דרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
זכור איזה תוספות אבל אני לא זוכר איפה
אהרן פישר אמר:איפה כתוב שהיה בסנהדרין
אבוה דשמואל אמר:דרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
זכור איזה תוספות אבל אני לא זוכר איפה
אתה מתכוון לגמ' סוטה דף ד:.
ולחד תירוצא נסיב ופירש.
כוונתו דשם בגמרא הביאו כמה שיעורי זמן הארעה וביאה.דרבמדיקר אמר:אבוה דשמואל אמר:דרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
זכור איזה תוספות אבל אני לא זוכר איפה
אתה מתכוון לגמ' סוטה דף ד:.
ולחד תירוצא נסיב ופירש.
לא ירדתי לסוף דעתך
מדרש רבה במדבר - פרשה ט פסקה י
אמר רבי יוחנן כל אחד ואחד בעצמו שיער ובן עזאי נשא אשה מימיו?
אית דבעי מימר נתחמם.
ואית דבעי מימר בעל ופירש.
ואית דבעי מימר (תהלים כה) סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם.
דרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
זכור איזה תוספות אבל אני לא זוכר איפה
ומה יקרה אם יקום דור שרוב החכמים הגדולים שלו לא יהיה להם בנים מאיזה סיבה שהיא, נמנה לסנהדרין עמי ארצות או שתיבטל הסנהדרין? וכן אם לא יהיו בקיאים בע' לשון דבר שמסתמא היה בכמה דורות, אלא ודאי דברים אילו אינם לעיכובא אלא אם יש לוקחים מהם אבל אם אין ברירה אז אין ברירה, ואף בן עזאי היה בסנהדרין כי לא היה ברירה (דהיינו שהיה עדיף אותו בלא ילדים מאשר אחר עם ילדים, כי לא היה אדם קרוב אליו בגדלות, וכמו שאמר כל חכמי ישראל לפני כקליפת השום).טוביה פריד אמר:[לבר מזה שכאן יש לנו תירוץ נוסף שלא היה לנו בבבלי שלנו שהוא נתחמם. (שצריך להבין ביאורו האם יצא ממנו ז"ל חלילה, או רק קרוב לכך?)]
הלא קיי"ל שצריך שיהיה לו בנים כדי שיהיה לו רחמנות (כמבואר בסנהדרין פ"א והכי איפסיקא הלכתא ברמב"ם ובשו"ע שם). ולפי המבואר כאן
"בעל ופירש" משמע שלא היה נשוי עוד אחרי אותה הבעילה.
כי כיוון דראה שמבטלתו מן התורה מייד פירש. וא"כ לא היה לו בנים והדרי קושיא לדוכתיה איך היה יכול להיות בסנהדרין?
אשמח לתשובות וסברות בעניין.
מחילהכמעיין המתגבר אמר:דרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
זכור איזה תוספות אבל אני לא זוכר איפהומה יקרה אם יקום דור שרוב החכמים הגדולים שלו לא יהיה להם בנים מאיזה סיבה שהיא, נמנה לסנהדרין עמי ארצות או שתיבטל הסנהדרין? וכן אם לא יהיו בקיאים בע' לשון דבר שמסתמא היה בכמה דורות, אלא ודאי דברים אילו אינם לעיכובא אלא אם יש לוקחים מהם אבל אם אין ברירה אז אין ברירה, ואף בן עזאי היה בסנהדרין כי לא היה ברירה (דהיינו שהיה עדיף אותו בלא ילדים מאשר אחר עם ילדים, כי לא היה אדם קרוב אליו בגדלות, וכמו שאמר כל חכמי ישראל לפני כקליפת השום).טוביה פריד אמר:[לבר מזה שכאן יש לנו תירוץ נוסף שלא היה לנו בבבלי שלנו שהוא נתחמם. (שצריך להבין ביאורו האם יצא ממנו ז"ל חלילה, או רק קרוב לכך?)]
הלא קיי"ל שצריך שיהיה לו בנים כדי שיהיה לו רחמנות (כמבואר בסנהדרין פ"א והכי איפסיקא הלכתא ברמב"ם ובשו"ע שם). ולפי המבואר כאן
"בעל ופירש" משמע שלא היה נשוי עוד אחרי אותה הבעילה.
כי כיוון דראה שמבטלתו מן התורה מייד פירש. וא"כ לא היה לו בנים והדרי קושיא לדוכתיה איך היה יכול להיות בסנהדרין?
אשמח לתשובות וסברות בעניין.
ארבעים שנה קודם החורבן פסקו לדון דיני נפשות וממילא אין נשוי מעכבדרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
אור זורח אמר:ארבעים שנה קודם החורבן פסקו לדון דיני נפשות וממילא אין נשוי מעכבדרבמדיקר אמר:והרי כלל ידוע שאין מעמידים בסנהדרין אלא מי שיש לו בנים והוא לא היה נשוי,
מדוע צריך נשוידרבמדיקר אמר:יישר כח, יש לרב מקור
השפל באמת אמר:פסקן לדון משום שעקרו מירושלים כמבואר בגמ'
ומזכרוני נלענ"ד דאין נשוי אינו מעכב שבעינן נשוי כדי שירחם וללא דיני נפשות אין בכך צורך
מעולם לא שמעתי דבר זה וכמובן שלא שמעתי אינה ראיהטוביה פריד אמר:אגב מעניין לציין שהגר"א למד כשפים (כך קראתי פעם איני זוכר היכן) וזאת עפ"י דברי הגמרא סנהדרין סח אתה לומד להבין ולהורות וכדמעשה ברבי יהושע ורבי אליעזר שנתמלאה כל השדה קישואים עיי"ש.
וכיוון שסבר עצמו שיהיה ראוי להיות מסנהדרין למד זאת.
אור זורח אמר:מוה לי שכל ההיתר הוא עבור סנהדרין ואם אין סנהדרין ואולי לא יבוא לידי מעשה איך אפשר להתיר ללמוד.
מועדים לש
אגב בלי קשר לסיפור, בזמן הגר''א כבר נשתכחו רוב תורות הכשפים, ובזמנינו ודאי לא נותר מידי מלבד דמיונות.טוביה פריד אמר:אור זורח אמר:מוה לי שכל ההיתר הוא עבור סנהדרין ואם אין סנהדרין ואולי לא יבוא לידי מעשה איך אפשר להתיר ללמוד.
מועדים לש
אתה למד להבין ולהורות.
וכמי שעוסק בתורת קדשים להכין עצמו לבניין הבית.
מה כוונתך??כמעיין המתגבר אמר:בזמן הגר''א כבר נשתכחו רוב תורות הכשפים, ובזמנינו ודאי לא נותר מידי מלבד דמיונות.
רבן גמליאל היה לו דמות צורות לבנה האם היום מותר לעשות דמות לבנה להכין לימות המשיחטוביה פריד אמר:אתה למד להבין ולהורות.
וכמי שעוסק בתורת קדשים להכין עצמו לבניין הבית.
אינני כ"כ מקורי להמציא זאת מדעתי קראתי את זה בספר אוצר פלאות התורה עה"פ מכשפה לא תחיה או משהו כזה.כמעיין המתגבר אמר:בזמן הגר''א כבר נשתכחו רוב תורות הכשפים, ובזמנינו ודאי לא נותר מידי מלבד דמיונות.טוביה פריד אמר:אור זורח אמר:מוה לי שכל ההיתר הוא עבור סנהדרין ואם אין סנהדרין ואולי לא יבוא לידי מעשה איך אפשר להתיר ללמוד.
מועדים לש
אתה למד להבין ולהורות.
וכמי שעוסק בתורת קדשים להכין עצמו לבניין הבית.
והפלסופיא הטתו ברוב לקחה לפרש הגמרא הכל בדרך הלציי ולעקור אותם מפשטן וח"ו איני מאמין בהם ולא מהם ולא מהמונם אלא כל הדברים הם כפשטן אלא שיש בהם פנימיות לא פנימיות של בעלי הפלוסופיא שהם חצוניות אלא של בעלי האמת:
אור זורח אמר:מה כוונתך??כמעיין המתגבר אמר:בזמן הגר''א כבר נשתכחו רוב תורות הכשפים, ובזמנינו ודאי לא נותר מידי מלבד דמיונות.
לומר שהסיפור לא נכון כי כבר לא היה כשפים
לא היתה כוונתי לכפור בסיפור מחמת זה זו היתה הערה אגבית.טוביה פריד אמר:כמעיין המתגבר אמר:טוביה פריד אמר: