סירופ נורופון בפסח - לילד שיש לו חום, ואין משהו אחר

chaim

משתמש ותיק
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח?
 

nls

משתמש ותיק
אינני יודע בוודאות, אבל מקובל שהוא חמץ גמור, ואם כן זה שאלה של ספייה ממש בידיים צריך שאלת רב אם אין אפשרות אחרת
 

במבי

משתמש ותיק
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.
 

chaim

משתמש ותיק
פותח הנושא
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.

אם הבנתי נכון, זה בטל בששים, נכון?
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
chaim אמר:
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.

אם הבנתי נכון, זה בטל בששים, נכון?
אולי אמרינן אחשביה ואינו בטל.
 
 

אברך

משתמש ותיק
chaim אמר:
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.

אם הבנתי נכון, זה בטל בששים, נכון?
הוראת הבד"ץ היא שהוא אינו כשר לפסח. כנראה שיש סיבה לכך שאינו בטל בששים. אולי משום שהוא מעמיד. או מטעם אחר.
 

chaim

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברך אמר:
chaim אמר:
במבי אמר:
כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.

אם הבנתי נכון, זה בטל בששים, נכון?
הוראת הבד"ץ היא שהוא אינו כשר לפסח. כנראה שיש סיבה לכך שאינו בטל בששים. אולי משום שהוא מעמיד. או מטעם אחר.

אומר בקיצור נמרץ לאברך ת"ח כמוך.
בסי' תמב מבאר המג"א והגר"ז, שכל ביטול בשישים הוא רק אם נפל בתוכו, אבל אם שמוהו שם בכוונה לשבח את המאכל, אין כאן ביטול. והוא רק מדרבנן, ומקורו מתשובת הרשב"א שהובא בב"י ביו"ד בסימן קלד.
אמנם דעת הנודע ביהודה (הובא בפתח"ת סוף קלד) שרוב ראשונים פליגי על זה, וסוברים שתמיד מתבטל, וכידוע שבחו"ל אלה שאוכלים ע"פ הרשימות, הרי הם סומכים על הנודע ביהודה הזה, כיון שגם לפי הרשב"א הרי הוא רק איסור מדרבנן, וכידוע ג"כ דעת האגרו"מ בזה (איני זוכר כרגע המקום בדויוק).
ולגבי חמץ בפסח בוודאי צריכים להחמיר לכתחילה כמו דעתם של המג"א והגר"ז, אולם כאשר מדובר על חולה - בפרט בילד, אז במקום צורך כי האי, לכאורה אפשר לסמוך על הנודע ביהודה ולהקל.
 

matang

משתמש רגיל
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח?

ידידי אם השאלה היא הלכה למעשה, עליך להתקשר למורה הוראה! 
אמנם יש כאן גיוון גדול של תלמידי חכמים אךרק 1 מאלף נכנס להוראה..
ובפרט שהנדון בשאלה הוא לילדים
​​​​
 

צפנת פענח

משתמש ותיק
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.
אם הילד חולה שיש בו סכנה למה אינו מתפנה לבית החולים ?

מה שבטוח שהסירופ ודאי אינו עוזר לסכנה וכלל אינו מרפא את החולי 
 
 

פראנק

משתמש ותיק
צפנת פענח אמר:
 
אם הילד חולה שיש בו סכנה למה אינו מתפנה לבית החולים ?
בגלל פסיקת הבג"ץ

שמעתי ממו"ץ חשוב לגבי תינוק שאוכל רק נוטרילון (בקושי יש הכשר לכל השנה) למכור לגוי וליתן לילד בגלל שבמכירה כתוב שאפשר לקחת תרופות בשעת הצורך. (כמובן בכיור של האמבטיה) 
 

שש אנוכי

משתמש ותיק
צפנת פענח אמר:
אם הילד חולה שיש בו סכנה למה אינו מתפנה לבית החולים ?

מה שבטוח שהסירופ ודאי אינו עוזר לסכנה וכלל אינו מרפא את החולי

מה השייכות?
בית חולים אינו מקום איכלוס לחולים שיש בהם סכנה אלא מקום טיפול במה שיש להם יכולת לטפל ונצרכת יד רופא והשגחה רפואית.
למשל דלקת גרון נחשבת לחולי שיש בו סכנה [איני בקיא בפרטים אך באופן כללי זו ההגדרה].
הורדת החום נחשבת לענין של ריפוי מן הסתם, ואף שהעיקר הוא שיכוך הכאב מ"מ היא עיקר גדול בדרך הרפואה.
מה גם שכאשר הגוף נינוח נקל עליו להתגבר על החולי [ואולי חכמי הרפואה הטבעית חולקים בזה, אך נראה שגם הם יודו לפעול להורדת החום בדרך טבעית].
 

צפנת פענח

משתמש ותיק
שש אנוכי אמר:
צפנת פענח אמר:
אם הילד חולה שיש בו סכנה למה אינו מתפנה לבית החולים ?

מה שבטוח שהסירופ ודאי אינו עוזר לסכנה וכלל אינו מרפא את החולי

מה השייכות?
בית חולים אינו מקום איכלוס לחולים שיש בהם סכנה אלא מקום טיפול במה שיש להם יכולת לטפל ונצרכת יד רופא והשגחה רפואית.
למשל דלקת גרון נחשבת לחולי שיש בו סכנה [איני בקיא בפרטים אך באופן כללי זו ההגדרה].
הורדת החום נחשבת לענין של ריפוי מן הסתם, ואף שהעיקר הוא שיכוך הכאב מ"מ היא עיקר גדול בדרך הרפואה.
מה גם שכאשר הגוף נינוח נקל עליו להתגבר על החולי [ואולי חכמי הרפואה הטבעית חולקים בזה, אך נראה שגם הם יודו לפעול להורדת החום בדרך טבעית].
כל אחד שיש לו ילד עם חשש רחוק של סכנה מיד הוא מתפנה לבית החולים
במקרה דכאן שאין מתפנים לבית החולים אין כאן חשש סכנה

יודע אני שבתקופה האחרונה דיני החולה השתבשו, עדיין תורה אחת היא ולא תהא מוחלפת
 
 

במבי

משתמש ותיק
צפנת פענח אמר:
שש אנוכי אמר:
צפנת פענח אמר:
אם הילד חולה שיש בו סכנה למה אינו מתפנה לבית החולים ?

מה שבטוח שהסירופ ודאי אינו עוזר לסכנה וכלל אינו מרפא את החולי

מה השייכות?
בית חולים אינו מקום איכלוס לחולים שיש בהם סכנה אלא מקום טיפול במה שיש להם יכולת לטפל ונצרכת יד רופא והשגחה רפואית.
למשל דלקת גרון נחשבת לחולי שיש בו סכנה [איני בקיא בפרטים אך באופן כללי זו ההגדרה].
הורדת החום נחשבת לענין של ריפוי מן הסתם, ואף שהעיקר הוא שיכוך הכאב מ"מ היא עיקר גדול בדרך הרפואה.
מה גם שכאשר הגוף נינוח נקל עליו להתגבר על החולי [ואולי חכמי הרפואה הטבעית חולקים בזה, אך נראה שגם הם יודו לפעול להורדת החום בדרך טבעית].
כל אחד שיש לו ילד עם חשש רחוק של סכנה מיד הוא מתפנה לבית החולים
במקרה דכאן שאין מתפנים לבית החולים אין כאן חשש סכנה

יודע אני שבתקופה האחרונה דיני החולה השתבשו, עדיין תורה אחת היא ולא תהא מוחלפת

בשל הסיבה שהתורה לא תהא מוחלפת אנא ברר טוב טוב אם ילד קודח מחום האם זהו מצב סכנה ועניין בית חולים לא קשור כלל וכלל.
 

chaim

משתמש ותיק
פותח הנושא
לכבוד הרבנים @צפנת פענח ו @במבי .
בוודאי שיש מצבים של חולה שיש בו סכנה, ובכגון דא אין אנו מדברים כלל כי ברור שאם יש חשש סכנה שמותר, אם אין משהו אחר.
אנחנו מדברים שיש לו חום והוא חולה שאין בו סכנה, האם מותר לתת לו או לא
יישר כוחכם!
 

במבי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
רבינא אמר:
על פניו כולם היום מסכימים עם מה שכתב במענה לאגרות שבחום 38.9 מעלות לא מחללים שבת ולא נחשב מחלה פנימית כשאפשר להוריד את החום בעזרת אקמול
ואיך שהבנתי האגרות משה כתב שמחללים גם על בריא ולא חילק
לדעתי שותא דמרן לא ידעתם כולכם.
ודאי שהוא לא חשב לרוץ לבית חולים על 38 מעלות, רק אמר שנחשב לחולי שיש בו סכנה, ואכן כך הוא.
ביום הכיפורים למשל, מי שיש לו חום כזה אסור בתענית בשום אופן.
כמו כן, תינוק בחום 38, ואמו חשה שמשהו לא טוב איתו, ואינה יודעת להסביר, והיא רוצה להתפנות עמו בשבת לבית חולים, חוב קדוש הוא להסיעה.
כי 38 מעלות לכשעצמו זה הוכחה למצב קשה, רק שאם רואה בתינוקה אם אכן המצב קריטי או לא.
והדברים פשוטים וברורים לכל מורה הוראה כדאי מאוד להיזהר בזה והנשאל הרי זה שופך דמים.

 
 

כדיתבין

משתמש ותיק
אולי יש מקום להתיר בשעת הדחק מצד שיטת הרשב"א שהו"ד בבה"ל סשמ"ג שמותר לספות איסור דרבנן לתינוק כשהוא לצרכו וצ"ע.
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.
רציתי לשאול
האם אתה יודע ממה מופק 'מלטיטול'
האם הוא לא מופק מאלכוהול?
כי יתכן שגם הוא בחשש חמץ
ואז יש כמות גדולה בהרבה של חמץ

כמו כן מה שכתבת שבכל מ"ל יש 1000 מ"ג
ככה זה?
איזו מידה זו מ"ג - מילי גרם?
מה הקשר בין גרם לליטר?

יישר כח
 
 

במבי

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
במבי אמר:
chaim אמר:
סירופ נורופון לא מופיע ברשימה של כשר לפסח.
השאלה היא, ילד שיש לו חום גבוה, האם מותר לתת לו את זה בפסח

כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref


וברור שצריך לתת אקמול ובאם אין אפשרות להשיג, לילד יש דין של חולה שיש בו סכנה.
רציתי לשאול
האם אתה יודע ממה מופק 'מלטיטול'
האם הוא לא מופק מאלכוהול?
כי יתכן שגם הוא בחשש חמץ
ואז יש כמות גדולה בהרבה של חמץ

כמו כן מה שכתבת שבכל מ"ל יש 1000 מ"ג
ככה זה?
איזו מידה זו מ"ג - מילי גרם?
מה הקשר בין גרם לליטר?

יישר כח



בדקתי קצת ו"מלטיטול" מיוצר מתהליך הידרוגנציה (תהליך הוספת אטומי מימן לחומר בעזרת קטליזטור (זרז)) שעובר על מלטוז שהוא כמובן מיוצר מעמילן ועמילן יכול להיות גם מחמץ וגם מחומרים שאינם חמץ כתפו"א וכו'

ועקב שאלתך בדקתי טיפונת לעומק בחברות שמביאות את המלטיטול לתעשיית התרופות ובמסמכים שלהם כתוב שהם מייצרים את המלטיטול מעמילן תירס

הצג קובץ מצורף Roquette-SDS_REC-LYCASIN 75_75 - MALTITOL SYRUP-000000200303-EN.pdf

וביאור המילה מ"ג זה מילי גרם כלומר אלפית הגרם  (שהרי מיל בלע"ז זה אלף וכמו שמילימטר זה אלפית המטר וכן המידה שמוכרת לנו כ"כ שהיא "מיל" כותב הערוך שזה 1000 צעדים = 2000 אמה) 

ובקילו יש 1000 גרם ובליטר של 1000 מיליליטר, והקשר בין גרם לליטר הוא כזה, ונתחיל ש"קילו" זה מידת משקל (למוצק) ו"ליטר" זה מידת נפח של נוזלים וליטר מים שוקל קילו אחד אך ליטר שמן שהוא יותר קל ממים הוא שוקל פחות מקילו, ולכן בליטר מים שהוא אקוויוולנטי לקילו אחד, גרם אחד ממנו שווה ערך למיליליטר אחד.

 
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
במבי אמר:
ועקב שאלתך בדקתי טיפונת לעומק בחברות שמביאות את המלטיטול לתעשיית התרופות ובמסמכים שלהם כתוב שהם מייצרים את המלטיטול מעמילן תירס
Roquette-SDS_REC-LYCASIN 75_75 - MALTITOL SYRUP-000000200303-EN.pdf
יש אפשרות לקישור למסמך -
פשוט שיהיה אפשר לעשות תרגום גוגל...

תודה רבה
 

במבי

משתמש ותיק
יושבי יעבץ אמר:
במבי אמר:
ועקב שאלתך בדקתי טיפונת לעומק בחברות שמביאות את המלטיטול לתעשיית התרופות ובמסמכים שלהם כתוב שהם מייצרים את המלטיטול מעמילן תירס
Roquette-SDS_REC-LYCASIN 75_75 - MALTITOL SYRUP-000000200303-EN.pdf
יש אפשרות לקישור למסמך -
פשוט שיהיה אפשר לעשות תרגום גוגל...

תודה רבה

הורדתי אותו מהאתר שלהם.....

וניתן לתרגמו בעזרת המתרגם של גוגל

https://translate.google.co.il/?hl=iw&tab=wT

בחר מסמכים  כוון את השפה מעברית לאנגלית ותבחר את המסמך ותן לו לתרגם....
 

דרומאי

משתמש ותיק
chaim אמר:
אברך אמר:
chaim אמר:
אם הבנתי נכון, זה בטל בששים, נכון?
הוראת הבד"ץ היא שהוא אינו כשר לפסח. כנראה שיש סיבה לכך שאינו בטל בששים. אולי משום שהוא מעמיד. או מטעם אחר.

אומר בקיצור נמרץ לאברך ת"ח כמוך.
בסי' תמב מבאר המג"א והגר"ז, שכל ביטול בשישים הוא רק אם נפל בתוכו, אבל אם שמוהו שם בכוונה לשבח את המאכל, אין כאן ביטול. והוא רק מדרבנן, ומקורו מתשובת הרשב"א שהובא בב"י ביו"ד בסימן קלד.
אמנם דעת הנודע ביהודה (הובא בפתח"ת סוף קלד) שרוב ראשונים פליגי על זה, וסוברים שתמיד מתבטל, וכידוע שבחו"ל אלה שאוכלים ע"פ הרשימות, הרי הם סומכים על הנודע ביהודה הזה, כיון שגם לפי הרשב"א הרי הוא רק איסור מדרבנן, וכידוע ג"כ דעת האגרו"מ בזה (איני זוכר כרגע המקום בדויוק).
ולגבי חמץ בפסח בוודאי צריכים להחמיר לכתחילה כמו דעתם של המג"א והגר"ז, אולם כאשר מדובר על חולה - בפרט בילד, אז במקום צורך כי האי, לכאורה אפשר לסמוך על הנודע ביהודה ולהקל.
כיון שהוא איסור דרבנן מותר אפילו בלא סכנה כל שחלה כל גופו ונפל למשכב.
 
 

יושבי יעבץ

משתמש ותיק
במבי אמר:
כל מ"ל נורופן מכיל  3.1 מ"ג עמילן חיטה (ובכל מ"ל יש 1000 מ"ג)

https://www.medicines.org.uk/emc/product/10458/smpc/print#gref
ב'אקומולי' - הטעמים שאינם מאושרים ע"י הבד"ץ
האם יש מידע אם זה ג"כ עמילן חיטה
או רק סורביטול -
היינו ודאי חמץ, או רק חוסר ודאות שבבירור ממה מופק?

יישר כח על העזרה בשנה שעברה!
 

chaim

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
chaim אמר:
אברך אמר:
הוראת הבד"ץ היא שהוא אינו כשר לפסח. כנראה שיש סיבה לכך שאינו בטל בששים. אולי משום שהוא מעמיד. או מטעם אחר.

אומר בקיצור נמרץ לאברך ת"ח כמוך.
בסי' תמב מבאר המג"א והגר"ז, שכל ביטול בשישים הוא רק אם נפל בתוכו, אבל אם שמוהו שם בכוונה לשבח את המאכל, אין כאן ביטול. והוא רק מדרבנן, ומקורו מתשובת הרשב"א שהובא בב"י ביו"ד בסימן קלד.
אמנם דעת הנודע ביהודה (הובא בפתח"ת סוף קלד) שרוב ראשונים פליגי על זה, וסוברים שתמיד מתבטל, וכידוע שבחו"ל אלה שאוכלים ע"פ הרשימות, הרי הם סומכים על הנודע ביהודה הזה, כיון שגם לפי הרשב"א הרי הוא רק איסור מדרבנן, וכידוע ג"כ דעת האגרו"מ בזה (איני זוכר כרגע המקום בדויוק).
ולגבי חמץ בפסח בוודאי צריכים להחמיר לכתחילה כמו דעתם של המג"א והגר"ז, אולם כאשר מדובר על חולה - בפרט בילד, אז במקום צורך כי האי, לכאורה אפשר לסמוך על הנודע ביהודה ולהקל.
כיון שהוא איסור דרבנן מותר אפילו בלא סכנה כל שחלה כל גופו ונפל למשכב.
זה אינו, כי באיסור אכילה אסור לחולה בלי סכנה גם באיסור דרבנן וכמו שכתוב ביו"ד סי' קנה ס"ג.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
chaim אמר:
דרומאי אמר:
chaim אמר:
אומר בקיצור נמרץ לאברך ת"ח כמוך.
בסי' תמב מבאר המג"א והגר"ז, שכל ביטול בשישים הוא רק אם נפל בתוכו, אבל אם שמוהו שם בכוונה לשבח את המאכל, אין כאן ביטול. והוא רק מדרבנן, ומקורו מתשובת הרשב"א שהובא בב"י ביו"ד בסימן קלד.
אמנם דעת הנודע ביהודה (הובא בפתח"ת סוף קלד) שרוב ראשונים פליגי על זה, וסוברים שתמיד מתבטל, וכידוע שבחו"ל אלה שאוכלים ע"פ הרשימות, הרי הם סומכים על הנודע ביהודה הזה, כיון שגם לפי הרשב"א הרי הוא רק איסור מדרבנן, וכידוע ג"כ דעת האגרו"מ בזה (איני זוכר כרגע המקום בדויוק).
ולגבי חמץ בפסח בוודאי צריכים להחמיר לכתחילה כמו דעתם של המג"א והגר"ז, אולם כאשר מדובר על חולה - בפרט בילד, אז במקום צורך כי האי, לכאורה אפשר לסמוך על הנודע ביהודה ולהקל.
כיון שהוא איסור דרבנן מותר אפילו בלא סכנה כל שחלה כל גופו ונפל למשכב.
זה אינו, כי באיסור אכילה אסור לחולה בלי סכנה גם באיסור דרבנן וכמו שכתוב ביו"ד סי' קנה ס"ג.
אמת, אך בקטן בלא"ה מותר דהיינו רביתיה ובאיסור דרבנן לכו"ע מקילין כדמוכח בר"ן.
 
חלק עליון תַחתִית