מה הענין בריבוי בנ"י במצרים אם רובם הגדול מתו?

שלו'

משתמש ותיק
מה הענין בכל הפריה ורביה העצומה של בני ישראל במצרים – אם רובם מתו בשלושת ימי אפילה, ורק חמישית [או אחד מחמישים וכו'!!] יצאו??
 

אבוה דשמואל

משתמש רגיל
שאלה מצויינת.
לפניה יש לענות מה הענין בכל הפריה ורביה גם אם הם כן היו יוצאים.
 

אור זורח

משתמש ותיק
שלו' אמר:
מה הענין בכל הפריה ורביה העצומה של בני ישראל במצרים – אם רובם מתו בשלושת ימי אפילה, ורק חמישית [או אחד מחמישים וכו'!!] יצאו??
אבוה דשמואל אמר:
שאלה מצויינת.
לפניה יש לענות מה הענין בכל הפריה ורביה גם אם הם כן היו יוצאים.
כידוע היה גזירת שעבוד 400 שנה
והגר''א מסביר כי התמעט ל210 שנה
מחמת קושי השעבוד
הפריה ורביה הביאה והועילה שעם ישראל השתעבד 
בקושי וסבל על ידי שנולדו הרבה הרבה ועל ידי כך התקצר
משך השעבוד
וממילא מיושבות לכאורה ב' השאלות
 
 
יעיין בכתבי האר"י שק"ל שנה שפירש אדם הראשון מאשתו הוליד נשמות ע"י הוצאת ז"ל ואתן הנשמות היו בדור המבול שלקחו נשים מכל אשר בחרו וכן בדור הפלגה שאמרו הבה נלבנה לבנים ועשו מגדל וחזרו לעולם נשמות אלו בכור היתוך הברזל במצרים והשלימו תיקונם ע"י שהשתעבדו בהם המצרים בחומר ובלבנים
 

בן אבנר

משתמש ותיק
לכאו' מה שמתו רוב העם הוא משום שרוב האנשים לא זכו להגיע לדרגא של יציאת מצרים, וגם אם היו רק קצת אנשים רובם לא היו זוכים, ואם הרב השואל מבין שצריכים ס' ריבוא ביציא"מ ממילא צריך שיהיו כ"כ הרבה מראש.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
שמעתי פעם (אולי בשם החת"ס ואולי אני טועה), שכל כלל ישראל בכל הדורות היה צריך להשתעבד בשעבוד מצרים, ולכן כולם נולדו והשתעבדו במצרים, כדי שיוכלו להיות עבדי ה', כידוע שמצרים היה כור הברזל לעבודת ה'. ובזה מבאר מה שכתוב חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, היינו משום שבאמת הוא היה שם.
 
 

האמת?

משתמש רגיל
עפר תלמידי חכמים אמר:
עיין בכתבי האר"י שק"ל שנה שפירש אדם הראשון מאשתו הוליד נשמות ע"י הוצאת ז"ל ואתן הנשמות היו בדור המבול שלקחו נשים מכל אשר בחרו וכן בדור הפלגה שאמרו הבה נלבנה לבנים ועשו מגדל וחזרו לעולם נשמות אלו בכור היתוך הברזל במצרים והשלימו תיקונם ע"י שהשתעבדו בהם המצרים בחומר ובלבנים
אשמח למקור דברי הרב האר"י ז"ל
כמו"כ מאיפה לקוחה המילה הזו כור היתור הברזל [כלומר היא מופיעה היכן שהוא ב'ספרים'?]
 

והב בסופה

משתמש רגיל
היה בזה עניין גדול להראות לעמ''י בתוך השעבוד שאין יכולים להם וכאשר יענו אותו כן ירבה.
ואין שום שייכות למה שעתיד לקרות בהמשך.
 

ב. גפנר

משתמש ותיק
האמת? אמר:
כמו"כ מאיפה לקוחה המילה הזו כור היתור הברזל [כלומר היא מופיעה היכן שהוא ב'ספרים'?]
מצאתי באיזה ספר עתיק יומין...
דברים פרק ד
(כ) וְאֶתְכֶם֙ לָקַ֣ח יְקֹוָ֔ק וַיּוֹצִ֥א אֶתְכֶ֛ם מִכּ֥וּר הַבַּרְזֶ֖ל מִמִּצְרָ֑יִם לִהְי֥וֹת ל֛וֹ לְעַ֥ם נַחֲלָ֖ה כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה:
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
ככלל, חיוב גמור וחמור לידע ולהאמין שאין שום דבר בעולם סתם.

וקל וחומר שהייסורים של אלו המתים אינם סתם רעה ללא תועלת נפלאה.

וכד' חז"ל שכל הבריות כולם נבראו בצביונם ולדעתם!
(שידעו הכל ונשאלו ורצו בכך מראש)
 

האמת?

משתמש רגיל
ב. גפנר אמר:
האמת? אמר:
כמו"כ מאיפה לקוחה המילה הזו כור היתור הברזל [כלומר היא מופיעה היכן שהוא ב'ספרים'?]
מצאתי באיזה ספר עתיק יומין...
דברים פרק ד
(כ) וְאֶתְכֶם֙ לָקַ֣ח יְקֹוָ֔ק וַיּוֹצִ֥א אֶתְכֶ֛ם מִכּ֥וּר הַבַּרְזֶ֖ל מִמִּצְרָ֑יִם לִהְי֥וֹת ל֛וֹ לְעַ֥ם נַחֲלָ֖ה כַּיּ֥וֹם הַזֶּֽה:
אכן עתיק יומין...
ישר כוח.
 

אור זורח

משתמש ותיק
והב בסופה אמר:
היה בזה עניין גדול להראות לעמ''י בתוך השעבוד שאין יכולים להם וכאשר יענו אותו כן ירבה.
ואין שום שייכות למה שעתיד לקרות בהמשך.
להרב והב בסופה שליט''א
התירוץ שלך נפלא בין אם זה שייך לעתיד או לא
כי כמו שאמרתם היה בזה עניין להראות לעמ''י וכו'
יישר כח מאוד מאוד 
 
 
חלק עליון תַחתִית