איך מנקדים עשבי בשמים

יעקב שלם

משתמש ותיק
האות ב במילה עשבי ובמילה בשמים
האם היא בדגש

הניקוד בשו"ע בלי דגש
וכמדומני שהעולם אומרים עם דגש
 

הכהן

משתמש ותיק
כמעיין המתגבר אמר:
אבל עשבי אמורה להיות בלי דגש כמו עשבים
ב"עשבים" הב' אחר קמץ ולכן היא רפה, בעוד שב"עשבּי" היא אחר שוא נח, ולכן היא דגושה (כמו שב"דרכים" הכ' רפה וב"דרכי" דגושה).
כמעיין המתגבר אמר:
ובשמים אמורה להיות עם דגש כי בגד כפת בראש מילה דגוש
אחר אהו"י אין דגש, ולכן ב"עשבי בשמים" הב' רפה!
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
הכהן אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
אבל עשבי אמורה להיות בלי דגש כמו עשבים
ב"עשבים" הב' אחר קמץ ולכן היא רפה, בעוד שב"עשבּי" היא אחר שוא נח, ולכן היא דגושה (כמו שב"דרכים" הכ' רפה וב"דרכי" דגושה).
כמעיין המתגבר אמר:
ובשמים אמורה להיות עם דגש כי בגד כפת בראש מילה דגוש
אחר אהו"י אין דגש, ולכן ב"עשבי בשמים" הב' רפה!
מזה יש ללמוד שאין לענות בדקדוק מסברא בעלמא.
אגב מה שכתבת בשמים בלא דגש, כמובן זה רק אם גם נוהגים בורא פרי בלי דגש בפ', ואין זה מנהג העולם.
 
 

מלכיצדק

משתמש רגיל
קיצור שולחן ערוך: עַל עֵשֶׂב וָיֶרֶק מְבָרְכִין בּוֹרֵא עִשְׂבֵי בְשָׂמִים - העי"ן בְּחִירִק וְהַבֵּי"ת רְפוּיָה, כִּי הַחִירִק הִיא תְּנוּעָה קַלָּה וְגַם הַבֵּי"ת שֶׁל בְּשָׂמִים רְפוּיָה דִסְמוּכָה לאהו"י
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
הכל מודים שהבית של 'עשבי' רפויה, על מה נחלקו? על ניקודן של העין והשין, רז"ה אומר: 'עֶשְׂבֵי' (עין סגולה ושין רפה), כמו: 'חֶלְבֵי', ויעב"ץ אומר: 'עִשְּׂבֵי' (עין חרוקה ושין דגושה), בדומה לצורת הרבוי שבמקרא 'עִשְּׂבוֹת'.
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
ולבלתי יודעים צריך להרחיב, כי תיבת בורא בטפחא, ומיני במרכא:
בָּר֣וּךְ אַתָּ֔ה יְיָ֥ אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶלֶ֣ךְ הָעוֹלָ֑ם בּוֹרֵ֖א פְּרִ֥י הָעֵֽץ:
בָּר֣וּךְ אַתָּ֔ה יְיָ֥ אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶלֶ֣ךְ הָעוֹלָ֑ם בּוֹרֵ֖א עִשְּׂבֵ֥י בְשָׂמִֽים:
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אברהם לוי אמר:
ולבלתי יודעים צריך להרחיב, כי תיבת בורא בטפחא, ומיני במרכא:
בָּר֣וּךְ אַתָּ֔ה יְיָ֥ אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶלֶ֣ךְ הָעוֹלָ֑ם בּוֹרֵ֖א פְּרִ֥י הָעֵֽץ:
בָּר֣וּךְ אַתָּ֔ה יְיָ֥ אֱלֹהֵ֖ינוּ מֶלֶ֣ךְ הָעוֹלָ֑ם בּוֹרֵ֖א עִשְּׂבֵ֥י בְשָׂמִֽים:
אולי כדאי להחליף את הגופן, כי בגופן זה הזקף נראה כרביע.
 
חלק עליון תַחתִית