המציאות מול ה"מציאס"

כויסף

משתמש רגיל
סיפר פעם חכם אחד על עם הארץ שהיה הולך בדרך ונזדמן לפניו בית מדרש מלא וגדוש
בהיכנסו חש הוא רוממות הרוח גדולה וניגש ללומדים לשמוע מה שבפיהם 
ובין המילים שהצליח לשמוע היה "מציאס" וחשב שהכוונה למציאות שהיה בה לפני שנכנס אלא שהדברים היו רחוקים מבינתו היאך יקראו לדבר זה "מציאות"
ובאמת קשה לי כבר הרבה זמן האם "מציאס" ו"מציאות" דבר אחד הם או שמא ישנה "מציאס" למדנית שהינה רובד פשוט בלומדעס אך לא משקפת את המציאות באמת
 

כפשוטו

משתמש ותיק
כויסף אמר:
סיפר פעם חכם אחד על עם הארץ שהיה הולך בדרך ונזדמן לפניו בית מדרש מלא וגדוש
בהיכנסו חש הוא רוממות הרוח גדולה וניגש ללומדים לשמוע מה שבפיהם 
ובין המילים שהצליח לשמוע היה "מציאס" וחשב שהכוונה למציאות שהיה בה לפני שנכנס אלא שהדברים היו רחוקים מבינתו היאך יקראו לדבר זה "מציאות"
ובאמת קשה לי כבר הרבה זמן האם "מציאס" ו"מציאות" דבר אחד הם או שמא ישנה "מציאס" למדנית שהינה רובד פשוט בלומדעס אך לא משקפת את המציאות באמת
בד"כ כשאומרים מציאות בלימוד הכוונה למציאות קיימת, אך בשביל להגיע למסקנה שהיא קיימת צריך קצת להוגיע את הראש או לחילופין סתם לחשוב ישר...
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
למה לחשוב שמציאות בלמדות אינה מציאות באמת?
מה מגדיר "מציאות באמת", דברים שאתה רואה בעיניך?
 

כויסף

משתמש רגיל
פותח הנושא
כפשוטו אמר:
בד"כ כשאומרים מציאות בלימוד הכוונה למציאות קיימת, אך בשביל להגיע למסקנה שהיא קיימת צריך קצת להוגיע את הראש או לחילופין סתם לחשוב ישר...
לדעתי אתה טועה שמציאות חייבת להיות פשוטה בהימצאה לכל בן אנוש שידע את פרטיה ולכן באמת תמיד חשבתי שכשאומרים "מציאות" מתכוונים לחשיבה ישרה
אבל כולנו יודעים שזה לא ככה
 

כויסף

משתמש רגיל
פותח הנושא
אהרן פישר אמר:
אהרן פישר אמר:
למה לחשוב שמציאות בלמדות אינה מציאות באמת?
מה מגדיר "מציאות באמת", דברים שאתה רואה בעיניך?
פוק חזי בבית המדרש שאנשים מתווכחים הרבה האם דבר מסוים הוא מציאותי או לא ולא כדי להסביר משהו אלא כדי ללמדן משהו כלו' לדון האם ההגדרה של הדבר הוא שהוא מציאותי או לאו
ולזה כוונתי
 

כפשוטו

משתמש ותיק
כויסף אמר:
לדעתי אתה טועה שמציאות חייבת להיות פשוטה בהימצאה לכל בן אנוש שידע את פרטיה ולכן באמת תמיד חשבתי שכשאומרים "מציאות" מתכוונים לחשיבה ישרה
אבל כולנו יודעים שזה לא ככה
זהו. שזה ממש ככה. כמו אדם בלי עיניים שלא תמיד יכול לראות את המציאות האמיתית, כך גם אדם שאינו חושב ישר לא יכול לראות תמיד את המציאות נכוחה. ככה זה.
וכשם שבראייה בעין צריך לראות דברים עדינים ע"י התמקדות בדבר ואולי גם לנקות את המשקפיים, כך גם בלימוד לדברים פשוטים צריך חשיבה ישרה קלה, ולדברים עדינים צריך לזכך את כלי המוח ע"מ לחשוב ישר...
(ופוק חזי במעשים על גדולי הדורות הקודמים שהתייגעו להבין דברים כמו שהם בפשטות, דוגמת הר"ש שקופ ששאל הגדרות מסוימות מבעלי-העגלות דמתא.)
 

האמת?

משתמש רגיל
כפשוטו אמר:
(ופוק חזי במעשים על גדולי הדורות הקודמים שהתייגעו להבין דברים כמו שהם בפשטות, דוגמת הר"ש שקופ ששאל הגדרות מסוימות מבעלי-העגלות דמתא.)
הרב @כפשוטו אשמח מאד למקור.
 

כפשוטו

משתמש ותיק
האמת? אמר:
כפשוטו אמר:
(ופוק חזי במעשים על גדולי הדורות הקודמים שהתייגעו להבין דברים כמו שהם בפשטות, דוגמת הר"ש שקופ ששאל הגדרות מסוימות מבעלי-העגלות דמתא.)
הרב @כפשוטו אשמח מאד למקור.
בספר "תורה יבקשו מפיהו" על הר"ש. (ובאותו מקום הוא גם מספר עוד סיפור מעי"ז על בחור בישיבה שנכנס לביהמ"ד בשעה מאוחרת בלילה וראה את הר"ש מהלך אחוז שרעפים הלוך ושוב. לפתע ניגש אליו ר"ש ושאלו: תגיד לי מה הפשט הפשוט של זיקה בלי "לומדות".)

בכל מקרה, גם אם לא היה מקור לסיפור הייתי מקבל אותו מפאת הסברא שבו. והמ"י.
 
 

כויסף

משתמש רגיל
פותח הנושא
כפשוטו אמר:
זהו. שזה ממש ככה. כמו אדם בלי עיניים שלא תמיד יכול לראות את המציאות האמיתית, כך גם אדם שאינו חושב ישר לא יכול לראות תמיד את המציאות נכוחה. ככה זה.
וכשם שבראייה בעין צריך לראות דברים עדינים ע"י התמקדות בדבר ואולי גם לנקות את המשקפיים, כך גם בלימוד לדברים פשוטים צריך חשיבה ישרה קלה, ולדברים עדינים צריך לזכך את כלי המוח ע"מ לחשוב ישר...
(ופוק חזי במעשים על גדולי הדורות הקודמים שהתייגעו להבין דברים כמו שהם בפשטות, דוגמת הר"ש שקופ ששאל הגדרות מסוימות מבעלי-העגלות דמתא.)
חזרה למעלה
פוק חזי בבית המדרש שאנשים מתווכחים הרבה האם דבר מסוים הוא מציאותי או לא ולא כדי להסביר משהו אלא כדי ללמדן משהו כלו' לדון האם ההגדרה של הדבר הוא שהוא מציאותי או לאו
ולזה כוונתי
 

כפשוטו

משתמש ותיק
כויסף אמר:
פוק חזי בבית המדרש שאנשים מתווכחים הרבה האם דבר מסוים הוא מציאותי או לא ולא כדי להסביר משהו אלא כדי ללמדן משהו כלו' לדון האם ההגדרה של הדבר הוא שהוא מציאותי או לאו
ולזה כוונתי
היינו שמתלבטים אם זו מציאות או לאו? ומר שואל האם הכוונה בזה מציאות אמיתית או שגם המציאות שמתלבטים לגביה היא לא אמיתית?
 
 

כויסף

משתמש רגיל
פותח הנושא
כוונתו של מר שלא שייך שכולם מודים שדבר נכון אך חולקים אם הוא מציאותי או יותר נכון ב"מציאס"
 

כפשוטו

משתמש ותיק
כויסף אמר:
כוונתו של מר שלא שייך שכולם מודים שדבר נכון אך חולקים אם הוא מציאותי או יותר נכון ב"מציאס"
אולי אם כת"ר יביא דוגמא ומעי"ז אוכל להתמקד יותר.
 
 

חשבתי דרכי

משתמש רשום
אשכול שלם שלא ברור לאן הוא חותר, וכל התגובות עד כאן גם הם בלתי מובנים בעליל.
אולי זה החילוק בין מציאות ולמצעיס?
 
חלק עליון תַחתִית