גדולי ישראל - "בעלי כשרון" בצעירותם או לאו

אור עולם

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
מתאהב על ידך אמר:
וכעי"ז התבטא רבי דב לנדו שגילינו שטעינו בו שמתחילה חשבנו שמדובר במילתא דשטותא ואח"כ ראינו שזו רוח הקודש.

ועכ"ז סבור כיום הגרד"ל בתוקף שבשום אופן אסור לסמוך על רוח הקודש אלא רק על בירור פרטים ממצה

וכשם שאמר לא' העסקנים שטען לו ששאל את הגר"ח, והגר"ח הוא הלוא קודש קדשים,
וע"ז השיב הגר"ד: "אמת דהגר"ח הוא קודש קדשים, אבל לקוה"ק נכנסים רק פעם בשנה, ורק כהן גדול...".
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
זך הרעיון אמר:
שמעתי מהמשגיח הגר"ד יפה זצ"ל
שמרן הרב וואזנר זצ"ל אמר לו שאם היה בזמנו כיתה מקדמת, הוא היה צריך ללמוד שם.
בינו נא זאת, לאן בן אדם מסוגל להגיע ע"י עמל ויגיעה.......

הרב ואזנר היה לו ראש טוב ובעל עמקות וסברא ישרה וזכרון יוצאים מגדר הרגיל 
ואגדה זו צמחה מזה שסיפר פעם שבילדותו לא אהב ללמוד 
ומזה נוצר האגדה הנ"ל 
אך פשוט שמי שבגיל 18 
היה ידוע לת"ח עצום  עד שכאשר הגיע המהר"ם שפירא לווינא 
המליצו עסקני וינא על הבחור שמואל ואזנר לקבלו לישיבה 
ואף הרה"ק בעל כנסת מרדכי מסדיגורא יו"ר סניל יח"ל באוסטריא המליץ עליו  
ושם בוינא נבחן ונתקבל מיד לישיבה 
וכאשר הגיע לישיבה לא שהה שם המהר"ם שפירא  כי היה במסע לטובת הישיבה 
ואחרי שבועות אחדים חזר לישיבה ונפגש עמו ושאל את הגר"ש שאלה וכאשר ענהו מיד בצירוף מ"מ מדויק 
התפעל מאוד ואמר שאפשר לכנותו הר"ש מווין 
ויש לציין את דברי הגראי"ל שטינמן שאמר בנחום האבלים שזוכר שנכתב בעיתונות דאז 
שמאוד השתבחו שהגיע עלוי מוינא ה"ה ר' שמאול ואזנר  
עכ"פ אי אפשר לומר שהיה בעל ראש חלש 
וכן על המהר"ם שיק ידוע שהמהרי"ץ דושנסיקיא אמר שאינו נכון הסיפור שהיה לו ראש חלש 
וכן כל גדו"י 
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 

 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
דלפון אמר:
זך הרעיון אמר:
שמעתי מהמשגיח הגר"ד יפה זצ"ל
שמרן הרב וואזנר זצ"ל אמר לו שאם היה בזמנו כיתה מקדמת, הוא היה צריך ללמוד שם.
בינו נא זאת, לאן בן אדם מסוגל להגיע ע"י עמל ויגיעה.......

הרב ואזנר היה לו ראש טוב ובעל עמקות וסברא ישרה וזכרון יוצאים מגדר הרגיל 
ואגדה זו צמחה מזה שסיפר פעם שבילדותו לא אהב ללמוד 
ומזה נוצר האגדה הנ"ל 
אך פשוט שמי שבגיל 18 
היה ידוע לת"ח עצום  עד שכאשר הגיע המהר"ם שפירא לווינא 
המליצו עסקני וינא על הבחור שמואל ואזנר לקבלו לישיבה 
ואף הרה"ק בעל כנסת מרדכי מסדיגורא יו"ר סניל יח"ל באוסטריא המליץ עליו  
ושם בוינא נבחן ונתקבל מיד לישיבה 
וכאשר הגיע לישיבה לא שהה שם המהר"ם שפירא  כי היה במסע לטובת הישיבה 
ואחרי שבועות אחדים חזר לישיבה ונפגש עמו ושאל את הגר"ש שאלה וכאשר ענהו מיד בצירוף מ"מ מדויק 
התפעל מאוד ואמר שאפשר לכנותו הר"ש מווין 
 
עכ"פ אי אפשר לומר שהיה בעל ראש חלש 
וכן על המהר"ם שיק ידוע שהמהרי"ץ דושנסיקיא אמר שאינו נכון הסיפור שהיה לו ראש חלש 
וכן כל גדו"י 
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
ישנו יותר מסיפור אחד מדברים שהעיד על עצמו וסיפורים אלו נשמעו עוד בחיים חיותו.
 
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
כפשוטו אמר:
דלפון אמר:
זך הרעיון אמר:
שמעתי מהמשגיח הגר"ד יפה זצ"ל
שמרן הרב וואזנר זצ"ל אמר לו שאם היה בזמנו כיתה מקדמת, הוא היה צריך ללמוד שם.
בינו נא זאת, לאן בן אדם מסוגל להגיע ע"י עמל ויגיעה.......

הרב ואזנר היה לו ראש טוב ובעל עמקות וסברא ישרה וזכרון יוצאים מגדר הרגיל 
ואגדה זו צמחה מזה שסיפר פעם שבילדותו לא אהב ללמוד 
ומזה נוצר האגדה הנ"ל 
אך פשוט שמי שבגיל 18 
היה ידוע לת"ח עצום  עד שכאשר הגיע המהר"ם שפירא לווינא 
המליצו עסקני וינא על הבחור שמואל ואזנר לקבלו לישיבה 
ישנו יותר מסיפור אחד מדברים שהעיד על עצמו וסיפורים אלו נשמעו עוד בחיים חיותו.
עיין במה שסיפר רש"ד פרידמן פה https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=60356&st=&pgnum=645&hilite=
על סיפורים ואמינותם מקיבל מהרב ואזנר 
וכן מש"כ בשם החזו"א  ודו"ק

וא"א אפשר להאמין לשום סיפור אם הוא נוגד את הנתונים וההגיון הבריא 
 

קבצים מצורפים

  • אמינות סיפורים.pdf
    247 KB · צפיות: 38

עפר ואפר

משתמש ותיק
דלפון אמר:
זך הרעיון אמר:
שמעתי מהמשגיח הגר"ד יפה זצ"ל
שמרן הרב וואזנר זצ"ל אמר לו שאם היה בזמנו כיתה מקדמת, הוא היה צריך ללמוד שם.
בינו נא זאת, לאן בן אדם מסוגל להגיע ע"י עמל ויגיעה.......

הרב ואזנר היה לו ראש טוב ובעל עמקות וסברא ישרה וזכרון יוצאים מגדר הרגיל 
ואגדה זו צמחה מזה שסיפר פעם שבילדותו לא אהב ללמוד 
ומזה נוצר האגדה הנ"ל 
אך פשוט שמי שבגיל 18 
היה ידוע לת"ח עצום  עד שכאשר הגיע המהר"ם שפירא לווינא 
המליצו עסקני וינא על הבחור שמואל ואזנר לקבלו לישיבה 
ואף הרה"ק בעל כנסת מרדכי מסדיגורא יו"ר סניל יח"ל באוסטריא המליץ עליו  
ושם בוינא נבחן ונתקבל מיד לישיבה 
וכאשר הגיע לישיבה לא שהה שם המהר"ם שפירא  כי היה במסע לטובת הישיבה 
ואחרי שבועות אחדים חזר לישיבה ונפגש עמו ושאל את הגר"ש שאלה וכאשר ענהו מיד בצירוף מ"מ מדויק 
התפעל מאוד ואמר שאפשר לכנותו הר"ש מווין 
ויש לציין את דברי הגראי"ל שטינמן שאמר בנחום האבלים שזוכר שנכתב בעיתונות דאז 
שמאוד השתבחו שהגיע עלוי מוינא ה"ה ר' שמאול ואזנר  
עכ"פ אי אפשר לומר שהיה בעל ראש חלש 
וכן על המהר"ם שיק ידוע שהמהרי"ץ דושנסיקיא אמר שאינו נכון הסיפור שהיה לו ראש חלש 
וכן כל גדו"י 
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
לי יותר נשמע הקדל"פ שסיפרו משהו אחר על נעורי הגר"ש וואזנר

ונראה לי שמה שהבאת שלא להאמין לסיפורים, מתאים דווקא לערימת השמועות שלך.

וגם על מהר"ם שיק, גם אם אמת שאמר כן מהרי"ץ דושינסקיא, למה אני צריך להאמין שדווקא הוא ידע. הוא לא למד איתו בישיבה.
 
 

כפשוטו

משתמש ותיק
בסה"כ מבחינת שמועות שהביא הרב @דלפון אולי אינה ראיה, אך אכן מבחינת סברא שהביא יש לעיין.
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
דלפון אמר:
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
והמשפט הזה הוא הוצאת שם רע כלפי נותן התורה, המלמד תורה לעמו ישראל
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
דלפון אמר:
זך הרעיון אמר:
שמעתי מהמשגיח הגר"ד יפה זצ"ל
שמרן הרב וואזנר זצ"ל אמר לו שאם היה בזמנו כיתה מקדמת, הוא היה צריך ללמוד שם.
בינו נא זאת, לאן בן אדם מסוגל להגיע ע"י עמל ויגיעה.......

הרב ואזנר היה לו ראש טוב ובעל עמקות וסברא ישרה וזכרון יוצאים מגדר הרגיל 
ואגדה זו צמחה מזה שסיפר פעם שבילדותו לא אהב ללמוד 
ומזה נוצר האגדה הנ"ל 
אך פשוט שמי שבגיל 18 
היה ידוע לת"ח עצום  עד ש ואזנר  
עכ"פ אי אפשר לומר שהיה בעל ראש חלש 
וכן על המהר"ם שיק ידוע שהמהרי"ץ דושנסיקיא אמר שאינו נכון הסיפור שהיה לו ראש חלש 
וכן כל גדו"י 
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
לי יותר נשמע הקדל"פ שסיפרו משהו אחר על נעורי הגר"ש וואזנר

ונראה לי שמה שהבאת שלא להאמין לסיפורים, מתאים דווקא לערימת השמועות שלך.

וגם על מהר"ם שיק, גם אם אמת שאמר כן מהרי"ץ דושינסקיא, למה אני צריך להאמין שדווקא הוא ידע. הוא לא למד איתו בישיבה.


מה שכינת ערימת השמועות שלי 
כדאי שתדע 
שכל הסיפור על התקבלותו ליח"ל שכתבתי 
שמעתי בעצמי מפ"ק של הרב ואזנר  
וראה פה  שהגאון מו"ה דוד וועסעלי זצ"ל שהי' ראש הדיינים בקהילת הק' פרעשבורג יצ"ו
כותב עליו בשנת תרצ"ח תוארים נפלאים 
עד שמסיים בסו"ד וכל ישראל ילכו לאורו 
ובמכתב משנת תרצ"ה שכותב מרן לחבריו ביח"ל באריכות 
ובתו"ד כותב ואם נצרך מוכן אני לכתוב שו"ת בכל ארבע חלקי שולחן ערוך 
מובא באבי ההוראה

 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
אני מבין ששמעת מהרב וואזנר שהוא התקבל בקלות ליח"ל ולא כפי שמספרים שהיה צריך להתעקש
נניח.
מנא לך שסירבו לקבל ליח"ל מתמידים שאינם בעלי תפיסה מהירה?
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
איני מבין את השאלה מה זה קשור לענינינו 
יתכן וקיבלו אך לא רדפו אחריהם עד וינא כדי לקבלם
עכ"פ באותו השיחה כששאלו את הרב ואזנר על האגדה שלא קיבלוהו לישיבה וכו'
אמר שלא היו דברים מעולם 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
דלפון אמר:
איני מבין את השאלה מה זה קשור לענינינו 
יתכן וקיבלו אך לא רדפו אחריהם עד וינא כדי לקבלם
עכ"פ באותו השיחה כששאלו את הרב ואזנר על האגדה שלא קיבלוהו לישיבה וכו'
אמר שלא היו דברים מעולם 

מי רדף עד וינא? יח"ל הייתה ישיבה עולמית לא לבני ורשא ולובלין. וכדבריך, היה שם סניף שאחראי לקבל בחורים.
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
אתה צודק ולא דייקתי בדברי
אך איני מבין את השאלה מה זה קשור לענינינו
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
דלפון אמר:
אתה צודק ולא דייקתי בדברי
אך איני מבין את השאלה מה זה קשור לענינינו

ענייננו הוא האם הגר"ש ואזנר היה בצעירותו בעל כשרון או לא. זה שהוא התקבל ליח"ל אפי' בקלות לדעתי אינו ראיה מספיקה.
 

עץ הדעת

משתמש ותיק
בקיצור אתה טוען שיכול להיות בחור בגיל 20 בקיא בכל הש"ס וד' חלקי שו"ע ולכתוב שו"תןחידושים  על זה
לומד יומם ולילה ואומר כבר שעורים בבית המדרש וזכה לקירבה נדירה למהר"ם שפירא ור"ש מזעליחוב
אך הוא אינו בעל כשרון נו ... כך אתה חושב?
ההגיון הבריא והמציאות אומרים אחרת

ודרך אגב הוא מוזכר מימי בחורותו בשו"ת חבצלת השרון מהדו"ת סי' ח'
..ומה שהבאת בשם הבחור שמואל ראיה ... וכו' עיי"ש
 

יואלב

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
דלפון אמר:
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
והמשפט הזה הוא הוצאת שם רע כלפי נותן התורה, המלמד תורה לעמו ישראל

קודם כל, צריך לדעת האם אותו מגיד יודע מה זה ללמוד, בשביל להבין את גודל הפשע.

חז"ל אמרו במגילה יגעת ומצאת. ז"א שכל א' יכול ע"י עמל התורה להגיע למקסימום שלו ולהיות גדול בתורה, עיין באגרת ב' חזו"א.

אמנם, לא מוגדר מה זה גדול בתורה. אדם שיושב על סוגיא, ומבינה על בוריה, ונהנה ממנה, מקשה ומחדש, נהפך לגדול בתורה. זה לא אומר שידע ש"ס בעל פה [לאוקומי גרסא תלוי בס"ד] או שמבין בד' חלקי שו"ע.
הטעות של אותם מגידים... הוא שאם יעמול ממילא [בדרך כלל אחרי יומיים של שטייעגן] ידע את הכל, וע"ז אין הבטחה כלל. אבל ניצול מעצמו נחשב לאדם גדול.

 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
יואלב אמר:
עפר ואפר אמר:
דלפון אמר:
ופשע עושים מגידי המישרים שעובדים על הצעירים כאילו שכל אחד יכול להיות גדול בתורה 
ואינו תלוי כלל בכשרונות    מה שאינו נכון בלשון המעטה 
והמשפט הזה הוא הוצאת שם רע כלפי נותן התורה, המלמד תורה לעמו ישראל

קודם כל, צריך לדעת האם אותו מגיד יודע מה זה ללמוד, בשביל להבין את גודל הפשע.

חז"ל אמרו במגילה יגעת ומצאת. ז"א שכל א' יכול ע"י עמל התורה להגיע למקסימום שלו ולהיות גדול בתורה, עיין באגרת ב' חזו"א.

אמנם, לא מוגדר מה זה גדול בתורה. אדם שיושב על סוגיא, ומבינה על בוריה, ונהנה ממנה, מקשה ומחדש, נהפך לגדול בתורה. זה לא אומר שידע ש"ס בעל פה [לאוקומי גרסא תלוי בס"ד] או שמבין בד' חלקי שו"ע.
הטעות של אותם מגידים... הוא שאם יעמול ממילא [בדרך כלל אחרי יומיים של שטייעגן] ידע את הכל, וע"ז אין הבטחה כלל. אבל ניצול מעצמו נחשב לאדם גדול.
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים, כולם נולדו עם אותו כשרון ורק שהם השקיעו וגדלו, וכל מוכר ירקות יכול להיות כמותם אם ישקיע. דבר שהוא טעות גמורה הן מבחינה תורנית והן מבחינה עובדתית.
כמובן שגם מוכר ירקות שימצה את הכוחות שקיבל משמים, בזה גופא יהיה גדול, וכך כל אחד עם כוחותיו שלו, וכדברי הרמב"ם שכל אחד ראוי להיות צדיק כמשה רבינו.
 
 
נחפשה דרכינו אמר:
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים,
אותם משגיחים סבורים שהם גדולי עולם, וממילא מוכח שמי שאינו בעל כשרון גם יכול להיות גדול עולם.
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים,
אותם משגיחים סבורים שהם גדולי עולם, וממילא מוכח שמי שאינו בעל כשרון גם יכול להיות גדול עולם.
הטעות הזאת נאמרת גם על ידי מיעוט אנשים באמת גדולים
 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
וכדברי הרמב"ם שכל אחד ראוי להיות צדיק כמשה רבינו.
והיא גופא ברמב"ם כתוב 'צדיק' כמשה רבי', ומבואר שכמשה ממש ודאי שאין יכולים להיות, ורק צדקות כן.


'צדיק' הכוונה לבחור בטוב, כל אחד בדרגתו, וחידושו של הרמב"ם שמי שתמיד בוחר בטוב וממצה את כוחותיו הרי בזה הוא בדרגת משה רבינו, וכפי שביאר היטב הגרא"ו בסוף קובץ הערות.
[ומזה נובעת הטעות של אותם משגיחים, שסבורים שכולם נולדו עם כוחות שווים, וממילא מי שתמיד יבחר בטוב בהכרח יהיה גדול הדור, אך האמת היא שלכל אחד יש כוחות שונים, ורוב המוחלט של אנשים גם אם תמיד יבחרו בטוב לא יגיעו לדרגת גדולי ישראל]
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
הסטייפלער נראה לי היה ראש ישיבה ולא משגיח :)

חיי עולם פי"ב
וידוע כמה תלמידי חכמים אשר בהיותם בישיבה בבחרותם נחשבו אז בעיני החברים כבלתי מצליחים וכבעלי כשרון נמוך כו' ולבסוף כשגדלו נתברר שיש להם ידיעה יסודית ברוב הש"ס ידע רב לו במשא ומתן במלחמתה של תורה ונעשו בעלי הוראה מובהקים
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
אחד מן הגולה אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
וכדברי הרמב"ם שכל אחד ראוי להיות צדיק כמשה רבינו.
והיא גופא ברמב"ם כתוב 'צדיק' כמשה רבי', ומבואר שכמשה ממש ודאי שאין יכולים להיות, ורק צדקות כן.


'צדיק' הכוונה לבחור בטוב, כל אחד בדרגתו, וחידושו של הרמב"ם שמי שתמיד בוחר בטוב וממצה את כוחותיו הרי בזה הוא בדרגת משה רבינו, וכפי שביאר היטב הגרא"ו בסוף קובץ הערות.
[ומזה נובעת הטעות של אותם משגיחים, שסבורים שכולם נולדו עם כוחות שווים, וממילא מי שתמיד יבחר בטוב בהכרח יהיה גדול הדור, אך האמת היא שלכל אחד יש כוחות שונים, ורוב המוחלט של אנשים גם אם תמיד יבחרו בטוב לא יגיעו לדרגת גדולי ישראל]
שורש התפיסה השגויה הזאת היא מה שטועים לחשוב שהעולם צריך להיות שוה ו'פער'. אך המציאות אינה כן, לכל אדם תפקיד שונה ומטרה שונה, וכי תפקיד האיש דומה לשל האשה או להיפך.
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
עפר ואפר אמר:
הסטייפלער נראה לי היה ראש ישיבה ולא משגיח :)

חיי עולם פי"ב
וידוע כמה תלמידי חכמים אשר בהיותם בישיבה בבחרותם נחשבו אז בעיני החברים כבלתי מצליחים וכבעלי כשרון נמוך כו' ולבסוף כשגדלו נתברר שיש להם ידיעה יסודית ברוב הש"ס ידע רב לו במשא ומתן במלחמתה של תורה ונעשו בעלי הוראה מובהקים
כמובן שיש דבר כזה שאדם עומל ומתחנן ומבקש ממי שהחכמה שלו ונפתחים בפניו שערי חכמה, עיקר הדברים [לפחות דעתי] אמורים על אלו האומרים שאין הדבר תלוי כלל בכשרון, וסיכויי הצלחת שניהם שוים.
 
 

נחפשה דרכינו

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים, כולם נולדו עם אותו כשרון ורק שהם השקיעו וגדלו, וכל מוכר ירקות יכול להיות כמותם אם ישקיע. דבר שהוא טעות גמורה הן מבחינה תורנית והן מבחינה עובדתית.
 
עפר ואפר אמר:
וידוע כמה תלמידי חכמים אשר בהיותם בישיבה בבחרותם נחשבו אז בעיני החברים כבלתי מצליחים וכבעלי כשרון נמוך כו' ולבסוף כשגדלו נתברר שיש להם ידיעה יסודית ברוב הש"ס ידע רב לו במשא ומתן במלחמתה של תורה ונעשו בעלי הוראה מובהקים


אתה רואה כאן משהו חופף?
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
על ר' יצחק אלחנן יש הרבה שמועות סותרות.
הנה גזיר עיתון אופייני (מוסף שבת קודש יתד נאמן פר' וארא תשס"ב)
ללא שם.png
 

יואלב

משתמש ותיק
נחפשה דרכינו אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים, כולם נולדו עם אותו כשרון ורק שהם השקיעו וגדלו, וכל מוכר ירקות יכול להיות כמותם אם ישקיע. דבר שהוא טעות גמורה הן מבחינה תורנית והן מבחינה עובדתית.
 
עפר ואפר אמר:
וידוע כמה תלמידי חכמים אשר בהיותם בישיבה בבחרותם נחשבו אז בעיני החברים כבלתי מצליחים וכבעלי כשרון נמוך כו' ולבסוף כשגדלו נתברר שיש להם ידיעה יסודית ברוב הש"ס ידע רב לו במשא ומתן במלחמתה של תורה ונעשו בעלי הוראה מובהקים


אתה רואה כאן משהו חופף?

יש משפט 'חמוד', הכשרון זה המתנה שנותן בורא עולם. והעמל הוא המתנה שהאדם נותן לו.
האמת, שמי שעמל [בודאי עם דרך בלימוד ועוד, לא רק לא ישן] העמל שלו עושה פירות ויכול להיות גדול בתורה [לאו דווקא ההההההגדול בתורה]
אמנם קל הוא לכשרון להמשיך בלימודו כשכולם כולל עצמו נהנים ממנו, משא"כ מי שלא זכה בכשרון.
ועוד, שכל ירקן הוא ספק כשרוני, כמבואר בגר"א בהלכות עכו"ם להניק  מגויה, ע"פ הר"ן שכותב להחמיר משום שמשה דבר עם השכינה... 
 

חלק א׳ ממעל

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
נחפשה דרכינו אמר:
הטעות של אותם משגיחים היא במה שמנחילים שאין שום הבדל בין גדולי ישראל לשאר האנשים,
אותם משגיחים סבורים שהם גדולי עולם, וממילא מוכח שמי שאינו בעל כשרון גם יכול להיות גדול עולם.
שמור על מקלדתך
 
 

הצבי

משתמש ותיק
בעניין המדובר יש הרי את התופעה שהזכירו ממנה קצת לעיל שחלק מן המשגיחים היום והעוסקים בחינוך מרבים לזלזל את מעלת הכישרון ומאריכים לומר שאדרבה דווקא אלו שאינם מוכשרים הם אלו שהצליחו ומביאים הרבה סיפורים על גדו''י בזה [וכבר הזכירו לעיל שחלק מהם אינם אמת], וברוח הדברים אמר פעם בעל כישרון אחד, אני רוצה להיות ת''ח וגדול בתורה אבל מה אעשה שנולדתי בעל כשרון וכי מפני שאני זכר הפסדתי... ואידך זיל גמור.
ואגב נאמר לי בעבר שיש בא' מכתבי הח''ח אריכות במעלת בעל הכשרון שבעצם זה הוא בעל דרגה גבוהה יותר, אם יש מישהו שיוכל לציין מקור
 
חלק עליון תַחתִית