מכת בכורות ולא מכת בכורים???

אברך

משתמש ותיק
שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.
בחיפוש קל לא מצאתי שמדברים בזה כ"כ, הרב מוצפי כתב שזה בגלל הגימטריא המובאת באגרת ר"ש מאוסטרופלא.
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
אולי אפשר לומר כך:
יש הבדל בין 'בכור' ל'בכורה'. 'בכור' הוא הפטר רחם של אמו, או ראשית אונו של אביו. לעומת זאת 'בכורה' היא מושג שמבטא את העומד בראש. למשל: "לו משפט הבכורה" למרות שגם בן השנואה הוא בכור.
ובמכת בכורות הרי לא מתו רק בכורים, וכדברי חז"ל המובאים ברש"י פרשת בא: "יש שם בכור - מת, אין שם בכור - גדול שבבית קרוי בכור".
וא"כ המכה לא היתה על הבכורים, אלא על הבכורה בעצמה, שהחשובים והמנהיגים מתו. ואולי משום כך קרויה המכה 'בכורות', על שם מושג הבכורה, ולא על שם האנשים הבכורים.

ואפשר להוסיף ולומר, שבמרוצת ההיסטוריה קרו מקרים שבהם עם כובש הצליח לשלוט ולדכא לאורך זמן את העם הנכבש, על ידי הוצאה להורג והגליה של שכבת ההשכלה והמנהיגות החברתית, כמו אנשי רוח ומפורסמים. למשל מה שעשו הגרמנים (והרוסים) לפולנים.
אם כן איפוא, המכה הקשה הביותר לעם כולו, היא דיכוי הבכורה שלו.
 

HaimL

משתמש ותיק
הסבר נאה, אבל בכורות הוא לשון זכר ומוסב על הבכורים, כמו

וּבְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בכורות שייך גם בלשון זכר.
כמו "שבועות" שאומרים שבועות ארוכים ולא שבועות ארוכות.

כי הסיומת של "ות" מצויה בעיקר בלשון נקבה אבל לא רק. ויש יוצאים מן הכלל.

באותו עניין. בברכת האילנות נוסח ע"מ אומרים "בריאות טובות ואילנות טובות". וזה נוסח מוקשה כי אילנות זה לשון זכר ולפי"ז היה צריך לומר אילנות טובים.

אודה למי שיחכימנו בזה
 

HaimL

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אברך אמר:
שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.
אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.​
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?
 
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
HaimL אמר:
משה נפתלי אמר:
אברך אמר:
שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.
אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.​
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?
 

למקום ההוא קראו קברות התאווה.
 

HaimL

משתמש ותיק
אבוה דשמואל אמר:
HaimL אמר:
משה נפתלי אמר:
 
אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.​
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?

למקום ההוא קראו קברות התאווה.
נכון מאוד, כי את הקברים (ב-ים) הם השאירו למצרים...
 

הכהן

משתמש ותיק
אבוה דשמואל אמר:
HaimL אמר:
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?

למקום ההוא קראו קברות התאווה.

סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם  בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות. 

ויש ליישב, שבלשון חכמים מצויה תוספת ות לרבים גם נגד לשון המקרא, שהרי הם אומרים בית קברות וכן תינוקות וכו'. אף אתה אל תתמה שבלשון מקרא בכורים ובלשן חכמים בכורות.
 

HaimL

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אבוה דשמואל אמר:
HaimL אמר:
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?

למקום ההוא קראו קברות התאווה.

סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם  בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות. 

ויש ליישב, שבלשון חכמים מצויה תוספת ות לרבים גם נגד לשון המקרא, שהרי הם אומרים בית קברות וכן תינוקות וכו'. אף אתה אל תתמה שבלשון מקרא בכורים ובלשן חכמים בכורות.
וכה"ג מצינו גם בעשרת הדברים (לשון התורה) ובעשרת הדיברות (לשון חכמים).
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
יעקב מעיין אמר:
האם יש משהו לדייק בלשון נקבה של מכת בכורות?
אם לא היה בכור היה מת גדול שבבית ומסתמא אם הגדול היתה נקיבה היא מתה נמצא שמכת בכורות שכוללת גם נקיבות ואין זה שייך דוקא לזכרים
 

סופר-סתם

משתמש רגיל
HaimL אמר:
הכהן אמר:
אבוה דשמואל אמר:
למקום ההוא קראו קברות התאווה.

סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם  בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות. 

ויש ליישב, שבלשון חכמים מצויה תוספת ות לרבים גם נגד לשון המקרא, שהרי הם אומרים בית קברות וכן תינוקות וכו'. אף אתה אל תתמה שבלשון מקרא בכורים ובלשן חכמים בכורות.
וכה"ג מצינו גם בעשרת הדברים (לשון התורה) ובעשרת הדיברות (לשון חכמים).
לוח יחיד - זכר, ברבים לוחות - נקבה, ובלשון תורה לוחות הראשונים, ובלשון חכמים לוחות הראשונות / שניות.
 
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
וכעין זה גם במילה תינוקות שכידוע על פי כללי העברית לא קיימת מילת תינוקים ואפשר לראות את זה בכך שכשכותבים את מילת תינוקים המחשב מסמן שיש בזה בעיית דקדוק
 

HaimL

משתמש ותיק
הכהן אמר:
אבוה דשמואל אמר:
סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם  בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות. 
עוד דוגמאות להבדל בין לשון סמיכות ללשון נפרדת

וְהַיָּמִ֤ים הָרִאשֹׁנִים֙ יִפְּל֔וּ כִּ֥י טָמֵ֖א נִזְרֽוֹ׃
כִּ֣י שְׁאַל־נָא֩ לְיָמִ֨ים רִֽאשֹׁנִ֜ים

זְכֹר֙ יְמ֣וֹת עוֹלָ֔ם
 
 

הכהן

משתמש ותיק
סופר-סתם אמר:
לוח יחיד - זכר, ברבים לוחות - נקבה, ובלשון תורה לוחות הראשונים, ובלשון חכמים לוחות הראשונות / שניות.
אגב, כוס - לשון זכר או נקבה?
ולא יפחתו לו מארבע כוסות של יין
מזגו לו כוס ראשון
 
חלק עליון תַחתִית