פליאה בדברי האיגרות משה בענין הכוונה בפסוק ראשון של ק"ש

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בבית יוסף בהל' ק"ש סימן סא כתב וז"ל כתוב בסמ"ק: צריך לכוין באל"ף שהוא אחד, ובחי"ת שהוא יחיד בשבעה רקיעים ובארץ, הרי ח', והדלי"ת רמז לארבע רוחות; ולעתיד יאמרו כל העולם שהוא אחד: עכ"ל.
וכן בדרכי משה שם כתב הרמ"א וז"ל אבל בסמ"ק כתב: צריך לכוין באל"ף שהוא אחד, ובחי"ת שהוא יחיד בשבעה רקיעים ובארץ הרי ח'.

והנה מצאתי בספר אגרות משה להגר"מ פיינשטין זצ"ל (אורח חיים חלק ה) שכתב וז"ל "ומש"כ כתר"ה שיתכווין בכל שבעת הרקיעיםזה לא הוזכר בשום מקום, ואין להוסיף מעצמנו", עכ"ל.

ופליאה עצומה איך נעלם ממנו הסמ"ק והב"י והדרכי משה שהביאו דברי הסמ"ק אלו.  ומצוה ליישב.

אגרות משה אורח חיים חלק ה.JPG

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
בפשטות, כוונתו שלא הוזכר ע"י הרב"י והרמ"א לענין מעשה, כפס"ד בגוף השו"ע.
ועצ"ע, שהרי בשו"ע אדה"ז (ובערוה"ש) העתיקו ענין זה להלכה (ולפענ"ד, ד"ז צ"ב יותר משכחת סמ"ק וב"י לפי־שעה).
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
בפשטות, כוונתו שלא הוזכר ע"י הרב"י והרמ"א לענין מעשה, כפס"ד בגוף השו"ע.
ועצ"ע, שהרי בשו"ע אדה"ז (ובערוה"ש) העתיקו ענין זה להלכה (ולפענ"ד, ד"ז צ"ב יותר משכחת סמ"ק וב"י לפי־שעה).
אולי היה יתכן לומר כדבריך, לולא זה שבעל האגר"מ זצ"ל כתב "לא הוזכר בשום מקום", שמשמעו שהדבר אף לא נזכר בפוסקים. ויותר מזה שהוא מוסיף "ואין לנו להוסיף מעצמנו", וכי זה נקרא להוסיף מעצמנו, כשזה מפורש בבית יוסף וברמ"א בשם הסמ"ג? אתמהה
 
 
חלק עליון תַחתִית