רישומם של ימי קדם בזמנינו

במבי

משתמש ותיק
זה נושא שהוא די מעניין, כי ישנם דברים רבים שהיו לפני מאות ואלפי שנים ונשאר רישומם גם ביומיום רק שהוא לא ניכר במיוחד ואביא מספר דוגמאות.


שמתם לב שבמטבע של 10 ש"ח ישנם קווקווים בשוליו ? וזה זכר לזאת שעשו כך עוד בתקופות שהמטבעות היו עשויות ממתכות יקרות וכדי שלא ישייפו ויגנבו מהם סימנו את שוליהם.

וכן משקל היהלומים נמדד בקרט ופירוש המילה הוא "גרעין של חרוב" שכך שקלו בימי קדם אבנים יקרות (מקור)
(וקראתי פעם שגם המידת נעליים האירופית 37 וכו' נמדדת לפי אורך גרעיני חרוב בשורה, אבל אני לא יודע אם זה מוסמך, קראתי את זה פעם בספר של מדריך טיולים והאזכור היחיד ברשת שראיתי לכך זה כאן)


וכן הבאתי פעם
במבי אמר:
אספלנית הינה תחבושת ומה מקור המילה ?

כותב מוסף הערוך ר' בנימין בערך אספלנית שאספלנית בלשון יוני ורומי מזור נפשט על בגד צר ואורך כמו צורת טחול אשר שמו אספלנין בל' יוני וכו'
ואומרים אותו ביונית ספרן (וכן באנגלית Spleen)

ושימו לב לצורת טחול הפרה
טחול.png


וללא שייכות הפלסטר לצורת הטחול לא מובן מדוע היצרים גוזרים בעיגול את קצוותיו ולכן קיבל את שמו "אספלנית"
 
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
וכן ע"פ הפשט הפשוט הסיבה שיש הנוהגים לשרוף כף עץ בבדיקת חמץ כדלקמן
במבי אמר:
שמעתי מאבי מורי שסבי ז"ל (שהגיע מסאטמר) אמר לו שהסיבה ששורפים את הכף עץ היא מכיוון השתמשו בה כל השנה לעירוב הקדירה וכדו' 


לאנסטילטור קוראים באנגלית Plumber (פלומבר) כי plumbum זהו עופרת ובימי קדם עוד בזמן האימפריה הרומית כל האינסטילציה היתה עשויה עופרת (האנסטילציה אז הייתה בעיקר של הגגות)
 
 

כותר

משתמש ותיק
במשנה (תרומות פ"ב מ"ה)
"מפני שהוא מאכל פוליטיקין. מפרש הרע"ב פוליטיקין בני פלטרין של מלכים.
מקור מעניין למילה פוליטיקאי.
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
במשנה (תרומות פ"ב מ"ה)
"מפני שהוא מאכל פוליטיקין. מפרש הרע"ב פוליטיקין בני פלטרין של מלכים.
מקור מעניין למילה פוליטיקאי.
נחמד,
בן ישיבה צריך לפרש את המילה פוליטיקאי: פה לא תהא קאי...
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דוד ריזל (הפרסומאי) אמר:
במשנה (תרומות פ"ב מ"ה)
"מפני שהוא מאכל פוליטיקין. מפרש הרע"ב פוליטיקין בני פלטרין של מלכים.
מקור מעניין למילה פוליטיקאי.
דבר פשוט שפוליטיקה ביונית זה שלטון, ויש הרבה ספרים על איך עושים שלטון ונקראים פוליטיקה, יש גם לאירסטו ספר כזה.
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
במבי אמר:
זה נושא שהוא די מעניין, כי ישנם דברים רבים שהיו לפני מאות ואלפי שנים ונשאר רישומם גם ביומיום רק שהוא לא ניכר במיוחד ואביא מספר דוגמאות.


שמתם לב שבמטבע של 10 ש"ח ישנם קווקווים בשוליו ? וזה זכר לזאת שעשו כך עוד בתקופות שהמטבעות היו עשויות ממתכות יקרות וכדי שלא ישייפו ויגנבו מהם סימנו את שוליהם.

וכן משקל היהלומים נמדד בקרט ופירוש המילה הוא "גרעין של חרוב" שכך שקלו בימי קדם אבנים יקרות (מקור)
(וקראתי פעם שגם המידת נעליים האירופית 37 וכו' נמדדת לפי אורך גרעיני חרוב בשורה, אבל אני לא יודע אם זה מוסמך, קראתי את זה פעם בספר של מדריך טיולים והאזכור היחיד ברשת שראיתי לכך זה כאן)


וכן הבאתי פעם
במבי אמר:
אספלנית הינה תחבושת ומה מקור המילה ?

כותב מוסף הערוך ר' בנימין בערך אספלנית שאספלנית בלשון יוני ורומי מזור נפשט על בגד צר ואורך כמו צורת טחול אשר שמו אספלנין בל' יוני וכו'
ואומרים אותו ביונית ספרן (וכן באנגלית Spleen)

ושימו לב לצורת טחול הפרה
טחול.png


וללא שייכות הפלסטר לצורת הטחול לא מובן מדוע היצרים גוזרים בעיגול את קצוותיו ולכן קיבל את שמו "אספלנית"
היום עושים את זה עגול כדי שהפינות לא יפתחו כי הצורה העגולה היא מוחזקת, וזה גם הסיבה של פעם, הטחול הוא לא סיבה אלא סימן.
 
 

בן אבנר

משתמש ותיק
במבי אמר:
וכן ע"פ הפשט הפשוט הסיבה שיש הנוהגים לשרוף כף עץ בבדיקת חמץ כדלקמן
במבי אמר:
שמעתי מאבי מורי שסבי ז"ל (שהגיע מסאטמר) אמר לו שהסיבה ששורפים את הכף עץ היא מכיוון השתמשו בה כל השנה לעירוב הקדירה וכדו'

כעי"ז גם המנהג לשרוף את הלולב בשריפת חמץ, המקור הוא הואיל ואתעביד חדא מצווה יעשה בו מצוה נוספת וישרוף עמו את החמץ, אך בימינו בדר"כ שומרים את הלולב בנרתיקו ואין שורפין אתו את החמץ אלא שורפים אותו בשריפת חמץ, [ולא עוד אלא שמוסיפין לשרוף אף את נרתיק הפלסטיק...].
 

בן אבנר

משתמש ותיק
יש מילים רבות מאד שמשתמשים בהם היום אף שהיום אין קשר למשמעות המקורית של המילה, כחבישת כובע, הצבעה בבחירות, ועוד רבות, [חלק מהמילים נמצאות בספר בנין שלם-שפה ברורה, נמצא באוצה"ח].
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן אבנר אמר:
יש מילים רבות מאד שמשתמשים בהם היום אף שהיום אין קשר למשמעות המקורית של המילה, כחבישת כובע, הצבעה בבחירות, ועוד רבות, [חלק מהמילים נמצאות בספר בנין שלם-שפה ברורה, נמצא באוצה"ח].

עד היום אומרים "תנקב לי ברב קו" זכר לכרטיסייה ז"ל
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יש משהו שהוא לא כ"כ ימי קדם, אך זה גם קשור קצת, זכורני לפני שנים רבות שאחותי היתה משחקת בחבל עם חברותיה היה מעין קריאה או פזמון שקראו לפני הקפיצה והבנות אמרו אן-דה-טה-רואה....

וקראתי פעם שהמקור הוא בכלל צרפתי שהרי בצרפתית כך סופרים עד שלוש - אן-דה-טחוה וכמו שגם לעיתים סופרים עד שלוש בעברית במשחקים.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
במבי אמר:
שכיום הוא משמש לנקות את אסלת בית הכסא
מערכו בויקי' האנגלית:
In classical antiquity a xylospongium might be used as a toilet brush.​

אולי לפני 2000 שנה הם סבלו מרגרסיה וכיום ההיסטוריה חוזרת לתקופה הקלאסית העתיקה.
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
דרך הילדים לומר "קדרים באים" ואז כולם בורחים
האם הנוהג לברוח מה"קדרים" מקורו באומה השפילה "קדרים" שעשו פוגרומים באבותינו בימי ת"ח-ת"ט ?
לפי הידוע הם המשיכו בזה גם בימי הבעש"ט, ואחריו, לא ידוע לי עד מתי סבלנו מידיהם...
 

לבי במערב

משתמש ותיק
ממי הילדים באמת בורחים במשחק "הקדרים באים!"?
מי הי' מאמין אבל מאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים בתולדות עם ישראל - פרעות חמלניצקי. הביטוי "קדר" אמנם מתייחס למוסלמים, אך במאה ה-17 הוא תיאר את הטטרים ויחסם הברוטלי ליהודים
כ"ג באלול תשע"ח (03 בספטמבר 2018) | דור סער-מן

אחת הטענות המודרניות המוכרות של לא מעט הורים היא שכיום הילדים תקועים מול מסכים, ואילו בעבר כולם היו יוצאים החוצה ומשחקים. אותם הורים אוהבים לציין כדוגמאות לא מעט משחקי רחוב כמו "דג מלוח", "מחניים", "שוטרים וגנבים" וגם משחק עם השם המסתורי - "הקדרים באים". במשחק, התופס צועק "הקדרים באים!", שאר המשתתפים צועקים "לא מפחדים!", והמשחק מתחיל. אבל לפני שאתם באים לגעור בילדים שלא משחקים, כדאי לשים לב למקור המסקרן של המשחק ולשאול את עצמכם מי הם בכלל אותם קדרים ואת מי הם באים לתפוס. מי הי' מאמין, אך בדיקה מהירה תגלה שמאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים ביותר בתולדות עם ישראל.
המונח "קדר" מופיע כבר בתנ"ך בספר תהילים. במדרשים המאוחרים מימי הביניים הסבירו כי הביטוי מזוהה עם ישמעאל - כלומר, המוסלמים. ואכן, עד למאה ה-17, קדר הי' עוד כינוי, אחד מיני רבים, אשר תיאר באופן כללי את המוסלמים עבור היהודים. השינוי המרכזי במעמד הקדרים חל בפרעות ת"ח ות"ט. מדובר בתקופה של שנתיים, בשנים ת"ח-ת"ט (1649-1648), בהן פרעו האוקראינים בראשותו של בוגדן חמלניצקי ביהודי פולין באופן אכזרי במיוחד.
כל זה כמובן נכון, אבל האמת היא שמדובר רק בחלק מסיפור המסגרת ששינה באופן מהותי את יהדות מזרח אירופה. הרקע לפרעות הי' הניסיון של קבוצות אוקראיניות לקבל עצמאות מידי הפולנים. הקבוצות הללו נקראו קוזאקים והיידמקים. חמלניצקי עצמו לא הי' קוזאק מראשית הדרך. את ראשית הקריירה שלו עשה דווקא כמשרת בצבא הפולני, אולם באופן הדרגתי התחיל לחתור תחת הממלכה. בהמשך, כשאציל פולני השתלט על רכושו וכל ניסיונותיו לעתור לבית המשפט כשלו, הוא זעם על השחיתות של האצילות הפולנית.
אבל חמלניצקי זיהה גורם בעייתי נוסף – היהודים, שבאותה תקופה היו בפועל מנהלי האחוזות של האצולה הפולנית ומקורבים לשכבה שאותה חמלניצקי שנא מכל. בשנות ה-40 של המאה ה-17 החל חמלניצקי לאסוף סביבו עוד ועוד קוזאקים בדרך למרד בפולנים וביהודים. חמלניצקי לא הי' האוקראיני הראשון שניסה להילחם בפולנים. השינוי שהכניס ושהוביל להצלחת המרד, וגם לפוגרום בקנה מידה יוצא דופן, היתה הברית שכונן עם הטטרים, או כפי שהם השתמרו בכתבים היהודיים - הקדרים.


רצח או שבי?
הטטרים בעברית מודרנית הם למעשה עמים שונים ממוצא טורקי שקיבלו עליהם את האיסלאם. אחת הקבוצות הטטריות חי' בחצי האי קרים והקימה שם בימי הביניים ישות פוליטית עצמאית שזכתה לשם ח'אנות קרים. במאה ה-17 עמד בראש הטטרים מקרים אדם בשם ח'אן איסלאם השלישי, ואליו פנה חמלניצקי בבקשה לעזרה. הטטרים נחשבו לכוח צבאי מוצלח מאד ואין ספק שהם היוו תוספת חשובה לקוזאקים האוקראינים. עם זאת, שיתוף פעולה הי' גם מסוכן עבור הטטרים, שכן הם פעלו באותה תקופה בחסות האימפרי' העות'מאנית, ופלישה ללא תיאום איתם הייתה עלולה לגרום למשבר דיפלומטי וצבאי.
ובכל זאת, החליט הח'אן לשתף פעולה עם חמלניצקי, תוך כדי שהוא מקבל יד חופשית לביזה בתוך פולין, ולמעשה לעשות ככל העולה על רוחו. הח'אן גם הכריח את חמלניצקי לחדש את הברית ואף לקח את בנו של מנהיג הקוזאקים בתור ערבות לקיום הברית. במהלך המרד של הקוזאקים והפוגרום ביהודים, הטטרים לקחו חלק מלא בכל שלב ושלב. התיעוד המרכזי לפגיעות הללו הוא בספר הזיכרון "יון מצולה" שחיבר ר' נתן נטע הנובר. בספר זה מכונים האוקראינים "יוונים" (משום שהם שייכים לכנסי' האורתודוקסית, שהמחבר מזהה עם היוונים בניגוד לפולנים הקתולים), ואילו הטטרים קיבלו את הכינוי קדרים.
ר' הנובר מתאר לא מעט ממעשי הפגיעה הקשים של אותם קדרים: הם [פגעו ב]נשים ונערות ואף לקחו נשים כשפחות וכפילגשים באופן קבוע. הם בזזו לא מעט רכוש יהודי, אבל מעל לכל - הם לקחו כמה שיותר יהודים בשבי והפכו אותם עבדים. למעשה, לפי המתואר בחיבור, בכך נבדלו הטטרים/קדרים מהאוקראינים. המהות של הפגיעה האוקראינית ביהודים היתה המרת דת כפוי' וכן רצח ופגיעה אלימה. הטטרים אמנם היו אלימים מאד כלפי היהודים, אך לא ניסו להמיר את דתם. הרצון העיקרי של הח'אן הטטרי הי' להגדיל את המשאבים של הח'אנות שלו. לכן מטרתו העיקרית היתה לשבות יהודים שלאחר מכן ייפדו על ידי הקהילות. 
ר' הנובר אף מתאר שבכמה קהילות שעליהן היתה מתקפה משולבת של האוקראינים והטטרים, העדיפו היהודים לרוץ אל הטטרים מאשר לחכות לאוקראינים. לדברי המתואר בחיבור, היהודים אמרו "אם אנו נמתין עד שיבואו היוונים (אוקראינים) לעיר יעשו בנו כלה ונחרצה, או יכריחונו להמיר דתנו חלילה, מוטב לנו שנלך אל מחנה הקדרים (טטרים) בשבי', כי ידענו אחינו בית ישראל שבקונסטנטינא ושבשאר קהילות תורקיא רחמנים גדולים הם ויפדו אותנו בממון". ואכן כך הי'. 
הח'אן הטטרי עצמו לא הראה בהכרח נאמנות לחמלניצקי. בשנת 1649 הוא התחיל לשאת ולתת עם הפולנים על שיתוף פעולה נגד הקוזאקים, ובהמשך הפך לגורם "נייטרלי" והפסיק לחלוטין כל שיתוף פעולה עם האוקראינים. עם זאת, מעשיהם של הטטרים והצבאות החזקים שלהם, והעובדה שהצליחו לקחת בשבי המוני יהודים, הותירו אימה רבה על יהדות מזרח אירופה לאורך דורות. הקדרים הפכו שם נרדף לצבא חזק וכובש. לא ברור לגמרי מי המציא את המשחק "הקדרים באים" ועשה את החיבור בין הזיכרון ההיסטורי למשחק ילדים . . 


ויעו"ע שב'המכלול' יצ"ו.
 

במבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
צבי הירש אמר:
דרך הילדים לומר "קדרים באים" ואז כולם בורחים
האם הנוהג לברוח מה"קדרים" מקורו באומה השפילה "קדרים" שעשו פוגרומים באבותינו בימי ת"ח-ת"ט ?
לפי הידוע הם המשיכו בזה גם בימי הבעש"ט, ואחריו, לא ידוע לי עד מתי סבלנו מידיהם...


https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%90%D7%99%D7%9D

ללא שם.png
 

יחיאל המדי

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
המונח "קדר" מופיע כבר בתנ"ך בספר תהילים. במדרשים המאוחרים מימי הביניים הסבירו כי הביטוי מזוהה עם ישמעאל - כלומר, המוסלמים.
רק להעיר שהוא מופיע כבר בתורה בבני ישמעאל "וקדר ואדבאל ומבשם" וט"ס הוא.
 

צבי הירש

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
ממי הילדים באמת בורחים במשחק "הקדרים באים!"?
מי הי' מאמין אבל מאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים בתולדות עם ישראל - פרעות חמלניצקי. הביטוי "קדר" ... תיאר את הטטרים ויחסם הברוטלי ליהודים

לא ברור לגמרי מי המציא את המשחק "הקדרים באים" ועשה את החיבור בין הזיכרון ההיסטורי למשחק ילדים . . 
תודה רבה רבה על ציטוט הדברים המלאים [שקוצרו כאן] והגשתם עד הפה [כלומר עד המסך...]

השאלה התעוררה אצלי אחרי אסון הפארענצ'עס בקרלין, שאז המציאו הילדים את משחק הפארענצ'עס... 
וזה גרם לי לחשוב שגם משחק 'קדרים באים' הומצא על ידי הילדים אחרי פרעות הקוזקים והקדרים, ומשם זה עוסק במסורת
חבירי צחקו עליי על המצאה גאונית זו... אך מתברר שיש עוד הסטוריונים שחושבים ככה, ועינינו רואות שמשחקים מעין אלו עוברים מדור לדור כמתכונתם בצורה מסורתית מעוררת השתאות...
ויתכן שגם משחק הפארענצ'עס ימשיך בצורה כזאת מאות בשנים, אחרי שהדורות הבאים לא ידעו כלל מאי משמע "פארענצ'עס"...
 

אברהם משה

משתמש ותיק
צבי הירש אמר:
לבי במערב אמר:
ממי הילדים באמת בורחים במשחק "הקדרים באים!"?
מי הי' מאמין אבל מאחורי המשחק התמים מסתתר אחד הפוגרומים הקשים בתולדות עם ישראל - פרעות חמלניצקי. הביטוי "קדר" ... תיאר את הטטרים ויחסם הברוטלי ליהודים

לא ברור לגמרי מי המציא את המשחק "הקדרים באים" ועשה את החיבור בין הזיכרון ההיסטורי למשחק ילדים . . 
תודה רבה רבה על ציטוט הדברים המלאים [שקוצרו כאן] והגשתם עד הפה [כלומר עד המסך...]

השאלה התעוררה אצלי אחרי אסון הפארענצ'עס בקרלין, שאז המציאו הילדים את משחק הפארענצ'עס... 
וזה גרם לי לחשוב שגם משחק 'קדרים באים' הומצא על ידי הילדים אחרי פרעות הקוזקים והקדרים, ומשם זה עוסק במסורת
חבירי צחקו עליי על המצאה גאונית זו... אך מתברר שיש עוד הסטוריונים שחושבים ככה, ועינינו רואות שמשחקים מעין אלו עוברים מדור לדור כמתכונתם בצורה מסורתית מעוררת השתאות...
ויתכן שגם משחק הפארענצ'עס ימשיך בצורה כזאת מאות בשנים, אחרי שהדורות הבאים לא ידעו כלל מאי משמע "פארענצ'עס"...
איני יודע מהו הטרנד החדש הנקרא 'משחק פארענצ'עס'.
אולם זוכרני כד הוינא טליא, התעורר בחסידותנו שאלה אם אפשר להתפלל שמו"ע ע"ג פארענצ'עס, ושלחנו שאלה להגרח"ק שליט"א, והשיב שאינו יודע מה זה פארענצ'עס...
לפיכך עשינו תצלום של פארענצ'עס, ושלחנו לו שוב.
וענה לנו שכשתהיו בבני ברק, תכנסו אלי... 
 
 
חלק עליון תַחתִית