קבלת התורה

טוביה פריד

משתמש ותיק
בעקבות מה שנדון כאן:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=172&t=18783

נזכרתי בשאלה שמלווה אותי כבר תקופה (מחומש שמות פרשת יתרו עד כי תשא.)
בעצם חסר לי סדר ברור בהשתלשלות קבלת התורה.
(והזמן גרמא ימי הספירה הקדושים שהם הכנה לקבלת התורה.)
מעמד קבלת התורה היה ביום ו' סיון ב' תמח' בהר סיני.
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
את כל התורה כולה, ורק עשרת הדיברות ניתנו בכתב? עם הלוחות? לא ניתנו כלל רק נאמרו אז? רש"י בריש משפטים למה נסמכה שמיטה להר סיני לומר לך /שנאמרה כללותיה ופרוטותיה בסיני. 
2) אם נאמר הכל בהר סיני למה משה עלה לארבעים יום שתמו בי''ז בתמוז? ולמה שבר את הלוחות אז? הוא לא הביא את הלוחות לישראל לפני כן?
3) ביוה"כ עם ישראל קיבל לוחות שניות מה היה השינוני שבהם?
בגמ' בב"ק נה מבואר שהיה שינוי במילים שנאמרו בלוחות ראשונות שלא נאמרה בהם טוב, ובלוחות שניות נאמר טוב.
ואת זה אנחנו לומדים מההקבלה בין פרשת יתרו ל'ואתחנן'.
4) מתי עם ישראל קיבל את התורה כספר כפשוטו? רק כשנפטר משה ואז כתב יג ספרים בו ביום כמבואר בגמ' משה כותב בדמע וכו'? משה מקריא ויהושע כותב וכו'?

זאת אומרת לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
אם כן איך היה התהליך...
אשמח למי שיוכל לעשות סדר פשוט בדברים.

א גיט מועד.


 
 

בבלי

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
...
זאת אומרת לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
אם כן איך היה התהליך...
אשמח למי שיוכל לעשות סדר פשוט בדברים.
אני מקשר למספר הודעות באשכול סמוך שדנו בחלקו על מאמר הזוהר שלמשה ניתנו כל כד ספרי התנ"ך.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=273285#p273285
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272709#p272709
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272754#p272754
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272775#p272775
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
פותח הנושא
בבלי אמר:
טוביה פריד אמר:
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
...
זאת אומרת לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
אם כן איך היה התהליך...
אשמח למי שיוכל לעשות סדר פשוט בדברים.
אני מקשר למספר הודעות באשכול שדנו בחלקו על מאמר הזוהר שלמשה ניתנו כל כד ספרי התנ"ך.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=273285#p273285
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272709#p272709
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272754#p272754
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=272775#p272775

יישר כוח.
אני אוחז עוד הרבה לפני כן.
בפשוטן של דברים.
מה עם ישראל קיבל מייד?
ומה בכתב ומתי?
 
 

בבלי

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
כעת נראה לי לומר שהמאמר שמשה קיבל בהר סיני את כל כד הספרים לא קשה כפי שהקשה מר וכפי שהקשו בהודעות המקושרות (קורח, בלעם, וכו') שאולי אפשר לומר שמשה קיבל הכל אבל הדברים היו בבחינת רז שלא ברור פירושו ורק אחר כך הוברר כוונתם
 

בן ראם

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
יישר כוח.
אני אוחז עוד הרבה לפני כן.
בפשוטן של דברים.
מה עם ישראל קיבל מייד?
ומה בכתב ומתי?
בקצרה- במעמד הר סיני שמעו רק את עשרת הדיברות.
משה בארבעים יום קיבל את יסודות התורה כולה, אך חלקים נמסרו במפורש במהלך 40 השנה במדבר. (ונכתבו מגילות)
בסוף 40 השנה נכתב ונחתם ספר התורה ובו כל התורה (לגבי 8 פסוקים אחרונים- מחלוקת). כמו"כ נסתיימה מסירת התורה שבע"פ מן השמים דרך משה.
רמב"ן הקדמה לבראשית- משה רבינו כתב הספר הזה [בראשית] עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני. כי שם נאמר לו "עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם".
וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, כאשר אמר "לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם". וזה כדברי האומר תורה מגלה מגלה נתנה. אבל לדברי האומר תורה חתומה נתנה, נכתב הכל בשנת הארבעים, כשנצטווה "כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם". וצווה "לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם".
רמב"ם הקדמה למשנה תורה-כל התורה, כתבה משה רבינו, קודם שימות, בכתב ידו, ונתן ספר לכל שבט ושבט, וספר אחד נתנהו בארון לעד, שנאמר (דברים לא, כו) לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו וגו'. והמצוה, שהיא פירוש התורה, לא כתבה, אלא צוה בה לזקנים, ליהושע ולשאר כל ישראל, שנא' (דברים יג, א) את כל הדבר אשר אנכי מצוה אתכם אותו תשמרו לעשות וגו', ומפני זה נקראת תורה שבעל פה:
אע"פ שלא נכתבה תורה שבע"פ, לימדה משה רבינו כולה, בבית דינו, לשבעים זקנים. ואלעזר ופנחס ויהושע, שלשתן קבלו ממשה. וליהושע, שהוא תלמידו של משה רבינו, מסר תורה שבע"פ, וצוהו עליה. וכן יהושע, כל ימי חייו למד על פה. וזקנים רבים קבלו מיהושע. וקבל עלי מן הזקנים ומפנחס. ושמואל קבל מעלי ובית דינו. ודוד קבל משמואל ובית דינו וכו' וכו'.
 

הערשלה

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
טוביה פריד אמר:
יישר כוח.
אני אוחז עוד הרבה לפני כן.
בפשוטן של דברים.
מה עם ישראל קיבל מייד?
ומה בכתב ומתי?
רמב"ן הקדמה לבראשית- משה רבינו כתב הספר הזה [בראשית] עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני. כי שם נאמר לו "עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם".
וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, 
רמב"ם הקדמה למשנה תורה-כל התורה, כתבה משה רבינו, קודם שימות,
וראה גם מה שכתב רש"י (שמות כד)
ויכתב משה - מבראשית ועד מתן תורה, וכתב מצות שנצטוו במרה.
 
 
ועי' גם בגמ' חגיגה ו: שנחלקו ר' ישמעאל ור' עקיבא אם כללות נאמרו בסיני ופרטות באהל מועד או שכללות ופרטות נאמרו בסיני ונשנו באהל מועד ונשתלשו בערבות מואב
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשלה אמר:
בן ראם אמר:
טוביה פריד אמר:
יישר כוח.
אני אוחז עוד הרבה לפני כן.
בפשוטן של דברים.
מה עם ישראל קיבל מייד?
ומה בכתב ומתי?
רמב"ן הקדמה לבראשית- משה רבינו כתב הספר הזה [בראשית] עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני. כי שם נאמר לו "עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם".
וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, 
רמב"ם הקדמה למשנה תורה-כל התורה, כתבה משה רבינו, קודם שימות,
וראה גם מה שכתב רש"י (שמות כד)
ויכתב משה - מבראשית ועד מתן תורה, וכתב מצות שנצטוו במרה.
השאלה והקביעה המתבקשת איפוא היא שכתב את כל התורה כולה רק קודם שנפטר ובשעה שכתב הי''ג ספרי תורה.
נכון?.
 
 

הערשלה

משתמש ותיק
טוביה פריד אמר:
הערשלה אמר:
בן ראם אמר:
רמב"ן הקדמה לבראשית- משה רבינו כתב הספר הזה [בראשית] עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני. כי שם נאמר לו "עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם".
וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, 
רמב"ם הקדמה למשנה תורה-כל התורה, כתבה משה רבינו, קודם שימות,
וראה גם מה שכתב רש"י (שמות כד)
ויכתב משה - מבראשית ועד מתן תורה, וכתב מצות שנצטוו במרה.
השאלה והקביעה המתבקשת איפוא היא שכתב את כל התורה כולה רק קודם שנפטר ובשעה שכתב הי''ג ספרי תורה.
נכון?.
כך אכן משמע מרש"י פה (כלפי החמישה חומשים), ויש לעיין.
 
 

רצונו כרצונו

משתמש רגיל
טוביה פריד אמר:
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
את כל התורה כולה, ורק עשרת הדיברות ניתנו בכתב? עם הלוחות? לא ניתנו כלל רק נאמרו אז? רש"י בריש משפטים למה נסמכה שמיטה להר סיני לומר לך /שנאמרה כללותיה ופרוטותיה בסיני. 
2) אם נאמר הכל בהר סיני למה משה עלה לארבעים יום שתמו בי''ז בתמוז? ולמה שבר את הלוחות אז? הוא לא הביא את הלוחות לישראל לפני כן?
לכאו' בו' סיון [ז'] שמעו את עשרת הדיברות ולאחמ"כ משה עלה להר סיני ארבעים יום ואז נאמרה לו כל התורה כולה כללותיה ופרטותיה ואת ספר התורה כתב בכלל יותר מאוחר ולהזכירך שגם הארבעים יום שעלה משה למרום היו בהר סיני
נ.ב רש"י בפרשת בהר ולא בפר' משפטים
 

לבי במערב

משתמש ותיק
1. במ"ת שמעו ישראל רק את עשרת הדברים.
2. הכל כלול בעשה"ד, אך בהעלם; וגילויו באזני משה הי' בארבעים יום הראשונים (ודברים שתלמיד ותיק עתיד לחדש ג"כ נכללו במה שנאמר לו אז, אך בהעלם - ע"ד כלילת התורה כולה בעשה"ד, כנ"ל).
3. "בַּלּוּחוֹת הָרִאשׁוֹנוֹת . . עֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת לְבָד, וּבַלּוּחוֹת הַשְּׁנִיִּים אֲנִי נוֹתֵן לְךָ שֶׁיְהֵא בָהֶם הֲלָכוֹת מִדְרָשׁ וְאַגָּדוֹת" (שמו"ר פמ"ו, א. והדברים ארוכים, ואכ"מ).
4. מחלוקת היא אם 'תורה חתומה ניתנה' או 'מגילות מגילות ניתנה' (גטין ס, א. יעו"ש דנפק"מ למעשה).
 
חלק עליון תַחתִית