השייכות בין המילה "יסוד" ל"סוד"

אור החכמה

משתמש ותיק
האם ידוע לאחד הת"ח דכאן, האם יש קשר בין המילה "יסוד" למילה "סוד"?
כלומר יסוד ושורש הדבר הוא תמיד בהחבא ובחשאי לעומת הדבר עצמו שהוא מגולה ומוחצן.
אם מישהו יכול להפנות אותי למקום שמופיע רעיון כזה, אודה לו מאוד.
תודה רבה.
 
יפה הארת!!!
מקור אין לי
אבל כמה מילים-
יסוד=האיתן שעליו נעמד הכל.
אע"פ שלפעמים אינו נראה והוא בגדר=סוד
וכפי שהעינים ראותו שדווקא מעמידי העולם מוחבאים ומוצפנים באהולה של תורה
ואידך העסקונה-
מרשרשת ברעש גדול
והאמת-
מי היסוד?
מי שבסוד!
 

בנציון

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
האם ידוע לאחד הת"ח דכאן, האם יש קשר בין המילה "יסוד" למילה "סוד"?
כלומר יסוד ושורש הדבר הוא תמיד בהחבא ובחשאי לעומת הדבר עצמו שהוא מגולה ומוחצן.
אם מישהו יכול להפנות אותי למקום שמופיע רעיון כזה, אודה לו מאוד.
תודה רבה.

(זוהר חדש - תיקונים כרך ב דף נט עמוד א):  מאן דמגלי לון רזין דאורייתא גרים לצדיק דאיהו יסוד דאיתמר ביה סוד ה' ליראיו דאסתלק נביעו מניה.
וראה שם בביאור הגר"א מה שביאר. 
 
בנציון אמר:
אור החכמה אמר:
האם ידוע לאחד הת"ח דכאן, האם יש קשר בין המילה "יסוד" למילה "סוד"?
כלומר יסוד ושורש הדבר הוא תמיד בהחבא ובחשאי לעומת הדבר עצמו שהוא מגולה ומוחצן.
אם מישהו יכול להפנות אותי למקום שמופיע רעיון כזה, אודה לו מאוד.
תודה רבה.

(זוהר חדש - תיקונים כרך ב דף נט עמוד א):  מאן דמגלי לון רזין דאורייתא גרים לצדיק דאיהו יסוד דאיתמר ביה סוד ה' ליראיו דאסתלק נביעו מניה.
וראה שם בביאור הגר"א מה שביאר. 
מישהו יכול להעלות את פי' הגר"א הנ"ל?
 

בית גנזי

משתמש ותיק
מקורו בזו"ח ובתיקונים חדשים.
הרבה ברמח"ל באדיר במרום, ולדוג': ותדע שזאת היא הכונה שאמרנו בסוד, ברית אש. והוא כי הנה היסוד נקרא סוד, והוא ע'. והוא צריך להיות נסתר ונעלם, וצריך לכוין להמשיך הסתר ההוא לבחינת גילוי. וזה כי הנה חז"ל אמרו, מה ירך בסתר אף דברי תורה בסתר (מו"ק טז ב). והוא כי היסוד נקרא ירך והוא נסתר בסוד, כנ"ל. וצריך להחזיר אותו בבחינת גילוי כנ"ל, ...והנה הע' של סוד הם כמה בחינות של ע' שיש ביסוד, ע' חסדים מגולים, ע' גבורות נמתקים, והוא עצמו ז' - כללות של כל הז"ת. וכולם נכללים בסוד ע' אחד.
והרבה בגר"א תיקו"ז, ולדוג' תיקון יט: דאיהו רז - ר"ל סוד ה' כו' דהוא ביסוד סוד מיסוד כידוע. ובתיקון כה: שית זמנין עשר - והן ו"ק הנ"ל דסלקין לשתין ששים גבורים מגבורי ישראל וכולא יסוד כליל לון וזהו יסוד יו"ד יו"ד דנמלא טל דסליק כ"א לעשרה והן ששים ס' דיסוד והדפיקין הן ו"ד כנ"ל. וזהו ענין היסוד כי האמה הוא סוד דיסוד סוד ה' ליראיו ע' אנפין כמש"ל בתכ"ט וביה ויכלו ע"ב וע' תיבין דקידוש וע' לשון ע' אנפין כמ"ש בר"מ פ' ויקרא כ' א' עש"ב ואיהו ששים מסט' דו"ק ס' וביה ב' נהורין חד נהיר לשית סטרין ותניינא לד' כמ"ש בפ' בראשית מ"א ב' היכלא כו' נציץ לתרין סטרין נהורא חד כו' לכל סטר עילא כו' נהורא תניין כו' ד' נהורין לד' סטרין. והענין כי כמו שיסוד כולל ו"ק כן כולל ג"כ השביעית והיא ג"כ כלולה מעשר (והן ו"ה שהן ז' אלא שוא"ו אות מפרק א' וה"א מב' פרקים ד"ו וזהו סו"ד) וכן פומא דאמה בעצמה ג"כ עשר יו"ד דיסוד אלא שמלכות דאמה עצמה הוא מסט' דאמא שהן ד"ו פרצופים בה"א ודפומא דאמה אות ברית ביו"ד דחכמה דבה כולא חד וכמש"ל בתל"ו עמ"ש בארוכה לשמאלא אית רוחא כו' והוא עטרה הנ"ל שהיא לבנה ואמר שם נהוריה סומק וחיור כחדא כו'.
וכן בתורה אור לאדמוה"ז בפרשיות העוסקות ביוסף.
 

בנציון

משתמש ותיק
משתדל לעשות רצון ה' אמר:
בנציון אמר:
אור החכמה אמר:
האם ידוע לאחד הת"ח דכאן, האם יש קשר בין המילה "יסוד" למילה "סוד"?
כלומר יסוד ושורש הדבר הוא תמיד בהחבא ובחשאי לעומת הדבר עצמו שהוא מגולה ומוחצן.
אם מישהו יכול להפנות אותי למקום שמופיע רעיון כזה, אודה לו מאוד.
תודה רבה.

(זוהר חדש - תיקונים כרך ב דף נט עמוד א):  מאן דמגלי לון רזין דאורייתא גרים לצדיק דאיהו יסוד דאיתמר ביה סוד ה' ליראיו דאסתלק נביעו מניה.
וראה שם בביאור הגר"א מה שביאר. 
מישהו יכול להעלות את פי' הגר"א הנ"ל?
סוד ה' ליראיו. ר"ל, יראיו הוא י', ועם סוד הוא יסוד, ונאמר ליראיו דוקא, ואם לאו - אסתלק מיניה.
 
 

יהושע בן יוסף

משתמש רגיל
קצת מקורות


1 זוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רלו עמוד ב
בסודם אל תבא נפשי וגו' ר' אבא פתח ואמר (תהלים כ"ה) סוד יי' ליראיו וגו' סוד יי' ליראיו רזא עלאה דאורייתא לא יהיב קודשא בריך הוא אלא לאינון דחלי חטאה ומאן דאינון דחלי חטאה אתגלי לון רזא עלאה דאורייתא ומאן איהו רזא עלאה דאורייתא הוי אימא דא את קיימא קדישא דאקרי סוד יי' ברית קודש, שמעון ולוי אטרחו גרמייהו על האי סוד באנשי שכם דיגזרון גרמייהו ויקבלון עלון האי סוד וקרא אסהיד במרמה,

2 זוהר כרך ג (ויקרא) פרשת אמור דף צא עמוד ב
תרין חד דמילה וחד דפריעה, חד דגזירו דכנסת ישראל וחד דפריעה בצדיק יסוד עולם ואלין תרין דמין דבר נש קאים בגינייהו בקיומא דעלמא דאתי הדא הוא דכתיב בדמיך חיי, רבי שמעון אמר (תהלים כה) סוד יי' ליראיו ובריתו להודיעם, סוד יי' ליראיו דא כנסת ישראל, ובריתו להודיעם דא צדיק יסוד עולם

3 זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (ויקרא) פרשת ויקרא דף כ עמוד א
אבל באורייתא שבעים פנים לתורה בלשון חד ודא יסוד ו' הלכה חדא חכמה זעירא מלכות רבה ע' לשון כחושבן סוד מן יסוד: ויסוד איהו לשון הקדש, סוד המרכבה

4 זוהר - רעיא מהימנא כרך ג (במדבר) פרשת פנחס דף רלו עמוד א
היש בה עץ אם אין אעקרו עץ דאיהו צדיק אלין דאפיקו שום ביש על ארעא וגרמו וישאוהו במוט בשנים ו' ו' עלייהו אתמר סחטה ענבים, צדיק יסוד ביה סוד

5
 
חלק עליון תַחתִית