אכילת לחם הפנים בבית המקדש בערב פסח שחל בשבת

אור זורח

משתמש ותיק
יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב 
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוגן אמר:
מי יימר שאיסור הירושלמי לאכול מצה בער"פ כולל גם לחם הפנים? שמא היתר גמור הוא.
מדוע לומר שכאן מותר
ואולי כוונתכם שלא העמידו חכמים דבריהם במקום ביטול עשה דאורייתא
אך לפי מה שהביאו כאן הטעם חביבה מצוה בשעתה שכך כתב המשך חכמה
אם כן לא סגי לומר שלא העמידו וכו' כי לזה יש לומר שיאכלו בלילה
ואולי כונתכם ממש כמו משך חכמה שיש כאן מצוה ואין הכי נמי יש כאן הדין והטעם של חביבה מצוה בשעתה אלא שקיצרתם
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אגב, האם ראית באגרות משה, ביאור טעם האיסור? (ע"פ הטעמים הנאמרו בהאיסור חשבתי שאם אין יוצאים בו, לא יהיה נכלל בהאיסור)
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אהרן פישר אמר:
האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם

 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אין חכמה אמר:
לכאו' הוי כחלות תודה ורקיקי נזיר שא"א לצאת בהם חובת מצה
[שאינן משומרות אלא לשם זבח או שאין נאכלות לשבעה או שאינן לחם עוני]
וממילא יתכן שאינו בכלל האיסור

כוונת לדברי המרחשת סי''א וכמו שכבר כתבתי להרב @אהרן פישר שליט''א
שהצטרף היום כאן לפורום ועיין עוד מה שכתבתי לו שם
גם אציין שהצל''ח גם הקשה קושיה זו בפסחים י''ג ואינני יודע מה כתב בענין הזה
 

דרומאי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אהרן פישר אמר:
האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
הנושא של מצות שלא לשמה בערב פסח קדום הוא, ואציין כאן שדעת מהר"ם חלאוה דף מט להדיא לאיסור. וכמדומה שרבינו מנוח מתיר.
 
 

אין חכמה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אהרן פישר אמר:
האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם


יתכן שעדיף מיניה
דבצקות של נכרים לא שונים באופן מהותי בתוארם ובשמם ממצה רגילה
ולכן נסתפק המהרש"א אולי הם בכלל האיסור
אבל כאן שונה בשמו ותוארו ואולי אינם בכלל האיסור
[אם כי ניתן להתווכח ולומר שהכל תלוי בטעם מצה   אם כי כידוע מחז"ל לחם הפנים היה מיוחד גם בצורת האכילה שלו ואולי שאני]

 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אהרן פישר אמר:
האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם




ייש"כ, דברי המהרש"א מוסיפין הרבה בהלמדות כאן, שיש "טעם מצת מצוה" 

 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
אין חכמה אמר:
לכאו' הוי כחלות תודה ורקיקי נזיר שא"א לצאת בהם חובת מצה
[שאינן משומרות אלא לשם זבח או שאין נאכלות לשבעה או שאינן לחם עוני]
וממילא יתכן שאינו בכלל האיסור

כוונת לדברי המרחשת סי''א וכמו שכבר כתבתי להרב @אהרן פישר שליט''א
שהצטרף היום כאן לפורום ועיין עוד מה שכתבתי לו שם
גם אציין שהצל''ח גם הקשה קושיה זו בפסחים י''ג ואינני יודע מה כתב בענין הזה
יעויין כאן, סוף העמוד https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37716&st=&pgnum=23 
לא העמידו דבריהם במקום עשה. 
לחידוש זה, צריכים שיחדש אותו לנו הצל"ח. 
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
אור זורח אמר:
אהרן פישר אמר:
האם יכולים לצאת המצוה עם לחה"פ? אולי אם זה לא ראוי לקיום המצוה, אין בזה האיסור
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
ייש"כ, דברי המהרש"א מוסיפין הרבה בהלמדות כאן, שיש "טעם מצת מצוה" 
לא הבנתי דבריך. הלא המהרש"א מחלק דאף דאין ראוי לצאת בה ידי חובתו סוף סוף טעם מצה הוא ולכן אסור, והיכן מצאת כאן 'טעם מצת מצוה'.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
יש להקשות: איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת, הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?​
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?

שאני התם שאי אפשר בענין אחר
אבל כאן יכולים לאכול בליל הסדר
 

דרומאי

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אור זורח אמר:
יש להקשות: איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת, הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?​
לכאורה בזמן שלא היו בקיאין בעיבורא דירחא היה אסור. 
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
אהרן פישר אמר:
אור זורח אמר:
כדבריך כתב המרחשת סי''א 
וכמו שמותר לאכול מצה עשירה 
וכתב שכן משמע סתימת תוס' והרא''ש בתחילת פרק ערבי פסחים
והמהרש''א הסתפק בזה שם
ייש"כ, דברי המהרש"א מוסיפין הרבה בהלמדות כאן, שיש "טעם מצת מצוה" 
לא הבנתי דבריך. הלא המהרש"א מחלק דאף דאין ראוי לצאת בה ידי חובתו סוף סוף טעם מצה הוא ולכן אסור, והיכן מצאת כאן 'טעם מצת מצוה'.
כוונתי למה שכתב המהרש"א, "טעם מצת מצוה" 
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב 
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופרים

ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
עמנואל אמר:
אור זורח אמר:
יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב 
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופרים

ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
אם הבנתי דבריך נכון אז אתה אומר שקמ''ל שמתחלקות לערב ולא גזרינן שמא יאכלו ביום הכיפורים וזה אשר קמ''ל המשנה אבל בערב פסח לא הוזקק לזה כי פשיטא שלא יגזרו כי הוי גזירה לגזירה
נמצא לפי זה שאסור לאכול לחם הפנים בשבת זו לדבריך

אך כל האחרונים נקטו שמותר לאכול וכל אחד מטעמו הוא
 
 

עמנואל

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
עמנואל אמר:
אור זורח אמר:
יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב 
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופרים

ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה
אם הבנתי דבריך נכון אז אתה אומר שקמ''ל שמתחלקות לערב וגזרינן שמא יאכלו ביום הכיפורים וזה אשר קמ''ל המשנה אבל בערב פסח לא הוזקק לזה כי פשיטא שלא יגזרו כי הוי גזירה לגזירה
נמצא לפי זה שאסור לאכול לחם הפנים בשבת זו לדבריך

אך כל האחרונים נקטו שמותר לאכול וכל אחד מטעמו הוא
לא מכיר את האחרונים, יש להם ראיות?
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
אור זורח אמר:
יש להקשות איך אכלו מצה של לחם הפנים בערב פסח שחל בשבת הרי אסור לאכול מצה בערב פסח.
ואולי יש לומר שאכלוהו בליל הסדר
אך קשה מדוע שנינו רק לגבי יום הכיפורים שחל בשבת החלות מתחלקות לערב 
ולא הוזכר כן גם לגבי ערב פסח שחל בשבת
התירוץ פשוט, דשאני אכילה בכיפור אבל לא גזרו אטו אכילה בע"פ דהיא גופה מדברי סופרים

ומה שכתבו דבעינן מצה שיוצאים בה לכאורה קשה דא"כ מאי מקשי התוס' ר"פ ע"פ מבציקות של נכרים, א"ו צדק מהרש"א דשאני בציקות דאית בהו טעם מצה




לא ברור לי כוונתך. התוס' אינו מתייחס לבצש"נ, רק כתב שאין נכלל בהאיסור מצה שאין יוצאין בה ידי חובה. המהרש"א מסביר שבצקש"נ אינם נכללין בזה (וכמו שהזכירו שכן דעת המהרם חלאוה ועוד.)
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
הערשל אמר:
מכיון שטעון שמן הרי הוא בכלל מצה עשירה שאין איסור לאוכלה בע"פ לד' ר"ת.

לא הבנתי כי הרי איתא במנחות נ''ט א' לחם הפנים טעון לבונה ואין טעון שמן
 

עמנואל

משתמש ותיק
אהרן פישר אמר:
לא ברור לי כוונתך. התוס' אינו מתייחס לבצש"נ, רק כתב שאין נכלל בהאיסור מצה שאין יוצאין בה ידי חובה. המהרש"א מסביר שבצקש"נ אינם נכללין בזה (וכמו שהזכירו שכן דעת המהרם חלאוה ועוד.)
טעיתי בדברי,
כוונתי להקשות מדוע התוס' כתבו ש"לא יאכל אדם" במצה עשירה ולא בבציקות של נכרים?
ולכאורה הסיבה היא משום שיש בהם טעם מצה (ואע"פ שלשון התוס' דבעינן מצה הראויה לצאת בה)
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
משה נפתלי אמר:
בה במדה יכולת לשאול שאלה יותר מצחיקה: יהא אסור לאכול מצה ביום טוב ראשון משום מצה דליל שני?
שאני התם שאי אפשר בענין אחר
אבל כאן יכולים לאכול בליל הסדר
אסור למעט מזמן אכילת קדשים.
 
חלק עליון תַחתִית