אשתי בקשה ממני שאחפש לה חומר על "בקשת סליחה" ונתקלתי בחומר של משרד החינוך על הנושא, ודי נהנתי שהם הביאו שם סיפור על הסטייפלער עם משימות חקר.
זה הזמן לסלוח - הסיפור בעמוד 9
משרד החינוך המינהל הפדגוגי
אגף יישומי חוק ומדיניות הפיקוח ליישום חוק זכויות התלמיד
בקשת מחילה מילד
מעשה בילד צעיר שנכנס עם אביו להתפלל בבית הכנסת בימים הנוראים. נטל הילד מחזור גדול ]ספר תפילות למועדי השנה היהודיים[, ועמד והתפלל עם שאר המבוגרים. לפתע ניגש אליו הרב ולקח את המחזור מידיו - בחושבו כי זוהי גמרא, וכי הילד מעז ללמוד באמצע התפילה! כשנוכח הרב בטעותו הוא פנה לבקש סליחה מאת הילד. שנים חלפו, והילד חגג בר המצווה. לחגיגה הופיע לפתע אותו הרב. הוא נטל את הילד, ברכו ואמר: "עכשיו כשאתה בר מחילה - אני מבקש את סליחתך בשנית".
מעובד על פי ''אורחות רבנו'' על הרב יעקב ישראל קניבסקי
שאלות הבנה:
מה עשה הרב בסיפור ומדוע?
מה עשה הרב כשנוכח בטעותו?
הרב בסיפור ביקש סליחה מהילד פעמיים. באילו מקרים?
מדוע ביקש הרב בשנית סליחה מאותו ילד לאחר שהגיע לבר מצווה?
שאלות לדיון:
מה לדעתכם היתה תגובתו של הילד? מדוע אין היא מתוארת בסיפור?
האם יש הבדל בין הסליחה הראשונה ובין השנייה? נמקו.
על פי ההלכה ילד/ה עד הגיעם לגיל מצוות )בנות 12 ,בנים 13 )אינם נחשבים "ברי מחילה"- כלומר צריך לבקש מחילה מהאפטרופוס שלהם )הורה וכד'(. מה דעתכם על הבחנה זו?
האם יש הבדל בין סליחה של ילד לסליחה של בוגר? אם כן, מהו?
מהם הקשיים שיתכנו בבקשת סליחה של מבוגר/ת מילד/ה? )התייחסו הן לקשיים של המבוגר/ת והן לקשיים של הילד/ה(.
מהם הקשיים שיתכנו בבקשת סליחה של הורה / מורה שמבקש סליחה מילד/ה? האם לדעתכם יש ליצור הבחנה בין מקרים אלו לבין בקשת סליחה של כל מבוגר/ת אחר מילד/ה? נמקו.
הביאו דוגמא )מחייכם או מהספרות( למקרה בו מבוגר/ת היה צריך לבקש סליחה מילד/ה. תארו את המקרה, דרכי ההתנהגות והתחושות של הצדדים המעורבים. משימה:
כתבו יומן של הילד או הרב מהסיפור, ובו הם מתארים את המקרה. תוכלו גם באמצעות קומיקס / בלוג / תיאור בפייסבוק או בכל דרך שתבחרו.
לסיכום: מצב של בקשת סליחה בין בני אדם הנו קשה ומורכב. קל וחומר, כשמדובר במצב בו על המבוגר לבקש סליחה מהילד. מבוגרים – הורים או מורים – מתמודדים עם מצבים כאלו ביחסים שלהם עם ילדים בבית הספר ובבית, ועליהם לעמוד בפני האתגרים שבבקשה ובקבלה של סליחה זאת לאור חשיבותה הרבה