כמבואר בגמ' ישנם ג' טעמים למה לא אומרים הלל בפורים:
א. שאומרים הלל דווקא על נס שנעשה בא"י,
ב. אכתי עבדי חשוורוש אנן,
ג. קריאתה זה הלילא.
ולמעשה נפסק ברי"ף משום אכתי עבדי חשוורוש אנן, אבל יעויין בשערי תשובה תרצג' שכתב שמי שאין לו מגילה לפי דעת הר"י בשם המאירי (סתם מעניין שהביא מאירי), וכן הרמב"ם ובה"ג שפסקו משום קריאתה זה הלילא, יהא מחויב לקרות הלל מי שאין לו מגילה. וכתב להלכה שיקרא הלל בלא ברכה, לחשוש לדעות החולקים.
א"כ לכאו' השנה שחובת קריאת מגילה של ירושלים זה בי"ד, א"כ אכתי מחוייבים בהלל על הנס, וליכא קריאת מגילה א"כ יתחייבו בירושלים בקריאת ההלל, או לכל הפחות בלא ברכה?
אא"כ נחדש, שתקנת חז"ל שקריאת מגילה שויא להלל, ובמקום קריאת מגילה ליכא הלל, א"כ כיון שקבעו חז"ל חובת קריאת המגילה לעיירות גדולות בי"ד (משום שאין קוראים המגילה בשבת) א"כ ליכא הלל שעדיין חשיב שקריאתה זה הלילא, וקריאה די"ד מתייחסת לט"ו, וא"כ ליכא הלל, או שחובת ההלל נמי עברה לי"ד, אבל זה לא כ"כ מסתבר שחובת ההלל ביומו של נס , לכאו', או כעין לא פלוג שבמקום שאיכא קריאת מגילה לא תיקנו הלל ולא חילקו בזה, מלבד מי שליכא לו כלל מגילה ולא יצד"ח קריאת מגילה בעי לקרוא ההלל. ויש לעיין.
א. שאומרים הלל דווקא על נס שנעשה בא"י,
ב. אכתי עבדי חשוורוש אנן,
ג. קריאתה זה הלילא.
ולמעשה נפסק ברי"ף משום אכתי עבדי חשוורוש אנן, אבל יעויין בשערי תשובה תרצג' שכתב שמי שאין לו מגילה לפי דעת הר"י בשם המאירי (סתם מעניין שהביא מאירי), וכן הרמב"ם ובה"ג שפסקו משום קריאתה זה הלילא, יהא מחויב לקרות הלל מי שאין לו מגילה. וכתב להלכה שיקרא הלל בלא ברכה, לחשוש לדעות החולקים.
א"כ לכאו' השנה שחובת קריאת מגילה של ירושלים זה בי"ד, א"כ אכתי מחוייבים בהלל על הנס, וליכא קריאת מגילה א"כ יתחייבו בירושלים בקריאת ההלל, או לכל הפחות בלא ברכה?
אא"כ נחדש, שתקנת חז"ל שקריאת מגילה שויא להלל, ובמקום קריאת מגילה ליכא הלל, א"כ כיון שקבעו חז"ל חובת קריאת המגילה לעיירות גדולות בי"ד (משום שאין קוראים המגילה בשבת) א"כ ליכא הלל שעדיין חשיב שקריאתה זה הלילא, וקריאה די"ד מתייחסת לט"ו, וא"כ ליכא הלל, או שחובת ההלל נמי עברה לי"ד, אבל זה לא כ"כ מסתבר שחובת ההלל ביומו של נס , לכאו', או כעין לא פלוג שבמקום שאיכא קריאת מגילה לא תיקנו הלל ולא חילקו בזה, מלבד מי שליכא לו כלל מגילה ולא יצד"ח קריאת מגילה בעי לקרוא ההלל. ויש לעיין.