כשרות מיצים 100% טבעי באירופה ללא השגחה

פעלעד

משתמש ותיק
ישנם רבים שטועים וסבורים שמיצים 100% טבעי ניתן לשתות ללא השגחה, כך ראיתי רבים טועים בנסיעות ברחבי אירופה למקומות הקדושים.
מאידך ראיתי מקומות שנותנים משקאות כאלו ללא השגחה בטענה שרבנים בדקו והתירו.

ראשית, יש לפרט מספר דוגמאות לחששות ששייכים במשקאות כאלו, כפי שהעלה בחוהמ"פ האחרון הג"ר יהושע כץ שליט"א מגדולי המשגיחים המפורסמים בארה"ב.
קטע קצר מתוך שיעורו באידיש, בו הוא מדבר על מיץ תפוחים לענין פסח וכל השנה.

1. חברה שמייצרת מיצים, כמו מיץ תפוחים ותפוזים וכדו', עפ"י רוב מייצרת מיצים ממיני פירות רבים, כולל מענבים, הייצור עצמו נעשה בחום גבוה במיוחד, כך שאין מצב שלא יהיו בליעות של יין נסך.

2. מכניסים כמה מיני אנזימים בכל שלבי הייצור, זה מתחיל מבשר הפרי, מכניסים לתפוחים או לפירות עצמם אנזימים כדי שיעזרו למצות את המיץ שבבשר הפרי בלי להפסיד טיפה, מלבד זאת ישנם מיני אנזימים שונים בכל תהליך הייצור, לווסת את הטעם, את החומציות, את הצבע ומה לא.
האנזימים עצמם, ישנם כשרים בתכלית, יש מהם שיש בהם חמץ גמור, ויש גם אנזימים טריפות בתכלית... יש אנזיים מסויים שעשוי מלב של חיות מסויימות, דהיינו נבלות וטריפות למהדרין, עכשיו לך תדע במה השתמשו בשלבי הייצור.

וכל אלו הינם דוגמאות אחדות בלבד מכל מה שעוד יכול להיות, ובהנחה שהמפעל לא מייצר דברים נוספים בעייתייים מלבד מיצים.
וזאת למודעי, שאין שום חוק בשום מקום בעולם שמורה לכתוב ברכיבים על האנזימים וכדו', ובכלל יש לדעת שברוב המדינות החוק מחייב לכתוב רכיבים רק מאחוז מסויים, ואם המוצר מכיל אחוזים פחותים ממה שהחוק מחייב, אין חובה לכתוב.

*

מהמידע שהגיע לידי לעת עתה, ישנם כמה סוגי חברות שיש מתירים ללא הכשר באירופה, שמוע שמעתי שר' דוב לנדא מתיר מיץ תפוזים 100% (רק אם רשום בפירוש 100% טבעי) מחברות Cappy, או Tymbark (ראה תמונות מצורפות).
יתכן וישנם חברות נוספות, אך על אלו שמעתי לע"ע ואני חפץ לברר.

אני רק תמיה במקצת, איך רבנים יכולים לבדוק כזה דבר, למה שמפעל גויי ירצה לגלות את סודותיו ולהכניס רב חרדי בתוך סודות המפעל להכיר את כל שלבי הייצור אם הוא לא מקבל חותמת וכדו'.
חלילה אינני מטיל דופי בשום רב, רק מכיוון שהכל רק שמועות ואין בידי מידע מאומת, אשמח אם יש לאי מי פרטים מדוייקים, ואולי םג מענה לשאלותיי איך בדיוק בודקים כזה דבר.
 

קבצים מצורפים

  • IMG-20180524-WA0011.jpg
    IMG-20180524-WA0011.jpg
    87.7 KB · צפיות: 242
  • IMG-20180524-WA0012.jpg
    IMG-20180524-WA0012.jpg
    65.2 KB · צפיות: 242

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
לא מדוייק לכתוב רבים.
אני לעומת זו לא ראיתי כלל אנשים חרדים ששותים משקאות סחוטים שיוצר במפעל הגוי בלי השגחה, לא בטיסות ולא במרכולים בחו"ל.
קולה כן. משקאות תפוזים וכדו' לא. על כן ראוי לסייג שיש הטועים כמו שראית, אבל הם מיעוט.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
אתה רציני? זה הענין כאן?

עכ"פ, אני כן ראיתי רבים, בנסיעתי לליזענסק ביא"צ האחרון ראיתי עשרות עשרות שותים כשאחד אומר לשני שרב בדק ואמר שזה בסדר, רק לא הצלחתי לעלות מי הוא הרב.
אתה נוסע הרבה לקברי צדיקים באירופה?
בארה"ב זה נושא אחר, שם באמת אנשים יותר ערים במובן מה, רק באוקראינה ופולין וכדו' זה קצת אחרת.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אכן דברתי על ארה"ב בעיקר.
בכל אופן אם אתה מעלה את הנושא, מתוך ידיעה נרחבה ונפלאה לפרטי פרטים וישר כח גדול הרב @פעלעד. אשמח אם תפרט את כל הידוע לך על קוקה קולה בלי הסימון של U האם מותר בשתייה, חלק מהיהודים בגולה סיפרו לי שמוסיפים לזה רכיבים לא כשרים, וחלקם טענו שבקבוק קוקה קולה מכיל אותם רכיבים בכל מקום, כך שאי"צ בזה כשרות. מה ידוע לך בזה, ומה ידוע לך על קולה זירו.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב הנ"ל, ר' יהושע כץ גם התייחס לקוקה קולה בשיעורו האחרון (הוא מוסר כל שנה בחוהמ"פ דרשה שו"ת של מספר שעות וכל הציבור החסידי בארה"ב עוקב אחרי זה).
הוא אומר שבכל רחבי ארה"ב מלבד מקסיקו, הקוקה קולה מגיע ממקור אחד ויש לו כשרות OU, ולקוקה קולה זה בהחלט מספיק.
גם בערים בארה"ב שאין סימון של OU על הבקבוק זה עדיין כשר עם ההשגחה, פשוט לא בכל המקומות הם מוסיפים תשלום עבור החותמת, אבל למעשה כולם ממקור אחד יהלכון.

באירופה ובמדינות נוספות א"א לשתות סתם, יש מקומות שידוע בבירור שמוסיפים לזה חומרים אסורים, כמדומני שהוא דיבר על סוכר עשוי מענבים, דהיינו איסור יין נסך.
כמדומני שגם הגרמי"ל לנדא אומר בפירוש שקוקה קולה א"א לשתות סתם כך בכל העולם.
לעומת זאת ספרייט, הגרמי"ל לנדא מתיר באירופה בכל מקום.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
הרב הנ"ל, ר' יהושע כץ גם התייחס לקוקה קולה בשיעורו האחרון (הוא מוסר כל שנה בחוהמ"פ דרשה שו"ת של מספר שעות וכל הציבור החסידי בארה"ב עוקב אחרי זה).
הוא אומר שבכל רחבי ארה"ב מלבד מקסיקו, הקוקה קולה מגיע ממקור אחד ויש לו כשרות OU, ולקוקה קולה זה בהחלט מספיק.
גם בערים בארה"ב שאין סימון של OU על הבקבוק זה עדיין כשר עם ההשגחה, פשוט לא בכל המקומות הם מוסיפים תשלום עבור החותמת, אבל למעשה כולם ממקור אחד יהלכון.

באירופה ובמדינות נוספות א"א לשתות סתם, יש מקומות שידוע בבירור שמוסיפים לזה חומרים אסורים, כמדומני שהוא דיבר על סוכר עשוי מענבים, דהיינו איסור יין נסך.
כמדומני שגם הגרמי"ל לנדא אומר בפירוש שקוקה קולה א"א לשתות סתם כך בכל העולם.
לעומת זאת ספרייט, הגרמי"ל לנדא מתיר באירופה בכל מקום.
יישר כח גדול.
רק מספר שאלות, הרב לנדא אוסר גם בארה"ב בלי הסימון של U או רק באירופה.
לגבי קולה זירו כשאין הכשר, מה מורים בזה מומחי הכשרות.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב לנדא לא אוסר בארה"ב, זה גם לא קשור אליו, זה קשור לOU
אם תתקשר לOU הם יגידו לך שבכל רחבי ארה"ב מלבד במקסיקו, הקולה הוא בהכשר שלהם גם כשאין סימון U.

לגבי קולה זירו איני זוכר.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
כמובן שבשאר המקומות מפעלי קוקה קולה לא תחת השגחתו של הרב לנדא רק הבאת בשמו שקוקה קולה א"א לשתות סתם כך בכל העולם. מן הסתם כוונתו למקומות באירופה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אחד ממומחי הכשרות בתחום המשקאות כתב בזה"ל -מקובל שרק מיץ תפוזים שנכתב עליו שהוא 100% פרי, ניתן להשתמש.
לפי הדברים שאתה מעלה על פניו האיש טעה ומטעה.
זאת ועוד לכאורה יש עוד חששות במיץ תפוזים. כנימות, שימוש בסכין טריפה (במיץ טבעי שמעורב לימון מפני חריפותו) כלים שאינם טבולים. סוגי ממתיקים. ואתה מוסיף גם אנזימים שאם אני לא טועה שמם הידוע יותר הוא אבקת חלבון.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבקת חלבן זה לאו דווקא אנזימים, אנזיים זה שם כללי של כל מיני חומרים שמוסיפים, מחומרים כימיים וכו' וכדו'.

כנימות זה ענין אחר, את הבעיה של כנימות יש גם במיץ תפוזים בכשרויות המהודרות בארה"ב.
בארץ אין להשיג במשך השנה מיץ תפוזים טבעי מהעדה"ח או מהרב לנדא בגלל כנימות, בארה"ב לא חוששים לזה וסומכים על כל מיני התרים, יש לי מאמר ארוך בענין אם תרצה.
לפני מספר שנים הציבור התעורר קצת בארה"ב והקימו קול זעקה על כך, בתחילה הכשרויות והרבנים התחילו לעבוד על פתרון אבל אז נולדו פתאום כל מיני התרים והכל נגנז, כהיום הזה כל המדקדקים בארה"ב יודעים שלא לשתות מיץ תפוזים, או לסנן במסננת דקה במיוחד, ככה אבי מורי שגר בחו"ל עושה.
לאחרונה זה נחוץ לדעת גם בארץ, כי התחילו לייבא מיץ תפוזים מארה"ב, והציבור כאן שלא מכיר את הסוגיא לא יודע שיש להזהר גם מהכשרויות הטובות בארה"ב, בענין הזה.

לגבי ממתיקים גם אין חשש, כי במיץ 100% טבעי בדרך כלל לא מוסיפים ממתיקים למיטב ידיעתי.
לגבי סכין טריפה גם איני יודע עד כמה יש לחשוש, כי לא מסתבר שמשתמשים בטריפות עם מכשירים שסוחטים מיצים.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
אכן הפיסטור למעלה משבעים מעלות. אבל עדיין במה שונה בליעות חלב מאבקת חלב שלדעת חלק מהפוסקים מותר מטעם שגזרת חז"ל דווקא בחלב ולא מוצרים שמופקים מחלב, כך דעת הגרצ"פ בשו"ת הר צבי ועוד. וגם לשי' שהחמירו (כך דעת החזון איש) רק משום שאפשר להחזירו למתכונתו, משא"כ בליעות הכלי. ושמא מטעם לא פלוג. וצ"ב.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
אכן הפיסטור למעלה משבעים מעלות. אבל עדיין במה שונה בליעות חלב מאבקת חלב שלדעת חלק מהפוסקים מותר מטעם שגזרת חז"ל דווקא בחלב ולא מוצרים שמופקים מחלב, כך דעת הגרצ"פ בשו"ת הר צבי ועוד. וגם לשי' שהחמירו (כך דעת החזון איש) רק משום שאפשר להחזירו למתכונתו, משא"כ בליעות הכלי. ושמא מטעם לא פלוג. וצ"ב.
יש אנשים המקפידים על חלב ישראל, ולא על בליעות של חלב סתם. לדידהו אה"נ אין כאן בעיה. כל הנ"ל היה לחוששים גם לבלעיות.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
כנראה לא הבנת את דברי. על זה אני שואל. אחרי שדין חלב סתם יש בו כמה וכמה היתרים מעיקר הדין, חברות, מצלמות וכדו', ובכל אופן אסרו וכך רוב בני התורה נוהגים, אולם לגבי בליעות בחלב סתם, מהי הדעה האוסרת.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
כנראה לא הבנת את דברי. על זה אני שואל. אחרי שדין חלב סתם יש בו כמה וכמה היתרים מעיקר הדין, חברות, מצלמות וכדו', ובכל אופן אסרו וכך רוב בני התורה נוהגים, אולם לגבי בליעות בחלב סתם, מהי הדעה האוסרת.
עכשיו אני באמת איני מבין דבריך. כתבתי מידע שקבלתי הנוגע למיץ טבעי, עבור אלו המקפידים על בליעת חלב סתם. אפשר לדון בהקפדתם אם יש להם מקום או לא, אבל ענין זה אינו שייך לאשכול זו.
אגב, אולי טעם המחמירים בבליעות הוא מהטעמים שמישהו העלה כאןלהחמיר מאד על חלב עכו"ם.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
כנראה לא הבנת את דברי. על זה אני שואל. אחרי שדין חלב סתם יש בו כמה וכמה היתרים מעיקר הדין, חברות, מצלמות וכדו', ובכל אופן אסרו וכך רוב בני התורה נוהגים, אולם לגבי בליעות בחלב סתם, מהי הדעה האוסרת.
עכשיו אני באמת איני מבין דבריך. כתבתי מידע שקבלתי הנוגע למיץ טבעי, עבור אלו המקפידים על בליעת חלב סתם. אפשר לדון בהקפדתם אם יש להם מקום או לא, אבל ענין זה אינו שייך לאשכול זו.
אגב, אולי טעם המחמירים בבליעות הוא מהטעמים שמישהו העלה כאןלהחמיר מאד על חלב עכו"ם.
הראה לי את השיטה האוסרת בבליעות. העלת את הדברים באשכול זה, ראוי גם להתיחס באשכול זה.
גם החת"ס והחסידים שציינו שם הקפידו בחלב ממש, לגבי בליעות זה חידוש שלך בלבד
אשמח להתיחסות ענינית, למצוא את השיטה שהזכרת, ז"א של המחמירים בבליעות, ולא קישורים בעלמא.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
הראה לי את השיטה האוסרת בבליעות. העלת את הדברים באשכול זה, ראוי גם להתיחס באשכול זה.
גם החת"ס והחסידים שציינו שם הקפידו בחלב ממש, לגבי בליעות זה חידוש שלך בלבד
אשמח להתיחסות ענינית, למצוא את השיטה שהזכרת, ז"א של המחמירים בבליעות, ולא קישורים בעלמא.
עדיין לא הבתני למה נעשתי ערב להראות שיש שיטה כזו, רק משום שהזכרתי מה שאמר לי מומחה לכשרות.
אבל אם אתה רוצה דוקא, מפורש ברמ"א (יו"ד סי' קט"ו א') חלב של עובדי כוכבים אוסרים כלים שנתבשלו בהם כשאר איסור.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
מעניין מאד, לא שמעתי מעולם טיעון כזה.
האם המדובר גם במיץ תפוזים בארה"ב של החברות האמריקאיות? זה לא מסתבר לי, כי החברות האמריקאיות שמייצרות מיץ תפוזים כמדומני שחלק מהם בעצמם מייצרים חלב ומוצרי חלב, כלומר יש להם מפעל לבד שהוא כולו כשר, שייך לחרדים, אז איך יגיע לם חלב עכו"ם?
אולי אותו מומחה התייחס למיץ תפוזים 100% שאין לו הכשר ורק שותים אותו כי הוא 100% טבעי כמו נושא האשכול.
 

יהודי

משתמש ותיק
לגבי קוקה קולה וזירו זה באמת מעניין, הרי יש בקולה גליצרין שבעבר היה מן החי, ותחת כשרות הרב לנדא הוא אינו מופק מהחי. ולכך הרב לנדא טוען שכל הקולה שלא בהשגחתו בחשש מחמת כן, מעניין לשמוע דעות של מומחים [בהדגשה] אחרים בענין, זכור לי שיש כאלה שאף התירו את הגליצרין, ואם כך יתכן שבארה"ב הOU התירוהו מחמת כן.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
יהודי אמר:
לגבי קוקה קולה וזירו זה באמת מעניין, הרי יש בקולה גליצרין שבעבר היה מן החי, ותחת כשרות הרב לנדא הוא אינו מופק מהחי. ולכך הרב לנדא טוען שכל הקולה שלא בהשגחתו בחשש מחמת כן, מעניין לשמוע דעות של מומחים [בהדגשה] אחרים בענין, זכור לי שיש כאלה שאף התירו את הגליצרין, ואם כך יתכן שבארה"ב הOU התירוהו מחמת כן.
גליצרין יכול להיות כשר, אסור מדאורייתא, אסור מדרבנן, חמץ גמור, או קטניות. זה תלוי במקורו ואופן עשייתו. בדבר כזה תמיד יש שינויים משום שהחברות מחפשים חומרי גלם הכי זולים, ושינויים בשווקים עולמיים וטכנלוגיה גורמים לשינויים בעלות החומר ממקורות שונים.
לגבי גליצרין במיוחד, שמעתי ממומחה לכשרות שפעם היה צריך הכשר רציני משום שגליצרין אסור היה נפוץ וזול. היום כתוצאה מייצור ביודיזל [צרפתי מסמך באנגלית שהוא שלח לי בשעתו בקשר לזה. אל תבקש ממני יותר פרטים, לא שמעתי, ומודיע מראש שאיני לוקח אחריות על הבאת הפרטים בזה] נעשה גליצרין כשר הרבה יותר זול מגליצרין, ואין חשש גליצרין אסור במוצרי אוכל מסיבה הפשוטה שלא משתלם להשתמש בגליצרין אסור. [עדיין יש חשש בתרופות, משום שהם צריכים אישור מרשויות מפקחות, ואינם יכולים לשנות חומרי גלם כל יום בלי בדיקות מקיפות, ומלבד זמן הדרוש לזה יתכן שלא משתלם לעשות הבדיקות למרות שצריכים לשלם יותר על חומר גלם ממקור הישן].
לדברי מומחה הנ"ל, הרבה מומחים וותיקים יותר עדיין עושים עסק גדול מהבעיתיות של גליצרין, משום שזה היה באמת בעייתי מאד כשהם התחילו, אבל היום חשש זה כבר עבר זמנו.
אולם מידע זה אינו עדכוני. אני שמעתי אותו לפני עשר שנים, ומאז היה יכול להיות עוד שינויים ונחזר הדבר לקלקולו. צריך לברר המציאות היום.
 

קבצים מצורפים

  • BioDiesel-Glycerine.pdf
    898 KB · צפיות: 8

אחד התלמידים

משתמש ותיק
פעלעד אמר:
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
מעניין מאד, לא שמעתי מעולם טיעון כזה.
האם המדובר גם במיץ תפוזים בארה"ב של החברות האמריקאיות? זה לא מסתבר לי, כי החברות האמריקאיות שמייצרות מיץ תפוזים כמדומני שחלק מהם בעצמם מייצרים חלב ומוצרי חלב, כלומר יש להם מפעל לבד שהוא כולו כשר, שייך לחרדים, אז איך יגיע לם חלב עכו"ם?
אולי אותו מומחה התייחס למיץ תפוזים 100% שאין לו הכשר ורק שותים אותו כי הוא 100% טבעי כמו נושא האשכול.
המדובר היה מיץ תפוזים בארה"ב. אני מקווה לפגוש מומחה הנ"ל בעוד חודש ובל"נ אברר יותר הפרטים. אבל ע"פ סברא הוא דיבר על מיץ תפוזים מרכז, שצריכים רק להוסיף מים ולארז. בארה"ב מוכרים זה בקופסאות כמו חלב, והיות שמפעלי חלב יש להם הפסקות בין ייצורי החלב חסכוני להשתמש בהציוד לדברים אחרים.
לגבי מיץ תפוזים טרי, לא מסתבר שמפעלי חלב יש להם הציוד לסחיטת פרי הדר, ומסתמא שעושים הכל באותו מפעל.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אמר:
לגבי קוקה קולה וזירו זה באמת מעניין, הרי יש בקולה גליצרין שבעבר היה מן החי, ותחת כשרות הרב לנדא הוא אינו מופק מהחי. ולכך הרב לנדא טוען שכל הקולה שלא בהשגחתו בחשש מחמת כן, מעניין לשמוע דעות של מומחים [בהדגשה] אחרים בענין, זכור לי שיש כאלה שאף התירו את הגליצרין, ואם כך יתכן שבארה"ב הOU התירוהו מחמת כן.
אין מצב שהOU בארה"ב משתמשים בגליצרים לא כשר בקוקה קולה, כי ההשגחות המהודרות לא מתירים, ורבני כשרות גדולים בדקו את נושא הקוקה קולה בארה"ב מול הOU ופירסמו שזה בסדר גמור ומותר לשתות.
אילו היו בOU סומכים על התרים של גליצרין אסור, הרבנים שלנו לא היו מכשירים את הקולה בדיוק כמו שלא מסכימים עם רוב המוצרים של הOU.
 

פעלעד

משתמש ותיק
פותח הנושא
לי אין ספק כזה, כשאני הולך לר' יהושע כץ ושואל אותי אם אני יכול לשתות והוא עונה כן, זה כמו שאני הולך עם עוף לרב והוא אומר שאינו טריפה ואני אוכל.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
לכאורה, אם זה נכון הם עשויים להודיע על כך ברשימת האלרגנים שהמוצר מיוצר על קו חלבי ועלולים להימצא בו עקבות של חלב.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
אחד התלמידים אמר:
שמעתי פעם ממומחה בארה"ב ששכיח טובא שם שמיץ תפוזים מעובד במפעל של חלב, והפיסטור בודאי הוי יד סולדת. לדבריו למי שאינו מקפיד על חלב סתם לא נעשה המיץ חלבי, היות שסידורי הניקיון אחר ייצור חלב מספיקים להגעלה לחלב שהתירא בלע. אבל להמקפידים על חלב סתם ולגביהם איסורא בלע לא היה הגעלה אחר ייצור החלב.
לכאורה, אם זה נכון הם עשויים להודיע על כך ברשימת האלרגנים שהמוצר מיוצר על קו חלבי ועלולים להימצא בו עקבות של חלב.
לא ברור אם יש חשש חלב מצד אלרגנים, גם במקום שלהלכה יש בעיה [פעמים זה להיפך,ומטעם זה אפשר לראות אזהרה על צוקלד פרווה שעלול להכיל חלב]. אבל יתכן שאתה צודק. אני שמעתי זה לפני שהיה מקובל לספק מידע על אלרגנים. יתכן שהיום כן כותבים.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
אחד התלמידים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
הראה לי את השיטה האוסרת בבליעות. העלת את הדברים באשכול זה, ראוי גם להתיחס באשכול זה.
גם החת"ס והחסידים שציינו שם הקפידו בחלב ממש, לגבי בליעות זה חידוש שלך בלבד
אשמח להתיחסות ענינית, למצוא את השיטה שהזכרת, ז"א של המחמירים בבליעות, ולא קישורים בעלמא.
עדיין לא הבתני למה נעשתי ערב להראות שיש שיטה כזו, רק משום שהזכרתי מה שאמר לי מומחה לכשרות.
אבל אם אתה רוצה דוקא, מפורש ברמ"א (יו"ד סי' קט"ו א') חלב של עובדי כוכבים אוסרים כלים שנתבשלו בהם כשאר איסור.
שם האיסור משום ספק דאו' שעירבו חלב טמא כד' הש"ך שם. משא"כ בנידו"ד על כרחך אין חשש שכזה, או משום מירתת, מצלמות, שאל"כ החשש משום ספק של ממש ובזה הרי כולם מקפידים ועדין צ"ב.
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
אחד התלמידים אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
הראה לי את השיטה האוסרת בבליעות. העלת את הדברים באשכול זה, ראוי גם להתיחס באשכול זה.
גם החת"ס והחסידים שציינו שם הקפידו בחלב ממש, לגבי בליעות זה חידוש שלך בלבד
אשמח להתיחסות ענינית, למצוא את השיטה שהזכרת, ז"א של המחמירים בבליעות, ולא קישורים בעלמא.
עדיין לא הבנתי למה נעשתי ערב להראות שיש שיטה כזו, רק משום שהזכרתי מה שאמר לי מומחה לכשרות.
אבל אם אתה רוצה דוקא, מפורש ברמ"א (יו"ד סי' קט"ו א') חלב של עובדי כוכבים אוסרים כלים שנתבשלו בהם כשאר איסור.
שם האיסור משום ספק דאו' שעירבו חלב טמא כד' הש"ך שם. משא"כ בנידו"ד על כרחך אין חשש שכזה, או משום מירתת, מצלמות, שאל"כ החשש משום ספק של ממש ובזה הרי כולם מקפידים ועדין צ"ב.
מאחר שמפורש ברמ"א שחלב עכו"ם אוסר בליעות, פשטות דבריו מראים שאין לחלק. ופשוט שהטוען אחרת עליו הראיה, וא"א לטעון דבר כזה מהכרס. יתכן שתמצא משהו, אבל בקצת עיוני לא ראיתי רמז כזה, ובודאי אין זה הפשטות עד שאתה יכול לתמוה על מי שלא ס"ל כן. וק"ו שא"א לתבוע ממי שהזכיר זה כאן בפורום, שהוא מחויב להראות שיטות בזה. והרי כל טעם האוסרים חלב עכו"ם גם במקום שאין חשש חלב טמא הוא משום שהוי דבר שבמנין וגזרו עליו בכל אופן. וטעם זה גופא שייך גם לגבי בליעות.
למעשה יש מקילים על בליעות בארה"ב. אבל טעמם משום שנוקטים שהעיקר להלכה כהאג"מ שגם החלב מותר. רק לגבי חלב ממש הם מחמירים, אבל לגבי בליעות הם מקילים יותר. אבל אלו שס"ל שאין הלכה כהמג"מ ממש, ואלו שרוצים להחמיר בזה לגמרי, חוששים גם לבליעות.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
שפתי כהן על יורה דעה - סימן קטו
(יד) אוסרת כלים. ול"ד לבשולי עובדי כוכבים לעיל ס"ס קי"ג די"א דאין אוסרת הכלים (וכן דעת או"ה כלל מ"ג ד"ו) דשאני התם דעיקר איסורן מדבריהן מחמת גזרות חתנות אבל הכא גזרו בו משום חשש איסור דאורייתא שיש בחלב עצמו וכן מחלק האו"ה כלל מ"ה:

ועל כן אתה תלית שכל החשש רק מי שחושש לבליעות..
מי שחושש לבליעות זה הרמ"א לא איזה פסק מחודש..
ועל כן טענתי שאם נדמה את המקרה באותו מפעל למקרה של הרמ"א הרי שזה נוגע גם לכאלה של החמירו בבליעות שכן יש כאן ספק דאו' של חלב טמא, שבזה לכו"ע אוסר..ועל כרחך שבאותם בליעות מיירי באופן שמירתת או שמסתמכים על מצלמות..שאין חוששים לספק דאו', ומ"מ מחמירים משום דחז"ל גזרו..וכד' החת"ס ועוד..וע"ז שאלתי עד כמה שאין כאן ספק דאו' אלא משום גזירת חלב עכו"מ וכהנז' היכן מצאנו שגזרו גם בבליעות, הגם שאין כאן ספק דאו' של ממש אלא גזירה בעלמא לגבי חלב נוזלי..מקווה שהובנתי..
 

אחד התלמידים

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
שפתי כהן על יורה דעה - סימן קטו
(יד) אוסרת כלים. ול"ד לבשולי עובדי כוכבים לעיל ס"ס קי"ג די"א דאין אוסרת הכלים (וכן דעת או"ה כלל מ"ג ד"ו) דשאני התם דעיקר איסורן מדבריהן מחמת גזרות חתנות אבל הכא גזרו בו משום חשש איסור דאורייתא שיש בחלב עצמו וכן מחלק האו"ה כלל מ"ה:

ועל כן אתה תלית שכל החשש רק מי שחושש לבליעות..
מי שחושש לבליעות זה הרמ"א לא איזה פסק מחודש..
ועל כן טענתי שאם נדמה את המקרה באותו מפעל למקרה של הרמ"א הרי שזה נוגע גם לכאלה של החמירו בבליעות שכן יש כאן ספק דאו' של חלב טמא, שבזה לכו"ע אוסר..ועל כרחך שבאותם בליעות מיירי באופן שמירתת או שמסתמכים על מצלמות..שאין חוששים לספק דאו', ומ"מ מחמירים משום דחז"ל גזרו..וכד' החת"ס ועוד..וע"ז שאלתי עד כמה שאין כאן ספק דאו' אלא משום גזירת חלב עכו"מ וכהנז' היכן מצאנו שגזרו גם בבליעות, הגם שאין כאן ספק דאו' של ממש אלא גזירה בעלמא לגבי חלב נוזלי..מקווה שהובנתי..
לא מובן מה ראית בהש"ך. הוא כתב רק למה הגם גזרו על הבליעות, שלא כבבישול עכו"ם. אבל מאחר שגזרו מי שרוצה להתיר בליעות עליו הראיה ולא להיפך. אפשר לומר שבמקום שאין חשש חלב טמא זה אינו בכלל הגזירה כלל, כדעת הרבה פוסקים, או כחידושו של האג"מ דמאחר שאנן סהדי שאין בו חלב טמא הוי חלב ישראל מאחר שזה ממש כמו ישראל ראהו, שלא צריך לראות בעניים ממש. אבל אם לא מקבלים כל זה, ונוקטים שזה דבר שבמנין וגזרו גם במקום שאין חשש חלב טמא, א"א להתיר מסברת הכרס.
מה שכתבתי רק שיש מי שחושש לבליעות, היינו בארה"ב שסומכים לגבי בליעות על האג"מ כש"כ. לא הבהרתי זה מספיק, משום שלא עלה על דעתי שיש מי שטוען שאין בליעות חלב עכו"ם אסור גם כשהחלב אסור מעיקר הדין.
 
חלק עליון תַחתִית