אפשר להוסיף עוד שאלה כעי"ז, האם מותר להאריך בתפילה ועי"ז לגרום לאנשים שלא יכולו לעבור או לפסוע בסיום תפילתם?יעקב שלם אמר:מצוי מאוד שיש מניין מצומצם של מתפללים
ויש אנשים המאריכים טובא
וכל הקהל ממתין להם
האם זה זכותם ואשריהם וכו
או שזה חב לאחריני ויש להם להתפלל בקצב אחיד
השאלה מי בא בגבולו של מימשיב דבר אמר:אפשר להוסיף עוד שאלה כעי"ז, האם מותר להאריך בתפילה ועי"ז לגרום לאנשים שלא יכולו לעבור או לפסוע בסיום תפילתם?
ספר וסופר אמר:ההבנה הבסיסית ביותר בנוגע לתפילת ציבור, הוא שזה תפילת 'ציבור'
מי שלא מרגיש אחריות על הציבור, הוא 'משתמש' בציבור, ולא שותף לו, יש לעיין אם הוא מצטרף למנין
לא מובן מקום הספק כאן. ודאי שמצטרף למנין עשרה, ורק שעושה שלא כהוגן במה שמטריח אחרים עליו.ספר וסופר אמר:ההבנה הבסיסית ביותר בנוגע לתפילת ציבור, הוא שזה תפילת 'ציבור'
מי שלא מרגיש אחריות על הציבור, הוא 'משתמש' בציבור, ולא שותף לו, יש לעיין אם הוא מצטרף למנין
יעקב שלם אמר:מצוי מאוד שיש מניין מצומצם של מתפללים
ויש אנשים המאריכים טובא
וכל הקהל ממתין להם
האם זה זכותם ואשריהם וכו
או שזה חב לאחריני ויש להם להתפלל בקצב אחיד
ספר וסופר אמר:ההבנה הבסיסית ביותר בנוגע לתפילת ציבור, הוא שזה תפילת 'ציבור'
מי שלא מרגיש אחריות על הציבור, הוא 'משתמש' בציבור, ולא שותף לו, יש לעיין אם הוא מצטרף למנין
גם אם לא דיברו מראש- אין ראוי להאריך יתר על המידה ולהטריח הציבור.אור זורח אמר:יעקב שלם אמר:מצוי מאוד שיש מניין מצומצם של מתפללים
ויש אנשים המאריכים טובא
וכל הקהל ממתין להם
האם זה זכותם ואשריהם וכו
או שזה חב לאחריני ויש להם להתפלל בקצב אחיד
מתי השאלה נולדה להם
לפני שהתחילו להתפלל שמספר מתפללים הודיעו שהם רוצים מהר ומספר מתפללים הודיעו שהם רוצים לאט
או השאלה נולדה לאחר שהמסיימים סיימו וממתינים
אם לפני ........ יחליטו מה שיחליטו
אם לאחר........ מה אפשר לעשות הרי לא דברתם לפני התפילה ולא תכננתם וכל אחד מבין שהרשות בידו
ואולי יש כמה מאריכים שלא תמיד יודעים שמחכים להם..... שהרי יש עוד כמה שמאריכים וכל אחד חושב שכולם מסכימים...
בקיצור עיקר ההודעה מכוונת
שדבר כזה צריך לדבר מראש התפילה
ונכון שאפשר להתפלפל מה יהיה אם לא דברו מראש
אבל צריך לזכור שיותר חשוב לדבר מראש מאשר להתפלפל אחר כך מה יש לעשות כעת.
א. לכאורה אם מצטרף לעשרה למה עשה שלא כהוגן? [אגב -יש בזה צדדים להלכה אם לענין אמירת חזרת הש"ץ וקדושה מצטרף מי שבאמצע שמו"ע, ואין הדברים פשוטים].דרומאי אמר:לא מובן מקום הספק כאן. ודאי שמצטרף למנין עשרה, ורק שעושה שלא כהוגן במה שמטריח אחרים עליו.
א. התייחסתי למה שטענו כי בגלל שהוא אינו משתתף עם הציבור אלא משתמש בציבור אינו מצטרף למנין עשרה. ועל זה כתבתי שודאי מצטרף, ואין לנו לבדות מלבנו סברת הכרס ולחדש שאדם כזה איננו מצטרף.יושב אוהלים אמר:א. לכאורה אם מצטרף לעשרה למה עשה שלא כהוגן? [אגב -יש בזה צדדים להלכה אם לענין אמירת חזרת הש"ץ וקדושה מצטרף מי שבאמצע שמו"ע, ואין הדברים פשוטים].דרומאי אמר:לא מובן מקום הספק כאן. ודאי שמצטרף למנין עשרה, ורק שעושה שלא כהוגן במה שמטריח אחרים עליו.
ב. עמש"כ "לא מובן מקום הספק כאן" מנ"ל ללא ראיה שעושה שלא כהוגן? ומנא לך (ללא ראיה שהוא צריך לוותר על כוונת תפילתו בשביל אחרים שממתינים?
דרומאי אמר:א. התייחסתי למה שטענו כי בגלל שהוא אינו משתתף עם הציבור אלא משתמש בציבור אינו מצטרף למנין עשרה. ועל זה כתבתי שודאי מצטרף, ואין לנו לבדות מלבנו סברת הכרס ולחדש שאדם כזה איננו מצטרף.
מי דיבר על מידות, מדובר פה האם מצטרף למנין.יהודה יעקבזון אמר:דרומאי אמר:א. התייחסתי למה שטענו כי בגלל שהוא אינו משתתף עם הציבור אלא משתמש בציבור אינו מצטרף למנין עשרה. ועל זה כתבתי שודאי מצטרף, ואין לנו לבדות מלבנו סברת הכרס ולחדש שאדם כזה איננו מצטרף.
במידות ובהנהגות צריך לתת משקל לסברות כרס...
נכון, אבל כדאי לשים לב שההגדרה של יותר מדאי נקבעת לפי המתפלל ולא רק לפי האחרים. יש צורה בסיסית של תפלה, לכ"א כפי טבעו ורמתו וסגנונו, ולפחות מהבסיס זה לא יתכן.דרומאי אמר:ג. ועל זה שעשה שלא כהוגן לא כתבתי שאין מה להסתפק. אולם לגופו של דבר פשוט שאינו הגון לעכב אנשים אם מאריך יותר מדאי, וכבר הבאת על זה תשובת הר"י מיגאש.
אכן לא הבנתי דבריך, ואתכם הסליחה.דרומאי אמר:התייחסתי למה שטענו כי בגלל שהוא אינו משתתף עם הציבור אלא משתמש בציבור אינו מצטרף למנין עשרה. ועל זה כתבתי שודאי מצטרף, ואין לנו לבדות מלבנו סברת הכרס ולחדש שאדם כזה איננו מצטרף.
ב. ועל זה כתבתי שלא מובן מה הספק לענין הצטרפותו למנין. ולא התכוונתי באופן שהוא עדיין באמצע התפילה, שבזה אף דלענין דבר שבקדושה הוא מצטרף נחלקו האחרונים לענין חזרת הש"ץ, אלא באופן שהוא כבר גמר את התפילה.
כדי שלא איכנס לספק טעות בהבנת דבריך שוב (כמו שקרה באשכול אחר, (וד"ל)), יואיל נא מעכ"ת בטובו להבהיר אם כשכתב "פשוט" כוונתו שהוא קובע מסמרות מסברא דנפשיה, או פשוט בגלל שכך כתוב הר"י מיגש?דרומאי אמר:אולם לגופו של דבר פשוט שאינו הגון לעכב אנשים אם מאריך יותר מדאי,
דרומאי אמר:מי דיבר על מידות, מדובר פה האם מצטרף למנין.יהודה יעקבזון אמר:דרומאי אמר:א. התייחסתי למה שטענו כי בגלל שהוא אינו משתתף עם הציבור אלא משתמש בציבור אינו מצטרף למנין עשרה. ועל זה כתבתי שודאי מצטרף, ואין לנו לבדות מלבנו סברת הכרס ולחדש שאדם כזה איננו מצטרף.
במידות ובהנהגות צריך לתת משקל לסברות כרס...
מה צורך לסברא שלי לאחר דברי הר"י מיגאש?יושב אוהלים אמר:כדי שלא איכנס לספק טעות שוב כמו שקרה במקום אחר, (וד"ל) יואיל נא מעכ"ת בטובו להבהיר אם כשכתב "פשוט" כוונתו שהוא קובע מסמרות מסברא דנפשיה, או פשוט בגלל שכך כתוב הר"י מיגש?דרומאי אמר:אולם לגופו של דבר פשוט שאינו הגון לעכב אנשים אם מאריך יותר מדאי,
יהודה יעקבזון אמר:דרומאי אמר:מי דיבר על מידות, מדובר פה האם מצטרף למנין.יהודה יעקבזון אמר:במידות ובהנהגות צריך לתת משקל לסברות כרס...
לא כתבו כאן שלא מצטרף, רק כתבו שיש לעיין...
וכשמעיינים, לא צריך לעיין בפן ההלכתי.
ספר וסופר אמר:ההבנה הבסיסית ביותר בנוגע לתפילת ציבור, הוא שזה תפילת 'ציבור'
מי שלא מרגיש אחריות על הציבור, הוא 'משתמש' בציבור, ולא שותף לו, יש לעיין אם הוא מצטרף למנין
יש כאן תפילה, אלא שחסר כוונה.מ אלישע אמר:מי שלא כיון באבות יש לברר אם מצטרף למנין.
הרי אין כאן תפילה, אלא שאסור לו להתפלל שוב.
יש כאן ברכות ללא כוונה.דרומאי אמר:יש כאן תפילה, אלא שחסר כוונה.מ אלישע אמר:מי שלא כיון באבות יש לברר אם מצטרף למנין.
הרי אין כאן תפילה, אלא שאסור לו להתפלל שוב.
לדבריך איך מותר לו להמשיך בתפלתו אם לא כיון באבות.מ אלישע אמר:יש כאן ברכות ללא כוונה.דרומאי אמר:יש כאן תפילה, אלא שחסר כוונה.מ אלישע אמר:מי שלא כיון באבות יש לברר אם מצטרף למנין.
הרי אין כאן תפילה, אלא שאסור לו להתפלל שוב.
ואם כיון בשאר ברכות אחרי אבות
אולי יצא ידי חובת תפילה מהתורה.
אבל סדרי תפילת אנשי כנסת הגדולה מניין שיש כאן.