טוביה פריד
משתמש ותיק
בעקבות מה שנדון כאן:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=172&t=18783
נזכרתי בשאלה שמלווה אותי כבר תקופה (מחומש שמות פרשת יתרו עד כי תשא.)
בעצם חסר לי סדר ברור בהשתלשלות קבלת התורה.
(והזמן גרמא ימי הספירה הקדושים שהם הכנה לקבלת התורה.)
מעמד קבלת התורה היה ביום ו' סיון ב' תמח' בהר סיני.
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
את כל התורה כולה, ורק עשרת הדיברות ניתנו בכתב? עם הלוחות? לא ניתנו כלל רק נאמרו אז? רש"י בריש משפטים למה נסמכה שמיטה להר סיני לומר לך /שנאמרה כללותיה ופרוטותיה בסיני.
2) אם נאמר הכל בהר סיני למה משה עלה לארבעים יום שתמו בי''ז בתמוז? ולמה שבר את הלוחות אז? הוא לא הביא את הלוחות לישראל לפני כן?
3) ביוה"כ עם ישראל קיבל לוחות שניות מה היה השינוני שבהם?
בגמ' בב"ק נה מבואר שהיה שינוי במילים שנאמרו בלוחות ראשונות שלא נאמרה בהם טוב, ובלוחות שניות נאמר טוב.
ואת זה אנחנו לומדים מההקבלה בין פרשת יתרו ל'ואתחנן'.
4) מתי עם ישראל קיבל את התורה כספר כפשוטו? רק כשנפטר משה ואז כתב יג ספרים בו ביום כמבואר בגמ' משה כותב בדמע וכו'? משה מקריא ויהושע כותב וכו'?
זאת אומרת לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
אם כן איך היה התהליך...
אשמח למי שיוכל לעשות סדר פשוט בדברים.
א גיט מועד.
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=172&t=18783
נזכרתי בשאלה שמלווה אותי כבר תקופה (מחומש שמות פרשת יתרו עד כי תשא.)
בעצם חסר לי סדר ברור בהשתלשלות קבלת התורה.
(והזמן גרמא ימי הספירה הקדושים שהם הכנה לקבלת התורה.)
מעמד קבלת התורה היה ביום ו' סיון ב' תמח' בהר סיני.
1) מה עם ישראל קיבלו ושמעו מהשי"ת אז? רק את עשרת הדיברות??
את כל התורה כולה, ורק עשרת הדיברות ניתנו בכתב? עם הלוחות? לא ניתנו כלל רק נאמרו אז? רש"י בריש משפטים למה נסמכה שמיטה להר סיני לומר לך /שנאמרה כללותיה ופרוטותיה בסיני.
2) אם נאמר הכל בהר סיני למה משה עלה לארבעים יום שתמו בי''ז בתמוז? ולמה שבר את הלוחות אז? הוא לא הביא את הלוחות לישראל לפני כן?
3) ביוה"כ עם ישראל קיבל לוחות שניות מה היה השינוני שבהם?
בגמ' בב"ק נה מבואר שהיה שינוי במילים שנאמרו בלוחות ראשונות שלא נאמרה בהם טוב, ובלוחות שניות נאמר טוב.
ואת זה אנחנו לומדים מההקבלה בין פרשת יתרו ל'ואתחנן'.
4) מתי עם ישראל קיבל את התורה כספר כפשוטו? רק כשנפטר משה ואז כתב יג ספרים בו ביום כמבואר בגמ' משה כותב בדמע וכו'? משה מקריא ויהושע כותב וכו'?
זאת אומרת לא יתכן שעם ישראל קיבל את התורה בהר סיני שבה היה כבר מסופר על בלעם וזמרי ומלחמת סיחון ועוג שהיו 40 שנה אח"כ, ואעפ"י שאין מוקדם ומאוחר בוודאי לא על זה הכוונה אלא על מאורעות שהתורה מתארת בהיררכיה מסוימת שמקדימה פרטים מאוחרים למוקדמים.
אם כן איך היה התהליך...
אשמח למי שיוכל לעשות סדר פשוט בדברים.
א גיט מועד.