אור זורח אמר:
לכבוד הרב @נתנאל השלום והברכה.
יישר כח על הדברים.
איך אתם מבינים בכהן גדול
וכי יש לכהן גדול כח להתפלל ולהעביר את כל העבירות מן הארץ הרי לא שמענו מעולם שיש לאדם שליטה מוחלטת על הבחירה של השני.
ונראה שכהן גדול יכול להשפיע רק כגון תקלה בשוגג ואל במזיד.
וכאן האשה היא מזידה.
בברכת התורה.
החילוק הוא נכון מאוד בסברא בין שוגג למזיד, כי מהכ"ת שיוכל הכה"ג לשלוט במזיד של חברו, ומתאים זה עם מש"כ שם בגמ' מכות י"א ע"א שהיה איש שאכלו אריה מרחק ג' פרסאות ממקומו של ריב"ל ולא אשתעי אליהו בהדיה ג' ימים, וגם שם לא היה מזיד אלא שהיה לו לבקש רחמים שלא יאכלנו אריה.
אלא דאכתי צל"ע מש"כ התוס' (וזה כבר לא קושי' על מש"כ כת"ר אלא סתם קושי', וכן לפי הריטב"א שם לק"מ) מכות ט' ע"ב ד"ה בגלעד, שכתבו התוס' שצריך שם יותר ערי מקלט משום ששכיחי רוצחים, והוא משום שהרי הקב"ה מזמנן אח"כ לפונדק אחד, וממילא מה שקורה השוגג אח"כ הוא להרוג את מי שהרג במזיד ללא עדים, וממילא לא מובן לי מה התפילה של הכה"ג עוזרת, הרי אם יהרוג אדם במזיד ללא עדים, האם בגלל התפילה של הכה"ג כעת לא יהיו מקרים של שוגג, ואיך יקבל כגמולו? ולכאורה יש לומר, שאחרי שיחליט לרצוח במזיד, ממילא יהיה מזה קלקול בעולם שיש יותר אכזריות וכו', וזה ישפיע במקצת על המקצת גם על תפילתו של הכה"ג שלא תהיה כדבעי, וזה יגרום שירצח אדם בשוגג ללא עדים ואז הקב"ה יזמן את שניהם לפונדק. וא"כ קשה הרי מה שלא התפלל טוב הוא משום שהשני בחר לרצוח במזיד.
ונראה ליישב, שהיה צריך להתגבר על השפעה זו, ובכל זאת להתפלל שלא יהיה תקלה של שוגג, וא"ת איך יקבל כגמולו, י"ל כדאי' בכתובות ל' ע"ב מי שנתחייב הריגה או שנמסר למלכות או ליסטים באים עליו, ושם איירי מתי שהכהן גדול התגבר וכן התפלל באותו חוזק כמו בזמן שאין רוצחים ולא היה מושפע מזה, ולכן הפיתרון היה אחר, ואילו בשניים שהקב"ה מזמינם לפונדק איירי בגוונא שהכהן כן הושפע מהרציחה במזיד ולכן נהיה קלקלה בשוגג אצל אדם אחר, ולכן אם כבר יש מישהו שחייב גלות, הקב"ה מזמינם לפונדק אחד.
והתבוננתי בזה יותר, שהרי גם בסוטה הרי ידוע שבין האיש והאישה יש יחסי גומלין רוחניים, וכדאי' בגמ' איהו בקרי והיא בבוציני, וממילא לכאורה היה מקום לומר שהיות והיא סוטה א"כ גם הוא לא חסר לו. וזה גופא מה שבאה התורה לומר, שכל מה שהם יחד ביחסי גומלין הוא רק מתי שהיא זיווגו האמיתי וראויה לו, אך אם צבה בטנה ונפל ירכה, הרי שכל הקשר ביניהם היה לא תואם מלכתחילה, אלא הוא בצדקותו והיא ברשעותה, וניקה האיש מעוון - והאישה ההיא תישא את עוונה. ולכן אם הוא אינו מנוקה מעוון אין המים בודקים את אשתו, כי כל הבדיקה היא האם היא המזנה, אך אם הוא חוטא ג"כ א"כ ע"ז אמרו איהו בקרי ואיתתיה בבוציניה ולכן לא בה תלוי הקולר אלא היא ראויה לו לפי מעשיו וצריכים הם להתחזק בעניין זה ביחד, ולא שהיא תמות והוא יילך לחיים ולשלום.
ייש"כ שבזכותו התחדשו לי דברים אלו.