גרים קודם אברהם אבינו

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
חגיגה ג. בתוס' תחילה לגרים. שנצטווה על המילה טפי מכל אותם שלפניו: איירי באברהם אבינו.
אולי מישהו יוכל להעלות כאן מי הם הגרים שהיו קודם אברהם אבינו ובמה התבטאה גירותם ייש"כ
 

אור זורח

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
חגיגה ג. בתוס' תחילה לגרים. שנצטווה על המילה טפי מכל אותם שלפניו: איירי באברהם אבינו.
אולי מישהו יוכל להעלות כאן מי הם הגרים שהיו קודם אברהם אבינו ובמה התבטאה גירותם ייש"כ

מבואר בספרים כמדומני ששם ועבר היו מגיירים
ולמדו בישיבתם אך הם לא עשו מזה רעש גדול בעולם
כי הרשעים שלטו בעולם ואברהם בא ויצא נגד הרשעים ופרסם את האמונה בעולם
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
לכאו' גירות קודם אברהם אבינו התבטאה באמונה בקל אחד שהוא בורא ומנהיג בשונה מאותם דורות שהאמינו בכוחות עליונים מרובים כהשמש והירח ובעצם האמונה ההיא הוא נהיה לגר בשונה מהמשמעות של גר כיום שהיא להיות חלק מעמ"י אז הגירות היתה בעצם זה שקיבל עליו את האמונה הנכונה
 

אור זורח

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
ובמה התבטאה גירותם?
שהרי לא מלו
 
יד אבשלום אמר:
לכאו' גירות קודם אברהם אבינו התבטאה באמונה בקל אחד שהוא בורא ומנהיג בשונה מאותם דורות שהאמינו בכוחות עליונים מרובים כהשמש והירח ובעצם האמונה ההיא הוא נהיה לגר בשונה מהמשמעות של גר כיום שהיא להיות חלק מעמ"י אז הגירות היתה בעצם זה שקיבל עליו את האמונה הנכונה
כי שם ועבר לא פרסמו כנ''ל
ולכן לא היה צריך מילה לפרסם
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
חגיגה ג. בתוס' תחילה לגרים. שנצטווה על המילה טפי מכל אותם שלפניו: איירי באברהם אבינו.
אולי מישהו יוכל להעלות כאן מי הם הגרים שהיו קודם אברהם אבינו ובמה התבטאה גירותם ייש"כ
גר הוא מי שבא לגור בצל השכינה.
 
 

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
גר הוא מי שבא לגור בצל השכינה.
ומה תגיד על הפסוק כי גרים הייתם בארץ מצרים שבאו לגור בצל מצרים או שהיו נספחים לכאו' הקנייטש בגרים הייתם זה שהיו שונים ולא זה שבאו לגור
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
גר הוא מי שבא לגור בצל השכינה.
ומה תגיד על הפסוק כי גרים הייתם בארץ מצרים שבאו לגור בצל מצרים או שהיו נספחים לכאו' הקנייטש בגרים הייתם זה שהיו שונים ולא זה שבאו לגור
אין כאן קושיה, מה שכתבתי צל, כי אי אפשר לדור בשכינה ממש, אבל במצרים אין צריך להשתמש במילה צל, אלא באו לגור במצרים, מרצונם או בעל כרחם, וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, וביחס לנולדים כאן הוא שונה וביחס למי שלא גר כאן כלל הוא קבוע כאן, ושם במצרים זה היה ביחס לאלו שנולדו כאן, וגר בשכינה שהבאת גבי אברהם זה מתייחס ביחס לשאר שלא באו לגור כלל, דהיינו גר הוא דרגה אמצעית, ולפעמים הוא ביחס למי שלמעלה ממנו ולפעמים הוא ביחס למי שתחתיו.
 
 

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
אין כאן קושיה, מה שכתבתי צל, כי אי אפשר לדור בשכינה ממש, אבל במצרים אין צריך להשתמש במילה צל, אלא באו לגור במצרים, מרצונם או בעל כרחם, וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, וביחס לנולדים כאן הוא שונה וביחס למי שלא גר כאן כלל הוא קבוע כאן, ושם במצרים זה היה ביחס לאלו שנולדו כאן, וגר בשכינה שהבאת גבי אברהם זה מתייחס ביחס לשאר שלא באו לגור כלל, דהיינו גר הוא דרגה אמצעית, ולפעמים הוא ביחס למי שלמעלה ממנו ולפעמים הוא ביחס למי שתחתיו.
אם אפשר לשאול מנין לך חידוש זה?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אין כאן קושיה, מה שכתבתי צל, כי אי אפשר לדור בשכינה ממש, אבל במצרים אין צריך להשתמש במילה צל, אלא באו לגור במצרים, מרצונם או בעל כרחם, וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, וביחס לנולדים כאן הוא שונה וביחס למי שלא גר כאן כלל הוא קבוע כאן, ושם במצרים זה היה ביחס לאלו שנולדו כאן, וגר בשכינה שהבאת גבי אברהם זה מתייחס ביחס לשאר שלא באו לגור כלל, דהיינו גר הוא דרגה אמצעית, ולפעמים הוא ביחס למי שלמעלה ממנו ולפעמים הוא ביחס למי שתחתיו.
אם אפשר לשאול מנין לך חידוש זה?
היום הריתיהו וילדתיהו, אם רצונך לחלוק חלוק.
הכל תלוי בסברא.
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
 וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, 
תמיד מצאנו גר בתור כינוי לאדם זר שבא איפה מצאת מקום שבו הפירוש של גר הוא אדם שקבוע במקום?
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
ובמה התבטאה גירותם
באופן כללי גדרה של גרות מבואר במכ' בסוף ספ' חדושי מרן רי"ז הלוי בבארו את החילוק שבין גר אמת לגר תושב, שעיקרה של גרות היינו קבלת מצוות, שזהו עיקר המבדיל בין גוי ליהודי, מה שהיהודי משועבד לתו"מ. ואילו המילה והטבילה אינם אלא להחיל גרות זו בגופם, שלא תהי' קיום המצוות כפעולות שעושים בעלמא אלא יהא טבוע בגופם. [לאפוקי גר תושב שאין בו מילה וטבילה הילכך יכול לחזור בו מגרותו.] ובלשון הראשונים מובא תמיד הלשון שבא להסתופף תחת כנפי השכינה שלכאו' הכונה כנ"ל לקיום מצוותיו. ואילו לגבי מילה וטבילה כתבו שאי"ז אלא 'גמר הגרות'.
בכל אופן לגבי שם ועבר יל"ע איזה קבלת מצוות היה להם, ולכאו' היינו עצם הקבלה לקיים דבר ה'. [שכן המצוות לכשעצמם אינם לעיכובא לדעת הרמב"ם והריטב"א כתובות יא,א, ורק עצם הדבר שמשתעבד לקיים מצוות זהו לעיכובא.]
 

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
בכל אופן לגבי שם ועבר יל"ע איזה קבלת מצוות היה להם, ולכאו' היינו עצם הקבלה לקיים דבר ה'. [שכן המצוות לכשעצמם אינם לעיכובא לדעת הרמב"ם והריטב"א כתובות יא,א, ורק עצם הדבר שמשתעבד לקיים מצוות זהו לעיכובא.]
איזה ציוי יש להם שהם צריכים לקבל על עצמם לקיים דבר ה' וכי שייך לקבל דבר ה' כשעוד אין ציוי?
 

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
פותח הנושא
אחד מן הגולה אמר:
באופן כללי גדרה של גרות מבואר במכ' בסוף ספ' חדושי מרן רי"ז הלוי בבארו את החילוק שבין גר אמת לגר תושב, שעיקרה של גרות היינו קבלת מצוות, שזהו עיקר המבדיל בין גוי ליהודי, מה שהיהודי משועבד לתו"מ. ואילו המילה והטבילה אינם אלא להחיל גרות זו בגופם, שלא תהי' קיום המצוות כפעולות שעושים בעלמא אלא יהא טבוע בגופם. [לאפוקי גר תושב שאין בו מילה וטבילה הילכך יכול לחזור בו מגרותו.] ובלשון הראשונים מובא תמיד הלשון שבא להסתופף תחת כנפי השכינה שלכאו' הכונה כנ"ל לקיום מצוותיו. ואילו לגבי מילה וטבילה כתבו שאי"ז אלא 'גמר הגרות'.
א"כ מהו כי גרים הייתם בארץ מצרים
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
אחד מן הגולה אמר:
בכל אופן לגבי שם ועבר יל"ע איזה קבלת מצוות היה להם, ולכאו' היינו עצם הקבלה לקיים דבר ה'. [שכן המצוות לכשעצמם אינם לעיכובא לדעת הרמב"ם והריטב"א כתובות יא,א, ורק עצם הדבר שמשתעבד לקיים מצוות זהו לעיכובא.]
איזה ציוי יש להם שהם צריכים לקבל על עצמם לקיים דבר ה' וכי שייך לקבל דבר ה' כשעוד אין ציוי?
לכאו' צ"ל בזה דקאי על אותם ציוויים שהיו אז, ועדיין צ"ע.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
אחד מן הגולה אמר:
באופן כללי גדרה של גרות מבואר במכ' בסוף ספ' חדושי מרן רי"ז הלוי בבארו את החילוק שבין גר אמת לגר תושב, שעיקרה של גרות היינו קבלת מצוות, שזהו עיקר המבדיל בין גוי ליהודי, מה שהיהודי משועבד לתו"מ. ואילו המילה והטבילה אינם אלא להחיל גרות זו בגופם, שלא תהי' קיום המצוות כפעולות שעושים בעלמא אלא יהא טבוע בגופם. [לאפוקי גר תושב שאין בו מילה וטבילה הילכך יכול לחזור בו מגרותו.] ובלשון הראשונים מובא תמיד הלשון שבא להסתופף תחת כנפי השכינה שלכאו' הכונה כנ"ל לקיום מצוותיו. ואילו לגבי מילה וטבילה כתבו שאי"ז אלא 'גמר הגרות'.
א"כ מהו כי גרים הייתם בארץ מצרים


אדם שלא נמצא בסביבה הטבעית והמקורית שלו נקרא גר בין בגשמיות ובין ברוחניות
 
 

אחד מן הגולה

משתמש ותיק
רצונו כרצונו אמר:
אחד מן הגולה אמר:
באופן כללי גדרה של גרות מבואר במכ' בסוף ספ' חדושי מרן רי"ז הלוי בבארו את החילוק שבין גר אמת לגר תושב, שעיקרה של גרות היינו קבלת מצוות, שזהו עיקר המבדיל בין גוי ליהודי, מה שהיהודי משועבד לתו"מ. ואילו המילה והטבילה אינם אלא להחיל גרות זו בגופם, שלא תהי' קיום המצוות כפעולות שעושים בעלמא אלא יהא טבוע בגופם. [לאפוקי גר תושב שאין בו מילה וטבילה הילכך יכול לחזור בו מגרותו.] ובלשון הראשונים מובא תמיד הלשון שבא להסתופף תחת כנפי השכינה שלכאו' הכונה כנ"ל לקיום מצוותיו. ואילו לגבי מילה וטבילה כתבו שאי"ז אלא 'גמר הגרות'.
א"כ מהו כי גרים הייתם בארץ מצרים
באופן כללי הפי' גר היינו אדם שבא להתגורר במקום זר, רק שביהדות הדרך שבה מגיע 'להתגורר' ביהדות דהיינו לחסות תחת כנפי השכינה הוא ע"י קבלה לקיים המצוות.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
אחד מן הגולה אמר:
באופן כללי הפי' גר היינו אדם שבא להתגורר במקום זר, רק שביהדות הדרך שבה מגיע 'להתגורר' ביהדות דהיינו לחסות תחת כנפי השכינה הוא ע"י קבלה לקיים המצוות.
גר יוצא ממקומו הטבעי וכן המתגייר יוצא ממקומו הטבעי
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יד אבשלום אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
 וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, 
תמיד מצאנו גר בתור כינוי לאדם זר שבא איפה מצאת מקום שבו הפירוש של גר הוא אדם שקבוע במקום?


בכל מקום שמחלקים בין גר לגוי לענין דינא, הרי זה גר שמשמש ביחס לקבוע, כמדומה שדברי מוכרחים מפירוש המילה, ואיני רואה בדברי חידוש, אם גר הוא לא מי שבא לגור אז מה זה לשון גרות.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אחד מן הגולה כתב: ↑לפני 10 דקות
באופן כללי הפי' גר היינו אדם שבא להתגורר במקום זר, רק שביהדות הדרך שבה מגיע 'להתגורר' ביהדות דהיינו לחסות תחת כנפי השכינה הוא ע"י קבלה לקיים המצוות.
גר יוצא ממקומו הטבעי וכן המתגייר יוצא ממקומו הטבעי
וזה קיומם של המצות בין אם הוא מקבל או לא
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
שיצא ממקומו
מלשון מה?
גר זה משמעות לא טבעי חיצוני
הפנימיות שלו ביסודה שייכת למקום אחר
היכן אתה מתגורר פי' מה עשית כדי לעזוב את המקוריות שלך
גר שמתגייר פירושו שעשה פעולה לעזוב את המקוריות שלו
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
שיצא ממקומו
מלשון מה?
היכן אתה מתגורר פי' מה עשית כדי לעזוב את המקוריות שלך
כמדומה שאין איש מבעלי ידע בלשון שיסכימו איתך, לגור הוא כמו לדור רק שלדור הוא קבוע יותר.
וכי לא שייך לשאול היכן אתה גר, את אדם שאפשר שנולד במקום מגוריו ולא עזב את מקוריותו?
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
כמדומה שאין איש מבעלי ידע בלשון שיסכימו איתך, לגור הוא כמו לדור רק שלדור הוא קבוע יותר.
וכי לא שייך לשאול היכן אתה גר, את אדם שאפשר שנולד במקום מגוריו ולא עזב את מקוריותו?
מדיבורי בני אדם קשה להביא ראיה ואי אפשר להביא ראיה כידוע
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
כמדומה שאין איש מבעלי ידע בלשון שיסכימו איתך, לגור הוא כמו לדור רק שלדור הוא קבוע יותר.
וכי לא שייך לשאול היכן אתה גר, את אדם שאפשר שנולד במקום מגוריו ולא עזב את מקוריותו?
מדיבורי בני אדם קשה להביא ראיה ואי אפשר להביא ראיה כידוע
אדם שיצא ממקומו ולא מצא עדיין מקום לגור בו והוא עובר במהירות ממקום למקום האם נקרא גר כי יצא ממקומו, אדם שכפר בדת מסוימת או בכל הדתות האם נקרא גר?
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אדם שיצא ממקומו ולא מצא עדיין מקום לגור בו והוא עובר במהירות ממקום למקום האם נקרא גר כי יצא ממקומו, אדם שכפר בדת מסוימת או בכל הדתות האם נקרא גר?
אם אין דעתו לחזור
מדוע לא

בענין כפר בכל הדתות לא הבנתי מה כוונתך
 

יד אבשלום

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
יד אבשלום אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
 וודאי גר מראה ב' דברים א' שבא לגור והוא חדש כאן, ב' שהוא כעת גר כאן, 
תמיד מצאנו גר בתור כינוי לאדם זר שבא איפה מצאת מקום שבו הפירוש של גר הוא אדם שקבוע במקום?
בכל מקום שמחלקים בין גר לגוי לענין דינא, הרי זה גר שמשמש ביחס לקבוע, כמדומה שדברי מוכרחים מפירוש המילה, ואיני רואה בדברי חידוש, אם גר הוא לא מי שבא לגור אז מה זה לשון גרות.
אדרבה גר הוא אדם "זר" שהגיע לעמ"י והתנחל בתוכו בשונה מאדם שנולד יהודי שהוא קבוע בעמ"י זה לא שייך להשוואה מול גוי שהוא יותר קבוע גר רק בעמו שלו ולא זכה להשתיך לעמ"י
 
 
חלק עליון תַחתִית