים הל"ת בלי נגיעות היה קשה יותר.
כשאמרתי הדברים לפני אבי שליט"א, אמר לי שכבר עמד על מדוכה זו רבינו מרן הגראי"ה קוק זי"ע (בסידור עולת ראיה), וחפשתי ומצאתי שגם תלמידו הגרי"מ חרל"פ זצ"ל (בספרו מי מרום חלק יג עמ' לח), כתב בזה דברים דומים לרבו, ומתוך חביבות הדברים העתקי לשונו.
וז"ל, "בחינת האהבה גדולה היא מבחינת היראה. אברהם אוהבו של מקום היה כמו שנאמר 'אברהם אוהבי' (ישעיה מא ח), ומעתה יש להבין איך יתכן שלאחר כל עשרת הנסיונות נשתבח אברהם במידת היראה בלבד.
לבאורם של דברים נראה לומר כך- 'והתהלכתי בתוככם... עתיד הקב"ה מטייל עם הצדיקים בגן עדן לעתיד לבא, וצדיקים רואים אותו ומזדעזעים מלפניו ואומר להם הריני כיוצא בכם. יכול לא יהא מוראי עליכם, תלמוד לומר והייתי לכם לאלקים' (ספרא בחוקותי פרשה א טו), לאמור שמידת האהבה זקוקה למדת היראה גם כן. לאחר עשרת הנסיונות הגיע אברהם לפסגת המדרגות כולן, ונתקיים בו 'והתהלכתי בתוככם- אטייל עמכם בגן עדן כאחד מכם'. דווקא בשעה זו נדרש היה שיתקיים בו גם 'והייתי לכם לאלקים'- זו מדת היראה, 'עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה'. ומכאן נתחדש לנו שאע"פ שהגיע אברהם אבינו לפסגתה של מדרגת האהבה, בכל זאת היתה יראתו שלימה בכל פרטיה ודקדוקיה.
התואר 'ירא אלקים' שנתגלה אצל אברהם אבינו, לא הייתה בו רק הוראה על מעלת היראה של אברהם, היה בו ביטוי לכל מעלותיו ומדרגותיו הנשגבות. שכן במעלת היראה כלולות המעלות כולן, היא היסוד והבסיס לכולן, וללא השגת היראה, אין ערך וקיום למעלות האחרות.
מדת היראה שהיתה מצויה במהותו של אברהם לא נתגלתה בפועל עד מעשה העקדה. טעמו של דבר כך הוא, כאמור היה אברהם שלם במדרגת האהבה והיה דבוק בהקב"ה בדבקות אמיתית ובאחדות גמורה. מתוך כך לא היו לאברהם רצונות עצמיים, מלבד רצונו של הקב"ה. משל לרצון העולה בלב האדם שמיד כל האברים מרגישים בו ועומדים הכן למלאו, ללא כל צורך מצד האדם לכבוש את אבריו ולהכריחם לכך, כך גם אברהם נמשך אחר הקב"ה כברזל אחרי האבן השואבת, וקיום רצון הבורא על ידו לא נצטייר אצלו כקבלת מרות מתוך כבישת רצונו שלו מפני רצון הקב"ה. באופן כזה לא היתה מדת היראה יכולה לבוא לידי ביטוי.
לגלוי מדת היראה אצל אברהם, ובחינת קבלת המרות אצלו, בא הניסיון האחרון, נסיון העקדה, שהיה מיוחד ונפלא במיוחד. רצון ה' היה, לאמיתם של דברים, שאברהם יעלה את יצחק על המזבח ולא שישחט אותו בפעל (ב"ר נו, יב), אולם אברהם הבין שעליו לשחוט את יצחק ולשפוך דמו כמים. מכיון שבעצם לא זה היה רצון ה' יתברך, גם לאברהם לא היה רצון לזה, ובכל זאת התאמץ לכבוש את רצונו, לקבל עליו עול מרותו של הקב"ה ולקיים את צווי ה', אע"פ שלא הרגיש בקרבו כל רצון לעשות זאת.
כך נתגלתה באברהם מדת היראה 'עתה ידעתי כי ירא אלקים אתה'". ע"כ.