כיצד יקנח בשבת ללא חשש סחיטה?

שלו'

משתמש ותיק
או"ח תרי"ג י"א
 
מי שראה קרי בזמן הזה ביום הכפורים אם לח הוא מקנחו במפה ודיו ואם יבש הוא או שנתלכלך רוחץ מקומות המלוכלכים בו לבד ומתפלל כו'. [וע' רמ"א בסי' ע"ו ד' דהוי כצואה ומ"ב שם, וע' מ"ב סו"ס ר"מ].

ויש לברר מה יעשה כששערותיו שם יש בהם ש"ז - איך יקנחנו ולא יהא בו משום סחיטה?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שלו' אמר:
או"ח תרי"ג י"א
 
מי שראה קרי בזמן הזה ביום הכפורים אם לח הוא מקנחו במפה ודיו ואם יבש הוא או שנתלכלך רוחץ מקומות המלוכלכים בו לבד ומתפלל כו'. [וע' רמ"א בסי' ע"ו ד' דהוי כצואה ומ"ב שם, וע' מ"ב סו"ס ר"מ].

ויש לברר מה יעשה כששערותיו שם יש בהם ש"ז - איך יקנחנו ולא יהא בו משום סחיטה?
אמרו בשם הגרי''ש שלא נאסר מדרבנן סחיטת שער רק כשמוציא הלחות בפני עצמו כגון בשמן בשער דאיירי הש''ס, אבל אם מדביק בגד ונסחט אל הבגד שפיר דמי אע''ג שמוציא הרבה רטיבות כי לא מינכר הסחיטה, ע''כ.
וכמובן חידוש כזה גדול צריך ראיה להתיר, ומ''מ לפי זה יהיה מתורצת קושייתך.
ומ''מ לגוף קושייתך למה לא תקשה כן על מסתפג באלונטית שיש בש''ס בשבת, ועל כרחך זה לא מיקרי סחיטה אם מדבק הבגד בעדינות וסופג מעט דלא הוי סחיטה אלא מה שספוג היטיב, ועוד י''ל שבכה''ג ירחץ במים ובזמן הש''ס איירי באיש שישן ערום ויצא הקרי ונתרחק מגופו ועל כן לא נרטבו שערותיו.
 
 

בת עין

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אמרו בשם הגרי''ש שלא נאסר מדרבנן סחיטת שער רק כשמוציא הלחות בפני עצמו כגון בשמן בשער דאיירי הש''ס, אבל אם מדביק בגד ונסחט אל הבגד שפיר דמי אע''ג שמוציא הרבה רטיבות כי לא מינכר הסחיטה, ע''כ.
וכמובן חידוש כזה גדול צריך ראיה להתיר, ומ''מ לפי זה יהיה מתורצת קושייתך.

כמדומה שחידוש זה כבר כתב הבן איש חי.
 
בת עין אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אמרו בשם הגרי''ש שלא נאסר מדרבנן סחיטת שער רק כשמוציא הלחות בפני עצמו כגון בשמן בשער דאיירי הש''ס, אבל אם מדביק בגד ונסחט אל הבגד שפיר דמי אע''ג שמוציא הרבה רטיבות כי לא מינכר הסחיטה, ע''כ.
וכמובן חידוש כזה גדול צריך ראיה להתיר, ומ''מ לפי זה יהיה מתורצת קושייתך.

כמדומה שחידוש זה כבר כתב הבן איש חי.
יש לציין שגם להבא''ח אין להדק בחזקה.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
שלו' אמר:
או"ח תרי"ג י"א
 
מי שראה קרי בזמן הזה ביום הכפורים אם לח הוא מקנחו במפה ודיו ואם יבש הוא או שנתלכלך רוחץ מקומות המלוכלכים בו לבד ומתפלל כו'. [וע' רמ"א בסי' ע"ו ד' דהוי כצואה ומ"ב שם, וע' מ"ב סו"ס ר"מ].
ויש לברר מה יעשה כששערותיו שם יש בהם ש"ז - איך יקנחנו ולא יהא בו משום סחיטה?

במ''ב בסימן שכ''ו הביא שאשה יכולה לרחוץ בידה בהפסק טהרה
וביאר בקונטרס מקוה טהרה לנכדו של מרן שר התורה שליט''א
שמלאכת סחיטה הוא תולדה של מפרק ויש לומר שכל זה דוקא כשמטרתו
להוציא את המים מן השער אך ברחיצה הכונה להכניס את המים לשער
והניח בצ''ע
אך על כל פנים הביא את המ''ב הנ''ל שמבואר שמתיר ושאל כמו ששאלתם וביאר כנ''ל

ברכה והצלחה
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אך על כל פנים הביא את המ''ב הנ''ל שמבואר שמתיר ושאל כמו ששאלתם וביאר כנ''ל
לא דקתי כ"כ, אבל כמדו' שהשאלה מצד שמעוניין להוציא הש"ז מהשער, והדרי' לאיסור דרבנן של סוחט בשיער, וע"ז סבב כל הדיון, [משא"כ בהפס"ט דהנידון הוא על המים שרוצה להכניס ולא להוציא, ואילו הלכלוך בלא"ה ל"ש משום סוחט].
 

אור זורח

משתמש ותיק
דיבוק חברים אמר:
לא דקתי כ"כ, אבל כמדו' שהשאלה מצד שמעוניין להוציא הש"ז מהשער, והדרי' לאיסור דרבנן של סוחט בשיער, וע"ז סבב כל הדיון, [משא"כ בהפס"ט דהנידון הוא על המים שרוצה להכניס ולא להוציא, ואילו הלכלוך בלא"ה ל"ש משום סוחט].

הוא עושה רק פעולת הכנסה של המים
דאם לא כן
בלאו הכי תקשי הרי כל פעם שמכניס מים חלק מן המים יוצאים מיד
אלא הוא עושה פעולת ההכנסה וטבע המים לזרום ואין זה דומה לסחיטה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
בת עין אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אמרו בשם הגרי''ש שלא נאסר מדרבנן סחיטת שער רק כשמוציא הלחות בפני עצמו כגון בשמן בשער דאיירי הש''ס, אבל אם מדביק בגד ונסחט אל הבגד שפיר דמי אע''ג שמוציא הרבה רטיבות כי לא מינכר הסחיטה, ע''כ.
וכמובן חידוש כזה גדול צריך ראיה להתיר, ומ''מ לפי זה יהיה מתורצת קושייתך.

כמדומה שחידוש זה כבר כתב הבן איש חי.
לפי הרב אלישיב היינו אף במהדק וסוחט ממש משערו.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
לפי הרב אלישיב היינו אף במהדק וסוחט ממש משערו.

בקונטרס מקוה טהרה מסתפק שאולי רק בשער השפם התיר הרב אלישיב זצ''ל
משום שזה היה נידון בקובץ תשובות ויש לומר משום כבוד הבריות התיר
 
חלק עליון תַחתִית