וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
אחד הבנים אמר:איני סבור שגבורה כח ושלטון הם ערכים רעים ןסותרים בהכקח לעווה רחמנות ועדינות. גם במלכי היהודים היו ערכים של גבורה כח ושלטון. אין השכינה שורה אלא על גבור, חכם ועשיר. גם אם אין זה ערך שראוי לעמול כדי להשיגו, זה דבר שיש לו משמעות וכן הוא היה אצל שאר האומות.
וכ"ז מבלי להתווכח על האמת הפשוטה שהנצרות לקח הרבה מהיהדות. פשיטא.
בנוגע להשגת ערכים רוחניים, תמיד בכל חברה יש את השאפים לטוב פנימי, דת דת ומנהגה, חבררה חברה ודרכיה. ותמיד יש את המושחתים. זה שקיום המצוות בצורה נכונה] מזכך את האדם והופך אותו לטוב יותר- ע"ז אין ויכוח.
ואדרבה אני מבקש לדעת מה נתנה היהדות -וודאי שנתנה- לערכים אלו.
יש כזה מושג מוסר אנושי טבעי. יעויין בהקדמת רבנו נסים גאון לש"ס, בספר הכוזרי, בספר העיקרים ובעוד הרבה מקומות שמדברים על כך שהבסיס לכל הנהגת האדם הוא ערכי המוסר הטבעיים שאמורים להיות לכל אדם, והתורה בונה את הקומה מעל זה.האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדותמהרילניק אמר:ברור שיש השאלה אם הוא נכוןהאיש וההגדה אמר:השאלה כשלעצמה מזעזעת וכי יש מסר שאיננו יהןדי
יש לך מקור או נימוק לקביעה הזאת?
חו"מ השאלה היא יותר בכיוון של אם יש שיטה מסודרת בגבולות המוסר היהודי
מהרילניק אמר:וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
ומה אעשה שמתן תורה היה כמה מאות שנים אחרי שהנ"ל מתהאיש וההגדה אמר:מהרילניק אמר:וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
בודאי מה השאלה בכלל
הבעיה היא שהוא חי לפני כ3,800 שנה, שזה הרבה לפני שהתורה ניתנה. בערך בזמן אברהם אבינו.האיש וההגדה אמר:מהרילניק אמר:וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?האיש וההגדה אמר:אני ממש לא רוצה לבטא בחריפות אבל אין מוסר של גויים מה בככל הצד שיש כל מה שיש להם מגיע מהיהדות
בודאי מה השאלה בכלל
מבקש אמת אמר:הבעיה היא שהוא חי לפני כ3,800 שנה, שזה הרבה לפני שהתורה ניתנה. בערך בזמן אברהם אבינו.האיש וההגדה אמר:מהרילניק אמר:וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?
בודאי מה השאלה בכלל
אולי עליך הראי'בחור_צעיר אמר:אחת, הוא למד זאת מבית מדרשם של שם ועבר, שהשפיעו על סביבתם.
אז אתה מסכים שיש אך טוען לתוקפו זה בדיוק מה שטענתיבחור_צעיר אמר:שתיים, הוא הבין מעצמו שרק כך מדינה יכולה להתנהל ואם לא איש את אחיו בלעו ויהיו גזל ורציחה. ובגלל אינטרס שלו כדי להגן על עצמו ועל משפחתו הוא כתב חוקים אלו.(ולא כדי להעלות את המציאות לדרגתה המוסרית העליונה ולהתקרב לבורא עולם, אלא מן הסתם ש-חסד לאומים חטאת)
הכרונולוגיה המקובלת לא בהכרח נכונהמבקש אמת אמר:הבעיה היא שהוא חי לפני כ3,800 שנה, שזה הרבה לפני שהתורה ניתנה. בערך בזמן אברהם אבינו.האיש וההגדה אמר:מהרילניק אמר:וכשחמורבי הבין שנואף צריך למות ושעדים זוממים עושים להם כאשר זמם ועוד הוא קיבל את זה מהיהדות?
בודאי מה השאלה בכלל
נכון ונראה שבכלל היה בזמן אחשורושאליעזר ג אמר:הכרונולוגיה המקובלת לא בהכרח נכונהמבקש אמת אמר:הבעיה היא שהוא חי לפני כ3,800 שנה, שזה הרבה לפני שהתורה ניתנה. בערך בזמן אברהם אבינו.האיש וההגדה אמר:בודאי מה השאלה בכלל
בחור_צעיר אמר:מבקש אמת אמר:הבעיה היא שהוא חי לפני כ3,800 שנה, שזה הרבה לפני שהתורה ניתנה. בערך בזמן אברהם אבינו.האיש וההגדה אמר:בודאי מה השאלה בכלל
אני מתפלא עליכם, לא שמעתם על בית מדרשם של שם ועבר?
יש שתי אפשרויות לפתור את "קושיית" חמירבי:
אחת, הוא למד זאת מבית מדרשם של שם ועבר, שהשפיעו על סביבתם.
שתיים, הוא הבין מעצמו שרק כך מדינה יכולה להתנהל ואם לא איש את אחיו בלעו ויהיו גזל ורציחה. ובגלל אינטרס שלו כדי להגן על עצמו ועל משפחתו הוא כתב חוקים אלו.(ולא כדי להעלות את המציאות לדרגתה המוסרית העליונה ולהתקרב לבורא עולם, אלא מן הסתם ש-חסד לאומים חטאת)
אכן, כי לא זאת ה'תורה' וכמו שנתבאר..ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:תורה בגויים אל תאמין
חכמה הכוונה ליכולתם להחכים תיאורטית, לא לחיות על פי זה...ושכנתי בתוכם אמר:אכן, כי לא זאת ה'תורה' וכמו שנתבאר..ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:תורה בגויים אל תאמין
אבל חכמה בגויים תאמין!!!
פסיכולוגיה, חכמת הנפש, פילוסופיה, וכו'.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:חכמה הכוונה ליכולתם להחכים תיאורטית, לא לחיות על פי זה...
וכן שיכול להיות בהם חכמות העולם, כרפואה פיזיקה נגינה וכו'
וודאי שאפשר ללמוד מהתורה המון יסודות בנפש האדם, יסודות במבנה העולם וסדריו, יסודות שאפשר אח"כ ללמד אותם כתורה עצמאית, אבל לא זאת ה'תורה'.ברסלבר (ליטאי לשעבר) אמר:חכמה הכוונה ליכולתם להחכים תיאורטית, לא לחיות על פי זה...
וכן שיכול להיות בהם חכמות העולם, כרפואה פיזיקה נגינה וכו'
להיות עניו ע"פ המוסר האונברסלי היא הצטנעות וסלידה מההשתחצנות (ואגב בארה"ב לדוג' כמעט ולא קיים ערך זה)מבקש אמת אמר:שמעת או קראת פעם מה שגויים אומרים על ענווה שאתה יודע שזה לא ערך אוניברסלי?
להיות עניו זה בהחלט שבח גדול בכל העולם (המערבי לפחות), ולהיות בעל גאווה זה חסרון. היחס לערך זה הוא לא כמו אצלנו כלל, אבל בכל זאת הערך בהחלט קיים, והוא שילוב של מוסר הטבוע בטבע האנושי וערכי היהדות בתיווך הנצרות.
שש אנוכי אמר:גישת ר"א פריינד [כפי שהבין אותו בעל דרך הבעש"ט]