ספר וסופר אמר:
כדי לסיים בדברי תורה, ובלי קשר לענין הסיפור הנ"ל
בת עין אמר:
דהא גם בשעת הדורמיטא נשארים חלק מהמוחין בסוד אור מקיף (וכמבואר בכמה מקומות בכתבים),
ונהי שאנו איננו יכולים להמשיך בחינה זו, כי גדולה היא מאיתנו,
מכל מקום מי שהוא באמת בדוגמא שלמעלה יכול להמשיך.
שייך לומר שהמשכה כזו תהיה באופן של תפילין? זה לא תרתי דסתרי?
אני לא בקי עד כדי כך, אולי יש על זה דברים מפורשים, אשמח אם תכוון אותי.
[ועוד צ"ע, שבמידה זו, ניתן גם להשאר ער, כמובן.
כללו של דבר: למיעוט השגתי תפילין ושינה לא הולכים יחד]
דבר זה פשוט כי יש מוחין בכל עת ובכל שעה, במצבי קטנות וגדלות ובכל אופן אחר,
ולא יתכן שיהיה רגע בלא מוחין, כי אם אין מוחין אין קיום לכל הקומה.
וכידוע אפילו בזמן עיבור יש מוחין דעיבור. גם אם אינם מוחין גמורים, אבל בחינה של מוחין מוכרחת שתהיה.
התפילין עיקר עניינם להורות על מוחין. בכל המצוות יש המשכה של מוחין, אבל התפילין מיוחדים בבחינה זו שהם עצמם הם המוחין (וארבעת הבתים שבתפילין הם כנגד ארבעת המוחין, חכמה ובינה חסדים וגבורות).
אמנם לא בכל מקום שיש מוחין אנו מניחים תפילין. ודוגמא לכך שהנקבות אינן מניחות תפילין, למרות שיש לנוק' מוחין.
וקשה לתת כללים בדברים שכאלה מתי אנו צריכים להמשיך בחינת המוחין ומתי נעשים הדברים בלעדינו, כי אין איתנו יודע עד מה. ומה שביאר האר"י נדע, ומה שלא נוכל רק לשער.
מכל מקום אפשר ודאי שיהיה לפעמים גילוי בחינה מסויימת באופן מסויים, למרות שאינה בדרך כלל.
אולי לדוגמא אפשר לציין את מנהג ההתעטפות בטלית מצוייצת בלילי יום הכיפורים,
שלא נהגו בה הדורות הראשונים עד שהונהגה באשכנז בסוף תקופת הראשונים,
האר"י מבאר שאע"פ שאין בחינת ציצית בלילה, מכל מקום בלילי יום הכיפורים יש עליה לרחל עד למקום שיש שם גילוי בחינה זו.
ואם ישאל השואל, מה היה עם בחינה זו עד שהונהגה ההתעטפות בטלית?
נאמר לו כי לא נדע עומק מחשבות הבורא ית', אך זאת ברור שהיה צורך להמשיך בחינה זאת בדורות אלו, מה שלא היה צורך להמשיכו לפני כן.
וכן מסתבר שיש לפעמים אצל צדיקים גילוי בחינות מסויימות לפי עבודתם, מה שלא נמצא כן אצל אחרים.
בפרט אצל צדיקי החסידות נמצאו הרבה עניינים שכאלה (ואטו כי רוכלא וכו', ודי לציין למשל את עבודת הסרת הטבעות בהושענא רבה בראפשיץ מתוך בכיות, וביאורם העמוק על פריעת ראש הבתולה לפני היחוד דשמיני עצרת).
בפרט שבעל התניא זי"ע לא עשה כן בכוונה לישון בתפילין, אלא מתוך שהיה כדוגמא של מעלה נפלה עליו השינה על כרחו, וכעת אתה רוצה שהתפילין יפלו מתוך שהיה כדוגמא שלמעלה, אומר לך אדרבה אם יפלו התפילין ירמוז זה על הסתלקות המוחין לגמרי ושוב לא יהיה כדוגמא של מעלה, ומאי חזית...