יעקב שלם אמר:יתכן שיש על זה אשכול לא מצאתי
כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והסטייפלער והגרח"ק יותר בכתיבה
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
אמת.מענה לשון אמר:יעקב שלם אמר:יתכן שיש על זה אשכול לא מצאתי
כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והסטייפלער והגרח"ק יותר בכתיבה
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
כדאי לחדד ולהבדיל בין גדול שנמנע מלדבר בציבור בגלל אימת הציבור, ובין גדול שכישוריו התבטאו יותר בכתיבה
אומרים שרבה החסידי של דווינסק - הרוגוטשובער היה פה מפיק מרגליות ותענוג היה לשמוע את דרשותיו אבל לעומת זאת הכתיבה שלו קשה מאוד מאוד להבנה (כנראה למי שאי פעם פתח משהו מספריו...) ואילו חברו רבה 'המתנגד' של דווינסק האור שמח היה ההפך, כתיבתו נאה וברורה ואילו בעל פה לא הצטיין במיוחד ...מ אלישע אמר:הצפנת פענח (הרוגוטשובר) התבטא יותר בדיבור.
האומנם???מה אדבר אמר:הגרש''ש בכתיבה. לגבי הדיבור שלו יש הקלטות כמדומני.
יעקב שלם אמר:יתכן שיש על זה אשכול לא מצאתי
כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והסטייפלער והגרח"ק יותר בכתיבה
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
נראה שזה על פי רוב סיבה ותוצאה, כי אם האדם הוא בעל כושר רטורי ואין לו אימתא דציבורא, התלמידים כותבים את השיעורים ואין לו צורך מיוחד לחדד את כושר כתיבתו.מענה לשון אמר:כדאי לחדד ולהבדיל בין גדול שנמנע מלדבר בציבור בגלל אימת הציבור, ובין גדול שכישוריו התבטאו יותר בכתיבה
עת הזמיר אמר:ציטוט מרן הפחד יצחק כוחו היה גדול בכתיבה כידוע לכל מי שפותח את ספריו וגם בדיבור היה כוחו רב
חוץ מגדולי החסידות.פינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה גדולי ישראל שלא התבטאו בכתיבה אינם ידועים.
הוא הכתיב לביתו מילה מילה, פשוט הקונטרסים הראשונים יצאו בכתב יד שלה משום שהכתב שלה מאד קריא ונאה בשונה מהכתב שלו שהיה בסגנון של עילוי ומסולסל וקשה קצת לקריאה שוטפת.איש ווילנא אמר:עת הזמיר אמר:ציטוט מרן הפחד יצחק כוחו היה גדול בכתיבה כידוע לכל מי שפותח את ספריו וגם בדיבור היה כוחו רב
הספרים נכתבו על ידו? שמעתי שעל ידי בתו.
נראה מופקע שאדם גדול כחזון איש יהיה לו אימתא דציבורא שאינו אלא חרדה של שטות. והחזון איש היה מעל 'הבלי העוה"ז'.ב. גפנר אמר:אלא שהיתה לו אימתא דציבורא.
ב. גפנר אמר:אמת.מענה לשון אמר:יעקב שלם אמר:יתכן שיש על זה אשכול לא מצאתי
כמדומני שהגר"ח מבריסק והגרב"ב התבטאו יותר בדיבור
והסטייפלער והגרח"ק יותר בכתיבה
אשמח להרחבת דברים בנושא זה
כדאי לחדד ולהבדיל בין גדול שנמנע מלדבר בציבור בגלל אימת הציבור, ובין גדול שכישוריו התבטאו יותר בכתיבה
לדוגמה מרן החזו"א התבטא בכתיבה מופלאה, בצורה יוצאת דופן. ואילו מעולם הוא לא דיבר בציבור. אך יודעי דבר מספרים כי היה לו כושר הסברה מיוחד, ז"א שלא היה חסר לו כישרון בדיבור, אלא שהיתה לו אימתא דציבורא. והם שני עניינים חלוקים לגמרי.
מבין ומאזין אמר:חוץ מגדולי החסידות.פינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה גדולי ישראל שלא התבטאו בכתיבה אינם ידועים.
גם לאור רשימות־קדשו זכינו, ת"ל, ושם ניכר כח כתיבתו בכמה פנים.חייל של הרבי אמר:כמדומה שרק שני חיבורים כ"ק אדמו"ר כתב (או ליקט) בעצמו, לוח "היום יום" וקונטרס "עניינה של תורת החסידות".
הכתיבה או הדיבור, כי בכתובים כמעט לא כתב (מלבד הסכמות) ואחז שהוא "אילם" בכתיבה.קפלן אמר:כמובן הגר"מ שפירא זצוק"ל עם סגנון דיבורו וכתיבתו היחודית. שיש אומרים שניתן לו 'מהפחד יצחק'.
הרב יוסף שלום אלישיבפינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה גדולי ישראל שלא התבטאו בכתיבה אינם ידועים
חייל של הרבי אמר:רוב ניכר של תורתו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש, נאמרה על ידו בהתוועדויות, וחסידים הממונים על כך כתבו את השיחות והמאמרים, שאת חלקם כ"ק אדמו"ר ראה והגיה (על מה שלא הגיה כתוב "בלתי מוגה" בכל עמוד).
עכ"פ מדובר בעשרות ספרים גדושים בדברי תורה, בנגלה ובחסידות, והרוב נאמר בפה על ידי כ"ק אדמו"ר.
כמדומה שרק שני חיבורים כ"ק אדמו"ר כתב (או ליקט) בעצמו, לוח "היום יום" וקונטרס "עניינה של תורת החסידות".
(גם אגרות הקודש שלו נכתבו ברובם על ידו, וחלק על ידי המזכירים, וברוב המכתבים יש דברי תורה)
ממש לא נכוןחייל של הרבי אמר:וקונטרס "עניינה של תורת החסידות".
אור זרוע אמר:מבין ומאזין אמר:חוץ מגדולי החסידות.פינחס רוזנצוויג אמר:לכאורה גדולי ישראל שלא התבטאו בכתיבה אינם ידועים.
יש גם גדולי ישראל אחרים, כגון רבי יעקב פולק יוצר שיטת הפלפול, ותלמידו רבי שלום שכנא מלובלין, שלא השאירו אחריהם חיבורים או חומר כתוב, והם נמנים בין גדולי הדורות המפורסמים. גם רבי נתן אדלר לא כתב חיבור והוא מפורסם מאוד. וכן בדורות האחרונים אנו מוצאים למשל את רבי שמחה זליג ריגר זצ"ל שהיה ידוע כרב ודיין בעיר בריסק, וגם הוא לא השאיר אחריו ספרים.