מדוע לומר שכאן מותרעוגן אמר:מי יימר שאיסור הירושלמי לאכול מצה בער"פ כולל גם לחם הפנים? שמא היתר גמור הוא.
כדבריך כתב המרחשת סי''אאהרן פישר אמר:האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
אין חכמה אמר:לכאו' הוי כחלות תודה ורקיקי נזיר שא"א לצאת בהם חובת מצה
[שאינן משומרות אלא לשם זבח או שאין נאכלות לשבעה או שאינן לחם עוני]
וממילא יתכן שאינו בכלל האיסור
הנושא של מצות שלא לשמה בערב פסח קדום הוא, ואציין כאן שדעת מהר"ם חלאוה דף מט להדיא לאיסור. וכמדומה שרבינו מנוח מתיר.אור זורח אמר:כדבריך כתב המרחשת סי''אאהרן פישר אמר:האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
אור זורח אמר:כדבריך כתב המרחשת סי''אאהרן פישר אמר:האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
אור זורח אמר:כדבריך כתב המרחשת סי''אאהרן פישר אמר:האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
יעויין כאן, סוף העמוד https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37716&st=&pgnum=23אור זורח אמר:אין חכמה אמר:לכאו' הוי כחלות תודה ורקיקי נזיר שא"א לצאת בהם חובת מצה
[שאינן משומרות אלא לשם זבח או שאין נאכלות לשבעה או שאינן לחם עוני]
וממילא יתכן שאינו בכלל האיסור
כוונת לדברי המרחשת סי''א וכמו שכבר כתבתי להרב @אהרן פישר שליט''א
שהצטרף היום כאן לפורום ועיין עוד מה שכתבתי לו שם
גם אציין שהצל''ח גם הקשה קושיה זו בפסחים י''ג ואינני יודע מה כתב בענין הזה
לא הבנתי דבריך. הלא המהרש"א מחלק דאף דאין ראוי לצאת בה ידי חובתו סוף סוף טעם מצה הוא ולכן אסור, והיכן מצאת כאן 'טעם מצת מצוה'.אהרן פישר אמר:ייש"כ, דברי המהרש"א מוסיפין הרבה בהלמדות כאן, שיש "טעם מצת מצוה"אור זורח אמר:כדבריך כתב המרחשת סי''אאהרן פישר אמר:האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
אור זורח אמר:יש להקשות: איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת, הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
משה נפתלי אמר:בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?
לכאורה בזמן שלא היו בקיאין בעיבורא דירחא היה אסור.משה נפתלי אמר:אור זורח אמר:יש להקשות: איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת, הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?
כוונתי למה שכתב המהרש"א, "טעם מצת מצוה"דרומאי אמר:לא הבנתי דבריך. הלא המהרש"א מחלק דאף דאין ראוי לצאת בה ידי חובתו סוף סוף טעם מצה הוא ולכן אסור, והיכן מצאת כאן 'טעם מצת מצוה'.אהרן פישר אמר:ייש"כ, דברי המהרש"א מוסיפין הרבה בהלמדות כאן, שיש "טעם מצת מצוה"אור זורח אמר:כדבריך כתב המרחשת סי''א
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
הרמ"א כ' שנוהגים למעט באכילת מצה ביו"ט ראשון מש"ה.משה נפתלי אמר:בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?
התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופריםאור זורח אמר:יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
אם הבנתי דבריך נכון אז אתה אומר שקמ''ל שמתחלקות לערב ולא גזרינן שמא יאכלו ביום הכיפורים וזה אשר קמ''ל המשנה אבל בערב פסח לא הוזקק לזה כי פשיטא שלא יגזרו כי הוי גזירה לגזירהעמנואל אמר:התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופריםאור זורח אמר:יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
לא מכיר את האחרונים, יש להם ראיות?אור זורח אמר:אם הבנתי דבריך נכון אז אתה אומר שקמ''ל שמתחלקות לערב וגזרינן שמא יאכלו ביום הכיפורים וזה אשר קמ''ל המשנה אבל בערב פסח לא הוזקק לזה כי פשיטא שלא יגזרו כי הוי גזירה לגזירהעמנואל אמר:התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופריםאור זורח אמר:יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
נמצא לפי זה שאסור לאכול לחם הפנים בשבת זו לדבריך
אך כל האחרונים נקטו שמותר לאכול וכל אחד מטעמו הוא
כתבנום למעלהעמנואל אמר:לא מכיר את האחרונים, יש להם ראיות?
עמנואל אמר:התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופריםאור זורח אמר:יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
הערשל אמר:מכיון שטעון שמן הרי הוא בכלל מצה עשירה שאין איסור לאוכלה בע"פ לד' ר"ת.
טעיתי בדברי,אהרן פישר אמר:לא ברור לי כוונתך. התוס' אינו מתייחס לבצש"נ, רק כתב שאין נכלל בהאיסור מצה שאין יוצאין בה ידי חובה. המהרש"א מסביר שבצקש"נ אינם נכללין בזה (וכמו שהזכירו שכן דעת המהרם חלאוה ועוד.)
אסור למעט מזמן אכילת קדשים.אור זורח אמר:שאני התם שאי אפשר בענין אחרמשה נפתלי אמר:בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?
אבל כאן יכולים לאכול בליל הסדר
הני מילי בנדרים ובנדבותדבש לפי אמר:אסור למעט מזמן אכילת קדשים.