יושב אוהלים
משתמש ותיק
שאלה:
שכונה בעיר שקרס בה כל מערכת החשמל רבע שעה לפני שבת, ובאו טכנאי חברת החשמל לתקנו, והדבר בטוח שהם ימשיכו לעבוד בעבודת התיקון גם בשבת עצמו כיון שיש בעיר חולים שצריכים חשמל לצורך פיקוח נפש, האם כל בני השכונה שאין להם צורך פיקו"נ חייבים לכבות את כל המפסקים של האורות, וכל מכשירי החשמל אצלם בבית לפני כניסת השבת, כדי שלא יעשה במלאכת הטכנאים תוספת מלאכה שאינו לצורך פיקוח נפש (ריבוי בשיעורים).
צדדי השאלה:
א. אין צריך כיון שמעשה המלאכה שהטכנאים עושים הוא מלאכה המותרת להם לעשותו משום פיקוח נפש, וגם התוספת בתוצאות עבודתם שאינה לצורך פיקוח נפש מותרת כיון שהם לא עושים מעשה מיוחד עבור זה, אלא הכל נכלל באותו מעשה תיקון שמותר להם משום פיקוח נפש, ואין להם אפשרות שלא לעשות את התוספת הזאת.
ב. כיון שבפועל נעשה על ידם מלאכה שאינו לצורך פיקוח נפש, ולמרות שזה במעשה אחד, זה מלאכה נפרדת, (וכמו מי שתולש ענף מן העץ, שאם הוא תולש ענף שיש בו 1 אשכול של תמרים אז הוא עושה מלאכה אחת, ואם הוא תולש ענף שיש בו 4 אשכולות של תמרים הוא עושה 4 מלאכות, למרות שהכל נעשה במעשה תלישה אחת), ויש לי אפשרות למנוע שלא יעשה כל כך הרבה מלאכות שאינם צורך פיקוח נפש, צריך אני למונעו.
_________________________
הערות:
א. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם מותר בכלל להשתמש בחשמל בכל שבת בארץ ישראל -השאלה נשאלת לדעת המתירים, (לדעת האוסרים אפשר להעביר את נושא השאלה לגנרטור שקרס לפני שבת, ובאו לתקנו לצורך פיקו"נ.
ב. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם הטכנאי הוא מחלל שבת גם בלי פיקוח נפש אם יש לו היתר של פיקוח נפש, וכדברי ההפלאה ובית הלוי הידועים, שמי שמחלל שבת גם ללא פיקו"נ אין לו פטור של פיקו"נ - השאלה נשאלה לדעות החולקים על זה.
ג. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם יש לנו ערבות למנוע חילול שבת של חילונים או לא. השאלה נשאלה לצד שיש לנו ענין למנוע חילול שבת של חילונים.
ד. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם צריכים למנוע ממי שחושב שעושה מלאכה לצורך פיקו"נ, והאמת שאינו פיקו"נ אם צריכים למנוע ממנו המעשה או כיון שמצידו המעשה מותרת אין צריכים למונעו מזה, השאלה נשאלה לדעת מי שסובר שצריכים למונעו מזה.
נא לא להגיב בתגובות הקשורות לנידונים אלה, כדי שלא להסיט את נושא האשכול מהשאלה המכוונת.
_________________________________________________________________________________________________________
שכונה בעיר שקרס בה כל מערכת החשמל רבע שעה לפני שבת, ובאו טכנאי חברת החשמל לתקנו, והדבר בטוח שהם ימשיכו לעבוד בעבודת התיקון גם בשבת עצמו כיון שיש בעיר חולים שצריכים חשמל לצורך פיקוח נפש, האם כל בני השכונה שאין להם צורך פיקו"נ חייבים לכבות את כל המפסקים של האורות, וכל מכשירי החשמל אצלם בבית לפני כניסת השבת, כדי שלא יעשה במלאכת הטכנאים תוספת מלאכה שאינו לצורך פיקוח נפש (ריבוי בשיעורים).
צדדי השאלה:
א. אין צריך כיון שמעשה המלאכה שהטכנאים עושים הוא מלאכה המותרת להם לעשותו משום פיקוח נפש, וגם התוספת בתוצאות עבודתם שאינה לצורך פיקוח נפש מותרת כיון שהם לא עושים מעשה מיוחד עבור זה, אלא הכל נכלל באותו מעשה תיקון שמותר להם משום פיקוח נפש, ואין להם אפשרות שלא לעשות את התוספת הזאת.
ב. כיון שבפועל נעשה על ידם מלאכה שאינו לצורך פיקוח נפש, ולמרות שזה במעשה אחד, זה מלאכה נפרדת, (וכמו מי שתולש ענף מן העץ, שאם הוא תולש ענף שיש בו 1 אשכול של תמרים אז הוא עושה מלאכה אחת, ואם הוא תולש ענף שיש בו 4 אשכולות של תמרים הוא עושה 4 מלאכות, למרות שהכל נעשה במעשה תלישה אחת), ויש לי אפשרות למנוע שלא יעשה כל כך הרבה מלאכות שאינם צורך פיקוח נפש, צריך אני למונעו.
_________________________
הערות:
א. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם מותר בכלל להשתמש בחשמל בכל שבת בארץ ישראל -השאלה נשאלת לדעת המתירים, (לדעת האוסרים אפשר להעביר את נושא השאלה לגנרטור שקרס לפני שבת, ובאו לתקנו לצורך פיקו"נ.
ב. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם הטכנאי הוא מחלל שבת גם בלי פיקוח נפש אם יש לו היתר של פיקוח נפש, וכדברי ההפלאה ובית הלוי הידועים, שמי שמחלל שבת גם ללא פיקו"נ אין לו פטור של פיקו"נ - השאלה נשאלה לדעות החולקים על זה.
ג. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם יש לנו ערבות למנוע חילול שבת של חילונים או לא. השאלה נשאלה לצד שיש לנו ענין למנוע חילול שבת של חילונים.
ד. כל הנ"ל נשאל ללא התייחסות לנידון אם צריכים למנוע ממי שחושב שעושה מלאכה לצורך פיקו"נ, והאמת שאינו פיקו"נ אם צריכים למנוע ממנו המעשה או כיון שמצידו המעשה מותרת אין צריכים למונעו מזה, השאלה נשאלה לדעת מי שסובר שצריכים למונעו מזה.
נא לא להגיב בתגובות הקשורות לנידונים אלה, כדי שלא להסיט את נושא האשכול מהשאלה המכוונת.
_________________________________________________________________________________________________________