יעקב מעיין
משתמש רגיל
האם יש משהו לדייק בלשון נקבה של מכת בכורות?
אברך אמר:שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.
וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?משה נפתלי אמר:אברך אמר:שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.
HaimL אמר:וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?משה נפתלי אמר:אברך אמר:שאלה זו שאלני גם בני בליל הסדר השתא, ולא ידעתי השיבו.אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.
נכון מאוד, כי את הקברים (ב-ים) הם השאירו למצרים...אבוה דשמואל אמר:HaimL אמר:וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?משה נפתלי אמר:
אף אתה השב לו: משום שקיברו אותם בקברות.
למקום ההוא קראו קברות התאווה.
אבוה דשמואל אמר:HaimL אמר:וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?
למקום ההוא קראו קברות התאווה.
וכה"ג מצינו גם בעשרת הדברים (לשון התורה) ובעשרת הדיברות (לשון חכמים).הכהן אמר:אבוה דשמואל אמר:HaimL אמר:וַיֹּאמְרוּ֮ אֶל־מֹשֶׁה֒: הֲֽמִבְּלִ֤י אֵין־קְבָרִים֙ בְּמִצְרַ֔יִם?
למקום ההוא קראו קברות התאווה.
סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות.
ויש ליישב, שבלשון חכמים מצויה תוספת ות לרבים גם נגד לשון המקרא, שהרי הם אומרים בית קברות וכן תינוקות וכו'. אף אתה אל תתמה שבלשון מקרא בכורים ובלשן חכמים בכורות.
אם לא היה בכור היה מת גדול שבבית ומסתמא אם הגדול היתה נקיבה היא מתה נמצא שמכת בכורות שכוללת גם נקיבות ואין זה שייך דוקא לזכריםיעקב מעיין אמר:האם יש משהו לדייק בלשון נקבה של מכת בכורות?
לוח יחיד - זכר, ברבים לוחות - נקבה, ובלשון תורה לוחות הראשונים, ובלשון חכמים לוחות הראשונות / שניות.HaimL אמר:וכה"ג מצינו גם בעשרת הדברים (לשון התורה) ובעשרת הדיברות (לשון חכמים).הכהן אמר:אבוה דשמואל אמר:למקום ההוא קראו קברות התאווה.
סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות.
ויש ליישב, שבלשון חכמים מצויה תוספת ות לרבים גם נגד לשון המקרא, שהרי הם אומרים בית קברות וכן תינוקות וכו'. אף אתה אל תתמה שבלשון מקרא בכורים ובלשן חכמים בכורות.
עוד דוגמאות להבדל בין לשון סמיכות ללשון נפרדתהכהן אמר:סתירה זו יש ליישב, שבנפרד קברים ובסמיכות קברות או קברי (כשם שבנפרד שנים ובסמיכות שנות או שני), ואם כן קמה שאלת פותח האשכול וגם נצבה, שהרי גם בְכֹרֹ֥ת בְּקָרְךָ֖ וְצֹאנֶ֑ךָ זה בסמיכות.אבוה דשמואל אמר:HaimL אמר:
אגב, כוס - לשון זכר או נקבה?סופר-סתם אמר:לוח יחיד - זכר, ברבים לוחות - נקבה, ובלשון תורה לוחות הראשונים, ובלשון חכמים לוחות הראשונות / שניות.
ועליה אני דןלבי במערב אמר:בלשון חז"ל – זכר