מקורו בזו"ח ובתיקונים חדשים.
הרבה ברמח"ל באדיר במרום, ולדוג': ותדע שזאת היא הכונה שאמרנו בסוד, ברית אש. והוא כי הנה היסוד נקרא סוד, והוא ע'. והוא צריך להיות נסתר ונעלם, וצריך לכוין להמשיך הסתר ההוא לבחינת גילוי. וזה כי הנה חז"ל אמרו, מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר (מו"ק טז ב). והוא כי היסוד נקרא ירך והוא נסתר בסוד, כנ"ל. וצריך להחזיר אותו בבחינת גילוי כנ"ל, ...והנה הע' של סוד הם כמה בחינות של ע' שיש ביסוד, ע' חסדים מגולים, ע' גבורות נמתקים, והוא עצמו ז' - כללות של כל הז"ת. וכולם נכללים בסוד ע' אחד.
והרבה בגר"א תיקו"ז, ולדוג' תיקון יט: דאיהו רז - ר"ל סוד ה' כו' דהוא ביסוד סוד מיסוד כידוע. ובתיקון כה: שית זמנין עשר - והן ו"ק הנ"ל דסלקין לשתין ששים גבורים מגבורי ישראל וכולא יסוד כליל לון וזהו יסוד יו"ד יו"ד דנמלא טל דסליק כ"א לעשרה והן ששים ס' דיסוד והדפיקין הן ו"ד כנ"ל. וזהו ענין היסוד כי האמה הוא סוד דיסוד סוד ה' ליראיו ע' אנפין כמש"ל בתכ"ט וביה ויכלו ע"ב וע' תיבין דקידוש וע' לשון ע' אנפין כמ"ש בר"מ פ' ויקרא כ' א' עש"ב ואיהו ששים מסט' דו"ק ס' וביה ב' נהורין חד נהיר לשית סטרין ותניינא לד' כמ"ש בפ' בראשית מ"א ב' היכלא כו' נציץ לתרין סטרין נהורא חד כו' לכל סטר עילא כו' נהורא תניין כו' ד' נהורין לד' סטרין. והענין כי כמו שיסוד כולל ו"ק כן כולל ג"כ השביעית והיא ג"כ כלולה מעשר (והן ו"ה שהן ז' אלא שוא"ו אות מפרק א' וה"א מב' פרקים ד"ו וזהו סו"ד) וכן פומא דאמה בעצמה ג"כ עשר יו"ד דיסוד אלא שמלכות דאמה עצמה הוא מסט' דאמא שהן ד"ו פרצופים בה"א ודפומא דאמה אות ברית ביו"ד דחכמה דבה כולא חד וכמש"ל בתל"ו עמ"ש בארוכה לשמאלא אית רוחא כו' והוא עטרה הנ"ל שהיא לבנה ואמר שם נהוריה סומק וחיור כחדא כו'.
וכן בתורה אור לאדמוה"ז בפרשיות העוסקות ביוסף.